Wiele osób słysząc nazwę Wizytówka NAP, a nawet znając jej angielski odpowiednik, zastanawia się, co to właściwie jest. Jest to prosta wizytówka, w której głównymi elementami są nazwa firmy, jej adres oraz numer telefonu. Wizytówka taka ma kilka zadań, jedną z nich jest funkcja reklamowa, drugą możliwość uwiarygodnienia własnej firmy, a trzecią poprawa pozycji na frazy lokalne w popularnych wyszukiwarkach internetowych. Czy wizytówki NAP są potrzebne? Jaki wpływ mają na pozycjonowanie strony internetowej? Odpowiadamy!
Co to NAP? Sama nazwa to akronim od wyrazów Name, Address, Phone Number. W skrócie, jest to internetowa wizytówka firmy, zawierająca podstawowe dane teleadresowe, czyli nazwę firmy, jej adres oraz numer telefonu.
Założenie wizytówki NAP w sieci jest banalnie proste, a korzyści, jakie możemy dzięki temu osiągnąć, naprawdę spore. Należy jednak pamiętać, że darmowe wizytówki NAP nie zawsze pozwalają osiągnąć pożądany efekt. Dobrze przygotowana lista NAPów to podstawa, pozwalająca osiągnąć dobre rezultaty.
Poleganie wyłącznie na własnej stronie internetowej nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Problemy z serwerem, spadek widoczności lub złośliwe oprogramowanie – to wszystko może ograniczyć dostęp do naszej witryny, a wtedy potencjalny klient zamiast nas, wybierze konkurencję. Wizytówka NAP zapewnia pewien bufor bezpieczeństwa i umożliwia kontakt z pracownikiem naszej firmy w sytuacji, gdy strona nie działa.
Bardzo ważną zaletą wizytówek NAP jest solidne wsparcie dla działań SEO, które mają zapewnić zwiększenie widoczności, a ostatecznie większą ilość odwiedzin i lepszą sprzedaż. Wizytówka NAP to coś, co doświadczona agencja SEO bardzo często wykorzystuje jako jeden z elementów składowych pozycjonowania stron internetowych.
W sieci znaleźć można sporo darmowych wizytówek NAP, ale prawdziwą wartość dla strony przynoszą te duże, stale rozwijające się serwisy, w których wpisy NAP często są płatne. Warto skupić się na markowych agregatorach danych firmowych i mapach, które mogą zapewnić całkiem dobre efekty.
Wizytówki NAP lista, od której warto zacząć:
W sieci znaleźć można jednak zdecydowanie więcej stron spełniających kryteria NAP wizytówek. Warto prześwietlić większe katalogi firm i spisy branżowe, a także oficjalne strony miast i gmin, które bardzo często umożliwiają dodanie własnej firmy do regionalnej bazy. Musimy pamiętać, że NAP wizytówka nie jest gwarantem zdobycia pierwszych miejsc w wynikach organicznych. To jeden z elementów sprawiający, że link building staje się mocniej zróżnicowany. Pamiętajmy, że w SEO taka dywersyfikacja źródeł linków jest bardzo ważna.
Wbrew pozorom wizytówki NAP mają spory wpływ na lokalne wyniki organiczne. W trackie ich wyboru warto jednak wyszukiwać takie, gdzie można umieścić dodatkowy odnośnik do naszej witryny. Bardzo ważne jest, by link taki był pozbawiony atrybutu NOFOLLOW, ale należy zdawać sobie sprawę, że coraz więcej NAPów dodaje go do linków wychodzących z automatu. Czy to znaczy, że miejsca takie należy omijać? Nic z tych rzeczy! Link NOFOLLOW również ma swoja wartość i jest czymś pożądanym w profilu linków, ale nigdy nie przekaże naszej stronie takiej mocy, jak odnośnik DOFOLLOW.
Skupianie się wyłącznie na darmowych wizytówkach NAP nigdy nie jest najlepszym rozwiązaniem, bo w sieci znaleźć można sporą NAPów w korzystnej cenie, które posiadają bardzo dobre parametry i warto do nich dodać swoją firmę. To nie tylko znakomity efekt SEO, ale także kreowanie wizerunku firmy w Internecie wykonywane przy okazji linkowania z wizytówek. To swego rodzaju połączenie dwóch aspektów, które ma przynieść na samym końcu bardzo dobry efekt.
Bardzo ważną rzeczą przy dodawaniu wpisów do NAPów jest zapisywanie danych dostępowych do danego portalu. Jeśli jest możliwość, zawsze przed dodatkiem swojej strony załóżmy konto na portalu. Dlaczego jest to tak ważne? Dane adresowe naszej firmy zawsze mogą się zmienić i jedną z pierwszych rzeczy po zmianie siedziby firmy czy numeru telefonu, jaką powinniśmy zrobić, jest podmiana tych danych na wizytówkach NAP. Jeśli tego nie zrobimy, potencjalni klienci mogą mieć problem z kontaktem lub dotarciem do siedziby firmy. W ostateczności stracimy klientów.
Musimy pamiętać też, że działania SEO o katalogi NAP to tylko jedna ze składowych całego pozycjonowania. Aby uzyskać zwiększenie widoczności i lepsze pozycje w wynikach organicznych, bardzo często potrzebne są dodatkowe działania. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, jak przeprowadzić kompleksowe działania SEO, sprawdź pozycjonowanie stron cennik i przekonaj się, że pozycjonowania to coś więcej, niż tylko na publikacji wizytówek.