Czym jest Black Hat SEO?

Szukając firmy zajmującej się pozycjonowaniem bardzo łatwo natknąć się na oferty, które zapewniają o szybkich efektach i bardzo niskich cenach. Niestety, choć mogą być one skuteczne, to efekt ich działań jest krótkotrwały, a co gorsza może oznaczać stosowanie niedozwolonych praktyk Black Hat SEO.

Black Hat SEO to termin odnoszący się do działań niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarek i wszelkich innych niedozwolonych praktyk. Ich celem jest szybka poprawa pozycji strony w Google. Szybka, ale czy skuteczna i długotrwała? Tego nie można powiedzieć o działaniach Black Hat SEO, które są w stanie doprowadzić nawet do zablokowania lub usunięcia strony internetowej z wyników wyszukiwania. Przede wszystkim, Black Hat SEO nie ma na celu stworzenia strony dla użytkownika, ale pod wyszukiwarkę.

Czym różni się Black Hat SEO od White Hat SEO?

Przeciwieństwem działań Black Hat SEO jest White Hat SEO, czyli czynności zgodne z wytycznymi Google. Polegają przede wszystkim na tworzeniu wartościowych, angażujących treści na strony internetowe, blogi itp. To również stałe ich aktualizowanie i rozbudowywanie, pozyskiwanie wartościowych odnośników oraz dbanie o użyteczność strony internetowej, czyli web usability.

Techniki stosowane w Black Hat SEO

Aby przeprowadzać w pełni legalne i poprawne działania SEO, musisz zapoznać się z regulaminami udostępnianymi zarówno przez Google (Google’s Webmaster Guidelines), jak i Bing (Bing’s Webmaster Guidelines). Znajdziesz tam również listę technik niedozwolonych, których należy unikać. Wśród nich są m.in.:

Umieszczanie na stronie dużej ilości słów kluczowych, często niezwiązanych z treścią

Oczywiście, słowa kluczowe są bardzo istotne, jednak ich zagęszczenie powinno oscylować w granicach 2-4%, nie więcej. Zdarzają się jednak praktyki, gdzie pozycjonerzy umieszczają na stronie, a także w metadanych mnóstwo słów kluczowych, często niezwiązanych z jej treścią. Znanym działaniem jest też ukrywanie słów kluczowych i linków na stronie – tekst zlewa się z tłem, przez co użytkownik go nie widzi. Takie witryny podlegają karze. Wskazuje na to aktualizacja algorytmu Google Panda z 2011 roku.

Słowa kluczowe powinny być rozmieszczone równomiernie na całej stronie internetowej. Wyszukiwarka potrafi rozpoznać tematykę witryny, dlatego jeśli frazy kluczowe są powielane, Google może nałożyć na nią karę. Warto więc uważać z ilością słów kluczowych również w title, description, atrybutach alt i tytułach obrazków oraz nagłówkach h1-h6.

Spamowanie w komentarzach

Spamowanie komentarzami w serwisach społecznościowych, na blogach, czy forach niezwiązanych tematycznie z treścią strony nie jest najlepszą techniką na podwyższenie pozycji w wyszukiwarce. To zdecydowanie działanie w obrębie Black Hat SEO. Mało wnoszące wypowiedzi, w których w sposób nieumiejętny przemycane zostają słowa kluczowe w postaci anchorów to praktyka, na której poznaje się większość internautów.

Cloaking, czyli maskowanie treści

Ta praktyka polega na przedstawianiu robotom indeksującym Google zupełnie innej treści niż użytkownikom za pomocą weryfikowania adresu IP osoby żądającej strony lub też badania nagłówka programu klienckiego. Z tego powodu strony wykorzystujące tę technikę często są usuwane z indeksów wyszukiwarek. Rodzajów cloakingu jest wiele, oto niektóre z nich: Encrypted Cloaking, Flash Redirection, IP Agent Cloaking, JavaScript Cloaking, Referral Cloaking, Session Cloaking oraz User Agent Cloaking.

techniki stosowane w black hat seo

Black Hat SEO w swoich działaniach skupia się na właściwie wszystkich praktykach pozycjonowanie, które są niedozwolone przez oficjalne wytyczne Google.

Dublowanie i kopiowanie treści

Kopiowanie artykułów, opisów produktowych, czy treści zawartych na innych stronach internetowych na własną witrynę, to kradzież. Także dublowanie jej na kilku podstronach wpływa negatywnie na indeksowanie i obniża widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli twoja witryna posiada nieunikalną treść, algorytm Panda prędzej czy później to odkryje i nałoży karę na stronę. Content marketing jest niezwykle ważną kwestią, ponieważ to głownie treść tworzy każdy serwis. Strona z oryginalnymi tekstami zostanie nagrodzona przez Google wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj tyko o ciągłym rozbudowywaniu i aktualizowaniu treści.

Strony przejściowe, czyli doorway pages

W doorway pages chodzi o osiągnięcie wysokich pozycji na określone frazy. W tym celu podstrony tej samej witryny lub różne domeny kierują do jednej, tej samej lokalizacji. To znaczy, że jeśli klikniesz w odnośnik znaleziony w wyszukiwarce, zostaniesz automatycznie przeniesiony na inną stronę za pomocą polecenia meta refresh. Roboty Google uważają strony przejściowe za spam, co tylko pogorszy pozycję strony, do której te odnośniki prowadzą.

Treści generowane automatycznie

Istnieją oprogramowania, które z bazy wyrazów i zdań generują gotowe treści. Oczywiście takie teksty są zupełnie nieskładne i niepoprawne pod każdym względem, co jest widoczne na pierwszy rzut oka nie tylko dla użytkowników, ale i robotów wyszukiwarek. Bardzo często takie treści są po prostu tłumaczone z języka obcego przez internetowe translatory, dlatego są pełne bezsensownych sformułowań.

Pozostałe nielegalne działania z zakresu Black Hat SEO, o których wspomina Google to m.in. uczestnictwo w systemach wymiany linków; uczestnictwo w programach stowarzyszeniowych bez dodawania na stronach istotnych treści lub funkcji; tworzenie złośliwych stron, wyłudzających informacje, instalujących wirusy, trojany lub inne szkodliwe oprogramowanie; nadużywanie znaczników fragmentów rozszerzonych; wysyłanie zautomatyzowanych zapytań do Google oraz przekierowania automatyczne.

System wymiany linków

Ciągle popularny w Polsce, a zagranicą już praktycznie nieistniejący System Wymiany Linków polega na kupowaniu i sprzedawaniu linków, co ma na celu zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach. Jest to oczywiście zabronione i potępiane przez algorytm Pingwin. Jedynym dobrym sposobem jest zdobywanie linków w sposób naturalny. Wyróżnia się dwa rodzaje SWL: rotacyjne (odnośniki prezentowane na stronie zmieniają adres docelowy) i stałe (odnośniki zawierają te same adresy docelowe).

 

Jakie zagrożenia niesie za sobą Black Hat SEO?

Dla Google twoja niewiedza nie jest wytłumaczeniem. Za łamanie regulaminów witryna może zostać ukarana. No cóż, ignorantia iuris nocet.

Co może grozić za praktyki Black Hat SEO?

  • Nałożenie filtru, który obniży pozycję strony w rankingu wyszukiwania. Adres nie znika całkowicie, ale jego znalezienie wymaga przebrnięcia przez wiele stron wyników. Takie filtry usuwane są samoczynnie. Dlaczego jednak zostają nałożone? To efekt zbyt szybkiego zdobycia linków, a także nieprzestrzeganie regulaminu Google.
  • Ban, czyli wykluczenie strony z indeksu wyszukiwania dla konkretnego zapytania lub całkowicie.

Kto pyta, nie błądzi

Podejmując współpracę z firmą pozycjonerską bądź ciekawy, pytaj i dowiaduj się. Poznanie metod da ci pewność wyboru wiarygodnych usług White Hat SEO. Takie działania są długofalowe i nie przynoszą natychmiastowych efektów, ale zdecydowanie są skuteczne i trwałe. Wartościowa i aktualizowana na bieżąco strona będzie budowała swoją pozycję w wyszukiwarce z dnia na dzień. W tym samym czasie bezwartościowe strony będą traciły na swojej pozycji, ponieważ w sieci nie ma miejsca na nieczyste zagrywki.

Czym jest Black Hat SEO?
5 punktów (4) głosów


Zamów

Już teraz

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Centrum pomocy

Zadzwoń

nie wiesz jakie pakiety wybrać?

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta