Jaki wpływ na SEO ma przebudowa strony internetowej?

Przestarzała strona internetowa to strzał w kolano każdego przedsiębiorcy. Na nic zdadzą się twoje wydatki na reklamę i SEO, jeśli twoja witryna odstrasza wyglądem, długo się ładuje, ma nieprzyjazną nawigacją i często się zawiesza. Te oznaki mogą świadczyć o tym, że przebudowa strony internetowej będzie konieczna.

Tam, gdzie dochodzi do styku rzeczywistości internetowej i biznesu zmiany zachodzą bardzo dynamicznie. To, co wczoraj było wystarczające, jutro już może być przestarzałe. Konsekwencją jest odpływ klientów ze sklepu internetowego oraz gorsza widoczność witryny w Google. Być może za słabe pozycje odpowiada w dużej mierze właśnie to – źle zoptymalizowana strona.

Dzisiaj przygotowałam poradnik na temat czynników decydujących o tym, czy strona www jest przestarzała, a przez to nieefektywna i szkodliwa dla waszych interesów. Warto przeanalizować swoją stronę pod tym kątem biorąc pod uwagę następujące czynniki:

1. Strona ma wysoki współczynnik odrzuceń

To pierwsza oznaka, że strona może potrzebować przebudowy. Wysoki współczynnik odrzuceń (Bounce Rate) oznacza, że osoby wchodzą na stronę, ale szybko z niej wychodzą. Z jakichś jakichś powodów jest ona dla nich nieatrakcyjna. Na wzrost współczynnika odrzuceń wpływa także brak założonej interakcji, czyli np. użytkownik nie przechodzi na potrzebną podstronę. Przyczyn może być wiele, np. wolno ładujące się podstrony oraz nieciekawe i źle poumieszczane teksty pełne błędów. Nie pomagają także nieprawidłowe dobrane słowa kluczowe oraz zła nawigacja niezgodna z zasadami UX. Przyczyną może być też nieprofesjonalny wygląd, niewłaściwy projekt, a nawet banał – złe umieszczenie kodu śledzącego w Google Analytics.

2. Strona nie jest przystosowana do urządzeń mobilnych

Google od kilku lat mocno promuje strony przystosowane do wygodnego korzystania na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony czy tablety. Na promowaniu się nie kończy. Wyszukiwarka faworyzuje takie witryny i umieszcza je wyżej w rankingu. To z kolei ma przełożenie na pozycje danej strony w wynikach wyszukiwania. Obecnie więcej osób przegląda internet na smartfonie niż na laptopie/komputerze stacjonarnym, więc trzeba to uwzględnić,.

Najlepszą metodą jest zainwestowanie w responsywną stronę internetową. Przebudowa strony internetowej w technologii rwd dopasuje automatycznie wszystkie elementy do rozdzielczości ekranu, na którym będzie przeglądana. Co najważniejsze, jest tylko jedna jej wersja, nie musisz tworzyć dwóch oddzielnych – dla komputerów i urządzeń mobilnych. Strony responsywne są zdecydowanie lepiej oceniane przez Google i stanowią ważny czynnik rankingowy.

3. Wygląd strony internetowej jest przestarzały i nieatrakcyjny

W przysłowiu „jak cię widzą tak cię piszą” jest bardzo dużo prawdy. Wygląd strony internetowej potrafi albo skutecznie przyciągnąć uwagę klientów, albo ich zniechęcić. Użytkownicy wolą kupować produkty w estetycznie wykonanych sklepach internetowych.  Produkty są tu zaprezentowane w przejrzysty i atrakcyjny sposób, a cała witryna wygląda nowocześnie i profesjonalnie. Ta zasada dotyczy także stron firmowych. Większość z nas szukając informacji kieruje swoje kroki od razu do Google. Myślenie jest proste: profesjonalna strona = profesjonalna firma. Twoja strona została zaprojektowana 5-6 lat temu i nic w jej wyglądzie nie było zmieniane? Prawdopodobnie wymaga liftingu lub zupełnie nowego projektu graficznego. Takiego, który jest zgodny z aktualnymi zasadami projektowania stron (web design) oraz UX.

4. Strona nie posiada żadnych dodatkowych funkcji i źle się po niej klika

Aby strona internetowa była nowoczesna oraz, co ważne, skuteczna powinna posiadać przydatne funkcje umożliwiające użytkowników szybkie i sprawne dotarcie do potrzebnych informacji. Mogą to być moduły umożliwiające łatwy i szybki kontakt z firmą, takie jak formularz kontaktowy czy livechat. Ważna jest także hierarchia elementów na stronie, odpowiednio skomponowane menu czy umieszczenie przycisków CTA. Użytkownik powinien od razu po wejściu na stronę móc zidentyfikować nazwę firmy i profil jej działalności. Internauci nabierają też nowych przyzwyczajeń w przeglądaniu ofert różnych firm i oczekują, że na stronie firmowej znajdzie się galeria przykładowych realizacji lub lista klientów, z którymi dana firma współpracowała/współpracuje. O takich elementach także warto pamiętać.

5. Strona wolno się ładuje

Czas ładowania strony ma kolosalne znaczenie w SEO. PageSpeed ma duży wpływ na współczynnik odrzuceń, a ten z kolei – wpływa na pozycję naszej witryny w Google. Strona powinna ładować się możliwie jak najszybciej. Trzeba przeanalizować jej strukturę pod kątem elementów, które to ładowanie spowalniają. Możesz skorzystać z darmowego narzędzie Google PageSpeed Insights. Następnie należy usunąć spowalniacze, co wykonuje się poprzez wiele różnych działań. Może to być zmniejszenie rozmiarów grafik lub zmiana dostawcy serwera. Przede wszystkim jednak ważna jest sama budowa strony i zastosowane konkretnych rozwiązań programistycznych. Znaczenie mają także czynniki od nas niezależne, np. prędkość łącza internetowego użytkowników.

6. Samodzielne dodawanie treści jest trudne lub niemożliwe

Stroną zarządza się poprzez systemy zarządzania treścią (CMS). Te działania obejmują np. publikowanie nowych notek na blogu firmowym, dodawanie informacji o promocjach, rabatach, akcjach sprzedażowych. To także dodawanie nowych zdjęć i tekstów oraz drobne zmiany kosmetyczne. Dobrze, aby można je było robić samodzielnie, prawda? Jest to jak najbardziej wykonalne, także dla osób nie znających się na programowaniu. Z tego powodu lepiej jest zbudować stronę na dobrze znanych i powszechnie stosowanych CMS-ach, takich jak WordPress. Inwestowanie w autorski system, którego obsługa będzie możliwa tylko przez osoby bezpośrednio zaangażowane w projekt, może stworzyć w przyszłości problemy (wystarczy, że osoba znająca się na tym odejdzie z pracy).

Systemy takie jak WordPress umożliwiają samodzielne i szybkie dodawanie treści przez samego właściciela strony lub osoby do tego oddelegowane. Obsługa ich jest łatwa i przejrzysta, a ponadto możliwe jest szybkie dodanie nowych funkcji na stronie czy błyskawiczna zmiana ułożenia pól itd. Warto dodać, że niektóre skomplikowane systemy wymagają wyłączenia całej strony w sytuacji, kiedy chcemy coś na niej zmienić. Powoduje to oczywiście przestoje, problemy dla użytkowników, których konsekwencją znów jest zwiększony współczynnik odrzuceń.

Nie potrafisz sam ocenić skali potrzebnych zmian? Zleć audyt SEO

Aby postawić diagnozę konieczne jest badanie. Nie każdy właściciel strony czy sklepu zna się na tworzeniu witryn, wiec ciężko będzie mu ocenić i wyszczególnić wszystkie aspekty, które należy poprawić lub zmienić. W tym celu możesz np. poprosić jakąś fachową firmę, aby przeprowadziła audyt SEO. Podczas takiej usługi specjalista SEO sprawdzi przy pomocy zaawansowanych narzędzi analitycznych np. Sitemeans czy strona jest poprawnie zbudowana i zgodna z wytycznymi Google.

Pod tymi pojęciami kryje się wiele drobnych rzeczy, które trzeba skontrolować (np. struktura adresów URL dla wszystkich podstron, potrzebne przekierowania, błędy 404, niedziałające linki itd.), a w razie błędów – zalecić odpowiednie ich naprawienie. Jest to zatem rozsądny pierwszy krok i solidna podstawa do tego, aby ocenić konieczność i stopień potrzebnych usprawnień na stronie internetowej.

Przebudowa strony internetowej – podsumowanie

Ciągły rozwój i dostosowywanie się do wymagań wyszukiwarki z jednej strony, a do wymagań użytkowników witryny z drugiej to warunki, które rodzą konieczność bieżącego aktualizowania strony internetowej. Być może powodem gorszych wyników twojej firmy lub sklepu internetowego nie są nieefektywne kampanie czy działania SEO, lecz właśnie przestarzała, źle zoptymalizowana i wolno ładująca się strona, która odstrasza. W dzisiejszym poradniku przedstawiłam zatem najważniejsze czynniki, które świadczą o konieczności przebudowy strony internetowej.


3 Komentarz

  1. BestNet

    Teraz z racji ery mobile trzeba stawiać przede wszystkim na RWD i popularny teraz UX. Strona musi być intuicyjna. Odbiorca jest teraz bardzo świadomy i nie wzbudzimy jego ciekawości słabą stroną

  2. Jakub

    Ja korzystałem z usług mniejszej agencji Orchidea Group. Współpraca układa się fajnie, kiedy z wykonawcą jest dobry kontakt, a z dużymi firmami… często jest tak, że miesiącami pracują nad nie wiadomo czym, a w mailach zbywają klienta, o ile w ogóle mu odpisują. Miałem taki przykry incydent z rozpoznawalną firmą, zerwałem umowy i trafiłem z polecenia na Orchideę. Informatyk bardzo komunikatywny, moje życzenia były w 100 % uwzględnione, a przecież na tym polega zadowolenie klienta. Mam teraz świetną stronkę i zaufanych specjalistów, którzy wspierają mnie także w innych czynnościach reklamowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Złóż zamówienie

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Nie wiesz jakie usługi wybrać?

Zadzwoń

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta