Content marketing a SEO – jak to dokładnie działa?

Content marketing a SEO to ciekawe zagadnienia dla pozycjonera. Marketing treści ma szerokie zastosowanie jako wsparcie działań SEO. Jednak przynosi zyski tylko wtedy, jeśli jest umiejętnie przygotowany i wdrożony. Ten kij ma dwa końce. Źle pomyślany i zamieszczony content może obniżyć nam pozycję strony. A chodzi przecież o to, żeby dać jej kopa na rozpęd.

Pewnie nie raz czytaliście o tym, jak to content marketing świetnie wpływa na SEO. W końcu treści na stronach to fundamentalny wskaźnik rankingowy wyszukiwarki Google. W porządku, ale co konkretnie oznacza content marketing a SEO? Jak dokładnie treści przekładają się na wysokość pozycji witryny? Czy da się to zmierzyć i policzyć? Odpowiedź brzmi: i tak, i nie. Najważniejsze na początek: content marketing jako wsparcie strategii SEO działa długofalowo. To bardzo istotne! Nie należy oczekiwać natychmiastowych spektakularnych efektów po tygodniu od ─ przykładowo ─ publikacji wpisu na blogu z kilkoma linkami. Efekty profesjonalnie przygotowanej i sukcesywnie stosowanej strategii content marketingowej przychodzą z czasem, ale są bardzo wartościowe i przede wszystkim długotrwałe.

Co to jest content marketing?

Content marketing to fachowa nazwa dla ogółu treści, które zamieszczamy na stronach internetowych, blogach, w sklepach internetowych oraz kanałach social media. Content to nie tylko słowo pisane, ale także infografiki, nagrania wideo czy materiały interaktywne. W miarę rozwoju tej dyscypliny zakres pojęcia content marketingu znacznie się poszerzył. Obejmuje swym zasięgiem wiele różnorodnych działań zorientowanych nie tylko na tytułowy marketing (czyli promowanie określonych dóbr i usług) czy działania PR-owe. Na co więc? Przede wszystkim na SEO, czyli wypozycjonowanie w wyszukiwarce danej strony internetowej czy sklepu online. O rosnącym wpływie content marketingu w kontekście skutecznego wsparcia działań SEO świadczą coraz liczniejsze badania w tym zakresie. Już niemal połowa osób stosujących content marketing uważa, że najlepiej realizuje ona cele właśnie SEO:

cel stosowania content marketingu

Skuteczność działań content marketingowych w kontekście SEO wskazuje 48% respondentów (dane z lutego 2017 r.). Źródło: Raport IAB Polska: Content Marketing

Content marketing a SEO. Jakie treści działają?

Content marketing dysponuje wieloma narzędziami i gatunkami, które mogą być wykorzystane w pozycjonowaniu. Typy treści, które możemy zastosować w naszych działaniach SEO dzielą się na formy pisane (SEO copywriting), treści graficzne, materiały wideo i treści interaktywe. Do SEO copywritingu należą przede wszystkim artykuły sponsorowane, wpisy blogowe, treści na stronach firmowych, opisy firm, opisy produktów i kategorii produktów w sklepach internetowych, a także ebooki, raporty i analizy. (O tym jak pisać dobre teksty SEO pisaliśmy w marcu).

Content graficzny to wszystkie ilustracje wklejone do artykułu lub wpisu na blogu, infografika i grafiki postów w mediach społecznościowych, tabelki, wykresy, a także popularne gify i animacje. Treści wideo to wszelkie tradycyjne i wielowymiarowe filmiki umieszczane na kanale na YouTube i w innych serwisach tego typu. Pamiętajcie też, że optymalizacji obrazów pod SEO jest bardzo ważna przy tworzeniu wpisów blogowych.

Content interaktywny to dość mało rozpoznawalna, lecz prężnie rozwijająca się kategoria treści opierająca się o komunikację z odbiorcą. Są to wszystkie quizy, wirtualne sondy, linie czasu, wielowymiarowe zdjęcia. A nawet treści zamieszczane w odpowiedziach na komentarze czytelników lub klientów. Ma to na celu zachęcenie drugiej strony do interakcji z nami poprzez kliknięcie w link, wypełnienie formularza czy udzielenie konkretnej informacji.

Content marketing a SEO — jak dokładnie to działa?

Treści na stronie i w sklepie internetowym dają mnóstwo możliwości wsparcia działań SEO. Poniżej wypisałam je i uporządkowałam oraz opatrzyłam krótkim uzasadnieniem, tak aby zawrzeć najważniejsze informacji:

Umieszczanie w treści słów kluczowych

Content marketing jest wręcz stworzony do umieszczania naturalnie wyglądających słów i fraz kluczowych. Możemy, a nawet musimy umieścić je w treści artykułu czy wpisu blogowego, w nagłówkach, w tytule, w nazwach ilustracji (atrybut ALT), a także we wszystkich metadanych (tytule, adresie URL, meta opisie). Do tego celu niezbędne jest wykonanie doboru słów kluczowych.

Dodawanie linków

Różnego rodzaju treści dają możliwość zamieszczania w nich linków o naturalnych profilu. Dotyczy to zarówno linkowania w obrębie naszej strony czy sklepu, jak i umieszczania linków prowadzących do naszej witryny. Na przykład możecie zamówić artykuł sponsorowany z publikacją w serwisie branżowym, które zazwyczaj dopuszczają umieszczenie 2-3 linków wychodzących w treści artykułu. Co zyskujecie? Naturalnie wyglądające linki wychodzące umieszczone w otoczeniu ciekawego artykułu o tematyce dotyczącej Waszej działalności.

W przypadku linkowania wewnętrznego prowadzenie firmowego bloga powiązanego z Waszą firmą daje możliwość publikowania ciekawych wpisów oraz umieszczania w nich odnośników do innych treści na stronie. W efekcie użytkownik spędza na niej średnio więcej czasu, a także jest duża szansa, że zapozna się z Waszą ofertą lub coś kupi.

Pozyskanie linków, jeśli artykuł będzie polecany

Tutaj chyba niczego nie trzeba tłumaczyć. Jeśli opublikujecie na swoim firmowym blogu lub w branżowym portalu arcyciekawy artykuł, prawdopodobnie będzie on polecany i przekazywany sobie nawzajem przez czytelników. W środku oczywiście są linki, a stąd już krótka droga do kliknięcia. Czytając tekst content marketing a SEO zahaczcie także o jeden mój wczesniejszy wpis: PR a SEO.

Zamieszczanie filmików

W treściach publikowanych w Internecie warto zamieszczać ciekawe filmiki, na przykład poradnikowe. Dlaczego? Ponieważ zwiększają one średni czas spędzony na stronie, a to jak wiemy jest jednym z czynników rankingowych Google (https://backlinko.com/google-ranking-factors). Ponadto zamieszczając filmiki przyciągnięcie uwagę użytkowników i jest duże prawdopodobieństwo, że będą do Was wracać zwiększając ruch na stronie.

Tworzenie wartościowych i unikalnych treści

Unikalna treści na stronie jest powszechnie znanym i jednym z najważniejszych wskaźników rankingowych Google. Jeśli interesuje Cię zagadnienie content marketing a SEO, to z pewnością to wiesz. Algorytm, skanując stronę, zwraca uwagę na stopień unikalności tekstu, jego długość, zawartość słów kluczowych itd. To wszystko ma później wpływ na pozycję. Im więcej takiej ciekawej i unikalnej treści będzie na stronie, tym lepszą ocenę wystawią jej „roboty”. (Przy okazji — poczytajcie o tym, jak algorytmy kształtują współczesny Internet).

Dobra optymalizacja artykułów

Optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe to kolejny wskaźnik rankingowy Google, który jest powszechnie znany i którego nie należy lekceważyć. Wręcz przeciwnie – warto go wykorzystać na swoją korzyść. Jak? Poprzez content marketing! Duża ilość poprawnie zoptymalizowanych wpisów blogowych, opisów kategorii w sklepie, treści na podstronach strony firmowej i tym podobnych przekłada się na lepszą ogólną ocenę witryny, a co za tym idzie – za jej wyższą pozycją w Google.

Możliwość dystrybucji tekstów

Content marketing dostarcza ogromną ilość kanałów dystrybucji już stworzonej treści. Czyli – raz napisany i opublikowany wpis na blogu możemy potem udostępniać w kanałach społecznościowych i to nie tylko na naszym fanpage’u, ale także w grupach tematycznych. Kolejne miejsca, gdzie mogą zostać wklejone linki do naszych artykułów to różnego rodzaju fora internetowe, serwisy  tematyczne, komentarze pod innymi artykułami itd.

Content marketing a SEO. Jak zmierzyć efekty działań?

Content marketing a SEO: jak to policzyć? Treści nie są wdzięczną materią pod kątem mierzalności efektów finansowych. Ale można coś podziałać, jeśli mamy na myśli mierzalność matematyczną, w postaci konkretnych wartości liczbowych zobrazowanych w formie słupków wzrostu na wykresie. Wystarczy badać widoczność witryny na różne słowa kluczowe w Google po tym, jak dodamy np. wpis na bloga. Skuteczność i efekty działań content marketingowych da się zmierzyć. Chodzi tylko o to, aby wziąć pod uwagę nieco inne wskaźniki. Na przykład zasięg, liczbę pozyskanych leadów, zaangażowanie w social mediach, czas spędzony na stronie, liczba udostępnień itd. Poniższa tabelka obrazuje to, jak polskie firmy mierzą efektywność działań content marketingowych:

content marketing a seo

Najczęściej wymienianie wskaźniki mierzalności efektów działań content marketingowych. Źródło: Raport IAB Polska: Content Marketing z lutego 2017 r.

Content marketing a SEO. Podsumowanie

Wyszukiwarki kochają wysokiej jakości treści, w tym materiały graficzne lub wideo. Mają w tym swój cel. Chcą podnieść jakość wszystkiego, co zamieszczamy w sieci to raz. Dwa: podsuwać użytkownikom jak najlepsze i najlepiej dopasowane wyniki wyszukiwania. Zresztą jest to powiedziane wprost. Od wielu lat Google powtarza, że liczy się dobry i unikalny content. Taki, który zaciekawi użytkownika i zachęci go do wracania na stronę. A duplicate content to zło.

Content marketing a SEO to fajna sprawa. Treści stwarzają mnóstwo możliwości podciągnięcia witryny w SERP. Słowa kluczowe, linki, optymalizacja pod wyszukiwarki i dłuższy czas spędzany na stronie. To są główne możliwości, które content marketing oferuje w dziedzinie SEO. Musimy jednak pamiętać o najważniejszym. Pozycjonowanie witryny poprzez działania content marketingowe to strategia długofalowa, której korzyści dostrzeżemy w dłuższej perspektywie. WARTO.


1 Komentarz

  1. Eryk Grzeszkowiak

    Ja również od jakiegoś czasu stawiam na wysokiej jakości content marketing i równolegle ze stroną firmową prowadzę bloga, na którym zamieszczam różne art. związane z branżą. Efekty przychodzą powoli ale są i z czasem strona będzie widoczna na pierwszych stronach google na coraz więcej fraz kluczowych.
    Warto dodać, że jest to jednak dość czasochłonne zajęcie, chyba że zlecimy specjalistom od content marketingu pisanie tekstów za nas. Coś za coś 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Złóż zamówienie

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Nie wiesz jakie usługi wybrać?

Zadzwoń

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta