Joanna Kokot
Telefon: +48 883 570 809
E-mail: j.kokot@pozycjonusz.pl
Adres URL to skrót, który oznacza Uniform Resource Locator, bardziej znany jako „adres internetowy”, określa lokalizację zasobu (np. strony internetowej) w Internecie. Adres URL określa również sposób pobierania tego zasobu, zwanego „protokołem”, jak np. HTTP, HTTPS, FTP itp.
Adres URL to tekst czytelny dla człowieka, który został zaprojektowany w celu zastąpienia adresów IP w postaci cyfr używanych przez komputery do komunikacji z serwerami. Identyfikują one również strukturę plików na danej stronie. Podstawowy adres strony internetowej składa się z protokołu, nazwy domeny oraz rozszerzenia i ma następujący podstawowy format:
https – protokół wskazuje, w jaki sposób przeglądarka powinna pobierać informacje o zasobach. Standard sieciowy to http:// lub https:// (gdzie „s” oznacza „secure”, czyli „bezpieczny”). Może to również być protokół mailto: otwierający domyślnego klienta poczty lub ftp: obsługujący transfer plików. Warto tu jednak wspomnieć, że od lipca 2018 wszystkie strony bez protokołu HTTPS będą oznaczone w Chrome jako „niebezpieczne”;
pozycjonusz – nazwa domeny (lub nazwa hosta) to czytelna dla człowieka nazwa konkretnej lokalizacji, w której znajduje się zasób, czyli w większości przypadków strona internetowa;
pl – każdy kraj posiada przypisane rozszerzenie, np. Polska – .pl, Francja – .fr, Niemcy – .de, kraje Unii Europejskiej – .eu itd. Istnieją także globalne domeny i są to: .com, .net, .org oraz rozszerzenia powstałe dla odróżnienia celu strony, np. witryna edukacyjna – .edu, rządowa – .gov, biznesowa – .biz itd.
Klikając dalej w poszczególne podstrony, do adresu witryny internetowej dodawane są kolejne znaki po ukośniku „/”, które tworzą tak zwaną ścieżkę.
Poprawnie stworzony adres internetowy URL bardzo pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Im bardziej będzie on czytelny zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google, tym ma większe szanse na pojawienie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.
Istnieją 3 główne zalety dobrze skonstruowanych adresów URL:
Dobrze skonstruowany URL witryny zapewnia zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom łatwą do zrozumienia informację na temat strony docelowej. Adresy URL są często pierwszą rzeczą, którą zobaczą klienci i Google. Funkcjonują jako elementy składające się na skuteczną hierarchię witryny, kierując użytkowników do ich miejsc docelowych.
Poniżej jest przykład adresu strony internetowej, który jest określany jako „semantycznie dokładnym” (dokładnie opisuje jego cel):
https://sklepzzabawkami.pl/pluszowe-zabawki/mis-uszatek/
Nawet jeśli znacznik tytułu tej strony byłby ukryty, czytelny, jasny i dokładny adres strony nadal przekazywałby użytkownikom informację na temat tego, co mogą pod nim znaleźć. Roboty indeksujące poruszają się po mapie witryny, która zawiera listę adresów URL dostępnych w obrębie konkretnej domeny. Roboty lubią czytelne adresy URL, dlatego tak ważne jest, aby były one jasne i przejrzyste, a także umieszczone w mapie strony.
URL witryny jest także brany pod uwagę przez wyszukiwarkę podczas określania ważności danej strony lub trafności słów kluczowych. W celu zaznaczenia tej ważności, warto zastosować również linki kanoniczne. Ponadto adresy URL, które zawierają frazy kluczowe, są bardzo dobrze postrzegane przez roboty wyszukiwarki.
Korzystanie z adresu URL zawierającego słowa kluczowe może sprawić, że strona podskoczy w rankingach. Z pewnością będziesz chciał, aby Twoja witryna została odkryta przez odpowiednich użytkowników (i roboty). Dlatego warto uwzględnić w URL witryny kilka słów, które im w tym pomogą. Najbardziej opisowy termin, czyli taki, który bezpośrednio nakreśla temat danej podstrony, powinien znajdować się w adresie URL blisko domeny głównej.
W skrócie – dobrze skomponowany adres internetowy URL może służyć jako samoistny anchor, gdy dzielimy się nim w swoich postach, na forach i na portalach społecznościowych. Niektóre strony internetowe (na przykład Facebook) mogą pozostawić udostępnione linki całkowicie niesformatowane. Nieoptymalizowane, semantycznie niedokładne adresy stron mogą wyglądać nieporęcznie i zamiast przyciągać użytkowników do kliknięcia, odstraszają ich. Czytelne dla człowieka adresy URL zapewniają lepsze wyobrażenie o tym, czego mogą się spodziewać, klikając w link.
Generowanie parametrów adresów URL na podstawie filtrów witryn może powodować poważne problemy na stronie, które nieraz wpływają na ranking domeny w wynikach wyszukiwania. Parametry URL to znaki zawarte w adresie, często występujące po znaku zapytania (?), znaku ampersand (&), znaku równości (=) lub innym symbolu. Parametry mogą być również określane jako „ciągi zapytań”. Są powszechnie używane na witrynach związanych z e-commerce, czyli w sklepach internetowych.
Głównymi problemami, jakie wynikają z użycia parametrów adresu URL to duplikacja treści oraz kanibalizacja słów kluczowych. Powielanie treści występuje wtedy, gdy kilka adresów URL kieruje na tę samą zawartość tekstową. Natomiast kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, gdy wiele podstron w witrynie jest ukierunkowanych na te same lub podobne słowa kluczowe. Często powoduje to problemy z wyszukiwarką podczas wybierania strony, która jest najodpowiedniejszą dla danego zapytania. To z kolei może prowadzić do niewłaściwego lub niepożądanego rankingu strony dla danego terminu.
Jeżeli mamy z tym problem, istnieje kilka sposobów, które go rozwiążą. Można między innymi wykluczyć indeksowanie parametrów poprzez odpowiednie ustawienia w Google Search Console. Jednak krótko mówiąc, należy w jak największym stopniu unikać parametrów w adresach strony internetowej. Nie przekazują one użytecznych informacji ani odwiedzającym, ani wyszukiwarkom, a mogą nawet powodować duplikowanie treści, czego przecież nie chcemy. W niektórych przypadkach nie można uniknąć używania parametrów w adresach URL witryny, dlatego mogą one występować, jednak nie powinny być indeksowane. W takich sytuacjach wystarczy je zminimalizować.
Przyjazny adres URL, zwany również jako „clean URL” lub „friendly URL”, to kluczowy element do zapewnienia pozytywnej obsługi strony internetowej. Składający się z nazwy domeny, czytelnej ścieżki, a opcjonalnie z parametrów i rozszerzenia. Ten rodzaj adresu strony internetowej jest łatwiejszy do zrozumienia i pamiętania przez odwiedzających witrynę. Dzięki zrozumiałej strukturze, przyjazne adresy URL przyczyniają się do zwiększenia klikalności linków i pozytywnego doświadczenia użytkowników. Dodatkowo, unikanie zbyt skomplikowanych parametrów czy niepotrzebnych rozszerzeń pozytywnie wpływa na indeksację strony przez roboty wyszukiwarek. Może to poprawić pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Ostatecznie, dbając o przyjazne adresy URL witryny, twórcy stron dążą do lepszej widoczności, dostępności i czytelności swoich treści, co jest kluczowe w dzisiejszym cyfrowym środowisku.
Adresy URL przyjazne SEO to adresy, które pozytywnie wpływają zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarki. Dobrze skonstruowane mają kluczowe znaczenie dla dobrej wydajności SEO. Jeśli chodzi o adresy URL, postępuj zgodnie z tymi sprawdzonymi metodami:
Adres opisowy (inaczej – adres URL), to czytelny dla internauty tekst, który określa lokalizację strony i jest formą adresowania zawartości w Internecie. Identyfikuje jednocześnie strukturę plików na danej stronie. Posiadając konkretny adres opisowy internauta może przenieść się na stronę docelową i skorzystać z zawartości umieszczonej pod tym adresem.
Jeśli chodzi o budowę adresu internetowego, składa się on z: protokołu, nazwy domeny i rozszerzenia. Protokół przyjmuje formę „https” i informuje o tym jak przeglądarka powinna pobierać informacje o zasobach. Nazwa domeny to inaczej nazwa lokalizacji, w której znajduje się zawarta treść – najczęściej to po prostu strona internetowa (np. „pozycjonusz”). Ostatni element to rozszerzenie indywidualne dla każdego kraju (.pl – Polska, .fr – Francja).
Tworzenie poprawnych adresów opisowych jest ważne zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek internetowych. Oto kilka wskazówek, jak to zrobić: