Przed „pingwinową rewolucją” link building, czyli pozyskiwanie zewnętrznych linków (odnośników) do naszej strony był jednym z filarów pozycjonowania. A jak jest teraz? To wciąż podstawa dla SEO, jednak Google stawia na jakość linków i restrykcyjnie tego przestrzega. Jaki powinien być zatem skuteczny link building A.D. 2016? Odpowiedź jest prosta: wartościowy.

link-building-poradnik

Minęły beztroskie czasy, kiedy to link building polegał często na wklejaniu linków byle gdzie i byle jak, aby tylko więcej. Obecnie funkcjonujący algorytm Pingwin wymaga linkowania maksymalnie dostosowanego do zapytań użytkowników. Aby nie narazić się na filtr Google’a i sukcesywnie podnosić wartość witryny, link building musi odznaczać się jakością. Obecnie jeden link pozyskany z wartościowej dla Google’a strony będzie bardziej skuteczny niż 100 linków nienaturalnych, pochodzących często z otchłani internetowego spamu.

 

Wartościowy link building w 10 krokach

Problemem jest to, że zdobycie wartościowego linka nie jest takie proste i wymaga sporego wysiłku, a także kreatywności. Z jakich witryn pozyskiwać linki, aby zostały lepiej ocenione przez Google, a co za tym idzie, strona została wyżej zaindeksowana przez wyszukiwarkę? Poniżej podajemy kluczowe czynniki, które pozycjonerzy powinni wziąć pod uwagę.

Po 1: Google wyżej ceni witryny o niewielkiej liczbie linków wychodzących. Oznacza to, że jeden link pozyskany ze strony, która ma ich na przykład 20 będzie dużo bardziej wartościowy niż ze strony, która rozdaje je na prawo i lewo i ma ich 10 000. Oczywiście są od tego wyjątki, czyli duże i popularne serwisy internetowe, z których wychodzą znaczne liczby linków. Żaden specjalista SEO nie pogardziłby takim odnośnikiem.

Po 2: Google bierze pod uwagę jakość domeny, z której wychodzi odnośnik do naszej strony. Wyżej oceniane są witryny starsze, z dużą ilością linków kierujących do niej, wysokim zaufaniem użytkowników itd.

Po 3: link, który umieszczamy, musi być dobrej jakości i korelować z kontekstem, w jakim się znalazł. Musi odnosić rzeczywiście do spodziewanej podstrony.

[Naturalny profil linków, czyli jaki? Zobacz nasz poradnik]

Po 4: linkujmy bezpiecznie. Przed wstawieniem linka warto zastanowić się, czy na pewno przyniesie on nam korzyść. Słabej jakości linki mogą narazić naszą witrynę i osłabić jej widoczność w wyszukiwarce.

Po 5: linkujmy nie tylko stronę główna, ale też podstrony. Google lepiej ocenia zróżnicowanie odnośników także pod tym względem. Dobry link building to zatem linkowanie na różne podstrony i z różnych domen.

Po 6: korzystaj z narzędzi do podglądania konkurencji. Przydatne są strony typu ahrefs.com, majestic.com i inne tańsze lub darmowe alternatywy. Z ich pomocą zobaczysz na przykład skąd linkuje konkurencja, a skąd giganci branży. Sprawdzisz też jak rozkładają się linki, który ich typ przeważa, a także ocenisz naturalność całego profilu linkowania.

Po 7: a skoro o profilach linkowania mowa – musimy zadbać o to, by wyglądały naturalnie i były zróżnicowane pod wieloma względami. Google wychodzi z założenia, że to użytkownik, któremu podoba się treść na danej stronie, powinien ją podlinkować, więc postarajmy się, aby linki, które pozyskujemy, wyglądały naturalnie. Dodatkowo linki powinniśmy pozyskiwać z różnorodnych domen. Zadbajmy też o zróżnicowanie anchor textów.

Taki anchor text nie wygląda naturalnie z perspektywy googlebotów

Taki anchor text nie wygląda naturalnie z perspektywy googlebotów

Konkretne anchor texty warto przeplatać linkami z URL strony

Konkretne anchor texty warto przeplatać linkami z URL strony

Po 8: nie przesadzajmy z anchor textami. Google wie, że realni użytkownicy nie tracą czasu na zakotwiczanie linków na konkretne słowa i najczęściej, chcąc wymienić się informacją, wklejają sobie adresy URL. Skuteczny link building kotwiczy linki z umiarem.

Po 9: Katalogi firmowe i katalogi tematyczne to bardzo naturalny i przyjazny dla Google’a sposób na pozyskiwanie wysokiej jakości linków do naszej witryny. Firmy będące właścicielem katalogów umożliwiają dodanie naszego linka razem z wizytówką zawierająca dane teleadresowe i krótki, unikalny tekst opisujący firmę. Warto zainteresować się serwisami tematycznymi (np. budowlanymi), które oprócz publikowania treści, posiadają odrębne katalogi dla firm i tam możemy umieścić wizytówkę firmy z linkiem. To także dobra metoda na skuteczne pozycjonowanie lokalne, tzw. NAP SEO. Należy przy tym pamiętać, że wiele katalogów dostępnych w sieci to skupiska spamu, dlatego zrób porządny research i dodawaj linki tylko do wysokiej jakości, moderowanych katalogów z innymi wartościowymi linkami.

Po 10: istnieje wiele dobrych miejsc, w oparciu o które możemy pozyskać ruch na stronę i wartościowe linki do naszej witryny. Jeśli prowadzimy bloga, warto udostępniać wpisy w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Linked In, Twitter, Google+, Instagram, YouTube, Pinterest, Snapchat. Jeśli czytelnikowi spodoba się tekst wrzuci do niego link.

Profile firm z mediach społecznościowych to naturalne miejsce na dodanie firmowego odnośnika

Profile firm z mediach społecznościowych to naturalne miejsce na dodanie firmowego odnośnika

Odzyskiwanie linków

Na koniec warto wspomnieć o pobocznej metodzie pozyskiwania odnośników polegającej na odzyskiwaniu lub naprawianiu niedziałających linków (broken link building). Za takie możemy uznać niepodlinkowane wzmianki o naszej stronie, odnośniki do starych i niefunkcjonujących stron, a także wynajdując treści, w których linki do naszego serwisu powinny się znaleźć (np. wykorzystywanie naszych treści bez pozwolenia).

Z kolei metoda broken link building polega na aktualizowaniu niedziałających linków prowadzących do wygasłych domen i podmienianiu ich na nasze. Zaczynamy od researchu – odnajdujemy treści o tematyce pasującej do optymalizowanej przez nas domeny. Najlepsze będą oczywiście stare serwisy o wysokiej pozycji w wyszukiwarce. W treściach szukamy linków, które odnoszą do stron z błędem 404. Następnie kontaktujemy się z autorem strony z błędnymi linkami i informujemy go o tym przy okazji proponując zastąpienie błędnego odnośnika naszym. Musimy mieć oczywiście odpowiednie zaplecze treściowe, do którego linkowanie będzie adekwatne. Możecie w tym miejscu zapytać: Dobrze, a jakie korzyści ma z tego autor serwisu z błędnym linkami? Odpowiedź brzmi: całkiem spore. Pozyskując nowe, poprawne i naturalne odnośniki utrzymuje i poprawia użyteczność serwisu dla użytkowników. Warto uargumentować w taki sposób prośbę o podlinkowanie.

Blog firmowy to dobre miejsce, na linkowanie do własnych podstron, a ponadto wartościowy content będzie linkowany z zewnętrznych źródeł

Blog firmowy to dobre miejsce, na linkowanie do własnych podstron, a ponadto wartościowy content będzie linkowany z zewnętrznych źródeł

Powyżej opisane metody pomagają stworzyć lepszy i bardziej wartościowy link building, co z pewnością podniesie widoczność witryny w wyszukiwarce i przyczyni się do lepszego indeksowania strony. Działanie te są oczywiście działaniami długofalowymi – efekty nie przyjdą szybko, ale przyjdą na pewno i pozostaną na długo, przed link buildingiem nie zapominajmy o pełnej optymalizacji serwisu do wytycznych Google.

[Jak działania PR mogą pomóc w zdobywaniu linków? Przeczytaj nasz poradnik]

Link building w pigułce
5 punktów (2) głosów

Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedIn


3 Komentarz

  1. Pingback: Link building a PR - jak media pomogą twojej stronie?

  2. Pingback: Linki dofollow i nofollow w SEO - Poradnik SEO Pozycjonusz.pl

  3. Pingback: Naturalny profil linków, czyli jaki? - Poradnik SEO Pozycjonusz.pl

  4. Agata

    Dzięki za ten wpis! Staram się pozycjonować swoją stronę od kilku miesięcy i takie usystematyzowanie wiedzy jest dla mnie cenne 😉

  5. Zastępczy

    Mądrego to dobrze poczytać :). Korzystałem z Waszych usług jeszcze za czasów starej witryny, ta jest fajna, czytelna, no i co najważniejsze – dawka solidnej wiedzy i fajnie uporządkowanej, dzięki!

Komentowanie zamknięte.

Zamów

Już teraz

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Centrum pomocy

Zadzwoń

nie wiesz jakie pakiety wybrać?

(85) 307 00 12

535 899 853

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta