SEO - definicja, optymalizacja i pozycjonowanie | Pozycjonusz.pl
Pozycjonusz.pl
07/01/21

SEO, czyli podstawy pozycjonowania stron

SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja pozycjonowania stron internetowych, to kluczowe działanie w marketingu sieci. W wyszukiwarce można znaleźć wiele zapytań internautów odnośnie tego, czym jest SEO, ile kosztuje SEO, jak pisać teksty pod SEO, na czym polega audyt SEO – można tak wymieniać bez końca. To temat rzeka, który z każdym dniem rozwija się i nabiera znaczenia. Bez końca można poznawać jego nowinki, jednak dziś skupimy się na absolutnych podstawach. Solidny fundament wiedzy na temat optymalizacji publikowanych treści w Internecie przyda się każdemu, kto jest aktywny w sieci.

Co to jest SEO?

SEO (z ang. Search Engine Optimization) ma wiele swoich definicji. Najprościej tłumacząc, są to wszelkie czynności prowadzące do optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarki Google, YouTube czy Bing. Dzięki tej praktyce poprawia się miejsce w SERP (wynikach organicznych) i tym samym zwiększa się ruch na stronie www i współczynnik konwersji. Warto zaznaczyć, że wyniki organiczne to bezpłatne wyniki wyszukiwania. Co to oznacza? Tylko bądź aż tyle, że nie da się kupić wysokiej pozycji w wyszukiwarce za żadne pieniądze, chyba, że wybór padnie na płatne kampanie SEM. Topowe miejsce w rankingu można osiągnąć jedynie dzięki kompleksowym działaniom poprawiających widoczność witryny.

Jak myślisz, czy SEO i pozycjonowanie to tożsame pojęcia?

Dyskusja na ten temat toczona jest w Polsce od lat i nietrudno znaleźć zwolenników za i przeciw. Niektórzy uważają, że SEO oznacza to samo, co pozycjonowanie, z kolei inni są za tym, że optymalizacja strony jest działaniem prowadzącym do pozycjonowania strony www. Znajomość obu terminów jest niezwykle ważna, szczególnie dla specjalistów w branży marketingowej. Zatem jak jest naprawdę?

Mówiąc krótko: optymalizacja strony i pozycjonowanie to tożsame pojęcia, które swoje działania skupiają na usprawnianiu strony biorąc pod uwagę wszystkie czynniki wpływające na pozycję witryny w wynikach wyszukiwarki. Pozycjonowanie to termin, który może być stosowany zamiennie z SEO i został stworzony, by precyzyjnie objaśniać Polakom, na czym tak naprawdę polega. Należy podkreślić, że pozycjonowanie stron internetowych uwzględnia działania on-page SEO oraz off-page SEO, które zostaną omówione w dalszej części.

Rola wyszukiwarki Google w pozycjonowaniu stron

Wyszukiwarki internetowe, a dokładnie jej roboty odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. Googleboty nieustannie przeprowadzają analizę wszystkich witryn na całym świecie i zbierają informacje w celu ich porządkowania. Zaawansowane algorytmy same decydują, które treści będą podlegać indeksacji, a które nie. Najchętniej analizowane są nowe treści oraz te, które zostały zaktualizowane. Po dodaniu strony do indeksu Google, następuje określenie rankingu strony przez roboty. Biorą one pod uwagę bardzo dużo czynników, a na wiele z ich osoba prowadząca stronę internetową ma wpływ. Właśnie dlatego niezwykle ważne jest, by profesjonalnie podejść do optymalizacji SEO strony internetowej.

Optymalizacja strony – na czym polega?

W celu wyprzedzenia konkurencji należy prowadzić kompleksowe działania SEO, na które składa się:

  • pozycjonowanie na stronie (on-page)
  • oraz pozycjonowanie poza stroną (off-page).

Roboty Google szczegółowo analizują witrynę biorąc pod uwagę kilkaset niezależnych czynników. Każdy z tych czynników ma wpływ na pozycję, jaką osiągnie Twoja strona w SERP. Jeżeli optymalizujesz działanie swojej witryny pod każdym, nawet najdrobniejszym względem, zwiększysz szansę na pojawienie się jej w topowej czołówce wyników organicznych.

 

Analiza treści pod kątem SEO

Jeśli nie wiesz czy treści na Twojej stronie odpowiadają wytycznym Google, zamów naszą usługę analizy treści - sprawdzimy ją pod kątem SEO i szeregu innych parametrów.
800 zł netto

Działania on-page SEO

On-page SEO lub też on-site SEO, to wszystkie czynności prowadzące do poprawy czynników znajdujących się bezpośrednio na stronie internetowej. Zalicza się do nich przede wszystkim treść i techniczne parametry witryny, które googlebot analizuje w kodzie strony. Główne obszary, które należy wziąć pod uwagę podczas optymalizacji SEO omówimy niżej.

1. Pozycjonowanie i optymalizacja stron pod kątem treści

Treść tworzona przez copywriterów wpływa bezpośrednio na pozycję strony w Google. Niewyważone nasycenie słowami klucz może sprawić, że odbiór treści będzie nieprzyjemny, a sam przekaz mało sensowny i nienaturalny. Warto używać mocne słowa kluczowe, znajdujące się w topowej czołówce fraz kluczowych (przydatne do tego jest narzędzie Google Keyword Planner), jednak należy robić to z umiarem i naturalnością.

2. Struktura strony internetowej

Poza merytoryką treści, ważny jest również przejrzysty i ciekawy sposób jej przedstawienia. To przyciąga szersze grono zainteresowanych i sprawia, że spędzają oni więcej czasu na stronie, a następnie wpływa na pozytywny wynik z analiz robotów Google. Podział na nagłówki, akapity, wypunktowania, cytaty i inne wyróżniki w tekście, a także zawarta grafika, z pewnością wpłyną na uwagę internauty.

3. Pozycjonowanie – znaczniki meta

Poruszanie się na stronie i analizę treści przez roboty ułatwiają dobrze skonstruowane znaczniki meta. Każdy z nich powinien być unikalny i dobrze, aby zawierał słowo kluczowe dla danej podstrony. Co więcej, to właśnie meta tagi odgrywają główną rolę w zachęceniu klienta do wejścia w dany link. Najważniejsze z nich, to meta title i meta description, ale nie należy lekceważyć adresów url, które powinny mieć optymalną konstrukcję.

4. Page speed

Kolejny czynnik rankingowy, to prędkość ładowania się strony, czyli page speed. Oczywiste jest, że im szybciej wczytuje się strona, tym lepszy wynik osiąga. To, co wpływa na page speed, to średnia wyciągana z:

  • szybkości ładowania obrazów i całej treści (liczone od momentu wejścia w stronę, do możliwości przeglądania całej zawartości). 
  • czasu pobrania i przetworzenia kodu HTML (bez uwzględniania CSS czy JavaScript).

5. Formatowanie zdjęć i grafik

Nawiązując do powyższego, niezbędnym krokiem w optymalizacji strony jest przystosowanie zdjęć i grafik, dzięki którym czas ładowania witryny znacznie się skróci. W tym wypadku należy:

  • poddać grafikę kompresji (zmniejszeniu objętości),
  • zapisać w odpowiednim formacie (np. jpg, svg),
  • użyć w nazwie zdjęcia słowo klucz dla wpisu czy danej podstrony,
  • uzupełnić tekst alternatywny opisujący zawartość grafiki.

Niestety, ale większość z tych kroków wciąż jest lekceważona przez osoby publikujące treści w sieci, a mają one ogromny wpływ na optymalizację strony i pozycjonowanie SEO.

6. Linkowanie wewnętrzne

Kompleksowa optymalizacja strony a pozycjonowanie on-site skupia swoje działanie również na linkach wewnętrznych. Prawidłowo zrealizowane linkowanie SEO wewnętrzne pomaga robotom Google dotrzeć do wszystkich podstron w obrębie witryny. Co więcej, to działanie ma na celu wzmocnić stronę internetową, a także wydłużyć czas przebywania na niej. Żeby pozyskiwać dużą ilość linków wewnętrznych, niezbędne jest tworzenie sporej ilości tekstów.

7. Optymalizacja pod urządzenia mobilne

Najważniejszy krok, jaki należy poczynić: zoptymalizować strony internetowe na urządzenia mobilne. Pozytywną informacją dla właścicieli stron internetowych jest fakt, że Google postanowiło przenieść z września 2020 r. na marzec 2021 r. stuprocentowe indeksowanie stron pod kątem urządzeń mobilnych. Wciąż jest chwila na to, by ewentualnie dopasować pod telefony i tablety:

  • meta tagi,
  • page speed,
  • główną zawartość strony, która powinna być zgodna zarówno na komputerze, jak i na urządzeniu mobilnym,
  • jakość wgrywanych zdjęć i filmów,
  • atrybuty alt obrazów,
  • zgodne adresy URL.

Działania off-page SEO

SEO optymalizacja strony to też działania prowadzone poza obrębem witryny, czyli tzw. czynności off-page lub off-site. Stanowią one wsparcie działań on-site i dopełniają skuteczne SEO, dlatego warto o nich pamiętać. Do najważniejszych czynników mających wpływ na rankowanie strony w wynikach wyszukiwania zalicza się:

1. Wartościowy link building

Link building zewnętrzny polega na pozyskiwaniu linków z innych stron internetowych. Ważna jest nie tylko ilość, ale również ich jakość! Właśnie dlatego należy pozyskiwać linki z odpowiednich źródeł, które mają renomę, wysoki wskaźnik Domain Rate oraz wysoką wartość Trust Rank. Linki zewnętrzne pozyskuje się z:

Najlepiej oceniane są naturalne linki zewnętrzne, których treść strony nawiązuje do tematyki serwisu, w którym został opublikowany.

2. Kontakt i obsługa klienta online a SEO

Pozycjonowanie SEO to również optymalna obsługa klienta online. Gwarancja szybkiego kontaktu, udzielenia odpowiedzi czy pomocy, konwersacja z klientami w komentarzach oraz pozyskiwanie opinii i recenzji na temat oferowanych produktów czy usług – to wszystko wpływa nie tylko na umocnienie więzi klienta z marką, ale również optymalizuje stronę pod względem SEO.

3. Wsparcie mediów społecznościowych

Optymalizację SEO strony internetowej ze strony off-page wspomoże także prowadzenie mediów społecznościowych. Konto na Facebooku czy Instagramie umożliwia prowadzenie skorelowanych kampanii marketingowych, które poprawią zasięgi i wzmocnią reklamę w Internecie. Warto zastanowić się nad wdrożeniem tego działania do swojego planu marketingowego.

 

Czy warto robić audyt SEO strony ?

Nieodłącznym elementem optymalizacji strony jest audyt SEO. Jest to kompleksowe działanie polegające na poddaniu strony głównej oraz jej podstron szczegółowej analizie technicznej, w ramach której wykrywane są błędy oraz inne elementy wymagające poprawy. Audyt obejmuje między innymi takie elementy, jak:

  • widoczność strony w wyszukiwarce,
  • poprawność znaczników meta,
  • elementy spowalniające czas ładowania strony (również na telefonie),
  • przystosowanie do urządzeń mobilnych,
  • linki wewnętrzne i wychodzące,
  • oryginalność i merytoryczność opisów znajdujących się na stronie,
  • wszystkie nagłówki H1-H6
  • oraz ewentualnie inne błędy, które wymagają poprawy.

Wyniki powyższych analiz przedstawione są w formie przystępnego raportu. Dzięki nim można szybko zorientować się, które elementy w optymalizacji SEO zawiodły i następnie niezwłocznie wdrożyć działania naprawcze.

Które narzędzia są przydane przy optymalizacji treści?

optymalizacja strony

Efektywne pozycjonowanie strony internetowej nie będzie realizowane bez wykorzystania profesjonalnych narzędzi marketingowych. Dzięki nim o wiele szybciej i skuteczniej można wykryć błędy występujące w witrynie , wdrożyć etapy naprawcze i tym samym optymalizować działania marketingowe. Które narzędzia wybrać? Jest ich tak wiele, że bez problemu każdy znajdzie dla siebie odpowiednie – bezpłatne lub za określoną kwotą. 

Najpopularniejsze z nich, to oczywiście darmowe narzędzia Google, jak:

Są one nie tylko darmowe, ale miarodajne, intuicyjne i przede wszystkim kompleksowe. Bazowanie działań marketingowych na danych pochodzących z narzędzi Google może znacznie wpłynąć na poprawę widoczności witryny w sieci. 

Oczywiście, wybór różnorodnych narzędzi jest większy. Wśród nich znajdują się te, które analizują:

  • techniczną strukturę strony, skrypty czy obrazy, jak screamingfrog.co.uk,
  • profil linków, jak ahrefs.com czy surferseo.com,
  • widoczność strony oraz konkurencję, jak senuto.com,
  • wyniki kampanii i trendy w danej branży, jak hootsuite.com.

Wyżej wymienione narzędzia marketingowe to tylko namiastka z o wiele większej puli środków, jakimi można, a wręcz należy posługiwać się przy optymalizacji stron www.

Powierz pozycjonowanie stron internetowych profesjonalistom

Jeżeli zależy Ci, by Twoja strona internetowa osiągnęła wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, najlepszym z możliwych kroków będzie powierzenie działań SEO profesjonalnej agencji marketingowej. Dlaczego? 

Profesjonalizm, to działania podjęte zgodnie z wytycznymi Google. Wykwalifikowana kadra specjalistów ds. SEO wie, że tylko akceptowalne techniki pozycjonowania pozwolą pozyskać długoterminowe efekty w oparciu o wartościową treść dla internauty. To tak zwane White Hat SEO, które ukierunkowane jest przede wszystkim na użytkowników Internetu. Charakterystyczne są dla niego merytoryczne i unikalne treści, przejrzysty i łatwy w odbiorze sposób prezentacji treści, optymalizacja zarówno adresów url, jak i tagów czy struktury treści.

Przeciwieństwem jest Black Hat SEO, czyli nieetyczne praktyki polegające na tworzeniu treści nie pod użytkownika, a wyszukiwarkę. Niestosowanie się to wytycznych wyszukiwarki objawia się m.in. poprzez nadmierne używanie słów kluczowych, zawieranie treści sprzecznych z tematem, które mają wznieść stronę na pierwszą pozycję, spamowanie czy kupowanie linków. Choć powyższe działania mogą przynieść w krótkim czasie oczekiwany efekt, to na szczęście nie na długo. Co więcej, metody Black Hat SEO są surowo karane przez Google. W związku z powyższym, bardzo ważne jest by współpracować z najlepszymi. Nasza agencja SEO/SEM od lat specjalizuje się w optymalizacji stron www, a wieloletnie doświadczenie przekłada się na oczekiwane wyniki. Z chęcią przedstawimy Ci kompleksowy plan naprawczy, który wzniesie Twoją witrynę do czołówki w wyszukiwarce Google.

Search Engine Optimization – podsumowanie

Na SEO składa się wiele działań on-page i off-page. które prowadzą do polepszenia jakości witryny oraz poprawy jej widoczności w sieci. Wszelkie praktyki pozycjonowania SEO powinny być stosowane w oparciu o wytyczne wyszukiwarki Google z nastawieniem, iż jest to złożony proces zależny od branży, wielkości konkurencji, czy wieku domeny i ogólnego stanu witryny. Przede wszystkim, SEO wymaga czasu, ale cierpliwość popłaca. Jeżeli szukasz pomocy w zakresie optymalizacji stron internetowych – skontaktuj się z nami. Oferujemy kompleksowe usługi marketingu SEO i SEM na najwyższym poziomie.

Oceń
(3.9/5)

Udostępnij:
Zobacz nasze efekty
Zwiększ widoczność swojej witryny i skontaktuj się z

Paulina

Stanowisko: Kierownik ds. Sprzedaży i Marketingu

Telefon: +48 535 901 662

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Ostatnie wpisy:

    Sprawdź definicje:

    Kontakt dla klientów
    contact-person
    Joanna Kokot
    Account Manager
    Formularz kontaktowy