Pozycjonowanie stron long tail - Pozycjonusz

Sprawdź nasze promocje w kwietniu wszystkie pakiety Google Ads taniej nawet o 40%!

Joanna Kulik
27/09/16

Pozycjonowanie stron long tail

Pozycjonowanie stron long tail, czyli na długie i sprecyzowane frazy kluczowe to szansa, aby zdobyć pozycję bez ogromnego budżetu i dotrzeć do osób rzeczywiście zainteresowanych naszą ofertą.

Różne badania na temat zachowań użytkowników wyszukiwarek internetowych donoszą, że pozycjonowanie standardowe, czyli TYLKO na jedno ogólne słowo kluczowe (tzw. head)  traci swoją moc. Wynika to z ogromnej konkurencji, a także rosnących wymagań użytkowników, którzy wpisując hasło w okno wyszukiwarki oczekują błyskawicznej odpowiedzi i wyników dopasowanych dokładnie do swojej intencji.

Mając świadomość możliwości wyszukiwarek takich jak Google użytkownicy wpisują dokładne i długie frazy – zwłaszcza szukając informacji o produktach oraz poradników i rozwiązań swoich problemów. Obecnie są to frazy nawet 4- czy 5-wyrazowe. Jaką zatem strategię mogą przyjąć strony, blogi i sklepy internetowe, aby osiągać wysokie pozycje na tak skonkretyzowane i szczegółowe zapytanie użytkowników? Odpowiedzią jest pozycjonowanie long tail.

Czym jest pozycjonowanie stron long tail?

Long tail to dosłownie „długi ogon”. Oznacza pozycjonowanie strony na wielowyrazowe frazy kluczowe – inaczej pozycjonowanie szerokie. Metoda ta stosowana jest zarówno do całych stron, jak i konkretnych treści na stronie, a także dla pojedynczych produktów i modeli produktów – zamiast brodzenia w mętnej wodzie fraz ogólnikowych można zastosować rozbudowaną strategię pozycjonowania na setki długich fraz kluczowych w setkach kombinacji.

Powszechnie wiadome jest, że użytkownicy sklepów internetowych zazwyczaj wpisują w okno wyszukiwarki konkretne modele urządzeń i produktów, a nie ogólniki. Jak wygląda proces zakupowy w takim przypadku?

Pozycjonowanie stron long tail produktów

Korzyści z pozycjonowania na tzw. długi ogon mogą odczuć zwłaszcza sklepy internetowe, które mają dużą ilość produktów. Ta strategia pozwala wypozycjonować konkretne przedmioty oferowane przez sklep. Pozwólcie, że posłużę się wyimaginowanym przykładem:

Użytkowniczce skończyły się perfumy. Były to perfumy konkretnej marki o konkretnej pojemności i typie – na przykład Miss Dior woda perfumowana 100 ml. Kupiła je gdzieś w Internecie. Użytkowniczka siada więc do komputera i googluje. Wie, że wpisując samo słowo „perfumy” nie uzyska od Google’a wyników prezentujących szczegółową ofertę internetowych perfumerii. Nie uzyska ich również wpisując „perfumy dior” czy nawet „perfumy miss dior”. Dlaczego? Ponieważ rzeczona linia perfum Miss Dior zawiera kilkanaście wersji o różnych pojemnościach i typach – są to EDT (Eau de Toilette, woda toaletowa), EDP (Eau de Parfum, woda perfumowana), Miss Dior Blooming Bouquet, wszystkie o pojemnościach 30, 50 oraz 100 ml do wyboru oraz wiele innych edycji specjalnych tej linii.

Być może jednak wpisze „perfumy dior” i kliknie w trzy pierwsze wyniki (najlepiej wypozycjonowane perfumerie na frazę „perfumy” albo „perfumy dior”), ale jeśli okaże się, że perfumeria nawet nie ma tego produktu w ofercie, to z pewnością szybko porzuci stronę. W tym przypadku nawet pierwszy wyniki na liście wyszukiwania nie pozyska nam klientki.

Użytkowniczka wie zatem, że musi wpisać to swoje „Miss Dior EDP 100 ml”, aby odnaleźć interesujący produkt. Tak też robi. Co się właśnie wydarzyło? Po pierwsze w zapytaniu nie padło nawet słowo „perfumy”, a przecież o zakup perfum chodzi. Po drugie – użytkowniczka wpisała ciąg 5 wartości, które razem złożyły się na konkretne długie zapytanie – czyli nasz long tail. Przejrzała ofertę trzech pierwszych perfumerii z listy organicznej i w końcu zdecydowała się na jedną z nich.

Niszowość frazy to klucz do serca wyszukiwarki

To większe prawdopodobieństwo konwersji, w tym wypadku zakupu, to pewien paradoks. Przecież chodzi nam wszystkim o wysoką pozycję na ogólne słowo kluczowe, prawda? Nieprawda! Można powiedzieć, że kluczem do sukcesu strategii long tail jest postawienie na niszowość frazy, podczas gdy masy postawią na ogólnikowość. Zyskają większy ruch, owszem, ale niekoniecznie klientów, ponieważ osoby rzeczywiście zainteresowane produktem będą już składać zamówienie w sklepie, który zaoferował im dokładnie ten model produktu, o który im chodziło.

Korzyści z pozycjonowania long tail to także niższa konkurencja. Małym i średnim firmom ciężko jest konkurować z gigantami w branży na ogólne słowa kluczowe. Długie frazy to zatem jeden ze sposobów na wyższą pozycję w wynikach. Poniższy graf porównuje rozmiar konkurencji (Search Volume) oraz wpływ na wyższą pozycję witryny (Ranking Potential) dla pozycjonowania standardowego na frazy ogólne (Head) oraz pozycjonowania long tail. Jak widać – im bardziej ogólna fraza kluczowa, tym większa konkurencja, a im bardziej skonkretyzowana fraza tym mniejsza konkurencja i większa szansa na wyższą pozycję.

pozycjonowanie long tail

Źródło: www.hittail.com

Pozycjonowanie stron na długie frazy w e-commerce

Jak już pokazał przykład perfum Diora, w przypadku sklepów internetowych warto jest ponazywać szczegółowo produkty, a dla każdego  wariantu stworzyć oddzielną kartę produktową z oddzielnym nagłówkiem oraz, co istotne z punktu widzenia walki o pozycję, z oddzielnym unikalnym opisem. W tym przypadku trzeba zainwestować w dobrego copywritera mając na celu skuteczność działań promocyjnych i pozycjonerskich dla małego i średniego e-commerce. Nawet każda pojemność np. flakonika perfum powinna mieć oddzielny opis i oddzielną kartę w sklepie. Istotne jest także trzymanie się jednego obranego wzorca, według którego będziemy nazywać produkty. Dobrze jest też umieścić frazę kluczową w tytułach zdjęć produktowych, w treści oraz atrybut ALT przy ilustracjach w kodzie strony.

Pozycjonowanie stron long tail dla firm usługowych

W przypadku pozycjonowania lokalnego firm pozycjonowanie long-tail to podstawa. Wobec tak ogromnej konkurencji (np. wśród firm remontowo-budowlanych, producentów okien itd.) pozycjonowanie na kosztowne frazy ogólne nie ma sensu. Bowiem zupełnie inaczej sprawa przedstawi się jeśli będziemy pozycjonować się na frazę „remonty tanio”, a zupełnie inaczej na „układanie glazury poznań tanio”. Jeśli oferujesz kilkanaście rodzajów usług dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie oddzielnej podstrony dla każdej z nich i pozycjonowanie witryny na każdą z usług oddzielnie.

Ponadto pomyśl chwilę i ustal, co specjalnego oferujesz swoim klientom i dlaczego odróżniasz się od innych. Na pewno znajdzie się coś takiego, co uważasz za mało interesujące, a posiada potencjał reklamowy. Jako firma remontowana możesz pozycjonować się na kilkanaście długich fraz dla każdej dzielnicy miasta z osobna. Bo ludzie naprawdę szukają tego typu usług w swojej najbliższej okolicy, a już na pewno w tak dużych metropoliach jak Warszawa, Kraków czy Poznań. I właśnie takie podejście do tematu będzie podstawą dla twojego pozycjonowania na długą frazę kluczową.

long tail ruch z wyszukiwarek

Pozycjonowanie stron long tail dla blogów

Również blogerzy powinni pozycjonować swoje teksty sposobem na długie frazy kluczowe. Ta strategia może przywiać nam na blog wiernych i powracających czytelników. Bo skoro użytkownik wpisał jakieś długie zagadnienie egzystencjalne, a Google znalazł mu odpowiedź na nie na Twoim blogu, to najprawdopodobniej użytkownik zostanie dłużej, poczyta, będzie zadowolony, że ktoś pisze o tym, co go trapi. Parę lat temu wpisując do wyszukiwarki długą frazę lifestyle’ową trafiłam na blog, który miał być odpowiedzią jedną z tysięcy, a stał się moim ulubionym po dziś dzień. Zaczęłam wertować archiwalne wpisy i okazało się, że autorka przemawia do mnie moim językiem i do tego udziela znakomitych rad. A frazę pamiętam do tej pory – miała 6 słów. W przypadku blogów warto pozycjonować teksty na frazy w formie pytań, a także nazywać je jak wyliczanki: „10 sposób na…”, „12 błędów, które popełniasz podczas…” itd.

Podsumowanie

Pozycjonowanie long tail ma wiele korzyści. Przede wszystkim odpowiadając na sprecyzowaną frazę wpisaną przez użytkownika nasza strona czy sklep mają dużo większą szansę na pozyskanie klienta czy powracającego czytelnika. Do tego jest tańsze (mniejsza konkurencja). Jest to także dobra strategia dla małych sklepów i firm, które nie mogą konkurować z gigantami branży pozycjonując się tylko na frazy ogólne. Zastosowanie w tym przypadku pozycjonowania szerokiego znacząco podniesie pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Nie należy także zupełnie eliminować pozycjonowanie standardowego na krótkie i ogólne frazy. Najlepiej jest stosować obie metody jednocześnie.

Oceń
(5/5)

Udostępnij:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Kontakt dla klientów
contact-person
Joanna Kokot
Formularz kontaktowy