Najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie - Pozycjonusz

Sprawdź nasze promocje w kwietniu wszystkie pakiety Google Ads taniej nawet o 40%!

Kamil Hyckowski
24/04/18

Najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie

W dobie cyfrowej rewolucji, gdy Internet stał się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia, wyszukiwarki internetowe odegrały kluczową rolę w dostępie do nieskończonych zasobów informacji. Dla wielu z nas pierwszą myślą, która przychodzi do głowy na wspomnienie wyszukiwarek, jest Google – gigant, który zdominował rynek i stał się synonimem cyfrowego wyszukiwania. Jednakże, świat wyszukiwarek internetowych jest znacznie bardziej zróżnicowany i dynamiczny, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

W naszym zestawieniu prezentujemy 10 najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie, które pokazują, jak różnorodne i innowacyjne mogą być narzędzia służące do eksplorowania globalnej sieci. Od globalnych gigantów, przez specjalistyczne platformy, aż po wyszukiwarki skoncentrowane na ochronie prywatności – każda z nich wnosi coś wyjątkowego do świata cyfrowego dostępu do informacji. Zapraszamy do odkrycia, jakie alternatywy dla Google kształtują dzisiejszy Internet i jakie możliwości oferują użytkownikom na całym świecie.

Wyszukiwarki internetowe – więcej niż tylko Google

Logo Google to często pierwsza rzecz jaką widzimy po uruchomieniu przeglądarki. Wszyscy bardzo mocno przyzwyczailiśmy się do tego, że wyszukiwarki pomagają nam w surfowaniu w Internecie. Dzięki nim jesteśmy w stanie rozwiązać nasze problemy: znaleźć odpowiedni rozmiar wymarzonych butów, wyszukać sposób na naprawienie cieknącego kranu, czy dowiedzieć się gdzie znajduje się najbliższy bankomat. Polegamy na wyszukiwarkach o wiele bardziej niż bylibyśmy w stanie się sami do tego przyznać. Internet jednak nie zawsze był tak uporządkowany jak teraz. Na początku historii sieci nie istniały żadne wyszukiwarki, które byłyby w stanie ułatwić przeciętnemu użytkownikowi korzystanie z niej. Teraz jednak trudno nam wyobrazić sobie jak można funkcjonować w Internecie bez wyszukiwarek. Łatwo również zapomnieć, że Google nie jest jedyną, ani też nie było pierwszą wyszukiwarką w sieci.

Nasze zestawienie 10 najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie pozwala zmienić perspektywę na Google. Na poniższym wykresie wyraźnie widać jak bardzo lider wyszukiwarek odstaje od reszty swoich rywali. Nie oznacza to jednak wcale, że na wszystkich polach Google jest bezkonkurencyjne.

Google zdominowało rynek wyszukiwarek. Istnieje jednak wiele konkurencyjnych rozwiązań, które niekiedy potrafią zaskoczyć swoją funkcjonalnością.

Spis treści (kliknij, aby przejść)


1. Google

Miejsce pierwsze nikogo nie powinno dziwić. Każdy z nas wie bowiem, co to jest Google. Google już od dawna zdominowało Internet i trudno jest przed tą firmą uciec. Tym bardziej, że ekosystem stworzony wokół wyszukiwarki obejmuje wiele połączonych ze sobą usług. Zaczynając od Androida, czyli obecnie najpopularniejszego systemu operacyjnego na świecie, nie tylko w przypadku urządzeń mobilnych. Ilość wszystkich instalacji „zielonego robota” przekroczyła już jakikolwiek inny system operacyjny, wliczając w to Windows. Google posiada również najpopularniejszą na świecie pocztę elektroniczną, czyli Gmail. Również Chrome, czyli najczęściej instalowana przeglądarka internetowa należy do Google. Wszystkie te usługi mogą być ze sobą połączone przy użyciu jednego konta. Dzięki temu Google sprawia, że miliony użytkowników nie wyobrażają sobie funkcjonowania Internetu bez tej wyszukiwarki.

Historia Google sięga 1998 roku, kiedy Larry Page i Sergiej Brin, ówcześni doktoranci na Uniwersytecie Stanforda opracowali algorytm PageRank. Innowacyjne rozwiązania zastosowane przez twórców wyszukiwarki sprawiły, że w bardzo krótkim czasie stała się ona liderem w swojej branży pokonując wszystkich największych konkurentów.

Inżynierowie Google dbają o to, żeby ich wyszukiwarka była wciąż udoskonalana. Stąd też raz na jakiś czas dokonują zmian w algorytmie wyszukiwania, które mają dostarczyć użytkownikom coraz to lepszych wyników wyszukiwania. Jedną z aktualizacji, która czeka nas w najbliższej przyszłości jest Speed Update, który ma za zadanie wyeliminować witryny, które zbyt wolno wczytują się na urządzeniach mobilnych. Ponadto użytkownicy mogą korzystać z rozmaitych trików Google, a także z sekcji People Also Ask, które ułatwiają wyszukiwanie bardzo precyzyjnych wyników. Warto również dodać, że Google wprowadził specjalny filtr SafeSearch w celu zapewnienia bezpiecznego i odpowiedniego środowiska przeglądania dla swoich użytkowników.

2. Youtube

Sporym zaskoczeniem może być fakt, że drugą najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie jest YouTube. Coraz więcej osób szuka informacji właśnie w postaci filmów. Miesięcznie ponad 1,5 mld użytkowników wchodzi na stronę YouTube. Popularność serwisu należącego do Google wynika z wielu czynników, ale za najważniejsze możemy uznać dwa. Po pierwsze w wynikach wyszukiwania Google filmy zamieszczone na YouTube często wyświetlają się w pierwszych wynikach wyszukiwania. Po drugie platforma ta dostępna jest praktycznie we wszystkich typach urządzeń, od komputerów stacjonarnych, przez telefony i tablety, do telewizorów i konsol gier, a nawet w niektórych lodówkach.

Łącząc razem popularność Google i YouTube internetowy gigant z Mountain View deklasuje wszystkich pozostałych konkurentów. Zsumowana ilość miesięcznych użytkowników obu tych platform jest większa niż wszystkich pozostałych wyszukiwarek w naszym zestawieniu razem wziętych.

3. Bing

Na trzecim miejscu wśród najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie znajduje się należące do Microsoftu Bing. Projekt ten ujrzał światło dzienne w czerwcu 2009 roku i powstał na bazie swojego poprzednika- MSN Search. Co ciekawe Bing aktywnie współpracuje z dwoma swoimi największymi konkurentami czyli Google i Yahoo!. Trzy firmy wspólnie rozwijają standard sitemap.xml oraz schema.org. Dzięki czemu optymalizacja stron dla każdej z tych wyszukiwarek jest przynajmniej częściowo unifikowana.

O popularności Binga decyduje przede wszystkim fakt, że jest on domyślną wyszukiwarką w systemie Windows. Dotyczy to zarówno wersji na komputery stacjonarne, jak i nierozwijanej już mobilnej odmianie tego systemu. Dzięki temu z Binga miesięcznie korzysta pół miliarda użytkowników. Od 2013 roku Bing był zintegrowany z Facebookiem i pozwalał na odnajdowanie swoich kontaktów czy polubionych stron, jednak współpraca dwóch technologicznych gigantów nie trwała długo. Również Apple miało bliskie relacje z Bingiem i od 2013 do 2017 używało wyszukiwarki Microsoftu jako domyślnej w swoich urządzeniach wykorzystujących asystenta głosowego Siri.

wyszukiwarka Bing

4. Yahoo!

Yahoo! Powstało w 1994 roku i bardzo szybko stało się najpopularniejszą wyszukiwarką internetową. Na przełomie XX i XXI wieku firma ta była najdrożej wycenianą spółką na świecie. Jednak od czasu powstania Google z roku na rok Yahoo traciło swoje udziały w rynku wyszukiwarek internetowych.

Ciekawostką jest fakt, że w 1998 twórcy Google czyli Larry Page i Sergey Brin zaoferowali Yahoo kupno swojego algorytmu PageRank, który stał się kamieniem węgielnym najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie. Transakcja miała zostać zawarta na sumę 1 mln dolarów, jednak została odrzucona przez szefów Yahoo. W 2002 roku pojawiła się jednak druga szansa na to, żeby przejąć konkurencję. Yahoo negocjowało kupno Google za sumę 500 mln dolarów. Również i wtedy nie doszło w końcu do przejęcia. Trudno sobie wyobrazić jak inaczej mógłby dziś wyglądać Internet, gdyby Yahoo wykorzystało jedną szans na przejęcie swojego największego rywala.

Od zeszłego roku Yahoo! należy do amerykańskiej firmy Verizon, która jest jednym z największych na świecie dostawców usług telekomunikacyjnych.

wyszukiwarka Yahoo

5. Baidu

To najbardziej „egzotyczna” pozycja w zestawieniu. Baidu nie bez przyczyny zwane jest „chińskim Google”. Każdego miesiąc z tej wyszukiwarki korzysta 500 mln ludzi. Firma została założona w styczniu 2000 roku i obecnie jest największą wyszukiwarką w Chinach kontrolując 63% rynku. Baidu jest również właścicielem kilku innych portali w tym iQiyi, czyli chińskiego odpowiednika Netflixa. Baidu podobnie jak Google stworzyło wokół swojej wyszukiwarki cały ekosystem powiązanych usług takich jak mapy, przechowywanie piklów w chmurze, serwisy społecznościowe, streaming muzyki, a nawet swoistą wersję Wikipedii, która posiada obecnie ponad 15 mln artykułów.

Co ciekawe gdyby nie Robin Li- założyciel Baidu, Google prawdopodobnie nigdy by nie powstało. Od 1996 roku rozwijał on algorytm oceniający strony zwany „RankDex”. Jeden z twórców Google, Larry Page, pracując nad własnym algorytmem nazwanym później PageRank zaadaptował kilka rozwiązań stworzonych przez Robina Li.

Baidu jest również jedną z wiodących firm na świecie jeżeli chodzi o rozwój sztucznej inteligencji. Chiński gigant planuje dzięki opracowywanej przez siebie technologii zdominować rynek autonomicznych samochodów. Jeszcze w tym roku firma planuje zaprezentować samojeżdzący autobus.

wyszukiwarka Baidu

6. Ask

Ask to wyszukiwarka, która powstała w 1996 roku. Miesięcznie odwiedza ją 300 mln użytkowników. Jak sama nazwa wskazuje Ask powstał, aby odpowiadać na najczęściej zadawane pytania. Dlatego też wyszukiwarka ta znacznie lepiej niż pozostali konkurenci interpretowała zapytania wprowadzane przez użytkowników w naturalnej formie. Obecnie podobnie funkcjonuje Google podając często już w wynikach wyszukiwania bezpośrednie odpowiedzi na zadane pytania. Również niektóre rozwiązania za zapoczątkowane przez Ask.com zostały później zaadaptowane przez pozostałe wyszukiwarki.

Wyszukiwarka ta zdobyła największą „sławę” dzięki należącemu do niej paskowi narzędzi, który był instalowany w przeglądarce często bez wiedzy użytkowników. Toolbar ten zachowywał się często jako niechciane oprogramowanie i przejmował domyślną stronę startową przeglądarki oraz zmieniał wyszukiwarkę na Ask.com. Co gorsza niektóre wersje tego oprogramowania były wyjątkowo  trudne do usunięcia. Wszystko to sprawiło, że Ask stanął w ogniu krytyki i stracił wielu użytkowników.

wyszukiwarka Ask

7. AOL Search

AOL Search powstał jako część firmy AOL (America Online), która swego czasu była jednym z największych dostawców Internetu w Stanach Zjednoczonych. Wyszukiwarka jest zintegrowana z portalem internetowym oraz pocztą. Każdego miesiąca 200 mln internautów korzysta z wyszukiwarki AOL.

W 2006 roku miał miejsce wyciek danych tej wyszukiwarki. Informacje o zachowaniu ponad 650 tys. Źródłem wycieku był sam AOL, który opublikował informacje o swoich użytkownikach w celach badawczych, jednak wkrótce każda osoba postronna mogła mieć do nich dostęp. Chociaż większość danych nie zawierała informacji personalnych to jednak część użytkowników dało się zidentyfikować na podstawie ich historii wyszukiwania. Epizod ten przyczynił się do dużej utraty zaufania wśród użytkowników, przez co AOL stał się mniej popularny.

AOL w 1998 roku stał się za 4,2 miliardy dolarów właścicielem Netscape czyli swego czasu najpopularniejszej przeglądarki internetowej. W chwili przejęcia Netscape miał ponad 60% udział w rynku. Od tamtej pory jednak przeglądarka ta straciła na znaczeniu. Fakt ten jednak świadczy o tym, że swego czasu AOL był jedną z największych firm działających w Internecie. Obecnie AOL podobnie jak Yahoo! wchodzi w skład Oath Inc., czyli firmy powołanej przez Verizion do zarządzania ich portalami internetowymi.

wyszukiwarka AOL

8. DuckDuckGo

DuckDuckGo to jedna z najciekawszych wyszukiwarek internetowych. Jej twórcy za główny cel działania stawiają sobie bezpieczeństwo i ochronę prywatności w sieci. W związku z tym w przeciwieństwie do wielu innych serwisów DuckDuckGo nie przechowuje żadnych danych związanych z zachowaniem użytkowników. Co ważne strona jest dostępna również w języku polskim.

Jeżeli chodzi o swoje funkcjonalności wyszukiwarka ta nie różni się bardzo od Google. Możemy przeglądać mapy, zdjęcia, najświeższe wiadomości czy szybko sprawdzić pogodę. Ponadto użytkownicy mają możliwość zmiany wyglądu wyszukiwarki. Oprócz wyboru predefiniowanych motywów DuckDuckGo daje również szansę dostosowania niemal każdego elementu do swoich własnych preferencji. Możemy zmieniać czcionkę, jej kolor, rozmiar, tło oraz wiele więcej.

DuckDuckGo posiada również swoją aplikację mobilną dla systemów iOS oraz Android, dzięki której można bezpiecznie korzystać z wyszukiwarki w swoim telefonie.

wyszukiwarka DuckDuckGo

9. WolframAlpha

WolframAlpha to jedna z najciekawszych wyszukiwarek dostępnych w Internecie. Miesięcznie korzysta z niej 35 mln użytkowników, co daje jej 9 miejsce w zestawieniu. O wyjątkowości tej wyszukiwarki decyduje fakt, że nie prezentuje odpowiedzi w formie linków do stron, a zamiast tego przedstawia statystyki i naukowe dane związane z danym zapytaniem. WolframAlpha potrafi wykonywać skomplikowane obliczenia matematyczne oraz prezentować na ich podstawie na przykład wykresy funkcji. Oprócz wersji darmowej istnieje również wersja płatna, która zwielokrotnia możliwości wyszukiwarki i pozwala między innymi na import danych w postaci arkuszy kalkulacyjnych albo grafiki wektorowej. Przez swoją specyfikę WolframAlpha jest skierowany głownie do uczniów, studentów oraz nauczycieli i naukowców.

Wyszukiwarka ta niestety nie obsługuje obecnie języka polskiego i do jej najlepszego funkcjonowania wymagane jest wpisywanie zapytań po angielsku.

Twórcy zdradzili, że skrypty obsługujące WolframAlpha zajmują 15 mln linii kodu, a do ich sprawnego działania potrzeba ponad 10000 procesorów, które wykonują niezbędne obliczenia. Ponadto silnik WolframAlpha wykorzystywany jest również do generowania odpowiedzi na niektóre zapytania wysyłane przez użytkowników do Binga i DuckDuckGo.

wyszukiwarka WolframAlpha

10. Yandex

Zestawienie najpopularniejszych wyszukiwarek zamyka Yandex. Strona ta jest najbardziej znana w krajach, których mieszkańcy posługują się rosyjskim ponieważ doskonale radzi sobie ze specyfiką tego języka. Dzięki temu każdego miesiąca korzysta z niej 30 mln użytkowników. Yandex został założony przez kolegów ze szkolnej ławy – Arkadija Wołoża i Ilję Siegałowicza w 1997 roku. Strona działa na Białorusi, w Turcji, Ukrainie, Kazachstanie oraz oczywiście Rosji. Od 2001 do 2003 roku istniała polskojęzyczna wersja strony, jednak nie zyskała ona wielkiej popularności. W swojej funkcjonalności rosyjska wyszukiwarka nie odbiega od swoich konkurentów i również oferuje możliwość wyszukiwania artykułów prasowych, miejsc na mapie czy założenia sobie maila. Co ciekawe Yandex posiada również swoją własną przeglądarkę internetową, która jednak bazuje na silniku Chromium rozwijanym przez Google.

Niedawno Yandex zawarł umowę z Uberem i przejął od niego udziały w rosyjskim rynku. W ten sposób powstała marka Yandex.Taxi, której klienci mogą za pomocą swoich telefonów komórkowych zamówić transport samochodem po konkurencyjnych cenach. Podobnie jak Google i Baidu również Yandex stale rozwija własną technologię autonomicznych pojazdów i w lutym tego roku zaprezentowano pierwszy samochód wykorzystujący sterowanie przy pomocy sztucznej inteligencji.

wyszukiwarka Yandex

Wnioski – Dominacja Google i różnorodność rynku wyszukiwarek

Przeglądając powyższe zestawienie nie ma wątpliwości, że Google jest niekwestionowanym liderem jeżeli chodzi o wyszukiwarki. Według różnych statystyk w samej tylko Polsce z usług Google korzysta niespełna 25 mln użytkowników. Dlatego też chcąc osiągnąć sukces w Internecie trudno się obejść bez pozycjonowania oraz audytu SEO, które pozwolą na zapewnienie lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście świat wyszukiwarek nie kończy się wyłącznie na Google i istnieje wiele innych wyszukiwarek, w tym bardzo niekonwencjonalne jak DuckDuckGo czy WolframAlpha. Ponadto na niektórych lokalnych rynkach Google nie jest liderem i ustępuje pola Yandexowi czy Baidu. Różnorodność wyszukiwarek pozwala na to, żeby każdy użytkownik Internetu mógł znaleźć coś dla siebie nie ograniczając się wyłącznie do giganta z Mountain View.

Oceń
(5/5)

Udostępnij:
Formularz kontaktowy

Paulina Najda

Telefon: +48 535 901 662

E-mail: p.najda@pozycjonusz.pl

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kontakt dla klientów
    contact-person
    Paulina Najda
    Key Account Manager
    Formularz kontaktowy