Szybkość ładowania strony. Porady i FAQ - Pozycjonusz

Sprawdź nasze promocje w kwietniu wszystkie pakiety Google Ads taniej nawet o 40%!

Joanna Kulik
16/10/18

Szybkość ładowania strony. Porady i FAQ

Szybkość ładowania strony internetowej jest jednym z czynników rankingowych Google. Dotyczy to zarówno wersji desktopowej, ale także strony przeglądanej na urządzeniu mobilnym użytkownika. Co należy wiedzieć na temat tego parametru?

Czas ładowania strony to zagadnienie, które powinna znać każda osoba, której zależy na dobrej optymalizacji witryny. Nawet najpiękniejsza strona internetowa nie spełni swej funkcji, jeśli będzie się wolno wczytywać.  W tym wyścigu liczy się, aby czas ten był możliwie jak najkrótszy. Dzisiaj prezentuję krótki zestaw pytań i odpowiedzi dotyczących  znaczenia szybkości ładowania strony.

Jak i gdzie sprawdzę szybkość ładowania strony?

Aby sprawdzić tę wartość możesz skorzystać z darmowego narzędzia Google https://testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl. Wystarczy wkleić w podane okienko adres URL danej witryny, a po około minucie narzędzie pokazuje nam czas ładowania witryny oraz uśredniony współczynnik odrzuceń wynikający z tej prędkości.

Czy szybkość ładowania strony wpływa na jej popularność?

Badania Google z 2016 ujawniły, że strona ładująca się dłużej niż 5 sekund traci około 40% konwersji w porównaniu do tej ładującej się 1 sekundę. Z kolei jej współczynnik odrzuceń rośnie o ponad 100%. Te informacje są szczególnie istotny dla branży e-commerce przy tworzeniu stron www, ale nie tylko. Również właściciele witryn nie będących sklepami internetowymi powinni zadbać o to, aby ich strona ładowała się szybciej. Jak szybko? Na pewno nie dłużej niż kilka sekund.

Ile powinna ładować się strona?

Aby otrzymać dobrą ocenę (zielony kolor) w Test My Site With Google twoja witryna powinna wczytywać się nie dłużej niż 5 sekund. Ciekawostką jest fakt, że nawet taka szybkość ładowania strony powoduje szacowaną utratę użytkowników na poziomie 19%.

prędkość ładowania strony

Czas ładowania strony testmysite.withgoogle wykonany tym narzędziem

Jaki jest związek pomiędzy ładowaniem strony a UX?

Jeśli chodzi o znaczenie prędkości ładowania strony dla User Experience (UX), czyli doświadczenia użytkownika, kwestia jest prosta. Strony, które się wolno ładują są po prostu irytujące. Użytkownik nie będzie czekał w nieskończoność, tylko po kilku sekundach zamknie taką ślimaczącą się witrynę. Na pewno sam/sama nie raz tak zrobiłeś. W efekcie wzrasta współczynnik odrzuceń, co ma przełożenie na popularność strony i mniejszą liczbę odsłon.

Co wpływa na szybkość ładowania strony?

Na szybkość ładowania strony wpływa wiele czynników. Cześć z nich jest natury programistycznej (np. nadużywanie JavaScript), część wynika ze źle zoptymalizowanej grafiki. Czasami jest to związane z wolnym łączem internetowym użytkownika (na co nie mamy bezpośredniego wpływu). Warto wiedzieć, że szybkość ładowania strony może obniżać wydajność serwera, na którym przechowywane są pliki naszej strony. Prędkość ładowania obniżają także zbyt duże grafiki (np. ważące po kilka MB) oraz np. zbyt rozbudowany kod szablonu na WordPressie. Nie pomaga także zbyt duża liczba wtyczek, które obciążają dodatkowo stronę.

Czy page speed wpływa na SEO?

W 2010 roku Google oficjalnie potwierdziło, że czas ładowania strony ma wpływ na ranking. Dotychczas dotyczyło to tylko wersji desktopowych witryn, a od lipca 2018 roku –  również czasu ładowania stron na urządzeniach mobilnych (mobile page speed). W styczniu tego roku firma ogłosiła na blogu, że za pół roku ruszy aktualizacja algorytmu, który zacznie karać strony ładujące się bardzo wolno na urządzeniach mobilnych (tzw. speed update google). Biorąc pod uwagę rosnącą popularność mobile’u, każda osoba, której zależy na dobrej pozycji w wyszukiwarce musi dostosować swoją stroną do tych wytycznych.

Oceń
(0/5)

Udostępnij:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Kontakt dla klientów
contact-person
Paulina Najda
Formularz kontaktowy