Jak mapa witryny wpływa na pozycjonowanie stron?

Poprawnie skonfigurowana mapa witryny to jeden z podstawowych elementów optymalizacji strony pod kątem SEO. Dzięki plikowi sitemap roboty indeksujące mogą znacznie łatwiej poruszać się po stronie, co ma przełożenie na czas i efektywność indeksacji nowych zasobów.

Mapę witryny najprościej jest porównać do spisu treści w książce. Roboty indeksujące mając dostęp do pliku sitemap mogą z łatwością odnaleźć wszystkie istotne adresy URL obecne w obrębie konkretnej domeny. Dzięki poprawnie stworzonej mapie strony mamy szansę poprawić statystyki indeksacji na naszej stronie, co w przełożeniu przysłuży się również pozycjonowaniu.

Czym jest mapa strony?

Mapa strony to najczęściej plik stworzony w formacie XML, który zawiera listę adresów URL dostępnych w obrębie konkretnej domeny. Oprócz spisu wszystkich podstron w mapie witryny można umieścić także informacje o tym kiedy konkretny adres był ostatnio aktualizowany oraz jaki priorytet posiada. Należy przy tym pamiętać, że nadanie wysokiej hierarchii dla danego adresu nie sprawi, że zostanie on szybciej zaindeksowany. Jest to jedynie określenie jak ważny w strukturze strony jest konkretny URL.

Należy również pamiętać, że samo zamieszczenie pliku sitemap.xml na serwerze nie oznacza jeszcze, że wszystkie podstrony w naszej domenie zostaną od razu zaindeksowane. Potrzeba czasu aby, Googlebot przejrzał każdy adres URL zawarty w mapie witryny, ale można przyśpieszyć ten proces. Żeby to zrobić należy w Google Search Console dodać ścieżkę pod którą znajduję się plik sitemap.xml na serwerze. Dzięki temu nie tylko częściowo przyśpieszamy działanie robotów indeksujących, ale możemy również monitorować czy pojawiają się jakieś błędy związane z adresami umieszczonymi w mapie witryny. Ponadto używanie Google Search Console daje możliwość aktualizacji mapy witryny jeżeli dokonamy w niej jakichś zmian. Każda poprawnie wykonana optymalizacja SEO powinna zawsze uwzględniać również odpowiednią konfigurację pliku sitemap.

Jak powininna być skonstruowana mapa witryny?

Google w swoich poradnikach dla web-developerów bardzo jasno podaje jakie są wymogi dotyczące prawidłowej konfiguracji pliku z mapą strony.

  • Jedną z najważniejszych zasad jest to, aby wszystkie adresy, które znajdują się w mapie strony były aktualne. Wszelkie błędy 404 lub różnego rodzaju przekierowania sprawią, że witryna z punktu widzenia Googlebota będzie nieatrakcyjna.
  • Adresy URL zawarte w mapie strony powinny być dokładne. Jeżeli adres naszej strony to https://www.przyklad.pl/ to w mapie witryny nie może zostać umieszczony jako https://przyklad.pl/, ani w przypadku powiązanych adresów jako ./strona_domowa.html.
  • Adresy URL w mapie witryny nie powinny zawierać znaków specjalnych oraz polskich liter. Również wielkie litery są niedozwolone. Plik z sitemap musi być stworzony w systemie kodowania UTF-8. W związku z tym w przypadku występowania znaków, które są błędnie interpretowanie roboty indeksujące mogą niepoprawnie odczytać taki adres URL i w efekcie strona nie zostanie przez nie zaindeksowana.
  • Mapa witryny może zawierać maksymalnie 50000 adresów URL. Z kolei jej rozmiar nie może przekraczać 50MB. W przypadku, gdy jeden z tych warunków nie jest spełniany najlepiej jest utworzyć indeks map witryn, czyli listę wskazującą lokalizację wszystkich plików sitemap.xml w obrębie domeny. Tworzy się go poprzez podzielenie map na mniejsze części. Warto przy tym zastosować logiczną strukturę podobnie jak w przypadku ustalania architektury strony. W ten sposób powinny zostać stworzone osobne pliki dla postów, podstron ofertowych, podstron informacyjnych itd. Stworzenie indeksu z plikami sitemap jest szczególnie wskazane w przypadku pozycjonowania sklepu internetowego, w którym występuje wiele kategorii i produktów.
  • Jeżeli strona posiada różne wersje językowe również i w mapie witryny powinny znaleźć się informacje o adresach do wszystkich tłumaczeń. W tym celu w pliku sitemap należy umieścić URL do każdej wersji językowej oraz oznaczyć je przy pomocy atrybutu hreflang.

Wszystkie szczegółowe informacje na temat mapy strony można znaleźć na oficjalnej stronie sitemaps.org, która jest zbiorem wszystkich reguł związanych z poprawnym tworzeniem plików sitemap.

Jak mapa witryny wpływa na indeksację?

Poprawnie zoptymalizowany plik sitemap ma bezpośrednie przełożenie na crawl budget w naszej domenie. Sposób w jaki wpływa zaktualizowanie mapy strony o wszystkie istotne adresy URL na statystyki indeksowania można zilustrować przykładem jednego z naszych klientów. Pod koniec lutego został zaktualizowany plik Sitemap. Na poniższym wykresie widać pierwszy duży skok w liczbie stron indeksowanych dziennie na przełomie lutego i marca. Był on spowodowany ponownym przesłaniem poprawionej wersji mapy strony do Google Search Console.

wpływ sitemap na statystyki indeksowania

Wzrost statystyk indeksowania w tym przykładzie jest spowodowany wyłącznie przez optymalizację pliku Sitemap.

Kolejne wzrosty wskaźnika indeksacji to efekt poprawnie skonstruowanej mapy, po której Googlebot może sprawnie się poruszać. Warto przy tym zauważyć również spadek czasu spędzonego na pobieraniu strony. Oznacza to, że robot o wiele szybciej indeksuje zawartość całej witryny. Ponadto plik sitemap w przypadku tego klienta jest dynamiczny, czyli przy dodaniu lub usunięciu adresu URL na stronie jest on automatycznie aktualizowany. Tak skonstruowany plik sitemap pozwala mieć pewność, że w przypadku kolejnych modyfikacji struktury strony roboty indeksujące szybciej przeanalizują wszystkie wprowadzone zmiany.

Jak mapa witryny wpływa na pozycjonowanie stron?
5 punktów (14) głosów


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zamów

Już teraz

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Centrum pomocy

Zadzwoń

nie wiesz jakie pakiety wybrać?

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta