Link building w pigułce

Przed „pingwinową rewolucją” link building, czyli pozyskiwanie zewnętrznych linków (odnośników) do naszej strony był jednym z filarów pozycjonowania. A jak jest teraz? To wciąż podstawa dla SEO, jednak Google stawia na jakość linków i restrykcyjnie tego przestrzega. Jaki powinien być zatem skuteczny link building A.D. 2016? Odpowiedź jest prosta: wartościowy.


SPIS TREŚCI:

  1. Wartościowy link building w 10 krokach
  2. Odzyskiwanie linków (broken link building)
  3. Link building dla sklepów internetowych
  4. Skąd pozyskiwać linki dla sklepów internetowych
  5. Linkowanie blogów
  6. Linkowanie stron firmowych

 

Minęły beztroskie czasy, kiedy to link building polegał często na wklejaniu linków byle gdzie i byle jak, aby tylko więcej. Obecnie funkcjonujący algorytm Pingwin wymaga linkowania maksymalnie dostosowanego do zapytań użytkowników. Aby nie narazić się na filtr Google’a i sukcesywnie podnosić wartość witryny, link building musi odznaczać się jakością. Obecnie jeden link pozyskany z wartościowej dla Google’a strony będzie bardziej skuteczny niż 100 linków nienaturalnych, pochodzących często z otchłani internetowego spamu.

Wartościowy link building w 10 krokach

Problemem jest to, że zdobycie wartościowego linka nie jest takie proste i wymaga sporego wysiłku, a także kreatywności. Z jakich witryn pozyskiwać linki, aby zostały lepiej ocenione przez Google, a co za tym idzie, strona została wyżej zaindeksowana przez wyszukiwarkę? Poniżej podajemy kluczowe czynniki, które pozycjonerzy powinni wziąć pod uwagę.

Po 1:

Google wyżej ceni witryny o niewielkiej liczbie linków wychodzących. Oznacza to, że jeden link pozyskany ze strony, która ma ich na przykład 20 będzie dużo bardziej wartościowy niż ze strony, która rozdaje je na prawo i lewo i ma ich 10 000. Oczywiście są od tego wyjątki, czyli duże i popularne serwisy internetowe, z których wychodzą znaczne liczby linków. Żaden specjalista SEO nie pogardziłby takim odnośnikiem.

Po 2:

Google bierze pod uwagę jakość domeny, z której wychodzi odnośnik do naszej strony. Wyżej oceniane są witryny starsze, z dużą ilością linków kierujących do niej, wysokim zaufaniem użytkowników itd.

Po 3:

Link, który umieszczamy, musi być dobrej jakości i korelować z kontekstem, w jakim się znalazł. Musi odnosić rzeczywiście do spodziewanej podstrony.

Po 4: 

Linkujmy bezpiecznie. Przed wstawieniem linka warto zastanowić się, czy na pewno przyniesie on nam korzyść. Słabej jakości linki mogą narazić naszą witrynę i osłabić jej widoczność w wyszukiwarce.

Po 5: 

Linkujmy nie tylko stronę główna, ale też podstrony. Google lepiej ocenia zróżnicowanie odnośników także pod tym względem. Dobry link building to zatem linkowanie na różne podstrony i z różnych domen.

Po 6: 

Korzystaj z narzędzi do podglądania konkurencji. Przydatne są strony typu ahrefs.com, majestic.com i inne tańsze lub darmowe alternatywy. Z ich pomocą zobaczysz na przykład skąd linkuje konkurencja, a skąd giganci branży. Sprawdzisz też jak rozkładają się linki, który ich typ przeważa, a także ocenisz naturalność całego profilu linkowania.

Po 7: 

A skoro o profilach linkowania mowa – musimy zadbać o to, by wyglądały naturalnie i były zróżnicowane pod wieloma względami. Google wychodzi z założenia, że to użytkownik, któremu podoba się treść na danej stronie, powinien ją podlinkować, więc postarajmy się, aby linki, które pozyskujemy, wyglądały naturalnie. Dodatkowo linki powinniśmy pozyskiwać z różnorodnych domen. Zadbajmy też o zróżnicowanie anchor textów.

Taki anchor text nie wygląda naturalnie z perspektywy googlebotów

Taki anchor text nie wygląda naturalnie z perspektywy googlebotów

Konkretne anchor texty warto przeplatać linkami z URL strony

Konkretne anchor texty warto przeplatać linkami z URL strony

Po 8: 

Nie przesadzajmy z anchor textami. Google wie, że realni użytkownicy nie tracą czasu na zakotwiczanie linków na konkretne słowa i najczęściej, chcąc wymienić się informacją, wklejają sobie adresy URL. Skuteczny link building kotwiczy linki z umiarem.

Po 9: 

Katalogi firmowe i katalogi tematyczne to bardzo naturalny i przyjazny dla Google’a sposób na pozyskiwanie wysokiej jakości linków do naszej witryny. Firmy będące właścicielem katalogów umożliwiają dodanie naszego linka razem z wizytówką zawierająca dane teleadresowe i krótki, unikalny tekst opisujący firmę. Warto zainteresować się serwisami tematycznymi (np. budowlanymi), które oprócz publikowania treści, posiadają odrębne katalogi dla firm i tam możemy umieścić wizytówkę firmy z linkiem. To także dobra metoda na skuteczne pozycjonowanie lokalne, tzw. NAP SEO. Należy przy tym pamiętać, że wiele katalogów dostępnych w sieci to skupiska spamu, dlatego zrób porządny research i dodawaj linki tylko do wysokiej jakości, moderowanych katalogów z innymi wartościowymi linkami.

Po 10: 

Istnieje wiele dobrych miejsc, w oparciu o które możemy pozyskać ruch na stronę i wartościowe linki do naszej witryny. Jeśli prowadzimy bloga, warto udostępniać wpisy w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Linked In, Twitter, Google+, Instagram, YouTube, Pinterest, Snapchat. Jeśli czytelnikowi spodoba się tekst wrzuci do niego link.

Odzyskiwanie linków

Na koniec warto wspomnieć o pobocznej metodzie pozyskiwania odnośników polegającej na odzyskiwaniu lub naprawianiu niedziałających linków (broken link building). Za takie możemy uznać niepodlinkowane wzmianki o naszej stronie, odnośniki do starych i niefunkcjonujących stron, a także wynajdując treści, w których linki do naszego serwisu powinny się znaleźć (np. wykorzystywanie naszych treści bez pozwolenia).

Z kolei metoda broken link building polega na aktualizowaniu niedziałających linków prowadzących do wygasłych domen i podmienianiu ich na nasze. Zaczynamy od researchu – odnajdujemy treści o tematyce pasującej do optymalizowanej przez nas domeny. Najlepsze będą oczywiście stare serwisy o wysokiej pozycji w wyszukiwarce. W treściach szukamy linków, które odnoszą do stron z błędem 404. Następnie kontaktujemy się z autorem strony z błędnymi linkami i informujemy go o tym przy okazji proponując zastąpienie błędnego odnośnika naszym. Musimy mieć oczywiście odpowiednie zaplecze treściowe, do którego linkowanie będzie adekwatne. Możecie w tym miejscu zapytać: Dobrze, a jakie korzyści ma z tego autor serwisu z błędnym linkami? Odpowiedź brzmi: całkiem spore. Pozyskując nowe, poprawne i naturalne odnośniki utrzymuje i poprawia użyteczność serwisu dla użytkowników. Warto uargumentować w taki sposób prośbę o podlinkowanie.

Link building dla sklepów internetowych

Jak pozyskiwać linki dla sklepów internetowych? Które linki przychodzące są wartościowe? Na początek trzeba wiedzieć, że e-sklepy to specyficzne rodzaje serwisów internetowych, gdzie istnieją dziesiątki, setki, a często tysiące podstron. Każdy produkt w sklepie ma bowiem własną podstronę i inny adres url. Dlatego w tym przypadku link building polega na linkowaniu jak największej liczby podstron. Nie należy skupiać się tylko na stronie głównej, bo to niewiele da. Skuteczne pozycjonowanie sklepu opiera się o linki przychodzące do kategorii, podkategorii oraz stron produktowych. W ten sposób budujesz sobie naturalny profil linków, co jest bardzo dobrze oceniane przez Google.

Ponadto ważna jest sama struktura linków. Najskuteczniejsze obecnie są po pierwsze linki w formie całych adresów url, po drugie frazy long tail, a po trzecie linki z nazwą sklepu:

      • Linki w formie całych adresów URL – obecnie zaleca się, aby wstawiać linki także w formie całych adresów url, bez anchorów (anchory to podlinkowane słowa kluczowe) na przykład https://www.przykladowyadresurl.pl. Czyste url także są skuteczne, a przeplatanie ich z anchorami daje lepsze efekty.
      • Frazy long tail to określenie odnosi się do ustawianie długich fraz kluczowych, na przykład 3-,4- lub 5-wyrazowych. W przypadku sklepów internetowych użytkownicy wyszukują w Google produktów wpisując bardziej szczegółowe zapytania. Np. jeśli szukają zabawki dla niemowlęcia, nie wpisują tylko słowa „zabawki”. Będzie to raczej dłuższe zapytanie, np. „zabawki sensoryczne dla niemowlaka”. Jeśli pozyskujemy linki dla sklepu, dobrze jest stosować także podlinkowane frazy long tail.
      • Linkowanie na nazwę sklepu ponieważ ludzie szukają produktów także po tzw. brandówkach (czyli nazwach sklepów), powinny one przewijać się w treści, do której dodajemy link przychodzące w formie wzmianki lub jako anchor. Czyli np. „Artykuły w tym stylu oferuje sklep [anchor] / Artykuły w tym stylu oferuje sklep XYZ https://sklepxyz.pl”.

Skąd pozyskiwać linki dla sklepów internetowych

Link building dla sklepów internetowych opiera się o katalogi, profile, tematyczne portale, fora internetowe i systemy komentarzy. W przypadku katalogów i portali wartościowe backlinki najlepiej pozyskiwać z tych posiadających wysoki wskaźnik Domain Rate (DR). Sprawdzić to można w narzędziu Ahrefs. O wysokim DR decyduje renoma serwisu. Google najlepiej ocenia linki przychodzące ze starszych portali z historią (np. Interia czy WP). Obok tego skuteczne będzie pozyskiwanie linków z katalogów o największej renomie i wysokim wskaźniku Trust Rank, które istnieją w sieci od kilku do kilkunastu lat. Tutaj należy zadbać także o wysokiej jakości opisy firmy do katalogu, ponieważ administratorzy takich serwisów bardzo dbają o jakość tego, co się u nich publikuje.

Bardzo dobre efekty daje także zainwestowanie w artykuły sponsorowane publikowane w serwisach tematycznych. Ważne jest, by tematyka tekstu oraz samego serwisu korespondowała z tematyką podstrony lub strony, do której dodajemy linki przychodzące. Linki tematyczne, czyli naturalne są bardzo dobrze oceniane przez algorytm. Dobrym miejscem do umieszczania odnośników do sklepu internetowego są także fora internetowe i profile. Podbijają one podstrony produktów.

Linkowanie blogów

Linki przychodzące do bloga i sposób ich pozyskiwania zależy m.in. od tego, jakim rodzajem strony jest blog. To znaczy: jeśli blog jest oddzielną domeną lub subdomeną (np. subdomeną portalu WP jest Wp Zdrowie, Onetu – Medonet itd.) wtedy mamy nieco większe pole manewru. Linki do oddzielnej domeny możemy zamieszczać np. w wartościowych katalogach o wysokim wskaźniku Trust Rank. Jeśli zaś blog jest podstroną strony głównej (jego adres url to np. https://nazwastrony.pl/blog), wtedy pozostaję nam profile, fora, serwisy tematyczne, artykuły sponsorowane.  

Abstrahując od tego, skuteczne linkowanie bloga nie różni się jakoś specjalnie od linkowania strony firmowej. Ponieważ jednak są to serwisy bazujące na jak największej liczbie czytelników, linki building warto oprzeć o content marketing i pakiety tematyczne linków. Mogą być to artykuły sponsorowane oraz wpisy gościnne publikowane na innych blogach. Tak zwany guest blogging polega na tym, że podejmujesz współpracę z innym blogiem mającym wysoki wskaźnik Domain Rate. Następie przygotowujesz wysokiej jakości tekst i ustalasz z właścicielem bloga linki przychodzące do Twojej strony, które się tam pojawią. Ważne jest, by linki do follow i posiadały atrybut alt=follow, ponieważ inaczej robot Google go nie zaindeksuje, a link straci swoją moc. Ta metoda może być jednak dość kosztowna.

Kolejny sposób na link building dla bloga to publikowanie komentarzy na innych blogach wraz z pozostawieniem linka. Najlepiej będą wyglądać pełne adresy url. Linki zewnętrzne można także pozostawić na forach internetowych w komentarzach lub przy nazwie profilu. Ważne jest, by ten miejsca były dobrze oceniane przez Google i miały wysoki wskaźnik Domain Rate. Aby budować  naturalny profil linków można także umieszczać odnośniki do konkretnych wpisów w różnych grupach dyskusyjnych na Facebooku.

Linki przychodzące dla stron firmowych

Obecnie każda firma, która chce się rozwijać, inwestuje w stronę internetową. Większość z nas właśnie do Google kieruje swoje pierwsze kroki szukając informacji na temat usług i produktów. Dlatego ważne jest to, aby witryna firmowa znajdowała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Link building dla strony firmowej będzie więc niezbędny. Jak pozyskiwać linki przychodzące dla strony firmowej? Wszystko zależy od tego, jak bardzo jest rozbudowana oraz jaka jest jej tematyka (czyli profil działalności konkretnej firmy).

Kluczową sprawą w budowaniu sieci linków dla strony firmowej ma na pewno pozycjonowanie lokalne. Ludzie chętnie podejmują współpracę z firmą, która znajduje się w tym samym mieście lub w okolicy. Na pewno warto zadbać o profesjonalnie przygotowaną wizytówkę Google Moja Firma oraz zamieścić w niej link do strony głównej. Jest duża szansa, że wyskoczy ona użytkownikowi szukającemu danego rodzaju usług w okolicy.

Następnie pozyskaż pozostałe linki przychodzące. Tutaj dobre efekty da zamieszczanie odnośników w lokalnych serwisach, katalogach i serwisach ogłoszeniowych. Trzeba zadbać o przygotowanie profesjonalnych opisów firmy zawierających słowa kluczowe oraz ważne dane teleadresowe. Na podstawie tego tworzy się wizytówki firm z linkami, które umieszcza się w serwisach i katalogach firmowych. Linkowanie strony firmowej to oczywiście także artykuły sponsorowane publikowane na tematycznych portalach i zamieszczone w ich treści linki tematyczne.

Podsumowanie

Powyżej opisane metody pomagają stworzyć lepszy i bardziej wartościowy link building, co z pewnością podniesie widoczność witryny w wyszukiwarce i przyczyni się do lepszego indeksowania strony. Działanie te są oczywiście działaniami długofalowymi – efekty nie przyjdą szybko, ale przyjdą na pewno i pozostaną na długo, przed link buildingiem nie zapominajmy o pełnej optymalizacji serwisu do wytycznych Google.


5 Komentarz

  1. Pingback: Link building a PR - jak media pomogą twojej stronie?

  2. Pingback: Linki dofollow i nofollow w SEO - Poradnik SEO Pozycjonusz.pl

  3. Pingback: Naturalny profil linków, czyli jaki? - Poradnik SEO Pozycjonusz.pl

  4. Agata

    Dzięki za ten wpis! Staram się pozycjonować swoją stronę od kilku miesięcy i takie usystematyzowanie wiedzy jest dla mnie cenne 😉

  5. Zastępczy

    Mądrego to dobrze poczytać :). Korzystałem z Waszych usług jeszcze za czasów starej witryny, ta jest fajna, czytelna, no i co najważniejsze – dawka solidnej wiedzy i fajnie uporządkowanej, dzięki!

  6. Mariusz Janiga

    Korzystam z Waszych usług od jakiegoś czasu ale dopiero teraz przeczytałem kilka artykułów z sekcji blog.
    I mam pytanie – czy wszystkie metody w 2019 są aktualne? Bo będę próbował sam też coś zadziałać w tym temacie 🙂
    Pozdrawiam Mariusz

    1. Kamil Hyckowski

      Od 2016 algorytmy Google oceniających strony zostały zaktualizowane wiele razy, ale główne zasady dotyczące linkowania, które opisaliśmy w tym artykule w gruncie rzeczy pozostały bez zmian. Największą zmianą jest fakt, że w tym momencie najbardziej wartościowe linki nie tylko mają przekazywać “moc” domeny, ale przede wszystkim powinny również pozyskiwać naturalny ruch. Bardzo dobrze sprawdzają się w tym celu artykuły sponsorowane. Ponadto od czasu powstania tego artykułu samo linkowanie stało się w ogólnej ocenie domeny nieco mniej znaczące. W tym momencie nawet przy najlepszym profilu domen trudno jest osiagać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, jeżeli czynniki on-site nie spełniają wymogów Google. Jest tak chociażby z prędkością ładowania, która za sprawą zeszłorocznych aktualizacji stała się jednym z najbardziej istotnych parametrów odpowiedzialnych za ocenę strony. Na naszym blogu wielokrotnie omawialiśmy ten temat:

    2. https://www.pozycjonusz.pl/mobile-first-index-zaczal-dzialac/
    3. https://www.pozycjonusz.pl/google-zapowiada-speed-update/
    4. https://www.pozycjonusz.pl/czas-ladowania-strony-podstawowe-faq/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Złóż zamówienie

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Nie wiesz jakie usługi wybrać?

Zadzwoń

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta