Błąd 404 obniża pozycję strony. Oto dlaczego - Pozycjonusz
Pozycjonusz.pl
02/04/24

Błąd 404 obniża pozycję strony. Oto dlaczego

Spece od Google przekonują, że wyskakujący błąd 404 nie ma wpływu na pozycję strony, ale nie dajcie się zwieść. Boty z Doliny Krzemowej obniżają pośrednio ranking za powtarzający się kod błędu HTTP. Efekt? Niecierpliwy użytkownik szybko opuści taką stronę i zapamięta, by w przyszłości na nią nie wchodzić.

Błąd 404 – co to jest?

Kod błędu 404 pojawia się, kiedy szukany zasób (plik czy strona www) nie istnieje. Dokładnie odnosi się do sytuacji, kiedy przeglądarka internetowa jest w stanie skomunikować się z serwerem (czyli kiedy macie połączenie internetowe), ale serwer nie może odnaleźć poszukiwanego pliku czy witryny internetowej, ponieważ ich tam fizycznie nie ma. Powodów, dlaczego ich tam nie ma, może być kilka:

  • Pomyliśmy się przy wpisywanie adresu URL strony w pasku adresu,
  • Strona, na którą chcemy wejść, jest w przebudowie,
  • Serwer, na którym jest strona lub plik jest błędnie skonfigurowany,
  • Żądana strona została przeniesiona na nowy adres URL lub usunięta,
  • Mapa strony nie była od dawna aktualizowana i zawiera stare adresy.

O ile pierwsze dwa powody jest łatwo wykryć i skorygować, a trzeci występuje naprawdę bardzo rzadko, o tyle czwarty okazuje się największym problemem w przypadku właścicieli stron www i sklepów internetowych. Dlaczego? Ponieważ kod błędu 404 zniechęca użytkownika do odwiedzania danej strony. Jego User Experience pikuje, szybko zamyka okienko, a nam rośnie współczynnik odrzuceń, który jest powszechnie znanym czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google.

Dodam, że błąd 404 występujący w wielu miejscach strony utrudnia jej indeksowanie, a linki, które jako linkbuilder pracowicie dodawałeś w różnych miejscach w sieci po prostu nie będą działać. Błąd 404 jest jak usterka w samochodzie – jeśli pojawia się sporadycznie i szybko ją naprawisz, możesz jechać dalej, ale jeśli pojawia się często i ją zignorujesz to może się skończyć koniecznością naprawy całego układu.

Błąd 404 a witryna internetowa

Kod błędu 404 Page Not Found jest kłopotliwy dla wszystkich stron internetowych, którym zależy na dobrej pozycji, ale szczególnie szkodliwy może być dla stron firmowych, które mają za zadanie reprezentować organizację w sieci. Jeśli właśnie rozważasz kupno nowej strony, modernizację obecnej lub już to zrobiłeś – pamiętam o wykryciu wszystkich możliwych 404. Najczęściej nasz szkodnik ujawnia się, kiedy zostały zmodyfikowane adresu URL zakładek lub kiedy dana podstrona została usunięta. W przypadku witryn firmowych powtarzający się kod błędu 404 może wpłynąć negatywnie na nasz wizerunek − jako firmy, mówiąc kolokwialnie, która nawet strony nie potrafi sobie „ogarnąć”.

Konsekwencje błędu 404 dla sklepów internetowych

Wyobraźmy sobie sytuację, że potencjalny klient naszego sklepu internetowego zainteresował się produktem wyświetlanym w danej kategorii. Zdecydował się na zakup. Nie wie jeszcze, że produkt został wycofany ze sprzedaży, a strona produktowa usunięta. Klika w zdjęcie i co widzi? Wielki napis 404 PODANA STRONA NIE ISTNIEJE. Co robi dalej? Dobrze myślisz – wychodzi ze sklepu i idzie do konkurencji. Jak to w życiu, a konwersja spada. Nie warto zatem lekceważyć sytuacji, w której kod błędu 404 wyskakuje zbyt często i w zbyt wielu miejscach. Powinni być na to uczuleni zwłaszcza specjaliści odpowiedzialni za pozycjonowanie sklepów internetowych.

Błąd 404 może powodować frustrację u klientów, ale jest też szansą na poprawę doświadczeń użytkownika. Inteligentne zarządzanie błędami może prowadzić do zbudowania zaufania poprzez szybką reakcję na problemy. Dlatego warto wdrożyć systemy monitorowania stron, które alertują o nieistniejących linkach, umożliwiając ich szybką naprawę. Można także stworzyć spersonalizowaną stronę błędu 404, która przekieruje klientów na inne, powiązane produkty lub sekcje sklepu, zmniejszając ryzyko utraty sprzedaży.

Powtarzający się error 404 – co robić?

Jest kilka fajnych sposobów na to, aby błąd 404 wykryć, usunąć, a nawet się z nią zaprzyjaźnić – przekierowania 301, detekcja błędów czy personalizowany wygląd błędnie wyszukanych stron to kilka najlepszych rozwiązań. Wszystkie są dobre zarówno pod kątem SEO, jak i UX strony.

kreatywne strony błędu 404

Telekomy wiedzą, jak to robić. (fot. od góry Play, Plus, Orange)

Zgodnie z zasadą Brzytwy Ockhama, która zakłada ekonomię myślenia, zacznijmy jednak od najbardziej banalnych rzeczy. Na początku sprawdźmy, czy katalog z plikami, do których ma odnosić niedziałająca strona, został utworzony na serwerze. Jeśli mamy więcej niedziałających zakładek, możemy zastosować tzw. przekierowanie 301. Jest to stałe przekierowanie, które automatycznie przenosi użytkownika z niedziałającej witryny na poprawny adres URL. Są trzy sposoby na wykonanie przekierowania 301:

  • przekierowanie za pomocą PHP,
  • edycja pliku .htaccess,
  • przekierowanie za pomocą ustawień na hostingu.

Nie zaleca się przekierowywania wszystkich niedziałających stron na stronę główną. Szczególnie w przypadku stron produktów. Można je natomiast pogrupować kategoriami i przekierować do analogicznych kategorii w nowym sklepie internetowym.

Identyfikacja i naprawa błędów 404

Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek strategii naprawczej, pierwszym krokiem jest kompleksowa identyfikacja problemów z błędem 404. Regularne audyty strony za pomocą narzędzi takich jak Screaming Frog czy Google Search Console są kluczowe, aby upewnić się, że wszystkie błędne linki są szybko wykrywane i odpowiednio zarządzane. Zautomatyzowane narzędzia skanujące mogą pomóc w regularnym monitorowaniu strony, wykrywając nowe i istniejące problemy z kodem 404.

Implementacja przekierowań 301

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zarządzanie błędem 404 jest stosowanie przekierowań 301. Dzięki nim możemy nie tylko przekierować ruch z nieistniejących stron na odpowiednie URL, ale również zachować wartość SEO dla tych adresów. To szczególnie ważne, gdy usuwamy starą zawartość lub przenosimy stronę na nowy adres URL.

Tworzenie spersonalizowanej strony błędu 404

Zamiast standardowej strony 404, warto rozważyć stworzenie spersonalizowanej strony, która nie tylko przeprosi za niedogodność, ale również zaoferuje pomocne linki lub wyszukiwarkę, aby użytkownik mógł łatwo kontynuować nawigację. Takie podejście znacznie poprawia doświadczenie użytkownika i zmniejsza współczynnik odrzuceń, co pozytywnie wpływa na SEO.

Jak wykryć błąd 404? Czy warto tworzyć własny szablon?

Możemy także zadziałać bardziej kompleksowo i przeskanować stronę pod kątem obecności wszystkich błędów 404. Służą do tego różne narzędzia online i offline, darmowe i płatne. Blogerzy najczęściej rekomendują Screaming Frog, ale podobną robotę wykona dla Was także Google Search Console. Najnowszym narzędziem jest aplikacja SiteMeans z bezpłatną wersją trialową, która poza funkcją detekcji czterysta czwórek, bada strony internetowe na prawie 40 innych wskaźników istotnych pod kątem pozycjonowania i usuwania usterek.

Najbardziej kreatywnym rozwiązaniem, zalecanym kiedy nie ma wielu niedziałających zakładek zwracających błąd 404, jest personalizowany szablon 404. Możemy samodzielnie przygotować wygląd graficzny i treść na stronę 404, tak aby nie zniechęcać do siebie użytkownika. Świetnie sprawdza się to w przypadku, kiedy strona jest w przebudowie. W ten sposób możemy poinformować użytkowników, że wkrótce nastąpi ponowne jej uruchomienie. Za pośrednictwem kreatywnego szablonu 404 możemy także uprzejmie przeprosić użytkownika. Dać znać, że strona chwilowo nie funkcjonuje i jednocześnie zachęcić go do przejścia na inną lub aktualną zakładkę zamieszczając potrzebny link.

Przykłady zastosowań kreatywnych stron 404

Marketingowe wykorzystanie błędu 404

Strony 404 mogą być także wykorzystane jako narzędzie marketingowe. Na przykład, umieszczając na nich specjalne oferty lub ekskluzywne zniżki, możemy przekształcić frustrujące doświadczenie użytkownika w dodatkową wartość. Może to być również świetna okazja do zaprezentowania najpopularniejszych produktów lub artykułów, zachęcając użytkowników do dalszej eksploracji strony.

Interaktywność na stronie błędu

Innym sposobem na zwiększenie wartości strony błędu 404 jest wprowadzenie elementów interaktywnych, takich jak gry lub quizy, które mogą zająć użytkownika i jednocześnie przekazać informacje o marce lub produkcie. Ta strategia nie tylko zatrzymuje użytkownika na stronie, ale także może przekształcić przypadkowe odwiedziny w dłuższą interakcję z marką. Dzięki temu, nawet w przypadku błędu, strona może wspierać budowanie pozytywnego wizerunku i zaangażowanie użytkownika.

Edukacja i zaangażowanie użytkowników

Na stronie błędu 404 warto zamieścić także edukacyjne treści, które pomogą użytkownikowi zrozumieć, co to jest błąd 404 i jak może samodzielnie rozwiązać problem, na przykład sprawdzając poprawność adresu URL. Można również dodać formularz kontaktowy lub link do strony pomocy, co zwiększy zaangażowanie i poprawi percepcję marki.

Oceń
(5/5)

Udostępnij:
Zobacz nasze efekty
Zwiększ widoczność swojej witryny i skontaktuj się z

Joanna

Stanowisko: Account Manager

Telefon: +48 883 570 809

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kontakt dla klientów
    contact-person
    Paulina Najda
    Key Account Manager
    Formularz kontaktowy