Rodzaje wyników wyszukiwania Google – ponad 20 przykładów

Rodzaje wyników wyszukiwania Google, a także przydatne narzędzia i triki największej wyszukiwarki na świecie to temat mało znany statystycznemu polskiemu internaucie. Jeśli wciąż nie wiesz czym są rich snippets, wyniki lokalne, knowledge panel lub choćby wyniki newsowe koniecznie przeczytaj mój dzisiejszy poradnik.

W czasach, kiedy statystycznie jedna strona internetowa przypada na co siódmego mieszkańca Ziemi wyszukiwarki internetowe stoją przed nie lada wyzwaniem – jak w dżungli zaindeksowanych stron i podstron podsunąć użytkownikowi najlepszy wynik na wpisane w oknie wyszukiwarki zapytanie?

Największa z nich, Google, ma na to swoje sposoby. W przeciągu ostatnich 6 lat algorytmy Google’a rozwinęły się w taki sposób, aby nie tylko odpowiadać na pytania internautów i analizować ilość linków polecających daną stronę, ale rozumieć także kontekst i intencję pytającego. W tym celu Google wdraża i rozwija różne rodzaje wyszukiwania i funkcje ułatwiając pozyskanie potrzebnych informacji. Warto je poznać, nie tylko w celach prywatnych, ale także biznesowych. Zdecydowanie powinni znać je blogerzy, pozycjonerzy i marketerzy, którzy chcą wybić się w sieci.

Kiedyś wystarczyło, że wyszukiwarka podsunęła nam listę odnośników do stron zawierających kluczową frazę, ale dziś to już zupełnie inna bajka. Dlatego w tym wpisie przybliżam rodzaje wyników wyszukiwania Google. Pod lupę wzięłam wyniki organiczne (z dwoma wyjątkami), w tym wyszukiwarkę desktopową i mobile, a  ich kolejność jest przypadkowa. Gotowi?

Rodzaje wyników wyszukiwania Google 

1) Linki do podstron

Jest to rozbudowane menu wyświetlane pod zestawem podstawowych danych o stronie (na komputerze i wyszukiwarce mobile), zawierające linki do podstron większych serwisów. Jak informuje Google, “Nasze systemy analizują strukturę linków do podstron, by znaleźć skróty oszczędzające czas użytkowników i umożliwiające im szybkie znalezienie poszukiwanych informacji.”  Oficjalną informację na temat tego typu wyniku wyszukiwania poczytacie tutaj.

rodzaje wyników wyszukiwania google - linki do podstron

1. W tym przypadku rich snippets to widoczna lista podstron witryny głównej szpitala. Rys. 1a – ten sam wynik w wyszukiwarce mobilnej.

2) Rich snippets i rich snippets dla przepisów kulinarnych

Rich snippets (czasami nazywane ogólną nazwą rich results albo rich list) mają taką samą lub zbliżoną budowę to swojego nadrzędnego wyniku wyszukiwania. Posiadają meta tagi, meta opisy oraz paski adresu URL. Aby osiągnąć ten widok swojej strony należy odpowiednio oznaczyć dane strukturalne w kodzie witryny. Branża kulinarna posiada własne, dedykowane rodzaje wyników wyszukiwania Google. Po wpisaniu frazy w okno wyszukiwarki Google podsunie nam propozycje stron, obok których wyświetlają się miniaturki zdjęć przepisów. Dzięki temu może szybko ocenić wzrokowo, które jedzonko wygląda najsmaczniej i na który przepis się zdecydujemy.

rodzaje wyników wyszukiwania google - rich snippets dla przepisów kulinarnych

2. Rich snippets z miniaturkami zdjęć – na razie tylko dla przepisów kulinarnych

3) Rich cards

Ten rodzaj wyników wyszukiwania jest na razie w fazie testów i dotyczy tylko angielskiej wersji przeglądarki Google. Są to dodatkowo rozbudowane wyniki, które póki co objęły przepisy kulinarne i filmy. Podobnie jak w przypadku rich snippets, tu także trzeba wykonać specjalny zapis danych strony w jej kodzie źródłowym, aby był on zrozumiały dla robotów wyszukiwarki.

rodzaje wyników wyszukiwania google - rich cards

3. Rich cards – na ten rodzaj wyniku wyszukiwania musimy jeszcze poczekać

4) Knowledge Panel

Jest to panel informacyjny pojawiający się z prawej strony wyników wyszukiwania. Stanowi bardzo wygodną formę dostarczania szybkich informacji na temat znanych osób, zespołów muzycznych, postaci historycznych, placówek naukowych i kulturalnych. Google podpowiada nam także podobne wyszukiwania, a także odnosi do Grafiki z galerią zdjęć odpowiadającą tematowi.

rodzaje wyników wyszukiwania google - knowledge panel

4. Knowledge Panel widzimy z prawej strony wyników organicznych. Innym typem knowledge panel są na przykład listy utworów, bibliografia czy dyskografia zespołów (o czym piszę dalej).

5) Wizytówka firmy – Google Moja Firma

Wizytówka firmy uzupełniona w panelu Google Moja Firma pojawia się w wynikach organicznych z prawej strony. Jest to element wizualny, na który internauci od razu zwracają uwagę, dlatego polecam starannie uzupełnić wszystkie możliwe informacje na temat swojego biznesu. W tym miejscu użytkownik może przejść bezpośrednio do wyniku mapy ze wskazówkami dojazdu i sprawdzić godziny otwarcia sklepu czy biura. Google sukcesywnie dodaje nowe rozszerzenia do tego panelu. Nie tak dawno pojawiły się na przykład opinie i recenzje.

rodzaje wyników wyszukiwania google - wizytówka firmy

5. Wizytówka uzupełniona w Google Moja Firma jest cennym źródeł informacji dla klientów, którzy widzą ją z pozycji swoich wyników organicznych.

6) Wyniki lokalne

Lokalne rodzaje wyników wyszukiwania Google to bardzo rozbudowana funkcja, dlatego tutaj opowiem o niej pokrótce. Mechanizm geolokalizacji automatycznie zawęża wyniki wyszukiwania do punktów i lokali znajdujących się najbliżej pytające. Jeśli zatem jesteś białostoczaninem szukającym siłowni wystarczy, że wpiszesz „siłownia” w okno szukania i otrzymasz listę wyników lokalnych zawierających wskazanie na mapie, trasę dojazdu, czy dane teleadresowe. W przypadku korzystania z wyszukiwarki na smartfonie masz możliwość bezpośredniego połączenie telefonicznego z wybraną firmą poprzez kliknięcie w jej numer telefonu.

rodzaje wyników wyszukiwania google - wyniki lokalne

6. Dzięki geolokalizacji Google domyślnie podsuwa odpowiedzi związane z najbliższą okolicą.

7) Wewnętrzna wyszukiwarka

Rodzaje wyników wyszukiwania Google wzbogacono jakiś czas temu o funkcję wewnętrznej wyszukiwarki. To rozwiązanie, bez którego nie mogą obyć się wielkie portale aukcyjne czy sklepy internetowe. Dodatkowa wewnętrzna wyszukiwarka (Search Box) pojawia się pod pozycją witryny w organicu i umożliwia wyszukiwanie w obrębie tylko tej jednej witryny. Dzięki temu nie musimy wchodzić na stronę sklepu i szukać okienka z jej sklepową wyszukiwarką.

rodzaje wyników wyszukiwania google - wyszukiwarka wewnętrzna

7. Wewnętrzna wyszukiwarka portalu Allegro widoczna pod meta opisem.

8) Rezerwacja hotelu

Google umożliwia nam rezerwację noclegu w hotelu już z poziomu wyników organicznych. Wystarczy wpisać w okno wyszukiwarki nazwę interesującego nas hotelu, a w sekcji Knowledge Panel pojawia się narzędzie do rezerwacji noclegu oraz porównywarka cen za noc z największych portali typu booking.com czy hotels.com. Portale umożliwiające rezerwację, które widnieją w tym panelu to już wyniki płatne.

rodzaje wyników wyszukiwania google - rezerwacja hotelu

8. Wizytówka hotelu została wzbogacona o możliwość bezpośredniej rezerwacji pokoju za pomocą portali rezerwacyjnych (wynik płatny).

9) Porównywarka lotów

Ta usługa wystartowała w Polsce w marcu 2014 roku. Wystarczy, że wpiszemy w okienko np. „Warszawa Madryt”, a Google pokaże nam zestawienie najbliższych lotów wraz z porównaniem cen ze względu na różne linie lotnicze. Porównywarka lotów Google umożliwia nam także wybór i rezerwację lotów. No, przynajmniej do pewnego etapu, kiedy to w celu wyboru dodatkowych usługi oraz płatności kieruje nas na stronę przewoźnika. Dodatkowo po wpisaniu w Google numeru lotu zobaczymy wszystkie najważniejsze informacje na jego temat.

rodzaje-wyników-wyszukiwania google - rezerwacja lotów

9. Google oferuje własną porównywarkę lotów oraz narzędzie do wyboru i rezerwacji interesujących nas połączeń lotniczych.

10) Google Wiadomości

Są to rodzaje wyników wyszukiwania Google podawane nam w tzw. real time. Jeśli w okno wyszukiwarki wpiszemy zagadnienie związane z jakimś ostatnim newsem Google podsunie nam artykuły opublikowane w ciągu ostatnich minut. Jest to ów kontekst, o którym pisałam – skoro użytkownika interesuje jakaś świeża informacja, to logicznie jest, że chętniej sięgnie po informacje na gorąco. Dodatkowo oddzielna zakładka tylko z newsami dostępna jest na górze pod tytułem „Wiadomości’ właśnie.

rodzaje wyników wyszukiwania google - wyniki w wiadomościach

10. Wyszukiwarka śledzi najnowsze artykuły i podsuwa nam je obok standardowych odpowiedzi na nasze zapytanie.

11) Wyniki dla turystów – Google Carousel

Jest to duże ułatwienia dla wszystkich, którzy chcą szybko znaleźć informację na temat atrakcji turystycznych danego kraju, miasta czy regionu. Po wpisaniu np. „Stambuł co zwiedzić” na samej górze, jeszcze nad wynikami organicznymi, pojawia nam się lista popularnych miejsce do zobaczenia. Ten graficzny sposób na przedstawienie wyników wyszukiwania nazywa się Google Carousel. Po kliknięciu w jakąś kartę załaduje nam się z kolei wspomniany wcześniej Knowledge Panel zawierający najważniejsze informacje na temat obiektu.

rodzaje-wynikow-wyszukiwnaia-google - karuzela z atrakcjami turystycznymi

11. Tzw. Google Carousel błyskawicznie wyświetla nam informacje na temat najważniejszych zabytków danego miejsca oraz miniaturki zdjęć.

12) Widok aplikacji w wynikach wyszukiwania

Po wpisaniu w oknie przeglądarki na smartfonie słówka „Aplikacje” lub po skonkretyzowaniu zapytania Google podsuwa nam kilka propozycji aplikacji gotowych do zainstalowania na naszym urządzeniu. Są one dopasowane do naszego zapytania i systemu operacyjnego naszego telefonu.

rodzaje-wynikow-wyszukiwania-google - widok aplikacji gotowych do zainstalowania na smartfonie

12. Google w wersji dla smatfonów wyświetla nam listę aplikacji dopasowanych do naszego urządzenia i systemu operacyjnego.

13) Wyszukiwania muzyczne

Google ułatwia nam wyszukanie informacji związanych z grupami muzycznymi, muzykami, ich dyskografią, tekstami piosenek czy dyskografią. Co ciekawe, po wpisaniu w okno wyszukiwarki tytułu serialu i dodaniu „music” wyświetli nam się na samej górze tytuł piosenki przewodniej lub lista utworów wykorzystanych na ścieżce dźwiękowej.

rodzaje-wynikow-wyszukiwania-google - podpowiedzi muzyczne

13. Google zgaduje, że chodziło nam o tytuł piosenki otwierającej serial “Buffy”.

rodzaje-wynikow-wyszukiwania-google - dyskografia zespołu

13a. Karuzela Google z tytułami płyt i datami wydania to duża wygoda przy wyszukiwaniu.

14) Obliczenia matematyczne

Wyszukiwarka Google to także znakomity kalkulator. Wystarczy wpisać działanie w okno wyszukiwania, np. „36 x 2 – 17 / 4 =”, a Google automatycznie nam to przeliczy i poda wyniki w widoku swojego kalkulatora. Algorytm radzi sobie nawet ze skomplikowanymi funkcjami, do obliczania których używaliśmy do tej pory np. Excela.

rodzaje wyników wyszukiwania google - obliczenia matematyczne

14. Dzianie wpisane w polu wyszukiwania i…voila! Wynik podany w kalkulatorze.

15) Repertuar kin

Bardzo przydatna funkcja wykorzystująca geolokalizację. Po wpisaniu w wyszukiwarkę „repertuar kin” zobaczycie zestaw filmów, które są aktualnie wyświetlane w kinach w waszej okolicy. Dodatkowo po wpisaniu tytułu film, który leci w kinach, Google pokaże wam godziny najbliższych seansów w kinach w waszej miejscowości.

rodzaje wyników wyszukiwania google - repertuar kin w okolicy

15. Kolejny rodzaj wyników wyszukiwania Google wykorzystujący geolokalizację.

16) Czas na świecie

Dzięki tej funkcji Google nie musimy szukać już godzin w różnych strefach czasowych w czeluściach Internetu. Wyszukiwarka od razu pokazuje nam aktualną godzinę w danej miejscowości na całym świecie. Wystarczy wpisać np. „Malaga godzina” czy „Malaga czas” i wszystko jasne.

rodzaje wyników wyszukiwania google - czas na świecie

15. Google na samym szczycie wyników organicznych poda nam lokalny czas każdej miejscowości.

17) Prognoza pogody

Bardzo przydatna w życiu funkcja szybkiego wyszukiwania w Google. Wyszukiwarka nie tylko pokazuje nam aktualną temperaturę i warunki atmosferyczne w danym mieście, ale dodatkowo prezentuje prognozę na kolejne dni, prawdopodobieństwo opadów oraz prędkość i kierunek wiatru.

rodzaje wyników wyszukiwania google - pogoda lokalna

16. Rozbudowany wynik prezentujący wykres pogodowy, w tym rozkład temperatury, prawdopodobieństwo opadów oraz kierunek i siłę wiatru.

18) Przelicznik walut i jednostek

W ramach tej funkcji wpisując odpowiednie zapytanie w okno wyszukiwarki otrzymamy dokładne przeliczenie następujących wartości; temperatura, długość, masa, prędkość, objętość, powierzchnia, zużycia paliwa, czas, pamięć cyfrowa oraz waluty. Waluty przeliczane są, jak informuje Google, według kursów stosowanych w banku Citibank N.A

rodzaje wyników wyszukiwania google - przelicznik walut

18. Automatyczny przelicznik większości światowych walut na walutę rodzimą.

19) Google Translator

Własny tłumacz to kolejny łatwy sposób na uzyskanie potrzebnych informacji z pomocą wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać „Translator” i naszym oczom ukaże się narzędzie do tłumaczenia. Możemy wybierać różne kombinacje językowe spośród kilkudziesięciu języków świata. Dodatkowo ta aplikacja posiada także funkcję głosową, która uczy nas przy okazji wymowy danego słowa.

rodzaje wyników wyszukiwania google - translator

19. Szybki tłumacz słówek Google Translator. Nie polecam uczyć się gramatyki z tego narzędzia 😉

20) Skróty i komendy w wyszukiwarce

Warto wiedzieć, że rodzaje wyników wyszukiwania Google mogą być zależne od nas samych. Duża część użytkowników wyszukiwarki Google nie wie, że za pomocą odpowiednich znaczników dodanych lub poprzedzających frazę kluczową można sprecyzować wyszukiwanie, dzięki czemu łatwiej znajdziemy interesujące nas treści. Oto one:

  1. Cudzysłów („”) –> „fraza kluczowa” – wyszukiwanie treści zawierających dokładnie tę frazę
  2. Minus (-) –> słowo kluczowe Asłowo kluczowe B – wykluczanie konkretnych słów z wyników wyszukiwania (tu: słowo kluczowe B)
  3. Małpka (@) –> @frazakluczowa wyszukuje tylko treści z mediów społecznościowych
  4. Site:  –> site:wiwi.pl przeszukuje tylko daną witrynę i wyświetla wyniki z jej wszystkich podstron
  5. Intitle: –> intitle:fraza kluczowa wyszukuje tylko strony zawierające w sekcji title wpisaną frazę
  6. Related: –>  related:pl wyszukuje strony pokrewne
  7. Allinurl: –>  allinurl:fraza kluczowa wyszukuje strony posiadające w swoich adresach URL wpisane słowa kluczowe

21) Wyszukiwanie poprzez obraz

Ta funkcja dostępna jest tutaj. Google pozwala nam wyszukiwać materiały graficzne w oparciu o zdjęcia, które sami załadujemy. W ten sposób możemy znaleźć obrazki podobne lub takie same w innych rozdzielczościach.

rodzaje wyników wyszukiwania google - wyszukiwanie obrazem

21. Wyszukiwanie obrazków na podstawie zdjęć, które sami udostępnimy dla wyszukiwarki Google.

22) Google Trends

Bardzo przydatna funkcja Google nie tylko do celów rozrywkowych, ale także biznesowych. Pozwala podpatrzeć aktualne trendy w wyszukiwarce, czyli najczęściej wyszukiwane hasła. Narzędzie pokazuje nam najświeższe dane (z dokładnością do ostatniej godziny) dotyczące zarówno globalnych trendów, jak i popularnych tematów w poszczególnych krajach świata, w tym naszych rodzimych, polskich. Przechodząc do zakładki Top Listy możemy podejrzeć, czym żył Internet w danym kraju w poprzednich latach.

rodzaje wyników wyszukiwania google - google trends

22. Google Trends to wycieczki po historii wyszukiwania.

23) Wyszukiwanie głosowe

W Polsce chyba wciąż mało popularna metoda wyszukiwania informacji w Google’u. Najlepiej sprawdza się na smartfonach, na których wpisywanie długich fraz kluczowych nie jest zbyt wygodne. W przypadku komputerów stacjonarnych i laptopów należy posiadać działający mikrofon. 

AKTUALIZACJA: Wyszukiwanie głosowe zostało skupione w formie jednego narzędzia Google Assistant, w którym sukcesywnia wdrażane są nowe jezyki. Na razie brak polskiego.

Wyniki wyszukiwania Google – Podsumowanie

Wyżej opisane rodzaje wyników wyszukiwania Google, a także sztuczki i narzędzia to tylko część możliwości, jakie daje nam Google. Na przykład w okresie trwania Euro 2016 wyszukiwarka informowała nas na żywo o wynikach meczy. Z kolei angielska wersja Google’a wyposażona jest w jeszcze więcej funkcji, z których możemy skorzystać, na przykład stoper czy śledzenie przesyłek (ta funkcja dostępna jest także w Polsce i obsługuje Fedex oraz UPS). Warto korzystać z możliwości, jakie daje nam wyszukiwarka Google i odkrywać jej funkcje oraz narzędzia.

Rodzaje wyników wyszukiwania Google – ponad 20 przykładów
4.4 punktów (10) głosów


10 Komentarz

  1. Marek Extraseo

    Google coraz bardziej rozpędza się z dodawaniem nowych funkcjonalności – kilka dni temu doszła nowa – zakupy – przez to coraz większa ilość stron w internecie troci spory ruch. W stanach Google podobno robi furorę sprzedając źródła fotowoltaiczne bezpośrednio przez wyszukiwarkę do tego stopnia że kilka stron musiało się zamknąć.
    Ciekawe jak przełoży się ruch z ceneo i innych porównywarek po wprowadzeniu Google zakupy

    1. Joanna Kulik

      Marek, niestety wszyscy wiemy, że Google to monopolista. Tak naprawdę nawet Unia mało co potrafi wskórać – jak będą chcieli, to zrobią 10 reklam na 1 stronie SERPów i ciężko będzie coś z tym zrobić. Szkoda, że idzie to w tą stronę. Możemy mieć satysfakcją, że polegli w zakresie własnego portalu social media ;P A tak mamy już kilku monopolistów na rynku, a nie jednego 😉 Ot, taka pociech 😛

  2. Jakub

    Bardzo fajna sprawą są niektóre typu wyszukań. Podobają nam się szczególnie obliczenia matematyczne, ciekawe czy kiedyś dzieci w szkołach będą zadania matematyczne odrabiać na Google.

    1. Joanna Kulik

      O, to chyba niezbyt dobra perspektywa, chociaż może gdyby ta funkcja istniała kilkanaście lat temu, to miałabym lepsze oceny z funkcji na matmie 😀

  3. Marcin

    Najciekawszym casem dla mnie jest google pogoda, bo musiala bardzo duzo ruchu odebrac w szczegolnosci na mobile portalom pogodowym

  4. reklamy-Arek

    Odnośnie poz.21 – wyszukiwanie przez obraz.
    Czy ktokolwiek na świecie może odpowiedzieć na pytanie dlaczego fotka
    posiadająca EXIF, lub bitmapa z IPTC,
    załadowana na różne zacne portale, nie pokazuje kopii przez szukajkę Gugla ?
    Kilkumiesięczny czas indeksacji powinien wystarczyć 😉

Komentowanie zamknięte.

Zamów

Już teraz

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Centrum pomocy

Zadzwoń

nie wiesz jakie pakiety wybrać?

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta