Rodzaje wyników wyszukiwania Google, a także przydatne narzędzia i triki największej wyszukiwarki na świecie to temat mało znany statystycznemu polskiemu internaucie. Jeśli wciąż nie wiesz czym są rich snippets, wyniki lokalne, knowledge panel lub choćby wyniki newsowe koniecznie przeczytaj mój dzisiejszy poradnik.
W czasach, kiedy statystycznie jedna strona internetowa przypada na co siódmego mieszkańca Ziemi wyszukiwarki internetowe stoją przed nie lada wyzwaniem – jak w dżungli zaindeksowanych stron i podstron podsunąć użytkownikowi najlepszy wynik na wpisane w oknie wyszukiwarki zapytanie?
Największa z nich, Google, ma na to swoje sposoby. W przeciągu ostatnich 6 lat algorytmy Google’a rozwinęły się w taki sposób, aby nie tylko odpowiadać na pytania internautów i analizować ilość linków polecających daną stronę, ale rozumieć także kontekst i intencję pytającego. W tym celu Google wdraża i rozwija różne rodzaje wyszukiwania i funkcje ułatwiając pozyskanie potrzebnych informacji. Warto je poznać, nie tylko w celach prywatnych, ale także biznesowych. Zdecydowanie powinni znać je blogerzy, pozycjonerzy i marketerzy, którzy chcą wybić się w sieci.
Kiedyś wystarczyło, że wyszukiwarka podsunęła nam listę odnośników do stron zawierających kluczową frazę, ale dziś to już zupełnie inna bajka. Dlatego w tym wpisie przybliżam rodzaje wyników wyszukiwania Google. Pod lupę wzięłam wyniki organiczne (z dwoma wyjątkami), w tym wyszukiwarkę desktopową i mobile, a ich kolejność jest przypadkowa. Gotowi?
Spis treści (kliknij, aby przejść)
Jest to rozbudowane menu wyświetlane pod zestawem podstawowych danych o stronie (na komputerze i wyszukiwarce mobile), zawierające linki do podstron większych serwisów. Jak informuje Google, “Nasze systemy analizują strukturę linków do podstron, by znaleźć skróty oszczędzające czas użytkowników i umożliwiające im szybkie znalezienie poszukiwanych informacji.” Oficjalną informację na temat tego typu wyniku wyszukiwania poczytacie tutaj.
1. W tym przypadku rich snippets to widoczna lista podstron witryny głównej szpitala. Rys. 1a – ten sam wynik w wyszukiwarce mobilnej.
Rich snippets (czasami nazywane ogólną nazwą rich results albo rich list) mają taką samą lub zbliżoną budowę to swojego nadrzędnego wyniku wyszukiwania. Posiadają meta tagi, meta opisy oraz paski adresu URL. Aby osiągnąć ten widok swojej strony należy odpowiednio oznaczyć dane strukturalne w kodzie witryny. Branża kulinarna posiada własne, dedykowane rodzaje wyników wyszukiwania Google. Po wpisaniu frazy w okno wyszukiwarki Google podsunie nam propozycje stron, obok których wyświetlają się miniaturki zdjęć przepisów. Dzięki temu może szybko ocenić wzrokowo, które jedzonko wygląda najsmaczniej i na który przepis się zdecydujemy.
2. Rich snippets z miniaturkami zdjęć – na razie tylko dla przepisów kulinarnych
Ten rodzaj wyników wyszukiwania jest na razie w fazie testów i dotyczy tylko angielskiej wersji przeglądarki Google. Są to dodatkowo rozbudowane wyniki, które póki co objęły przepisy kulinarne i filmy. Podobnie jak w przypadku rich snippets, tu także trzeba wykonać specjalny zapis danych strony w jej kodzie źródłowym, aby był on zrozumiały dla robotów wyszukiwarki.
3. Rich cards – na ten rodzaj wyniku wyszukiwania musimy jeszcze poczekać
Jest to panel informacyjny pojawiający się z prawej strony wyników wyszukiwania. Stanowi bardzo wygodną formę dostarczania szybkich informacji na temat znanych osób, zespołów muzycznych, postaci historycznych, placówek naukowych i kulturalnych. Google podpowiada nam także podobne wyszukiwania, a także odnosi do Grafiki z galerią zdjęć odpowiadającą tematowi.
4. Knowledge Panel widzimy z prawej strony wyników organicznych. Innym typem knowledge panel są na przykład listy utworów, bibliografia czy dyskografia zespołów (o czym piszę dalej).
Wizytówka firmy uzupełniona w panelu Google Moja Firma pojawia się w wynikach organicznych z prawej strony. Jest to element wizualny, na który internauci od razu zwracają uwagę, dlatego polecam starannie uzupełnić wszystkie możliwe informacje na temat swojego biznesu. W tym miejscu użytkownik może przejść bezpośrednio do wyniku mapy ze wskazówkami dojazdu i sprawdzić godziny otwarcia sklepu czy biura. Google sukcesywnie dodaje nowe rozszerzenia do tego panelu. Nie tak dawno pojawiły się na przykład opinie i recenzje.
5. Wizytówka uzupełniona w Google Moja Firma jest cennym źródeł informacji dla klientów, którzy widzą ją z pozycji swoich wyników organicznych.
Lokalne rodzaje wyników wyszukiwania Google to bardzo rozbudowana funkcja, dlatego tutaj opowiem o niej pokrótce. Mechanizm geolokalizacji automatycznie zawęża wyniki wyszukiwania do punktów i lokali znajdujących się najbliżej pytające. Jeśli zatem jesteś białostoczaninem szukającym siłowni wystarczy, że wpiszesz „siłownia” w okno szukania i otrzymasz listę wyników lokalnych zawierających wskazanie na mapie, trasę dojazdu, czy dane teleadresowe. W przypadku korzystania z wyszukiwarki na smartfonie masz możliwość bezpośredniego połączenie telefonicznego z wybraną firmą poprzez kliknięcie w jej numer telefonu.
6. Dzięki geolokalizacji Google domyślnie podsuwa odpowiedzi związane z najbliższą okolicą.
Rodzaje wyników wyszukiwania Google wzbogacono jakiś czas temu o funkcję wewnętrznej wyszukiwarki. To rozwiązanie, bez którego nie mogą obyć się wielkie portale aukcyjne czy sklepy internetowe. Dodatkowa wewnętrzna wyszukiwarka (Search Box) pojawia się pod pozycją witryny w organicu i umożliwia wyszukiwanie w obrębie tylko tej jednej witryny. Dzięki temu nie musimy wchodzić na stronę sklepu i szukać okienka z jej sklepową wyszukiwarką.
7. Wewnętrzna wyszukiwarka portalu Allegro widoczna pod meta opisem.
Google umożliwia nam rezerwację noclegu w hotelu już z poziomu wyników organicznych. Wystarczy wpisać w okno wyszukiwarki nazwę interesującego nas hotelu, a w sekcji Knowledge Panel pojawia się narzędzie do rezerwacji noclegu oraz porównywarka cen za noc z największych portali typu booking.com czy hotels.com. Portale umożliwiające rezerwację, które widnieją w tym panelu to już wyniki płatne.
8. Wizytówka hotelu została wzbogacona o możliwość bezpośredniej rezerwacji pokoju za pomocą portali rezerwacyjnych (wynik płatny).
Ta usługa wystartowała w Polsce w marcu 2014 roku. Wystarczy, że wpiszemy w okienko np. „Warszawa Madryt”, a Google pokaże nam zestawienie najbliższych lotów wraz z porównaniem cen ze względu na różne linie lotnicze. Porównywarka lotów Google umożliwia nam także wybór i rezerwację lotów. No, przynajmniej do pewnego etapu, kiedy to w celu wyboru dodatkowych usługi oraz płatności kieruje nas na stronę przewoźnika. Dodatkowo po wpisaniu w Google numeru lotu zobaczymy wszystkie najważniejsze informacje na jego temat.
9. Google oferuje własną porównywarkę lotów oraz narzędzie do wyboru i rezerwacji interesujących nas połączeń lotniczych.
Są to rodzaje wyników wyszukiwania Google podawane nam w tzw. real time. Jeśli w okno wyszukiwarki wpiszemy zagadnienie związane z jakimś ostatnim newsem Google podsunie nam artykuły opublikowane w ciągu ostatnich minut. Jest to ów kontekst, o którym pisałam – skoro użytkownika interesuje jakaś świeża informacja, to logicznie jest, że chętniej sięgnie po informacje na gorąco. Dodatkowo oddzielna zakładka tylko z newsami dostępna jest na górze pod tytułem „Wiadomości’ właśnie.
10. Wyszukiwarka śledzi najnowsze artykuły i podsuwa nam je obok standardowych odpowiedzi na nasze zapytanie.
Jest to duże ułatwienia dla wszystkich, którzy chcą szybko znaleźć informację na temat atrakcji turystycznych danego kraju, miasta czy regionu. Po wpisaniu np. „Stambuł co zwiedzić” na samej górze, jeszcze nad wynikami organicznymi, pojawia nam się lista popularnych miejsce do zobaczenia. Ten graficzny sposób na przedstawienie wyników wyszukiwania nazywa się Google Carousel. Po kliknięciu w jakąś kartę załaduje nam się z kolei wspomniany wcześniej Knowledge Panel zawierający najważniejsze informacje na temat obiektu.
11. Tzw. Google Carousel błyskawicznie wyświetla nam informacje na temat najważniejszych zabytków danego miejsca oraz miniaturki zdjęć.
Po wpisaniu w oknie przeglądarki na smartfonie słówka „Aplikacje” lub po skonkretyzowaniu zapytania Google podsuwa nam kilka propozycji aplikacji gotowych do zainstalowania na naszym urządzeniu. Są one dopasowane do naszego zapytania i systemu operacyjnego naszego telefonu.
12. Google w wersji dla smatfonów wyświetla nam listę aplikacji dopasowanych do naszego urządzenia i systemu operacyjnego.
Google ułatwia nam wyszukanie informacji związanych z grupami muzycznymi, muzykami, ich dyskografią, tekstami piosenek czy dyskografią. Co ciekawe, po wpisaniu w okno wyszukiwarki tytułu serialu i dodaniu „music” wyświetli nam się na samej górze tytuł piosenki przewodniej lub lista utworów wykorzystanych na ścieżce dźwiękowej.
13. Google zgaduje, że chodziło nam o tytuł piosenki otwierającej serial “Buffy”.
13a. Karuzela Google z tytułami płyt i datami wydania to duża wygoda przy wyszukiwaniu.
Wyszukiwarka Google to także znakomity kalkulator. Wystarczy wpisać działanie w okno wyszukiwania, np. „36 x 2 – 17 / 4 =”, a Google automatycznie nam to przeliczy i poda wyniki w widoku swojego kalkulatora. Algorytm radzi sobie nawet ze skomplikowanymi funkcjami, do obliczania których używaliśmy do tej pory np. Excela.
14. Dzianie wpisane w polu wyszukiwania i…voila! Wynik podany w kalkulatorze.
Bardzo przydatna funkcja wykorzystująca geolokalizację. Po wpisaniu w wyszukiwarkę „repertuar kin” zobaczycie zestaw filmów, które są aktualnie wyświetlane w kinach w waszej okolicy. Dodatkowo po wpisaniu tytułu film, który leci w kinach, Google pokaże wam godziny najbliższych seansów w kinach w waszej miejscowości.
15. Kolejny rodzaj wyników wyszukiwania Google wykorzystujący geolokalizację.
Dzięki tej funkcji Google nie musimy szukać już godzin w różnych strefach czasowych w czeluściach Internetu. Wyszukiwarka od razu pokazuje nam aktualną godzinę w danej miejscowości na całym świecie. Wystarczy wpisać np. „Malaga godzina” czy „Malaga czas” i wszystko jasne.
16. Google na samym szczycie wyników organicznych poda nam lokalny czas każdej miejscowości.
Bardzo przydatna w życiu funkcja szybkiego wyszukiwania w Google. Wyszukiwarka nie tylko pokazuje nam aktualną temperaturę i warunki atmosferyczne w danym mieście, ale dodatkowo prezentuje prognozę na kolejne dni, prawdopodobieństwo opadów oraz prędkość i kierunek wiatru.
17. Rozbudowany wynik prezentujący wykres pogodowy, w tym rozkład temperatury, prawdopodobieństwo opadów oraz kierunek i siłę wiatru.
W ramach tej funkcji wpisując odpowiednie zapytanie w okno wyszukiwarki otrzymamy dokładne przeliczenie następujących wartości; temperatura, długość, masa, prędkość, objętość, powierzchnia, zużycia paliwa, czas, pamięć cyfrowa oraz waluty. Waluty przeliczane są, jak informuje Google, według kursów stosowanych w banku Citibank N.A
18. Automatyczny przelicznik większości światowych walut na walutę rodzimą.
Własny tłumacz to kolejny łatwy sposób na uzyskanie potrzebnych informacji z pomocą wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać „Translator” i naszym oczom ukaże się narzędzie do tłumaczenia. Możemy wybierać różne kombinacje językowe spośród kilkudziesięciu języków świata. Dodatkowo ta aplikacja posiada także funkcję głosową, która uczy nas przy okazji wymowy danego słowa.
19. Szybki tłumacz słówek Google Translator. Nie polecam uczyć się gramatyki z tego narzędzia 😉
Warto wiedzieć, że rodzaje wyników wyszukiwania Google mogą być zależne od nas samych. Duża część użytkowników wyszukiwarki Google nie wie, że za pomocą odpowiednich znaczników dodanych lub poprzedzających frazę kluczową można sprecyzować wyszukiwanie, dzięki czemu łatwiej znajdziemy interesujące nas treści. Oto one:
Ta funkcja dostępna jest tutaj. Google pozwala nam wyszukiwać materiały graficzne w oparciu o zdjęcia, które sami załadujemy. W ten sposób możemy znaleźć obrazki podobne lub takie same w innych rozdzielczościach.
21. Wyszukiwanie obrazków na podstawie zdjęć, które sami udostępnimy dla wyszukiwarki Google.
Bardzo przydatna funkcja Google nie tylko do celów rozrywkowych, ale także biznesowych. Pozwala podpatrzeć aktualne trendy w wyszukiwarce, czyli najczęściej wyszukiwane hasła. Narzędzie pokazuje nam najświeższe dane (z dokładnością do ostatniej godziny) dotyczące zarówno globalnych trendów, jak i popularnych tematów w poszczególnych krajach świata, w tym naszych rodzimych, polskich. Przechodząc do zakładki Top Listy możemy podejrzeć, czym żył Internet w danym kraju w poprzednich latach.
22. Google Trends to wycieczki po historii wyszukiwania.
W Polsce chyba wciąż mało popularna metoda wyszukiwania informacji w Google’u. Najlepiej sprawdza się na smartfonach, na których wpisywanie długich fraz kluczowych nie jest zbyt wygodne. W przypadku komputerów stacjonarnych i laptopów należy posiadać działający mikrofon.
AKTUALIZACJA: Wyszukiwanie głosowe zostało skupione w formie jednego narzędzia Google Assistant, w którym sukcesywnia wdrażane są nowe jezyki w tym również i Polski.
Wyżej opisane rodzaje wyników wyszukiwania Google, a także sztuczki i narzędzia to tylko część możliwości, jakie daje nam Google. Na przykład w okresie trwania Euro 2016 wyszukiwarka informowała nas na żywo o wynikach meczy. Z kolei angielska wersja Google’a wyposażona jest w jeszcze więcej funkcji, z których możemy skorzystać, na przykład stoper czy śledzenie przesyłek (ta funkcja dostępna jest także w Polsce i obsługuje Fedex oraz UPS). Warto korzystać z możliwości, jakie daje nam wyszukiwarka Google i odkrywać jej funkcje oraz narzędzia.