Jak UX może pozytywnie wpływać na SEO?

UX czyli User Experience to coraz ważniejszy czynnik decydujący o tym czy strona może osiągnąć sukces w internecie. Nawet jeżeli nasza domena wyświetla się w czołowych wynikach wyszukiwania to nie oznacza to jeszcze, że zdobędziemy setki nowych klientów. Często można natknąć się na sytuację, kiedy to strona, która wyświetla się w top 10 jest zupełnie nieprzyjazna dla potencjalnego klienta. 

W takich przypadkach kluczem do osiągnięcia sukcesu jest poprawienie UX poprzez zadbanie o jak najlepsze wrażenia potencjalnych odwiedzających.

Co to jest User Experience?

User Experience czyli doświadczenie użytkowników to całokształt tego w jaki sposób strona jest odbierana przez odwiedzających ją internautów. Odnosi się to zarówno do tego jak graficznie prezentuje się witryna, ale również w jaki sposób przedstawione są informacje na stronie. Również struktura strony tzn. podział na kategorie/podkategorie pozwala użytkownikowi na swobodne przemieszczanie się pomiędzy interesującymi go sekcjami strony. Im lepiej dopracujemy pozytywne wrażenia, które nasza strona jest w stanie wywołać u potencjalnego użytkownika tym większa szansa na to, że jego wizyta zakończy się konwersją. Prawidłowo zaprojektowany UX ma na celu również zatrzymanie użytkownika jak najdłużej w obrębie naszej witryny. Powinien on również sprawiać, żeby potencjalny klient odwiedził ją ponownie w przyszłości.

Bardzo często UX mylony jest z UI- czyli User Interface. User Interface odwołuje się do całokształtu tego w jaki sposób zaprojektowana jest interakcja pomiędzy użytkownikiem a stroną. W wielu kwestiach UI oraz UX dotyczą podobnych elementów związanych zarówno z działaniem jak i tym jak wygląda dana strona. Dlatego też można przyjąć, że UI jest jedną z części, która wpływa na to jak dobrze zaprojektowany jest User Experience.

Z czego składa się UX?

Jeżeli chcemy wymienić elementy, które wpływają na to jakie wrażenia ma użytkownik po wizycie na stronie to możemy wymienić:

  • Wygląd strony – czyli całokształt tego jak zaprojektowany jest UI, czy jest on intuicyjny i atrakcyjny dla użytkowników. Dobry UX powinien odznaczać się również konsekwentnym podejściem do wyglądu strony. W przypadku, gdy jedna sekcja strony ma określony układ graficzny, a inna sekcja burzy ten porządek to użytkownik może mieć problemy z odnalezieniem się na stronie.
  • Struktura informacji – odnosi się to do sposobu w jaki zorganizowana jest strona. Jak wiele istnieje w niej kategorii czy podstron, oraz tego w jaki sposób są one od siebie nawzajem zależne. Istnieje niepisana zasada, że każda strona powinna być „oddalona” od siebie o najwyżej pięć kliknięć. Jeżeli użytkownik musi bardzo mocno zagłębiać się w strukturze strony to po pewnym czasie najprawdopodobniej straci cierpliwość.
  • Treść – teksty na stronie nie powinny służyć wyłącznie SEO, ale powinny również angażować użytkowników i współgrać ze specyfiką witryny. Na naszym blogu opisywaliśmy już jakimi zasadami należy się kierować tworząc treść dla celów SEO.
  • Funkcjonalność – dając użytkownikom możliwość korzystania z wielu funkcji na stronie zwiększamy jednocześnie poziom interakcji. Zastosowanie mechanizmów, które ułatwiają użytkownikom obsługę strony pozwala zapewnić im większy komfort obsługi, co ma bezpośrednie przełożenie na ich odczucia.
  • Poziom interakcji – im więcej możliwości oddziaływania na stronę damy użytkownikowi, tym silniej będzie w stanie się zaangażować. Dzięki temu możliwe jest wytworzenie silniejszego przywiązania do strony.

    czynniki wpływające na UX

    Najważniejsze elementy, z których składa się User Experience

Warto również pamiętać, że UX projektowany jest pod konkretnych użytkowników. To co spodoba się jednej grupie odwiedzających niekoniecznie musi działać dla wszystkich. Dlatego podczas opracowywania strategii projektowania UX pierwszym krokiem zawsze jest zdefiniowanie grupy docelowej. W takiej sytuacji nieocenioną pomocą staje się Google Analytics. Narzędzie to jest w stanie dostarczyć dokładnych danych o profilu użytkowników i ich najczęstszych zachowaniach. Dzięki takim informacjom stworzenie grupy docelowej staje się o wiele łatwiejsze.

Jak dobry UX może pomóc SEO?

UX ma również pośredni wpływ na SEO. Od dłuższego czasu algorytmy Google, które odpowiadają za określanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania biorą pod uwagę coraz więcej czynników związanych z tym jak witryna jest przyjazna w przeglądaniu przez użytkowników. Odbywa się to między innymi za pomocą analizowania zachowania użytkowników na stronie. Pod uwagę brane są takie wskaźniki jak czas przeglądania, ilość odwiedzonych podstron, oraz ich rodzaj, a także częstotliwość i ilość ponownych wizyt w obrębie domeny.

Czynniki te przekładają się najpierw na spersonalizowane wyniki wyszukiwania, a następnie na globalny ranking. Jeżeli użytkownik wykonuje więcej interakcji na stronie oraz częściej do niej wracaja, jest to wyraźny sygnał, że prawdopodobnie również inni internauci będą robić to samo. W ten sposób projektując stronę zapewniającą dobry UX jesteśmy w stanie rywalizować z konkurencją, która nawet wyświetla się wyżej na interesujące nas słowa kluczowe. Chcąc poprawić czynniki związane z UX na stronie dobrym pomysłem jest wykonanie audytu SEO, który pozwoli na zdefiniowanie i rozwiązanie największych problemów.

Jak UX wpływa na projekt strony?

Dobrym przykładem na to jak UX wpływa na projektowanie stron jest udostępniona właśnie nowa wersja Google Search Console, która została gruntownie przebudowana. Nie tylko zmodernizowano wygląd, który od teraz odpowiada filozofii Material Design znanej z innych produktów Google, ale zmieniono również większość funkcjonalności.

Dotychczasowy wygląd oraz funkcjonalności oferowane przez Search Console stały się przestarzały.

 

nowy user interface w search console

Nowa wersja Search Console swoją stylistykę opiera o Material Design znany z innych usług Google oraz systemu Android.

Dzięki zmianom, które są obecnie wprowadzane zdecydowanie polepszył się UX w Search Console. Użytkownicy będą mieli teraz więcej możliwości interakcji. Również łatwiej odnajdą się w funkcjach, ponieważ układ graficzny odpowiada innym znanym już narzędziom Google. Bazując na rozwiązaniach stosowanych przez samo Google można zaprojektować stronę, której User Experience pozwoli zwiększyć konwersję, a także stworzyć większe przywiązanie wśród klientów.

Jak UX może pozytywnie wpływać na SEO?
5 punktów (10) głosów


3 Komentarz

  1. Marcin-sklep

    Wszystko jasne, pierwszą rzeczą żeby poprawić UX mojego sklepu jest audyt seo. A co później? Jak już wykonam audyt i optymalizację? Gdzie najlepiej się zgłosić żeby opracować odpowiednią strategię UX mojego sklepu i z jakimi kosztami może się to wiązać? Czy koszty opracowania i wdrożenia takiej strategii zależą od tego jak bardzo mam rozbudowany sklep czy od czegoś innego?

    1. Kamil Hyckowski

      Opracowanie strategii SEO oraz UX powinno iść ze sobą w parze, tym bardziej, że wiele czynników związanych z pozycjonowaniem wpływa bezpośrednio na UX. Dlatego też dobrze jest się zwrócić z takim zadaniem do agencji SEO. Tak jak wspominałem w artykule, jedną z kluczowych rzeczy przy wdrażaniu nowych pomysłów w ramach UX jest pozyskanie odpowiednich danych o użytkownikach. Większość z nich można znaleźć w Google Analytics, a kto ma znać się lepiej na interpretowaniu statystyk użytkowników niż agencja SEO 🙂 Oczywiście projektowanie User Experience jest tak interdyscyplinarnym zajęciem, że przydatny będzie również webdeveloper lub grafik, czy copywriter.

      Koszty związane z wdrażaniem startegi UX zależą przede wszystkim od:
      – Celu jaki chcemy osiągnąć, im bardziej ambitne plany tym więcej zmian będzie koniecznych, lub trzeba będzie opracować bardziej szczegółowe ścieżki konwersji. Czas poświęcony na przygotowanie strategii zawsze będzie uzależniony od skali potrzebnych zmian.
      – Tego jak rozbudowana jest strona: dużo różnych typów podstron wymaga stworzenia osobnych scenariuszy zachowania się użytkowników, nie każda strona musi mieć na celu wyłącznie konwersję etc. wszystko to należy przeanalizować, co wymaga zarówno czasu jak i wiedzy.
      – Danych jakimi dysponujemy, jeżeli naszą stronę odwiedza 200-300 użytkowników miesięcznie to trudno na podstawie ich wizyt będzie określić grupę docelową, czy schematy zachowania na stronie.

  2. FCE

    Kilka lat temu projektowanie UX stało się gorącym tematem w świecie technologii. Ze szczególnym naciskiem na strony internetowe i aplikacje mobilne zapewniające użytkownikom wygodę, projektanci UX cieszyli się dużym zainteresowaniem. Koncentrując się na układzie wizualnym i użyteczności, sukces firmy często zależał od tego, czy produkt był atrakcyjny, czy też nie.
    Wykwalifikowany projektant UX wykona swój układ w oparciu o to, na co zareagują klienci w sposób pozytywny. Trzeba określić czy rynek docelowy jest bardziej tradycyjny i użytkownicy spędzają większość czasu online na swoim komputerze stacjonarnym, czy też jest on bardziej dynamiczny, a klienci spędzają więcej czasu na swoich urządzeniach mobilnych. Wiedza ta jest kluczowa podczas tworzenia interfejsu, który jest łatwo dostępny na różnych urządzeniach, dzięki czemu zyskuje się więcej miejsca dla nowych klientów w przyszłości.

Komentowanie zamknięte.

Zamów

Już teraz

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Centrum pomocy

Zadzwoń

nie wiesz jakie pakiety wybrać?

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta