Marketing internetowy a SEO, SEM, content marketing itp. - Pozycjonusz
Emilia Paśnicka
01/04/19

Marketing internetowy a SEO, SEM, content marketing itp.

blank

Marketing internetowy to nieustannie zmieniająca się dziedzina. Jej zakres rozszerza się wraz z rozwojem sieci globalnej. Łączy w sobie wiele różnych aspektów, o których więcej w poniższym artykule.

Na marketing internetowy składa się przede wszystkim pozycjonowanie, reklamy Google Ads, content marketing, e-mail marketing, influence marketing, Facebook Ads, marketing wirusowy, reklamy banerowe, video marketing oraz RTB. Jest to jednak tylko część, ponieważ pozostaje jeszcze wiele mniejszych działań, które składają się na tą obszerną dziedzinę. Właśnie dlatego tak trudne jest jednoznaczne zdefiniowanie marketingu internetowego. Mimo wszystko, spróbujmy!

 

Spis treści (kliknij, aby przejść)


    Prekursor marketingu internetowego, czyli marketing tradycyjny

    Od czego to wszystko się zaczęło? A jakże, od marketingu tradycyjnego! Zanim zyskaliśmy powszechny dostęp do Internetu, możliwości były nieco bardziej ograniczone. Chociaż tak samo, jak w przypadku marketingu internetowego, również w przypadku tradycyjnego głównym zadaniem było tworzenie strategii promocyjnej, której celem było dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów zainteresowanych produktem lub usługą, to gdzieś przecież musiały pojawić się różnice. Otóż uwzględniał on jedynie jednostronny kontakt, a  przez to, że wiedza specjalistów od marketingu o grupach docelowych była dosyć ograniczona, nie można było tych reklam odpowiednio spersonalizować. Co więcej, zarówno zasięg, jak i czas działania był nieduży, z kolei koszty były zdecydowanie za duże.

    Dzisiaj jednak nie można stwierdzić, że marketing internetowy wykluczył tradycyjny. Oba istnieją równocześnie, chociaż na pewno z większym naciskiem na ten pierwszy. Jednak w wielu sytuacjach potrafią się również wzajemnie uzupełniać.

    Czym jest marketing internetowy?

      • Z kolei marketing internetowy najkrócej możemy określić jako marketing interaktywny. 100% jego działalności odbywa się w sieci, gdzie następuje próba zdobycia potencjalnych klientów. Podejmując wszelkie działania z zakresu e-marketingu konieczne jest wcześniejsze stworzenie strategii promocyjnej produktu lub usługi. Jest to niezbędny aspekt, który pozwoli w późniejszym czasie zauważyć skuteczność wszelkich podjętych działań. Ich najważniejszym celem jest zwiększenie widoczności firmy w Internecie. Tu także rola odbiorców jest niesamowicie ważna, ponieważ są oni nie tylko odbiorcami komunikatów, ale mogą również odpowiadać na wszelkie działania swoją aprobatą lub dezaprobatą.

    Czas więc na przedstawienie narzędzi, jakimi posługuje się marketing internetowy. Oprócz podstawowych działań z zakresu optymalizacji, ważne są nowatorskie pomysły, które zainteresują odbiorców i zachęcą do skorzystania z oferty lub zakupu produktu. To jedyny sposób na to, by wyróżnić się na tle konkurencji. Jakie są więc najważniejsze działania z zakresu e-marketingu?

    blank
    Działania z zakresu marketingu internetowego

    Pozycjonowanie

    Najważniejszym celem pozycjonowania jest doprowadzenie do tego, by strona główna lub konkretne podstrony z witryny internetowej znalazły się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania na dane frazy lub słowa kluczowe. Jak to zrobić? Istotne jest tu skrupulatne optymalizowanie strony zarówno pod względem contentu, jak również paramentów technicznych, które znajdziemy w wytycznych Google. By nasze działania przynosiły efekty, musimy być na pewno na bieżąco z aktualizacjami algorytmu Google, które ostatnio są bardzo często. Wśród działań związanych z pozycjonowaniem jest również bardzo istotny element, tzw. link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących do naszej witryny. Nie da się ukryć, że są to procesy długofalowe i aby zauważyć efekty, w zależności od konkurencyjności branży, musimy poczekać od kilku tygodni do nawet kilkunastu miesięcy.

    Google Ads

    Reklamy w Google Ads pojawiają się zarówno w wyszukiwarce Google, w sieci reklamowej Google, jak i w serwisie YouTube. W wyszukiwarce Google możemy umieścić swoje reklamy, które wyświetlą się na wskazane przez nas słowa kluczowe. To tzw. płatne wyniki, które pojawiają się nad organicznymi. PPC (ang. Pay Per Click), czyli płatność za klik, to najczęściej wybierany rodzaj kampanii. Odróżnia je jedynie to, że mają obok linku umieszczony niewielki napis „Reklama”. W sieci reklamowej Google dominują kreacje graficzne, różnego rodzaju bannery, animacje. Tutaj nasze reklamy możemy kierować na wiele różnych sposobów do określonej grupy odbiorców (np. miłośników sportu) czy na określonych witrynach. Jeżeli wybierzemy reklamę na YouTube, nasz film będzie wyświetlał się przed lub w trakcie innych filmów. Tutaj sposobów kierowania znajdziemy również bardzo dużo. Taki rodzaj kierowania reklam jest bardzo skuteczny, ponieważ przekaz dociera do osób potencjalnie zainteresowanych naszą usługą czy produktów, a nie jest przekazem masowym.

    Content Marketing

      • 
        

        Content marketing to szereg działań z zakresu tworzenia treści. To zarówno teksty na stronę internetową, artykuły specjalistyczne, blogowe, opisy produktowe, a także wpisy do mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Co jednak mają na celu takie działania? Unikalne treści mają przede wszystkim ogromne znaczenie pod kątem SEO. Oprócz tego wysokiej jakości kontent buduje wizerunek firmy jako eksperta w danej dziedzinie. Jeśli z kolei artykuły sponsorowane są publikowane w popularnych serwisach, niewątpliwie zwiększa to popularność firmy.

    E-mail marketing

    Uważa się, że e-mail marketing to jedno z pierwszych narzędzi marketingu internetowego. Przy jego pomocy możemy komunikować się z odbiorcą dzięki poczcie elektronicznej, czyli newsletterom, biuletynom, dziennikom elektronicznym itp. To doskonała forma do reklamowania swojej oferty oraz informowania o najnowszych produktach czy usługach. W taki sposób można również budować pozytywny wizerunek firmy jako otwartej na odbiorców, chcącej nawiązać z nimi relację.

    Influence marketing

    Sferę związaną z osobami zarobkowo prowadzącymi blogi, swoje kanały w serwisie YouTube czy konta na Instagramie można nazwać influence marketingiem. W ciągu kilku ostatnich lat stał się on niesamowicie popularny. Na czym jednak polega? Tutaj sprawa może wyglądać różnorako, jednak najogólniej opiera się na współpracy marek z influencerami, którzy odpłatnie na swoich kanałach w social media promują dane produkty. Taka współpraca może również przybierać formę barteru. Działania muszą być jednak prowadzone bardzo umiejętnie oraz z dużym wyczuciem, ponieważ internauci są wyczuleni na nachalną reklamę.

    Facebook Ads

    Jeśli firma chce promować się w Internecie, po prostu musi założyć swój fanpage na Facebooku. To doskonałe narzędzie do budowania relacji z klientami, wchodzenia z nimi w interakcję, a także promowania produktów lub usług. Na Facebooku jest dzisiaj ok. 17 milionów Polaków – nie ma więc chyba lepszej platformy, na której można się reklamować.

    Nieodłączną częścią Facebooka są również reklamy. Facebook Ads, bo właśnie to narzędzie umożliwia tworzenie reklam, jest niezwykle zaawansowane i posiada szereg praktycznych funkcji. Udostępnia m.in. możliwość targetowania postów do określonych grup odbiorców, wyświetlania ich w konkretnych dniach oraz godzinach i wiele więcej.

    Marketing wirusowy

    Choć nazwa brzmi dosyć niebezpiecznie, w rzeczywistości działania z zakresu marketingu wirusowego są zupełnie niegroźne. Oznaczają rozpowszechnianie informacji o firmie i jej działalności, produktach, czy też stronie internetowej przez samych użytkowników. W jaki sposób? Przez dodawanie opinii na stronach firmowych, przeznaczonych do tego celu portalach lub w zakładce „Opinie” w Google Moja Firma. To także dzielenie się linkami do konkretnych podstron, artykułów itp.

    Reklamy banerowe

    W przypadku reklamy banerowej sprawa jest prosta. Chodzi o umieszczanie na stronach klikalnych grafik, które przenoszą do oferty na stronie internetowej reklamodawcy. To bardzo prosta i znana od lat forma. Wciąż jest chętnie wykorzystywana ze względu na jej duże możliwości. Banery bowiem mogą się znajdować w niemal każdej części strony – zarówno na górze oraz po bokach, a nawet w tekście. Wiadomo jednak, że najlepiej będą sprawdzały się miejsca, które od razu rzucą się w oczy internaucie.

    Video marketing

    To kolejne narzędzie marketingu internetowego, które z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc, coraz bardziej się rozwija. Dotyczy form video takich jak videoblogi, webinary, videorecenzje, czy poradniki video. Można dzięki nim promować nowe produkty lub usługi. Jak wiadomo, treści w formie video są dużo bardziej angażujące i łatwiejsze w odbiorze niż słowo pisane, toteż video marketing charakteryzuje się ogromną skutecznością.

    Wiele osób może być zdziwionych, ale to właśnie YouTube, zaraz po Google, jest drugą najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Korzysta z niej miesięcznie ponad 1,5 mld użytkowników, szukając odpowiedzi na swoje pytania właśnie w postaci filmów. Skąd bierze się tak ogromna popularność serwisu? Niewątpliwie jest to spowodowane faktem, że bardzo często filmy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania na samym początku. Poza tym video jest najbardziej pożądaną formą przekazywania informacji i można je obejrzeć praktycznie na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu.

    RTB

    RTB, czyli Real-Time Bidding dotyczy zakupu powierzchni reklamowej w Internecie. Aukcje dzieją się w czasie rzeczywistym, gdy internauta wchodzi na daną witrynę. System automatycznie licytuje powierzchnię reklamową, jaką zobaczy użytkownik. Zakup, jak również obsługa kampanii reklamowych zarządzana jest z poziomu interfejsu platformy. Od tego, kto wygra i która reklama wyświetli się internaucie, zależy wysokość zaproponowanej stawki.

    Marketing internetowy – jak wyglądały wydatki na przestrzeni lat?

    blank
    Wydatki na marketing internetowy w latach 2007-2019

    Rok 2015 to okres dynamicznego wzrostu wartości reklamy online. Wcześniej tak wysokie tempo rozwoju miało miejsce w 2011 roku, jednak od 2015 prędkość rozwoju komunikacji cyfrowej była coraz mniejsza. Trwało to do 2018 roku, kiedy znów nastąpił skok, który przez specjalistów był wyczekiwany ze względu na poprawiające się PKB. W pierwszych trzech miesiącach roku wydatki na marketing internetowy przekroczyły miliard złotych. Wartość reklamy online w pierwszym półroczu 2018 roku wyniosła 2,2 mld zł, a to oznacza wzrost o 17% w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Skala zjawiska na rynku polskim odzwierciedla trendy panujące w całej Europie.

    Jakie formaty reklamowe mają największy wpływ na rozwój marketingu internetowego? Bezsprzecznie jest to reklama graficzna, która ma aż 50% udziału. Wzrost zaobserwować można w obszarze reklamy graficznej wideo – o 41%, a także klasycznej reklamy display, której indeks wynosi 15%.

    Specjaliści prognozują, że w najbliższych latach rynek marketingu internetowego wzrośnie o połowę. Oznacza to, że jego wartość pod koniec 2022 roku może wynosić nawet 1,7 mld dol. Z pewnością największy wzrost będzie zauważalny na poziomie reklamy mobilnej, która może osiągnąć nawet 25,7% wzrostu. Jest to związane z ciągle rosnącym znaczeniem mediów społecznościowych.

    blank
    Udział wydatków na poszczególne media

    Marketing internetowy a telewizja

    Coraz częściej mówi się o tym, że Internet stanowi alternatywę dla telewizji. Trudniej jest bowiem przyciągnąć zainteresowanie telewidzów niż internautów. Treści reklamowane w telewizji niestety nie zawsze są dopasowane do konkretnej grupy odbiorców. Dzisiaj wolimy sięgnąć po smartfon lub laptop, gdzie w kilka sekund znajdziemy interesujące nas treści. Co więcej, także organizatorzy różnego rodzaju wydarzeń coraz chętniej kierują swoje kroki w stronę mediów społecznościowych, ponieważ dużo tańsze okazuje się stworzenie wydarzenia na Facebooku (wraz z jego promocją) niż wykupienie czasu antenowego. A kiedy mówi się o tym, że do 2019 roku aż 80% ruchu w Internecie będą stanowiły właśnie filmy video, wybór tego medium do reklamowania swoich usług lub produktów, jest wręcz oczywisty. 

    Marketing internetowy a telewizja
    Marketing internetowy a telewizja

    Trendy w marketingu internetowym

    Jak w 2019 roku zmieni się marketing internetowy? Dużo mówi się o wspomnianej wcześniej formie wideo, a w szczególności reklamach i transmisjach na żywo zarówno na Facebooku, Instagramie, jak i w serwisie YouTube. Staną się one jeszcze popularniejsze, ponieważ skutecznie przyciągają uwagę odbiorców. Co więcej, dużą rolę odegra także wyszukiwanie głosowe, które dostępne jest dzisiaj w praktycznie każdym smartfonie. Jeśli zatem firmie zależy na wzroście popularności w sieci, powinna dostosować swoją stronę właśnie do tej funkcjonalności, czyli przeanalizować na jakie pytania zadane poprzez wyszukiwanie głosowe może odpowiedzieć jej witryna. Oprócz tego warto wspomnieć o czat botach, które w przeciągu najbliższych lat będą miały ogromny udział w marketingu internetowym. Ta technologia okazuje się przydatna w praktycznie każdej branży, np. do rezerwacji miejsc w hotelu, zamawiania jedzenia z dostawą do domu, czy umawiania wizyt u fryzjera lub kosmetyczki. To tylko kilka z wielu trendów na rok 2019 i kolejne lata, jednak trzeba przyznać, że są imponujące.

      Oceń
      (0/5)

      Udostępnij:
      Subscribe
      Powiadom o
      guest
      0 komentarzy
      Inline Feedbacks
      View all comments
      Kontakt dla klientów
      Paulina Najda
      Key Account Manager
      Formularz kontaktowy