Czy linkowanie SEO jest ważne? Podstawy budowy linków - Pozycjousz.pl
Patrycja
20/01/21

Moc linkowania SEO – jak linkować stronę?

blank

Ciekawi Cię, czy linkowanie SEO wciąż ma znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych? Odpowiedź jest prosta – link building niezmiennie stanowi jedno z najważniejszych działań skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Wymagania algorytmów Google nieustannie się zwiększają, dlatego ten proces nie należy do najłatwiejszych zadań. Jeżeli chcesz odświeżyć swoją wiedzę na temat linkowania i sprawdzić, dlaczego jest ono tak ważne – zapoznaj się z dzisiejszym wpisem. Znajdziesz tu wszystkie aktualne informacje na wyżej wspomniany temat.

Linkowanie SEO – podstawy

Nie ma wątpliwości, że linkowanie SEO to jedno z trzech najważniejszych działań mających największy wpływ na wyniki wyszukiwania Google. Sama treść dobrej jakości nie wystarczy, by wysoko rankować w SERP-ie. Niezbędnym działaniem jest zbudowanie wiarygodności marki, a to można zrealizować z pomocą innych wiarygodnych witryn w sieci. Zanim przedstawię strategię linkowania, warto poznać jego podstawy.

Czym jest link?

Absolutnym fundamentem dzisiejszego tematu jest zrozumienie, czym jest link. To inaczej łącze (skrót od hiperłącze) w formie zapisu HTML, które po kliknięciu umożliwia przejście do nowej witryny – wewnątrz lub na zewnątrz dokumentu. Prawie każda strona internetowa posiada swój indywidualny link, a to pozwala na swobodne poruszanie się w sieci.

Na czym polega linkowanie SEO?

Linkowanie SEO, jako jedna z taktyk zwiększania ruchu na stronie oraz pozycji w wyszukiwarce Google, polega na zdobywaniu wartościowych linków zwrotnych, które będą kierować internautę bezpośrednio na docelową witrynę. Ten proces nazywa się linkowaniem zewnętrznym i odbywa się poza naszą stroną internetową. Linkowanie SEO stron to również działania prowadzone on-site, polegające na odwoływaniu się do adresów wewnątrz witryny.

Poznaj typy linków

Poza tym, że linki wpływają na pozycjonowanie strony, to przede wszystkim ułatwiają pracę robotom Google. Im więcej linków prowadzi do Twoich stron, tym szybciej i skuteczniej roboty Google będą mogły przeanalizować ich cały profil oraz ustalić hierarchię witryny. Jak już wcześniej wspomniałam, linkowanie SEO dzieli się na linkowanie wewnętrzne oraz linkowanie zewnętrzne, które szczegółowo zostanie omówione poniżej.

Linkowanie wewnętrzne

Najprostszy sposób linkowania, to linkowanie wewnętrzne. Ma miejsce wyłącznie w obszarze witryn przynależących do jednego właściciela. Polega na dołączeniu linków do witryny, które przekierują na inne strony będące w Twoim posiadaniu. Ten zabieg znacznie ułatwia poruszanie się wśród różnorodnych treści na stronie zarówno internautom, jak i robotom Google. Dzięki niemu można wpłynąć na zmniejszenie współczynnika odrzuceń – linki wewnętrzne stanowią zachętę dla internauty, by poznać też inne oferowane treści. Co więcej, jako właściciel masz pełną kontrolę nad całkowitym procesem linkowania wewnętrznego.

Najważniejszym czynnikiem w linkowaniu wewnętrznym jest anchor text, czyli kotwica. To fragment linku, który został przypisany dla danej frazy często będącej słowem kluczowym opisującym zawartość treści, do której się linkuje (sprawdź, jak dobrać słowa kluczowe).Wyróżnia się następujące rodzaje kotwicy:

  • Exact Match – linkowanie strony pod ściśle przypisaną jej frazę kluczową, na którą ma rankować,
  • Partial Match – linkowanie strony na przypisaną jej odmienioną bądź rozbudowaną frazę kluczową, na którą ma rankować,
  • Zero Match – linkowanie strony bez uwzględnienia słów kluczowych, a w celu zachęcenia użytkownika, do wykonania konkretnej czynności,
  • Adres URL – podanie w tekście całego linku przekierowującego do innej strony,
  • Anchor brandowy – umieszczenie linka pod nazwą domeny strony czy nazwy firmy.

Rodzaje linkowania wewnętrznego

linkowanie wewnętrzne

1. Menu główne

Jeżeli Twoja strona posiada Menu główne, to jest to idealne i wręcz obowiązkowe miejsce do zastosowania linków wewnętrznych. Istotną kwestią w budowaniu struktury linkowania Menu główne jest dobór odpowiednich fraz pod adresy odsyłające. Pomocne mogą okazać się podstawowe narzędzia marketingowe do wyszukiwania najczęściej wpisywanych fraz przez internautów, jak na przykład Google Trends czy Keyword Planner.

2. Menu okruszkowe

Linkowanie wewnętrzne należy stosować również w Menu okruszkowym (breadcrumbs). Jest ono charakterystyczne dla rozbudowanych stron z podziałem na kilka kategorii. Tak uporządkowana struktura jest pozytywna w odbiorze zarówno dla Google, jak i zainteresowanych treścią, którzy w każdej chwili mogą przejść do ciekawiących ich kategorii.

3. Sitemapa

To plik w formacie XML, który zawiera listę wszystkich wartościowych linków do podstron danej witryny. Nie są one widoczne dla internauty, a jedynie dla robotów Google. Stanowią swego rodzaju sygnał, że należy te strony zaindeksować. Dzięki temu tworzy się przejrzysta struktura serwisu.

4. Opisy kategorii

Posiadając kategorie na swoje stronie, warto tworzyć do nich opisy wyjaśniające, czego może spodziewać się internauta po wejściu w daną zakładkę. To również idealna okazja do tego, by umieścić w nim wartościowe linki SEO, które zapoznają klienta z innymi treściami na stronie. Pamiętaj, że opisy kategorii muszą być unikalne i merytoryczne w odbiorze.

5. Artykuły blogowe

Wsparcie dla pozycjonowania stron internetowych są również wpisy blogowe. Te mogą być nasycone linkami wewnętrznymi, które prowadzą do innych powiązanych artykułów bądź oferowanych produktów czy usług na stronie.

6. Dodatkowe sekcje na stronie

Kolejną możliwość linkowania wewnętrznego dają dodatkowe sekcje na stronie internetowej. Sprawdza się to szczególnie w przypadku sklepów internetowych, które oferują produkty i usługi. Utworzenie dodatkowej sekcji, na przykład “nowości”, “promocje”, “wyprzedażowa kolekcja” usprawni dotarcie użytkowników do wybranej oferty, na której sprzedaży zależy Ci najbardziej. W tym miejscu warto zaznaczyć, że nawet jeżeli posiadasz strony produktowe z asortymentem, którego już nie masz w sprzedaży, lepiej jest umieścić link, który zaproponuje klientowi podobną usługę, niż całkowicie usunąć podstronę.

7. Zasoby wizualne

Na koniec krótka przypominajka o linkowaniu również zasobów wizualnych na stronie. Jeżeli do wpisów blogowych dodajesz zdjęcia, filmiki, wykresy, tabele i inne, zawsze warto podpiąć do nich link, który przekieruje do treści powiązanej z tym, co widnieje na obrazku. Oczywiście wyłącznie w przypadku, gdy nawiązują one do zawartości znajdujących się na naszej witrynie.

Linkowanie zewnętrzne SEO

pozyskiwanie linków

Najpopularniejszym sposobem linkowania SEO jest pozyskiwanie linków z innej witryny. Istotne jest, kto jest właścicielem domeny, z której następuje przekierowanie. Im wyższą renomą charakteryzuje się witryna, z której następuje odesłanie oraz im więcej linków prowadzi do naszej strony – tym lepiej.

Linkowanie zewnętrzne jest dla każdego! Każdy, kto prowadzi sklep internetowy, stronę firmową czy bloga może wykorzystać linki do promocji swojej działalności. Warto jednak zaznaczyć, że powinny być one indywidualnie dopasowane do rodzaju aktywności w sieci. Zachęcam, aby postarać się o spersonalizowany pakiet linków, ponieważ im większa wiarygodność – tym lepiej. W naszej agencji została stworzona skrupulatnie przemyślana kompozycja usług, z której każdy znajdzie odpowiednik swoich potrzeb.

 

Jak pozyskiwać linki zwrotne?

Sposobów na pozyskiwanie wartościowych linków nie brakuje. Poniżej poznasz te, które są kluczowe w budowaniu naturalnego profilu linków. Sposobów na pozyskiwanie wartościowych linków nie brakuje. Poniżej poznasz te, które są kluczowe w budowaniu naturalnego profilu linków.

1. Marketing treści

Pozyskiwanie linków z wykorzystaniem marketingu treści skupia się przede wszystkim na umieszczaniu adresów prowadzących do naszej witryny poprzez linkowanie:

2. E-mail marketing

Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów wartościowego pozyskiwania linków zwrotnych poprzez dotarcie do właściwej grupy odbiorców. Pozwala na szybki, spersonalizowany przekaz przy nakładzie niewielkich kosztów. Pierwszorzędną kwestią jest zbudowanie listy mailingowej.

Jak to zrobić?

  • Wpisz w wyszukiwarkę interesującą Cię frazę kluczową,
  • wejdź w pierwszy wyświetlony link i go skopiuj,
  • wklej link do narzędzia analitycznego typu Ahrefs, a następnie wejdź w zakładkę Backlinks,
  • sprawdź witryny będące łącznikami dla adresu, który skopiowałeś,
  • następnie z pomocą kolejnego narzędzia, jak getemail.io dotrzyj do adresów e-mail powiązanych ze stroną i gotowe!

Możesz wysłać swój indywidualny skrypt do osób, które zainteresowane są oferowaną przez Ciebie tematyką i zaproponować im swoje treści.

3. Odbudowa zepsutych linków

Jednym ze sposobów pozyskiwania linków do witryny jest po prostu naprawa tych, co zostały zepsute i w jakiś sposób nie przekierowują użytkownika na naszą stronę. Może być to spowodowane zmianą struktury adresu URL czy też usunięciem podstrony.

Co więcej, poleca się poszukiwanie zepsutych linków na pożądanych przez nas witrynach (z wykorzystaniem narzędzi LinkMiner czy Sprawdź moje linki). Następnie należy zaproponować właścicielowi witryny wymianę – Ty informujesz o niedziałającym linku, który obniża wartość strony, w zamian za umiejscowienie linku prowadzącego do Twojej strony w to miejsce.

4. Social media

Facebook, Instagram, Twitter, YouTube i wiele więcej portali społecznościowych daje możliwość odnalezienia grup osób, które na swoim blogu czy we wpisie załączy nasz link do strony. Wystarczy złapać kontakt, np. poprzez e-mail i zaproponować współpracę – publikację artykuły z linkiem prowadzącym do naszej witryny.

Jakie linki są mocne?

Pytanie brzmi, czym tak właściwie są wartościowe linki? Umiejętność rozróżnienia dobrych od złych to podstawa warunkująca, czy faktycznie nasza witryna ma szansę poprawić swój ranking w sieci.

Wytyczne Google jasno tłumaczą, że przy ocenie jakości wyszukiwania najważniejsza jest koncepcja EAT, czyli:

  • EXPERTISE eksperckość,
  • AUTHORITATIVENESS – autorytet,
  • TRUSTWORTHINESS – wiarygodność.

Powyższe wynika z misji, jaką przyjęła firma Google, czyli dostarczanie internautom wyłącznie najwyższej jakości treści o merytorycznym przekazie. Mocne linki to te, które są umieszczone na stronach internetowych cieszących się dużą popularnością, jak i autorytatywnością

Decydując o tym, skąd będą pozyskiwane linki, warto kierować się wskaźnikiem Trust Rank, który przypisany jest dla każdej strony. Trust Rank to algorytm analizujący jakość linków dla danej witryny, który informuje o obdarzonym poziomie zaufania przez wyszukiwarkę. Umieszczanie linków na stronach o wysokiej jakości Trust Rank wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie naszej strony. Warto zaznaczyć, że powinny być do linki dofollow (więcej o: linki dofollow i nofollow w SEO).

Nasza agencja marketingowa SEO/SEM w swojej ofercie posiada kompleksowe pakiety linkowania SEO, które bazują na najbardziej wartościowych wskaźnikach – Trust Rank i Domain Rating, które stanowią o linkowaniu na najwyższej jakości stronach internetowych.

 

Istotną kwestią jest również pozycja linku na stronie. Oczywiste wydaje się, że linki znajdujące się na początku treści lub w jej środku mają największą wartość. Linki umieszczone w stopkach tekstu czy gdzieś na boku strony są w odbiorze robtoów Google o wiele słabsze.

Podsumowując:

  1. Umieszczaj linki wyłącznie na renomowanych stronach, które cechuje wiarygodność i eksperckość.
  2. Zwracaj uwagę na wskaźnik Trust Rank, dla którego im wyższa jest wartość, tym lepszą jakością charakteryzuje się strona, na której linkujesz.
  3. Zadbaj o jak najlepsze miejsce w treści dla swoich linków.

Nieuczciwe praktyki pozycjonowania

Słyszeliście o zjawisku, który w branży marketingowej nazywany jest Black Hat SEO? Z pewnością obiło się Wam o uszy, że są to nieuczciwe praktyki optymalizacji stron internetowych. Do jednej z nieetycznych praktyk zalicza się nieodpowiedni system wymiany linków, czyli:

  • kupowanie i sprzedawanie linków,
  • nadmierna wymiana linków w stylu udostępnienie za udostępnienie,
  • zbyt duża liczba artykułów sponsorowanych,
  • automatyzacja pozyskiwania linków,
  • ukryte przekierowania na inny adres, niż kliknął internauta.

Należy wystrzegać się ich jak ognia, a w innym wypadku Google może surowo za to ukarać.

Linkowanie SEO – podsumowanie

Linkowanie SEO to skomplikowany proces, dlatego jego strategia powinna być dobrze przemyślana. Pozyskiwanie wartościowych linków z zewnątrz, ale też umiejętne stosowanie linkowania wewnętrznego z pewnością uskuteczni pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Jeżeli nie chcesz tracić czasu i pieniędzy na samodzielne próby budowania profilu linków, podejmij współpracę z profesjonalistami – Z NAMI

Oferujemy kompleksowe usługi SEO, które poprzedzą konsultacje SEO. Dzięki najlepszym specjalistom Twoja kampania SEM i SEO w końcu ruszy do przodu. 

Oceń
(5/5)

Udostępnij:

2 odpowiedzi na “Moc linkowania SEO – jak linkować stronę?”

  1. Avatar for Patrycja Woroszyło Zgred pisze:

    Nie ma czegoś takiego jak nieuczciwe praktyki pozycjonowania 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Projekt i realizacja WiWi