Paulina Najda
Telefon: +48 535 901 662
E-mail: p.najda@pozycjonusz.pl
Co zrobić, aby zyskać większy ruch z wyszukiwarki na stronie swojego hotelu? Jak działać, aby strona konwertowała? Dziś prezentujemy poradnik krok po kroku, dzięki któremu pozycjonowanie hoteli będzie łatwiejsze i bardziej skuteczne.
Spis treści (kliknij, aby przejść)
Prowadząc hotel, chcesz aby się rozwijał i przyciągał coraz większą ilość gości. Z tego powodu inwestujesz nie tylko w samą placówkę, ale także w internetowy marketing hotelu i inne działania reklamowe. Ponadto rozumiesz znaczenie posiadania nowoczesnej i pięknej strony www wyposażonej w system rezerwacji online. W ten sposób łatwiej pozyskujesz klientów i zarabiasz, proste! Niestety, samo posiadanie ładnej strony nie gwarantuje sukcesu. Pomaga, lecz w sposób niewystarczający, ponieważ nikt strony nie odwiedza.
Dlaczego ludzie na nią nie wchodzą? Nie wiedzą o jej istnieniu. Szukają w Google fraz typu hotel nad morzem z basenem, hotel w górach z widokiem, hotel przyjazny dzieciom itd. Wyświetlają im się różne domeny, ale nie Twoja. Cóż, prawdopodobnie została zaindeksowana przez Google, ale dopiero na 3. czy 4. stronie z kolei. I tu dochodzimy do sedna tego wstępu. Pozycja na liście wyszukiwania Google ma ogromne znaczenie dla popularności witryny. Im wyżej i bliżej 1. miejsca jest strona, tym więcej osób na nią wchodzi. Aby jednak się tam znaleźć, trzeba zainwestować w SEO.
Pozycjonowanie hoteli to pierwsze, co należy zrobić po uruchomieniu nowej strony internetowej. I właśnie o tym będzie dzisiejszy wpis. Mała uwaga! Oczywiście pisząc o działaniach SEO dla hoteli mam na uwadze także inne placówki oferujące noclegi: pensjonaty, bed&breakfast, hostele, motele, kwatery prywatne, apartamenty wakacyjne na wynajem itd.
Czy pozycjonowanie hoteli różni się od działań SEO dla innych branż? I tak, i nie. Pewne działania są bazowe i wspólne niezależnie od branży. Niektóre jednak będą bardziej skuteczne dla hoteli, a mniej dla innego rodzaju działalności. Na pewno pozycjonowanie hoteli musi być na szczycie listy rzeczy do zrobienia dla każdej osoby prowadzącej tego typu biznes. Ponieważ wszyscy szukamy informacji o usługach i produktach właśnie w sieci, każda strona powiązana z firmą powinna dążyć do tego, aby tego ruchu z wyszukiwarki było jak najwięcej.
Na pozycjonowanie hoteli sensu stricte wpływają różne czynniki, które możemy zawęzić do trzech podstawowych filarów. Po pierwsze – optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych, konkretnie Google. Po drugie – teksty SEO na stronie hotelu skrojone tak, aby zyskiwały wyższą ocenę w oczach googlebotów oraz czytelników. I w końcu po trzecie –link building, czyli działanie polegające na pozyskiwanie linków przychodzących do strony hotelu. Dalsza część poradnika wyjaśni dokładnie krok po kroku, na co zwrócić uwagę inwestując w techniczne pozycjonowanie hoteli.
SEO dla hoteli dobrze jest zacząć od wypisanie wszystkich najważniejszych cech naszego obiektu i spojrzeć na to okiem potencjalnego klienta. Będzie to baza dla późniejszego doboru słów kluczowych oraz pozwoli lepiej sprecyzować pola, na których będziemy działać.
Prowadzenie działań SEO dla hoteli ma sens tylko wtedy, kiedy posiadamy nowoczesną i responsywną stronę internetowa dopasowaną do urządzeń mobilnych. Jest to bardzo ważne, ponieważ Google oceniając witryny bierze te czynniki pod uwagę i nadaje im duży priorytet. Ta polityka nosi nazwę mobile first index i premiuje strony zoptymalizowane pod urządzenia przenośne.
Dobra strona internetowa hotelu powinna szybko się ładować oraz doskonale działać na wszystkich urządzeniach, takich jak komputer desktopowy, tablet, laptop i smartfon. Generalnie to jest światowy trend, że po internecie surfujemy już częściej na telefonie niż na komputerze. Jeśli zatem nie chcemy zniechęcić czytelników, pozycjonowanie hoteli zakład posiadanie witryny skrojonej idealnie pod potrzebny użytkowników urządzeń mobilnych. Dotyczy to także kwestii, takiej jak wyszukiwanie głosowe a SEO. Obecnie osoby korzystające ze smartfonów coraz częściej stosują wyszukiwanie głosowe Google. Wówczas treść zapytań znacznie się różni od tych, które wpisujemy z palca. Frazy są dłuższe i bardziej precyzyjne. Np. pensjonat w Istebnej z wypożyczalnią rowerów. Jeśli pozycjonowanie hoteli ma być skuteczne, trzeba zadbać, aby te słowa kluczowe pojawiły się w treściach na stronie.
Szybkość ładowania strony ma wpływ na to, ile czasu spędzi użytkownik na stronie lub po prostu – czy zniecierpliwiony jej nie opuści powiększając tzw. bounce rate (współczynnik odrzuceń – kolejny czynnik rankingowy Google). Ponadto Google kara obniżeniem pozycji za zbyt wolne ładowanie, co ma miejsce od czasu uruchomienia tzw. speed update w lipcu 2018 r.
Nie zapominajmy o uporządkowaniu adresów url oraz optymalizacji grafik. Szybkość ładowania strony poprawia zmniejszenie wagi plików JPG i innych, które dzięki temu błyskawicznie się wczytują. Pamiętajmy także o umieszczenia alternatywnych opisów treści obrazków, co pomaga lepiej pozycjonować się w Grafice Google.
Trzeba także zadbać o architekturę informacji na stronie zgodną z wyznacznikami UX. To, czy strona posiada dobrą nawigację, czy układ podstron jest intuicyjny i logiczny, jak wygląda menu, czy witryna posiada mapę strony itd. ma duży wpływ na pozycjonowanie hoteli.
Dane strukturalne są niezwykle ważnym aspektem technicznego SEO. Są to znaczniki kodu, które opisują i porządkują informacje na temat treści znajdujących się na stronie. Ułatwia to googlebotowi przeskanowanie witryny i zrozumienie, czym są jej poszczególne elementy.
Obecnie hotele zmagają się z konkurencją w internecie nie tylko we własnym gronie, ale przede wszystkim z wielkimi serwisami rezerwacji takimi jak Booking, Kayak, Hotels.com czy Trivago (ogólnie zwanymi OTA). Dane strukturalne mają duży wpływ na to, aby oferty noclegów naszego obiektu znalazły się w porównywarkach cen. Dodatkowo pomagają osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarce, szczególnie w tzw. pozycjach zero, czyli wynikach wyszukiwania on serp seo (panele wiedzy, wyszukiwarka grafiki, wyniki wyszukiwania głosowego, direct answear box).
Bardzo ważna są też teksty znajdujące się na stronie. Mówimy tu o tekstach na wszystkich podstronach, ale także wpisach na blogu lub w aktualnościach (jeśli strona hotelu posiada taką zakładkę). Ponadto o tekstach stworzonych na potrzeby meta opisów dla Google (meta tagi). To dzięki nim wyszukiwarka internetowa jest w stanie ocenić, o czym jest nasza witryna, czego dotyczą jej poszczególne postronny, czy treść odpowiada zapytaniom użytkowników oraz czy teksty są wysokiej jakości.
Przystępując do misji SEO dla hoteli pamiętajmy więc, aby zadbać o odpowiednie treści. Muszą mieć odpowiednią długość (przynajmniej kilka tysięcy znaków na każdej podstronie) oraz posiadać odpowiednio dobrane słowa kluczowe. I tu dochodzimy do elementarnej sprawy. Słowa kluczowe to jedna z podstaw SEO in general. To dzięki nim nasza witryna ma szansę wyświetlić się jako ta, która najlepiej odpowiada na zapytanie użytkowników. Słowa kluczowe zawsze powinny być dobierane pod kątem tego, czego szukają użytkownicy.
W pozycjonowaniu hoteli ogromną rolę odgrywa lokalne SEO, ponieważ hotel zawsze związany jest z konkretnym miastem czy regionem. Jeśli prowadzimy hotel w górach nie ma sensu reklamować się na hasła „hotel nad morze”. I to tylko dlatego, że w Keyword Plannerze ma dużo wyszukań. Do dobierania fraz kluczowych musimy podejść rozsądnie. Warto także pozycjonować się na dłuższe, mocno sprecyzowane frazy long tail, które zazwyczaj lepiej konwertują, np. hotel warszawa saska kępa, hostel kraków kazimierz, wakacyjny apartament do wynajęcia krynica morska itd.
Sama optymalizacja treści pod SEO musi być rozważana zarówno z perspektywy technicznej, jak i treściowej. Techniczne aspekty to zadbanie o odpowiednie nagłówki, meta tagi, długość tekstów, odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi. Wymiar treściowy to oczywiście styl i merytoryka, ale też unikalność. Teksty muszą odpowiadać tematowi podstrony, być poprawne stylistycznie i gramatyczne, unikalne, a przy tym powinny posiadać marketingowe zacięcie.
Przejdźmy teraz do naszego ostatniego punktu. Pozycjonowanie hoteli to także pozyskiwanie linków. Link building jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google. Wyszukiwarka lepiej ocenia witryny, do której prowadzi duża ilość wartościowych linków przychodzących. Jest to bardzo żmudna i pracochłonna praca na cały etat. Linki przychodzące muszą być pozyskiwanie z odpowiedniej jakości serwisów, które mają wysoki wskaźnik Domain Rate. Jeśli to zbagatelizujemy i zaczniemy wrzucać linki na niskiej jakości strony lub będziemy spamować i stosować black hat SEO – Google nie tylko nie podwyższy nam pozycji, ale mocno ja obniży. W najgorszym, i wcale nie rzadkim przypadku, usunie naszą stronę z indeksu i działania SEO pójdą na marne.
Pozycjonowanie hoteli to także linkowanie wewnętrzne. Polega na umieszczaniu odnośników do innych treści w obrębie naszej strony. Np. piszemy tekst na bloga o najciekawszych pomysłach na spędzenie Sylwestra i dajemy link do naszej oferty sylwestrowej. I tak w różnych tekstach, w różnych konfiguracjach.
Pozycjonowanie w Google Maps to konieczność i obowiązkowy punkt na liście rzeczy do zrobienia. Z prostego powodu. Obecnie osoby szukające hotelu lub innego miejsca na nocleg w danym mieście lub regionie mają możliwość znalezienia hotelu znajdującego się w pobliżu miejsca, gdzie się znajdują. Wystarczy, że na swoim smartfonie wejdą w Google Maps i wpiszą np. hotele Poznań. Wówczas narzędzie pokaże im obiekty znajdujące się w pobliżu, wskazówki dojazdu, udogodnienia dla gości oraz cenę za nocleg w wybranym przedziale czasowym.
Istotny jest także fakt, iż narzędzie daje możliwość wystawianie ocen i pisania opinii przez użytkowników. Jeśli Twój obiekt świadczy usługi na najwyższym poziomie, a goście wyjeżdżają zadowoleni – zapewne nie omieszkają napisać przychylnej recenzji. Wszystko to podnosi wartość obiektu w oczach potencjalnych klientów i pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie hoteli.
Znalezienie się w Google Maps nie jest trudne. Wystarczy założyć bezpłatną wizytówkę w serwisie https://www.google.com/business/ i postępować krok po kroku zgodnie z instrukcją. Tutaj też przyda się przygotowana wcześniej lista udogodnień i cech charaktertyzujących nasz obiekt. Im więcej szczegółów, tym pozycjonowanie hoteli w Mapach Google będzie bardziej skuteczne.
[emaillocker id=”5978″]W branży hotelarskiej panuje bardzo duża konkurencja. Z tego powodu powinna mocno inwestować w działania SEO. To właśnie wysoka pozycja w Google oraz optymalizacja pod kątem wymagań współczesnego klienta daje większą szansę na sukces. Każdy hotel czy inny obiekt noclegowy, jeśli chce pozyskiwać ruch z Google oraz ściągać większą ilość klientów, musi zainwestować w nowoczesną stronę internetową wyposażoną w system reperacji online. Ważne jest także pozycjonowanie hoteli w Google Maps oraz link building. SEO dla hoteli musi uwzględniać także znaczenie treści na stronie oraz staranny dobór słów kluczowych sprecyzowany pod kątem lokalizacji i udogodnień, jakie obiekt oferuje. Taka sukcesywna praca na pewno przyniesie pożądane efekty.
[/emaillocker]