Chcesz wiedzieć co to jest SEM? Czym się różni od optymalizacji treści? Te dwa pojęcia, choć podobne z nazwy, różnią się od siebie w wielu kwestiach. Przygotowaliśmy dla Was poradnik co to jest SEM i czym się różni od Search Engine Optimization.
SEM to marketing w wyszukiwarce internetowej. Skrót SEM pochodzi od angielskiego Search Engine Marketing. Jest to metoda promowania firmy w Internecie poprzez budowanie jej widoczności w Google. SEM skupia się na płatnych wynikach wyszukiwania, na przykład na linkach sponsorowanych oraz na działaniach obejmujących pozycjonowanie stron internetowych, czyli SEO. Jednakże coraz częściej na pytanie co to jest SEM pada odpowiedź, że to reklamy w wyszukiwarkach. A na pytanie czym zajmuje się specjalista SEM odpowiedź często brzmi po prostu „kampaniami PPC”.
Marketing w wyszukiwarce powstał po to, aby podsuwać różne propozycje usług i produktów osobom, które są nimi zainteresowe i szukają o nich informacji w wyszukiwarkach internetowych. Np. w Google, w chińskiej Baidu, rosyjskiej Yandex czy amerykańskiej Bing. Stąd do SEM zaliczane są zarówno bezpłatne wyniki organiczne, jak i linki sponsorowane (czyli reklamy tekstowe). Z SEM nieodłącznie wiąże się pojęcie PPC, czyli Pay Per Click oznaczające płacenie za kliknięcie. Poprzez działania SEM budujemy widoczność naszej witryny w wynikach wyszukiwania, zarówno płatnych jak i bezpłatnych.
Każda wiodąca wyszukiwarka na świecie posiada własne platformy SEM umożliwiające przeprowadzanie kampanii PPC. W Polsce i w Europie najpopularniejsza jest Google, ale już np. w Chinach wiodącą chińska wyszukiwarką jest Baidu. W Rosji taką pozycję ma Yandex, a w USA największym konkurentem Google jest wyszukiwarka internetowa Bing (należąca do Microsoftu). Każda z nich posiada własne narzędzia do przeprowadzania kampanii linków sponsorowanych. Są to:
Jeśli chodzi o światowy rynek wyszukiwarek największym konkurentem Google pod kątem SEM, kampanii PPC i ogólnie marketingu w wyszukiwarkach jest chińska wyszukiwarka Baidu. Trzeba wiedzieć, że w Chinach Google nie działa, więc cały tamtejszy gigantyczny potencjał trafia do krajowych usług. A warto wiedzieć, że potencjał ten obejmuje ponad 800 mln użytkowników (grudzień 2018; dane z CNNIC – China Internet Network Information Center). Baidu jest ponadto serwisem skupiony głównie na osiąganiu zysków z rynku reklam w wyszukiwarce – rynek ten jest źródłem aż 99,7% przychodów Baidu w porównaniu z 88% przychodów z Ads w przypadku konkurenta Google.
Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie, skupia się na bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Oznacza optymalizację strony pod wyszukiwarki internetowe. Jest to metoda, której celem jest osiąganie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Wiąże się to z prostą zależności: im wyższa pozycja w Google, tym więcej kliknięć w link. Im więcej kliknięć w link, tym większy ruch na stronie. Z kolei im więcej podstron danej domeny ma wysokie pozycje w Google, tym większa widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Poprzez optymalizację treści budujemy widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Czyli inaczej w wynikach organicznych. Pozycjonowanie jest węższym pojęciem niż SEM.
Istnieje pewne równanie, za pomocą którego można zaprezentować relacje pomiędzy pozycjonowaniem stron a SEM. Oto ono: SEM = SEO + PPC. Czyli SEM równa się działania pozycjonowania stron internetowych plus linki sponsorowane w Google (PPC). Warto zatem zapamiętać, że SEM to pojęcie, w zakres którego wchodzi całość działań związanych z marketingiem w wyszukiwarce. Wliczając w to pozycjonowanie stron.
Powiedzieliśmy już, że pozycjonowanie stron internetowych jest częścią SEM. Marketing w wyszukiwarce to połączenie działań SEO oraz płatnych kliknięć. Nie wystarczy samo zapłacenie za reklamę, aby zdobyła mnóstwo kliknięć i zachęciła osoby do kupna usług czy produktów. Poza wykupieniem reklamy w Google Adwords konieczne jest także jej zoptymalizowanie. Reklama w wyszukiwarce musi być poprawnie wykonana, trzeba dobrać odpowiednie słowa kluczowe, odpowiedni odnośnik itd. To już są działania wchodzące w zakres optymalizacji treści stron internetowych.
Największą korzyścią działań SEM dla strony są szybkie efekty. Linki sponsorowane pojawiają się najwyższej na liście wyników wyszukiwania Google. Marketing w wyszukiwarkach to sposób na to, aby być wysoko w wynikach wyszukiwania Google dla osób, które nie mają dużo czasu lub nie chcą czekać na efekty pozycjonowania.
Kampanie SEM, do których należą kampanie PP/kampanie reklamowe Adwords najlepiej wykorzystują potencjał reklamowy Google. A warto wiedzieć, że z Google korzysta ponad 96% internatów w Polsce. Jest to forma reklamy przyjazna użytkownikom, nienachalna, a jednocześnie dobrze odpowiadająca na potrzeby konsumentów robiących zakupy w Internecie. Najlepszym dowodem na to są rosnące z roku na rok wydatki na reklamę w sieci, w tym na kampanie PPC.
Inwestując w SEM, w płatne linki, w reklamy w wyszukiwarce możemy liczyć na natychmiastowe efekty w postaci kliknięć. Nie musimy tu, tak jak w przypadku pozycjonowania, bazować na długofalowych działaniach i tygodniami czy miesiącami przebijać się na najwyższe pozycje.
Kolejną korzyścią działań SEM dla firm i sklepów internetowych jest możliwość targetowania reklam Google Adwords. Przygotowując płatny link możesz określić grupę docelową, dzięki czemu reklama wyświetli się grupie osób, która jest najbardziej zainteresowana danym produktem lub usługą. A to wszystko dlatego, że osoby te wpisały daną frazę w okno wyszukiwarki. Dzięki temu SEM zwiększa prawdopodobieństwo, że dana osoba klikająca w link kupi ten produkt lub zamówi usługę.