Błąd 404 obniża pozycję strony. Oto dlaczego

Spece od Google przekonują, że wyskakujący błąd 404 nie ma wpływu na pozycję strony, ale nie dajcie się zwieść. Boty z Doliny Krzemowej obniżają pośrednio ranking za powtarzający się kod błędu HTTP, a niecierpliwy użytkownik szybko opuści taką stronę i zapamięta, by w przyszłości na nią nie wchodzić.

Błąd 404 – co to jest?

Błąd 404 pojawia się, kiedy szukany zasób (plik czy strona www) nie istnieje. Dokładnie odnosi się do sytuacji, kiedy przeglądarka internetowa jest w stanie skomunikować się z serwerem (czyli kiedy macie połączenie internetowe), ale serwer nie może odnaleźć poszukiwanego pliku czy witryny internetowej, ponieważ ich tam fizycznie nie ma. Powodów, dlaczego ich tam nie ma, może być kilka:

  • Pomyliśmy się przy wpisywanie adresu URL strony w pasku adresu,
  • Strona, na którą chcemy wejść, jest w przebudowie,
  • Serwer, na którym jest strona lub plik jest błędnie skonfigurowany,
  • Żądana strona została przeniesiona na nowy adres URL lub usunięta,
  • Mapa strony nie była od dawna aktualizowana i zawiera stare adresy.

 

O ile pierwsze dwa powody jest łatwo wykryć i skorygować, a trzeci występuje naprawdę bardzo rzadko, o tyle czwarty okazuje się największym problemem w przypadku właścicieli stron www i sklepów internetowych. Dlaczego? Ponieważ kod błędu 404 zniechęca użytkownika do odwiedzania danej strony. Jego User Experience pikuje, szybko zamyka okienko, a nam rośnie współczynnik odrzuceń, który jest powszechnie znanym czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google.

Dodam, że error 404 występujący w wielu miejscach strony utrudnia jej indeksowanie, a linki, które jako linkbuilder pracowicie dodawałeś w różnych miejscach w sieci po prostu nie będą działać. Błąd 404 jest jak usterka w samochodzie – jeśli pojawia się sporadycznie i szybko ją naprawisz, możesz jechać dalej, ale jeśli pojawia się często i ją zignorujesz to może się skończyć koniecznością naprawy całego układu.

Błąd 404 a witryna internetowa

Błąd 404 Page Not Found jest kłopotliwy dla wszystkich stron internetowych, którym zależy na dobrej pozycji, ale szczególnie szkodliwy może być dla stron firmowych, które mają za zadanie reprezentować organizację w sieci. Jeśli właśnie rozważasz kupno nowej strony, modernizację obecnej lub już to zrobiłeś – pamiętam o wykryciu wszystkich możliwych 404. Najczęściej nasz szkodnik ujawnia się, kiedy zostały zmodyfikowane adresu URL zakładek lub kiedy dana podstrona została usunięta. W przypadku witryn firmowych powtarzający się kod błędu 404 może wpłynąć negatywnie na nasz wizerunek − jako firmy, mówiąc kolokwialnie, która nawet strony nie potrafi sobie „ogarnąć”.

Konsekwencje błędu 404 dla sklepów internetowych

Wyobraźmy sobie sytuację, że potencjalny klient naszego sklepu internetowego zainteresował się produktem wyświetlanym w danej kategorii. Zdecydował się na zakup. Nie wie jeszcze, że produkt został wycofany ze sprzedaży, a strona produktowa usunięta. Klika w zdjęcie i co widzi? Wielki napis 404 PODANA STRONA NIE ISTNIEJE. Co robi dalej? Dobrze myślisz – wychodzi ze sklepu i idzie do konkurencji. Jak to w życiu, a konwersja spada. Nie warto zatem lekceważyć sytuacji, w której kod błędu 404 wyskakuje zbyt często i w zbyt wielu miejscach. Powinni być na to uczuleni zwłaszcza specjaliści odpowiedzialni za pozycjonowanie sklepów internetowych.

Powtarzający się error 404 – co robić?

Jest kilka fajnych sposobów na to, aby usterkę 404 wykryć, usunąć, a nawet się z nią zaprzyjaźnić – przekierowania 301, detekcja błędów czy personalizowany wygląd błędnie wyszukanych stron to kilka najlepszych rozwiązań. Wszystkie są dobre zarówno pod kątem SEO, jak i UX strony.

kreatywne strony błędu 404

Telekomy wiedzą, jak to robić. (fot. od góry Play, Plus, Orange)

Zgodnie z zasadą Brzytwy Ockhama, która zakłada ekonomię myślenia, zacznijmy jednak od najbardziej banalnych rzeczy. Na początku sprawdźmy, czy katalog z plikami, do których ma odnosić niedziałająca strona, został utworzony na serwerze.

Jeśli mamy więcej niedziałających zakładek możemy zastosować tzw. przekierowanie 301. Jest to stałe przekierowanie, które automatycznie przenosi użytkownika z niedziałającej witryny na poprawny adres URL. Są trzy sposoby na wykonanie przekierowania 301:

  • przekierowanie za pomocą PHP,
  • edycja pliku .htaccess,
  • przekierowanie za pomocą ustawień na hostingu.

 

Nie zaleca się przekierowywania wszystkich niedziałających stron na stronę główną, zwłaszcza w przypadku stron produktów, ale na przykład można je pogrupować kategoriami i przekierować do analogicznych kategorii w nowym sklepie internetowym.

Wykrywanie błędów 404 i własny szablon

Możemy także zadziałać bardziej kompleksowo i przeskanować stronę pod kątem obecności wszystkich błędów 404. Służą do tego różne narzędzia online i offline, darmowe i płatne. Blogerzy najczęściej rekomendują Screaming Frog, ale podobną robotę wykona dla Was także Google Search Console. Najnowszym narzędziem jest aplikacja SiteMeans z bezpłatną wersją trialową, która poza funkcją detekcji czterysta czwórek, bada strony internetowe na prawie 40 innych wskaźników istotnych pod kątem pozycjonowania i usuwania usterek.

Najbardziej kreatywnym rozwiązaniem, zalecanym kiedy nie ma wielu niedziałających zakładek zwracających kod 404, jest personalizowany szablon 404. Możemy samodzielnie przygotować wygląd graficzny i treść na stronę 404, tak aby nie zniechęcać do siebie użytkownika. Świetnie sprawdza się to w przypadku, kiedy strona jest w przebudowie i w ten sposób chcemy poinformować użytkowników, że wkrótce nastąpi ponowne jej uruchomienie. Za pośrednictwem kreatywnego szablonu 404 możemy także przeprosić użytkownika, że strona nie działa i jednocześnie zachęcić go do przejścia na inną lub aktualną zakładkę zamieszczając potrzebny link.

Błąd 404 obniża pozycję strony. Oto dlaczego
5 punktów (8) głosów


2 Komentarz

  1. Janusz

    Przeczytałem artykuł i jest on oczywiście ciekawy, ale on nie wyjaśnia wszystkich aspektów. Co robić jak strony nie istnieją od 0.5 roku do 1.5 roku, było przekierowanie 301 na nowe adresy, są pobrane przez Googlebota strony spod nowych adresów, a Googlebot mimo to uparcie trzyma stare strony w katalogu i ciągle chce je odwiedzać, a napotkany komunikat 404, 410 uważa za błąd. Sitemap.xml jest aktualizowana na bieżąco i na bieżąco wczytywana do GSC, a Googlebot dalej uparcie szuka stron, których ona już dawno nie zawiera. Wygląda na to, że Googlebot faktycznie ignoruje sitemap.xml.

  2. Kamil Hyckowski

    W omawianym przez Pana przypadku trudno jest zidentyfikować konkretne przyczyny takiego stanu rzeczy. Powodów może być wiele, a ich wskazanie wymagałoby dokładnej analizy danych z GSC oraz linków przychodzących i wewnętrznych. Najprostszym wytłumaczeniem takich błędów może być fakt, że przekierowania są wykonanie niepoprawnie, lub na samej stronie istnieją jeszcze linki do starych adresów. W pierwszym przypadku trzeba sprawdzić czy przekierowania obejmują wszystkie możliwe kombinacje adresów (http, https, www, bez www, z “/” na końcu, bez “/” na końcu). W drugim należy przeskanować stronę w poszukiwaniu wszystkich przestarzałych linków, a następnie podmienić je na nowe. Same przekierowania to czasem jest za mało, szczególnie w przypadku linków wewnętrznych. Googlebot nie lubi “tracić czasu” na przekierowania. W tym przypadku również pomocne okazują się dane z GSC, które wskazują na częstotliwość wizyt robota oraz efektywność indeksacji, czyli “crawl budget” (więcej na ten temat można przeczytać w osobnym artykule na naszym blogu: https://www.pozycjonusz.pl/czym-jest-crawl-budget/).

    Generalnie rzecz ujmując zbyt dużo jest w Pańskim przypadku niewiadomych, które pozwalają snuć jedynie domysły na temat możliwych przyczyn. Jeżeli chciałby Pan razem z nami rozwiązać ten problem to proszę się skontaktować, chociażby mailowo: kontakt@pozycjonusz.pl, a na pewno wspólnie uda nam się dojść do genezy tych kłopotów.

Komentowanie zamknięte.

Zamów

Już teraz

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Centrum pomocy

Zadzwoń

nie wiesz jakie pakiety wybrać?

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta