Tak zwany naturalny profil linków ma ogromne znaczenia dla pozycji strony w wynikach organicznych. Jednym z kryteriów, według których można podzielić linki przychodzące, czyli tzw. backlinki jest bowiem właśnie ich naturalność. Co jednak sprawia, że linki można uznać za naturalne? Jak linkować, by odnośniki wyglądały autentycznie? Tego i innych rzeczy dowiecie się w moim dzisiejszym wpisie.
Na początku należy wyjaśnić samo zagadnienie: profil linków. Jest to po prostu ich wygląd zarówno w oczach czytelników strony, jak i wyszukiwarki. Profil linków można ocenić na podstawie pewnej grupy cech, jakie posiadają. Dzięki temu wiadomo jest, czy wstawione odnośniki są A – zwykłym spamem, B – linkami ewidentnie wstawionymi w celu wypozycjonowania strony, czy może C – linkami naturalnymi, które kierują użytkownika do adekwatnej tematycznie witryny. Pierwsze dwie grupy algorytm Pingwin (odpowiedzialny właśnie za obniżanie pozycji stron z nienaturalnym linkowaniem SEO) postrzega jako linki nienaturalne, a trzeci przypadek to właśnie naturalny profil linków.
Zazwyczaj wystarczy jedno spojrzenie, by określić, czy konkretny link wygląda naturalnie czy nie. Na przykład fora internetowe często są naszpikowane sztucznymi odnośnikami będącymi zwykłą i często niezbyt subtelną próbą skierowania użytkowników na konkretną domenę. To samo dzieje się w przypadku komentarzy do wpisów na blogach. Za stosowanie black hat SEO, na przykład wykorzystywanie tzw. blastów można zostać ukaranym przez Google. Ryzykowne jest także wstawianie tzw. exact match, czyli anchorów zawierających dokładnie pozycjonowaną frazę, nie mówiąc już o tym, że nie wygląda to naturalnie.
Teraz wróćmy do zagadnienia „pewnej grupy cech”, które wpływają na naturalny bądź sztuczny profil linków. Warto przyswoić sobie je jako obowiązkową „checklistę” przed dodaniem backlinka do naszej witryny. Wszystkie poniższe punkty mają wpływ na naturalny profil linkowania, a ten oczywiście podnosi Trust Rank naszej strony.
Linki przychodzące będą uznane za naturalne, jeśli przekierowały użytkowników ze strony, którą algorytm Panda ocenia jako wiarygodną. Nie tylko nienaturalnie wyglądające, ale także r yzykowne jest linkowanie z tzw. systemów wymiany linków (SWL) czy niemoderowanych katalogów o niskiej jakości. Tego typu działanie to niemal pewna kara.
Z linkowaniem na konkretne frazy trzeba bardzo uważać. Co więcej, SEO anchory dodane w postach na forach poradnikowych wyglądają bardzo nienaturalne, bo który autentyczny bywalec for bawi się w takie rzeczy? Tu zdecydowanie lepszy będzie czysty adres url, linkowanie na nazwę domeny, nazwę firmy bądź brand. Dobrze wygląda także linkowanie konkretnego produktu w sklepie internetowym. Należy ponadto zadbać o zróżnicowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej przeczytaj nasz wpis na temat tego, jak skutecznie linkować stronę.
Bardzo ważne jest to, aby pozyskiwać linki na portalach, serwisach i forach związanych tematycznie z treścią naszej witryny. Jeśli zdobywamy linki dla strony firmowej np. projektanta wnętrz z Warszawy, warto umieszczać odnośniki na forach poświęconych tej tematyce, w serwisach ogłoszeniowych związanych z budownictwem, założyć i opatrzyć linkiem profile na serwisach budowlanych, dodać linki w komentarzach na stronach budowlanych, wpisach w katalogach budowlanych, wpisach w katalogach firm wyłącznie warszawskich, pozyskać linki z serwisów dotyczących Warszawy itd. Warto także urozmaicić odnośniki i przekierować odbiorcę nie tylko do strony głównej, ale także do podstron. Link otoczmy naturalnym zdaniem i zapowiedzią, że pod odnośnikiem kryje się pomocna w danym temacie treść.
Ilość linków nofollow/dofollow oraz ich stosunek ilościowy względem siebie mają duży wpływ na profil linkowania (cały tekst o tym zagadnieniu znajdziesz tutaj). Zbyt duża ilość linków dofollow wygląda podejrzanie dla robotów wyszukiwarek, które skanują treść naszej witryny. Dobrze jest zatem zadbać o ich różnorodność. Jak administratorzy stron/blogów/for lub katalogów mamy możliwość decydowania o tym, jakie polecenie chcemy wydać w przypadku konkretnego linka. Na przykład tak ustawić stronę, aby wszystkie linki w komentarzach były nofollow itd. Pamiętajmy tylko, że naturalny profil linków zawiera zarówno linki nofollow, jak i dofollow.
Naturalne linki pojawiają się w komentarzach na blogach, na forach tematycznych, w katalogach firm, w katalogach tematycznych, w serwisach społecznościowych, serwisach ogłoszeniowych, a także w treściach i artykułach na blogach/serwisach informacyjnych. W związku z tym to właśnie stamtąd warto pozyskiwać linki (poradnik na temat podstaw linkbuilding znajdziesz tutaj).
To, czy linki wyglądają naturalnie zależy już od specyfiki danego medium. W przypadku katalogów link z adresem strony głównej jest jak najbardziej naturalny i wskazany, podobnie jak np. linki do naszej strony w stopce pod wpisem na forum (w końcu tam mają przeznaczone sobie miejsce). Najbardziej naturalnie wygląda link otoczony treścią w konkretnym wpisie/komentarzu na forum.
W przypadku artykułów sprawa ma się nieco inaczej – jeśli wykupiliśmy artykuł sponsorowany to pewnie chcemy, aby linki w nim umieszczone były jak najbardziej nakierowane na pozycjonowanie i to na konkretny anchor. Nie polecam jednak takiego podejścia – tekst z góry wygląda na nieautentyczny i niewiarygodny. Odnośnik do naszej witryny dodajmy więc w formie zdania np. „Artykuł stworzony dzięki…[tutaj czysty adres url albo nazwa firmy/domeny]”. Dobrze wygląda także dopisek „Więcej informacji na ten temat znajdziecie na stronie…”.
Linki o naturalnym profilu to przede wszystkim linki różnorodne. Dotyczy to zarówno postaci linków, źródeł linków, jak i różnorodności linków pod kątem atrybutów dofollow i nofollow. Ważna jest także jakość stron i serwisów, z których linkujemy oraz ich ocena wiarygodności przez Google. Przy tym wszystkim nie możemy zapominać o zdrowym rozsądku i rzeczach absolutnie podstawowych – nie spamujemy! Obecni internauci naprawdę nie dają się tak łatwo „nabrać”, zatem warto trochę się pomęczyć, ale postawić na jakość linków, na ich naturalny profil, a także na pozycjonowanie obiektywnie etyczne i ze względu na wyszukiwarkę, i ze względu na użytkowników.