Mobilna strona internetowa od marca - update indeksowania Google
Patrycja
03/03/21

Aktualizacja Mobile First Index – mobilna strona internetowa od marca 2021

blank

Mobilna strona internetowa to marketingowe must have! Powinna wejść w życie jak najszybciej u każdego, kto jest aktywny w sieci. Według badań przeprowadzonych przez Digital Care, aż 80% Polaków posiada smartfony, a co trzecia osoba korzysta z nawet dwóch takich urządzeń! Użytkowanie sprzętów mobilnych wzrasta z każdym rokiem. To nie jedyny argument przemawiający za tym, by dopasować wygląd i funkcjonowanie witryny pod telefony czy tablety. W marcu 2021 roku nastąpi aktualizacja jednego z najważniejszych czynników rankingowych w wyszukiwarce Google – Mobile First Index. Do końca tego miesiąca masz czas, żeby zoptymalizować swoje strony pod urządzenia mobilne. Pośpiesz się – czasu zostało naprawdę niewiele.

Mobilna strona internetowa – czym się wyróżnia?

Z uwagi na to, że znaczna większość internautów korzysta z urządzeń mobilnych przeglądając na nich różne treści, opracowano mobilną stronę internetową. Wszystko po to, by mniejsze ekrany o niewielkich wymiarach mieściły całą treść, która powinna wyświetlać treści tak samo, jak na komputerach stacjonarnych czy laptopach. Co więcej, mobilna strona internetowa powinna cechować się takim samym układem, jak w standardowej wersji desktopowej. Liczy się optymalne dopasowanie minimalistycznej wersji strony pod względem przejrzystości, układu bloków, czcionek i przycisków. Googleboty wezmą pod lupę każdy z możliwych aspektów.

Mobilna strona internetowa – każdy musi ją mieć 

Dlaczego każdy powinien skupić się na dopasowaniu treści na stronie pod urządzenia mobilne? Bo już za chwilę nieprawidłowo wyświetlane treści na urządzeniach przenośnych mogą sprawić, że strona w ogóle nie pojawi się w wyszukiwarce Google.

Od końca marca 2021 roku roboty do indeksowania Google będą brały pod uwagę wyłącznie mobilną wersję witryn, dlatego każda strona internetowa musi takową posiadać.

Warto jednak podkreślić, że zmiana ta dotyczyć będzie wyłącznie nowo powstających witryn, dla których tworzone są nowe adresy URL. Co więcej, Google Search Console poinformuje właścicieli stron o występujących błędach, by wciąż mieli szansę poprawy.

Jak dostosować stronę do urządzeń mobilnych?

Czas najwyższy odpowiedzieć na pytanie, jak przygotować się na indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych? Google już dawno opublikował krótki poradnik na temat tego, jak zrobić mobilną stronę internetową. Oto kilka porad, z którymi warto się zapoznać.

jak dostosować stronę pod urządzenia mobilne

Sprawdź dostępność treści dla Googlebota

Pierwsza, zasadnicza kwestia, to upewnienie się, że roboty Google mają dostęp do mobilnej wersji strony i zawartej w niej treści. Od marca 2021 tylko mobilna strona jest brana pod uwagę. Dlatego nawet jeśli na pulpicie ekranu komputera stacjonarnego wszystko się zgadza – nie ma to znaczenia. W tym celu:

1. Skontroluj meta tagi w wersji mobilnej

Meta tagi powinny być takie same w obu wersjach strony – komputerowej i mobilnej. W sytuacji, gdy zastosujesz inne znaczniki meta, roboty Google mogą je źle zinterpretować. Dla przykładu: mając w komputerowej wersji znacznik nofollow, roboty w wersji mobilnej mogą zignorować meta tag i podążać za danym linkiem. A dla noindex zaindeksują stronę.

2. Zwróć uwagę na lazy-loaded content, czyli leniwe ładowanie strony

Szybkość ładowania strony zawsze była ważnym czynnikiem rankingowym, dlatego należy zadbać o najlepsze praktyki ładowania witryny. Postaraj się, by cała treść automatycznie ładowała się w wersji mobilnej. Treści, które stają się później widoczne i są mniej ważne dla odbiorcy, mogą ładować się z opóźnieniem. Według poradnika Google, jeżeli strona internetowa w wersji komputerowej posiada 5 obrazów, a wersja mobilna wyświetla tylko 2, przy czym pozostałe mogą zostać załadowane po naciśnięcia znaku “+” bądź “rozwiń”, to roboty Google przy indeksowaniu nie będą brały pod uwagę niewyświetlonych od razu elementów, przez co mobilna strona internetowa traci na jakości.

3. Sprawdź, jakie adresy są zablokowane przed indeksowaniem

Zdarza się, że mobilna strona internetowa zawiera inne adresy URL w treści, niż wersja komputerowa. Chcąc lub nie chcąc, by niektóre z nich były indeksowane, należy sprawdzić w wersji mobilnej, jakie polecenie zostało wydane. Należy zweryfikować to za pomocą pliku robots.txt. Informuje on wyszukiwarki internetowe, co może robot Google zażądać analizując witrynę, a czego nie. Jeżeli na swojej stronie masz nieistotne obrazy, które nie muszą podlegać indeksacji, upewnij się, że w mobilnej wersji polecenie noindex również jest wydane.

Mobilna strona internetowa vs komputerowa – porównaj zgodność treści

Merytoryczność również ma znaczenie. Biorąc pod uwagę fakt, że to mobilna strona internetowa będzie wpływać na wyniki wyszukiwania, należy skrupulatnie sprawdzić zgodność treści. Szczególnie tę istotną dla odbiorcy i dla rankingu Google, zawartą w wersji strony na urządzenia przenośne. Google radzi, by używać tych samych, jasnych i zrozumiałych komunikatów. Uwagę skupić na nagłówkach, aby strona mobilna byłą dobrze zrozumiana i zinterpretowana. Jeżeli w komputerowej wersji użyjesz nagłówku “Sukienka na wesele latem”, a w wersji mobilnej “Sukienka”, to komunikat zarówno dla użytkownika strony, jak i robotów analizujących treść, jest niezrozumiały. To z kolei przełoży się na wzrost współczynnika odrzuceń i spadek miejsca w SERP, a tego każdy woli uniknąć. 

Zoptymalizuj zdjęcia i filmy załączone na stronie

Chcąc dopiąć wszystko na ostatni guzik, skontroluj także zdjęcia i filmy, które dołączasz do swojej strony. Upewnij się, że ich wersja mobilna jest zgodna ze sprawdzonymi metodami publikowania grafik. Optymalizacja stron mobilnych pod każdym, nawet najdrobniejszym względem pozwoli Ci uzyskać lepsze wyniki, dlatego warto poświęcić na to więcej czasu.

1. Jakość zdjęć i obrazów

Do wersji mobilnej staraj się załączać obrazy wysokiej jakości i rozdzielczości. W innym wypadku miniatury grafik będą uznane za niewyraźne dla robotów Google. To z kolei spowoduje nie umieszczenie ich grafice Google.

2. Atrybuty ALT zdjęć i obrazów

Zadbanie o to, by atrybuty ALT pojawiły się przy wszelkiego rodzaju grafikach na stronie, jest podstawą. Co więcej, muszą one szczegółowo opisywać zawartą treść, by były zrozumiałe zarówno dla użytkowników strony, jak i robotów Google.

3. Zgodność adresów URL zdjęć i obrazów w wersji komputerowej i mobilnej

Stosowanie tych samych adresów URL dla grafik na stronie w wersji komputerowej, jak i mobilnej, pozwoli na utrzymanie ruchu z “Grafik Google”. W innym wypadku roboty będą potrzebowały czasu na indeksowanie nowych adresów dla wersji mobilnej. TO sprawi, że grafika przez jakiś czas nie będzie dostępna dla internautów w “Grafika Google”.

4. Umieszczanie wideo i obrazu

Sprawdzaj, jak załączone wideo wyświetla się na stronie mobilnej. Często występują nieoczekiwane przesunięcia układu CLS Google z różnych przyczyn. Powodem może być nawet umieszczenie na górze strony reklamy. Skutkiem będzie przesunięcie filmu w dół i będzie on nie tyle co słabo widoczny dla odbiorcy, ale w ogóle zniknie z pola widzenia.

5. Znaczniki wideo

Jeżeli stosujesz znacznik videoObject structured data do opisywania załączonych na stronie filmów w wersji desktop, upewnij się, że są one uwzględnione również w wersji mobilnej. W innym wypadku podczas indeksowania roboty Google mogą mieć problem ze zdobyciem niektórych informacji.

 

Indeksowanie Google zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych

Co to jest Mobile First Index?

Mobile First Index to czynnik rankingowy Google, który istnieje od 2016 roku. Jednak to w marcu 2021 roku nastąpi jego  aktualizacja i największa zmiana dla każdego, kto posiada swoją stronę internetową. Roboty skanujące zawartość treści na witrynach będą brały teraz wyłącznie pod uwagę strony mobilne i to właśnie one wpływać będą na ranking w Google. 

Omawiany czynnik powstał z oczywistych przyczyn, o których wspomniałam już na wstępie. To nieustannie rosnąca liczba użytkowników telefonów i tabletów sprawiła, że należy dostosować strony pod urządzenia mobilne. Poza tym, to również spowolnione ładowanie się strony mobilnej oraz wiele innych defektów podczas przeglądania jej na telefonie wymusiło konieczność poprawy jakości.

Jak sprawdzić, czy strona internetowa jest dostosowana pod urządzenia mobilne?

Zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy Twoja strona internetowa jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Możesz to zrobić w prosty i błyskawiczny sposób. Wystarczy, że wejdziesz w ogólnodostępny test Google Search Console. W wyznaczonym miejscu należy wkleić link prowadzący do witryny, którą chcesz poddać analizie.

mobilna strona internetowa test
Test mobilności strony dostępny na: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl

Po chwili wyświetli się ogólny wynik na temat mobilności strony internetowej. Jeżeli pojawią się problemy z ładowaniem niektórych elementów, można wyświetlić szczegóły, które podpowiedzą, gdzie tkwi błąd i co należy zoptymalizować.

blank

Po zalogowaniu na konto Google dostępne są również opcje:

  • Otwórz raport dotyczący obsługi całej witryny na urządzeniach mobilnych
  • Dowiedz się więcej o stronach dostosowanych dla urządzeń mobilnych
  • Dodaj komentarze lub pytania na naszej grupie dyskusyjnej

Raport Core Web Vitals

Jakość i sprawność mobilnej strony internetowej możesz sprawdzić także poprzez raport wygenerowany w Google Search Console o Core Web Vitals. Znajdziesz w nim trzy nowe, bardzo ważne wskaźniki mówiące o tym, czy:

  • na stronie nie występuje nadmierne przesuwanie się treści w niespodziewanym momencie (CLS Google), 
  • wyrenderowanie treści odbywa się w odpowiednim czasie, tj. krócej niż 2,5 sekundy (LCP Google),
  • czas między wysłanym żądaniem przez użytkownika na stronie, a odpowiedzią serwera, jest optymalny (FID Google).

Nic nie dzieje się bez przyczyny. Wszystko po to, by zapewnić internautom jak najlepszy odbiór informacji ze strony internetowej. To właśnie doświadczenia użytkowników stawiane są na pierwszym miejscu przez Google, dlatego zarówno Core Web Vitals, ale i mobilna strona internetowa zyskują na znaczeniu.

Najczęstsze błędy związane z optymalizacją mobilną stron

  • Mała czcionka utrudniająca przeczytanie tekstu
    Zastosowanie fontu o zbyt małej wielkości liter w czcionce traktowane jest przez roboty Google jako błąd. Treść trudna w odbiorze dla internauty to treść mało użyteczna.
  • Elementy klikalne umieszczone blisko siebie
    Informuje o tym, że zawarte w treści podlinkowane frazy, reklamy, obrazki czy inne klikalne treści, znajdują się w zbyt wąskiej odległości między sobą, przez co odbiorcom znacznie trudniej będzie na niewielkim ekranie trafić w odpowiedni odnośnik.
  • Treść szersza, niż ekran
    Informuje o błędzie związanym ze schowaniem się tekstu w strefie niewidocznej dla użytkownika. Dla odbiorcy daje to efekt uciętego tekstu.

Mobilna strona internetowa – podsumowanie

Jak ma się mobilna strona internetowa do marketingu internetowego? Wspomniałam już, że marketing treści dąży do tego, by poprzez pisanie tekstów pod SEO i optymalizację strony internetowej zajmować jak najwyższe pozycje w wynikach organicznych. Mobilność strony internetowej od marca będzie miała kluczowe znaczenie dla robotów Google i tym samym zajmowanej pozycji w wyszukiwarce internetowej. Oczywiście, nie należy zapominać o innych ważnych aspektach pozycjonowania stron.

Działania, takie jak: link building i inne usługi SEO (np. pozycjonowanie sklepów internetowych oraz stron firmowych) oferuje nasza agencja marketingowa SEO SEM w przystępnych dla pakietach.

Oceń
(5/5)

Udostępnij:
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
OnlyComfort
OnlyComfort
2 miesięcy temu

Dzień Dobry, czy coś już wiadomo co z aktualizacją? Czy wyniki stron, które dostawały ostrzeżenia lecą w dół?

Projekt i realizacja WiWi