Jak zainstalować Google Search Console i dodać stronę www?

Google Search Console (kiedyś Google Webmasters Tools) jest darmowym narzędziem Google, które służy do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki Google. Pozwala sprawdzać widoczność strony, ruch, stan zaindeksowania podstron i wiele, wiele innych. Jest to bardzo przydatne narzędzie dla każdego specjalisty SEO lub właściciela witryny. Dlatego dzisiaj krok po kroku wyjaśniamy jak zainstalować Google Search Console i dodać stronę www.


  1. Co to jest Google Search Console?
  2. Funkcje i możliwości Google Search Console
  3. Instalacja
  4. Weryfikowanie adresu domeny
  5. Dodawanie usług (domen)
  6. Dodawania mapy witryny
  7. Omówienie głównych funkcji Google Search Console:
    1. Menu
    2. Raport: Przegląd
    3. Raport: Skuteczność
    4. Sprawdzanie adresów url
    5. Indeks podstron
    6. Mapa witryny
    7. Ulepszenia
    8. Bezpieczeństwo i ręczne działania
    9. Linki
    10. Ustawienia

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to darmowe narzędzie Google do optymalizacji strony oraz sprawdzania jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dawniej nazywało się Google Webmasters Tools albo Narzędzia Google dla Webmasterów. Każdy może podłączyć GSC do swojej witryny. Jest to prostsze niż się wydaje. Każdy także powinien mieć to narzędzie zintegrowane ze swoją witryna. Z prostego powodu. Google Search Console jest bardzo pomocne podczas pozycjonowania strony. Pomaga poprawiać SEO witryny na bieżąco, monitorować postępy, wahania pozycji witryny na konkretne frazy oraz jej widoczność w wyszukiwarce Google. Podkreślam jednak, że nie sprawdzimy tutaj jak radzi sobie konkurencja, ponieważ analizować możemy strony, do których mamy administracyjny dostęp np. w postaci serwera FTP czy panelu CMS.

Wróć do spisu treści

Google Search Console a SEO. Jakie możliwości?

Jeśli podłączysz Google Search Console do swojej strony internetowej zyskasz wiele przydatnych funkcji pod kątem pozycjonowania. GSC wyłapuje błędy na stronie istotne ze względu na SEO oraz podsyła je w formie ostrzeżeń i komunikatów. Dzięki temu możesz szybko sprawdzić, co dokładnie jest nie tak z Twoją witryną i wyeliminować błędy.

Ponadto Google Search Console pozwala sprawdzić:

  • do 999 słów na jakie widoczna jest Twoja strona w Google; aby zobaczyć więcej słów należy skorzystać z API Google lub z zewnętrznych aplikacji SEO jak Sitemeans.com
  • ilość kliknięć i pozycję strony w Google
  • stan zaindeksowania poszczególnych podstron
  • poprawność budowy adresów url strony
  • wygląd strony w mobilnych wynikach wyszukiwania
  • jak prezentują się wyniki rozszerzone (rich snippets)
  • jak strona wyświetla się w wynikach organicznych pod kątem AMP,
  • mierzyć ruch pochodzący z Google,
  • otrzymywać powiadomienia o błędach serwera,
  • sprawdzić, na których innych stronach są linki do Twojej witryny,
  • wysyłać prośbę do Google do dołączeniu do indeksu poprawek lub nowych podstron.

Szerokie możliwości Google Search Console sprawiają, że jest to narzędzie przydatne dla specjalistów SEO i marketerów, osób administrujących witrynami oraz programistów. Co istotne nie musisz znać się na języku HTML ani programowaniu, aby korzystać z narzędzia. Poniżej prezentuję jak zainstalować Google Search Console krok po kroku oraz jak zweryfikować konto i uruchomić narzędzie.

Wróć do spisu treści

Instalacja Google Search Console

instalacja google search console

W celu instalacji narzędzia wejdź na stronę rejestracji Google Search Console https://search.google.com/search-console/about?hl=pl. Kliknij niebieski przycisk „Rozpocznij”. Zostaniesz przeniesiony do strony logowania na konto Google. Musisz założyć konto Google (jeśli jeszcze go nie masz), które da Ci dostęp do większości narzędzi tej firmy (np. do Google Analytics, Google Drive itp.) wliczając oczywiście GSC.

Jeśli posiadasz konto Google możesz już zalogować się do narzędzia Google Search Console. Od razu zostaniesz poproszony/a o wybranie typu usługi. Wybierz „domena” i wpisz potrzebny adres strony, którą chcesz monitorować. Wpisz adres bez https i https.

Następnie Twoim zadaniem jest weryfikacja domeny. Narzędzie musi mieć pewność, że to Ty jesteś właścicielem domeny, której dane chcesz analizować. Masz kilka metod weryfikacji strony w Google Search Console do wyboru.

Wróć do spisu treści

Jak zweryfikować adres domeny w Google Search Console?

weryfikacja strony w Google Search Console (2)

  1. Przesłanie pliku HTML na serwer – możesz przesłać na serwer specjalny plik html, który otrzymasz od Google Search Console do pobrania. Aby skorzystać z tej metody, musisz mieć dostęp administracyjny do głównego folderu domeny np. poprzez serwer FTP. Plik trzeba przesłać w niezmienionej formie i dokładnie we wskazane przez Google miejsce. Tej metody nie zaleca się w przypadku, kiedy ruch w witrynie jest przekierowywany do innej witryny.
  2. Weryfikacja poprzez kod DNS – ta metoda umożliwia zweryfikowanie się jako właściciela u dostawcy danej domeny. Potrzebujesz danych logowania u dostawcy. Po zalogowaniu musisz dodać wygenerowany przez Google Search Console kod DNS.
  3. Metatag HTML  – w tej metodzie trzeba skopiować wygenerowany przez GSC metatag i wkleić go do kodu HTML wybranej strony, w sekcji na stronie głównej (pomiędzy znacznikami .) Tutaj także potrzebować będziesz administracyjnego dostępu do katalogu z plikami strony lub do panelu CMS domeny.
  4. Kod śledzenia Google Analytics – ta metoda weryfikacja usługi w Google Search Console jest możliwa, jeśli dana domena połączona jest z Google Analytics. Ów kod w Analytics musi zawierać fragment analytics.js lub gtag.js.

Pamiętaj, że tylko użytkownik przypisany do danej domeny jest w stanie dodać ją do Google Search Console. Pozwala to zapobiegać sytuacji, kiedy np. ktoś będzie chciał sobie dodać jako usługę Twoją witrynę, aby podglądać jak sobie radzisz w wyszukiwarce. Dokładne informacje na temat weryfikowania właścicieli adresów domen znajdziesz w dedykowanej sekcji pomocy Google. Warto się z nią zapoznać krok po kroku: 

https://support.google.com/webmasters/answer/9008080#domain_name_verification

Wróć do spisu treści

Google Search Console – jak dodać stronę

Na koncie Google Search Console możesz dodać witryny i aplikacje mobilne (maksymalnie aż 1000). Pamiętaj, aby dodać wszystkie warianty głównego adresu URL strony. Czyli wersje z przedrostkiem www i bez niego oraz nawet poszczególne podstrony.

dodawanie domen w google search console

Wszystkie witryny, które dodasz do narzędzia Google Search Console znajdziesz jako usługi (w lewym górnym rogu panelu administracyjnego). Czyli usługami są zarówno strony, jak i aplikacje. Aby dodać stronę w Google Search Console trzeba wybrać z menu „USŁUGI”, następnie +Dodaj usługę. Teraz zobaczysz znajomą ramkę z etapu instalacji – znów musisz wybrać odpowiedni typ strony i zgodnie z tym dokonać potrzebnej weryfikacji.

Pamiętaj, że jeśli strona obsługuje wiele protokołów (http:// i https://) lub wiele subdomen, każdy z adresów musisz dodać jako osobną usługę tj.

http://twojastrona.pl

https://twojastrona.pl

http://www.twojastrona.pl

https://www.twojastrona.pl

A to z tego powodu, że dla Google są to całkowicie oddzielne domeny! Plusem jest to, że wybierając jedną metodę weryfikacji np. plik HTML, możemy błyskawicznie zweryfikować 3 pozostałe.

Weryfikacja Twojej usługi, jeżeli dane które zostały podane są poprawne, jest natychmiastowa, nie ma tutaj 24h weryfikacji czy jakichkolwiek dodatkowych zabezpieczeń. Google dla większości stron przechowuje historyczne dane nawet 18 miesięcy wstecz, więc po przejściu do szczegółów swojej usługi możemy zacząć analizę SEO.

Wróć do spisu treści

Jak dodać mapę witryny do Google Search Console?

Po zweryfikowaniu swojej domeny kolejnym krokiem powinno być dodanie mapy strony do Google Search Console. Dzięki temu Googlebot będzie mógł szybciej zaindeksować wszystkie najważniejsze podstrony w Twojej domenie. Sprawia to, że prawidłowo skonstruowana mapa strony jest bardzo ważna dla SEO.

Żeby dodać do Search Console mapę witryny należy ją przede wszystkim wygenerować. Istnieje na to wiele sposobów: narzędzia online, odpowiednie ustawienia w CMS, różnego wtyczki, programy komputerowe, czy też ręczna edycja. Kiedy masz już gotowy plik należy wskazać jego adres w domenie. Najczęściej będzie to główny katalog witryny, ale w zależności od ustawień mapa witryny może znajdować się również w innych miejscach. Kiedy już znamy lokalizację pliku należy dodać jego adres do Google Search Console. W tym celu z bocznego panelu wybieramy zakładkę „Mapa witryn”.

Dodawanie mapy strony w Google Search Console

W nowym widoku pojawia się pole, którym możesz umieścić lokalizację pliku. Jeżeli w Twoim przypadku mapa strony znajduje się pod adresem https://www.twojastrona.pl/sitemap.xml to wystarczy wkleić jedynie ostatni człon „sitemap.xml”.

Po dodaniu i zweryfikowaniu poprawności mapy roboty Google potrzebują czasu, aby zbadać wszystkie adresy, które w niej się znajdują. W zależności od tego jak bardzo rozbudowana jest strona proces dodawania jej do indeksu może trwać od kilku dni do nawet kilku tygodni. Postępy można śledzić na bieżąco klikając w bocznym panelu zakładkę „Mapa witryn”. Ilość wykrytych i przeskanowanych adresów URL jest co jakiś czas aktualizowana, dzięki czemu możesz weryfikować ile jeszcze podstron zostało do przeskanowania.

Wróć do spisu treści

Omówienie głównych funkcji Google Search Console

Po zalogowaniu się w Google Search Console pojawia się ekran, który można określić jako dość minimalistyczny. Jeśli chodzi o konstrukcję interfejsu Google Search Console to ekran można podzielić na trzy główne części:

Okno główne prezentuje wszystkie najważniejsze dane, a przełączać je można za pomocą funkcji w panelu bocznym. Ważne jest zwłaszcza pole służące do wyboru usług, czyli po prostu domen. Jednocześnie Google Search Console pokazuje dane tylko dla jednej, zaznaczonej w tym właśnie miejscu witryny. Wybierzmy sobie daną witrynę i przejdźmy do omówienie funkcji panelu bocznego.

Wróć do spisu treści

Funkcje Google Search Console: menu

Boczny panel z lewej strony to miejsce, gdzie znajdziecie wszystkie najważniejsze funkcje Google Search Console. Poniżej omawiam te najbardziej istotne z punktu widzenia SEO przybliżając ich możliwości i sposoby, w jaki możemy je wykorzystać dla potrzeb pozycjonowania.

RAPORT PRZEGLĄD

Klikając w Przegląd w Google Search Console pojawia się podsumowanie skuteczności strony w Google. To najważniejsze dane pokazujące:

  • skuteczność w wynikach wyszukiwania,
  • ilość zaindeksowanych podstron wraz z informacją o błędach, 
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych (obsługa na urządzeniach mobilnych),
  • raport na temat podstron wyświetlających się z elementami rozszerzonymi (rich snippets).

Strona Przegląd w Google Search Console to zatem ogólny wgląd w skuteczność witryny w Google oraz raport na temat konkretnych błędów na konkretnych podstronach.

Wróć do spisu treści

RAPORT SKUTECZNOŚCI W GOOGLE SEARCH CONSOLE

Jedną z najważniejszych funkcji narzędzie jest raport Skuteczność. To odpowiednik Analityki wyszukiwania znanej ze starszej wersji Google Search Console. Sprawdzisz tu między innymi informacje na temat ilości słów kluczowych, na które w Google wyświetla się cała witryna oraz listę konkretnych fraz, na które wyświetlają się konkretne podstrony. Zobaczysz także średni CTR dla strony oraz średnią pozycję w Google. Po najechaniu na kółeczko e znakiem zapytania przy każdym elemencie GSC wyświetli Ci się krótkie wyjaśnienie czego dany element dotyczy i o czym informuje. Zwróć uwagę, że widok ma trzy główne sekcje: belkę na górze, okno z wykresem oraz tabelkę na dole:

  • W górnej belce możesz przefiltrować dane według typu wyszukiwania (Sieć, Grafika, Wideo), a nawet je ze sobą porównać. Np. jak wybierzesz sobie, że chcesz porównać Grafikę z Siecią, to po zatwierdzeniu w okienku nad wykresem pojawi się stosowne porównanie odnośnie liczby kliknięć, liczby wyświetleń, CTR i średniej pozycji. W belce na górze strony możesz także wybrać zakres dat dla wyświetlanych danych.
  • Wykres w raporcie Skuteczność – to okienko, w którym wyświetlają się ogólne dane odnośnie tego jak Twoja witryna radzi sobie w Google. Zobaczysz tu jak często pojawia się w wynikach wyszukiwania, jaką ma średnią pozycję i jaki ma współczynnik klikalności (CTR). Dynamika wzrostów i spadków zaprezentowana jest właśnie na tym wykresie.
  • Tabelka pod wykresem w raporcie Skuteczność – to pole jest najbardziej interesujące pod kątem możliwości wykorzystania w SEO. Masz tu pięć kolumny: zapytania (słowa kluczowe), strony (adresy url), kraje, urządzenia oraz wygląd w wyszukiwarce. W kolumnie Zapytania w Google Search Console widzisz frazy kluczowe, na które witryna jest widoczna w Google. Możesz zobaczyć, które słowa kluczowe miały ile wyświetleń oraz kliknięć. A te z kolei posortować od najbardziej popularnych do najmniej.

Według tych samych kryteriów możesz przejrzeć inne dane dotyczące witryny w kolejnych kolumnach w tej tabeli. Na przykład konkretne adresy url wraz z liczbą kliknięć i liczbą wyświetleń w Google, a także jak strona radzi sobie na urządzeniach mobilnych w stosunku do wersjach na komputer (kolumna Urządzenia w tabeli).

Wróć do spisu treści

SPRAWDZANIE ADRESU URL W GOOGLE SEARCH CONSOLE

Omawiając najważniejsze funkcje Google Search Console nie można pominąć raportów na temat adresów url podstron. Po kliknięciu w menu zakładki Sprawdzanie adresu URL w Google Search Console uruchomi Ci się pasek wyszukiwania, gdzie możesz wpisać dowolny adres url z analizowanej domeny. Google Search Console wyświetli informacje na przykład na temat tego, czy dany adres url został zaindeksowany w Google i czy jest dostosowany do urządzeń mobilnych.

Ale, ale – rzeczona funkcja sprawdzania adresów url nie uwzględnia ręcznych działań, usuniętych treści ani tymczasowo zablokowanych adresów url. Zatem komunikat „Adres URL znajduje się w Google” nie oznacza, że Twoja strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania na 100%. W tym miejscu GSC poinformuje też o ewentualnych błędach AMP, błędach związanych z uporządkowanymi danymi czy problemach z indeksowaniem.

Ważne: sprawdzanie adresu URL to funkcja, która dotyczy ostatniej zaindeksowane wersji podstrony, a nie wersji opublikowanej, która np. została w przeciągu ostatnich kilku dni zmieniona. Aby przetestować bieżącą wersję strony (widzianą przez googlebota) możesz musisz kliknąć w zakładkę w prawnym rogu na górze Test wersji opublikowanej.

Wróć do spisu treści

INDEKS -> STAN (zaindeksowania podstron w Google)

Tu Google Search Console wyświetla raport na temat ogólnego stanu zaindeksowania podstron witryny. Masz cztery kategorie: podstrony w błędami (czerwony), podstrony z ostrzeżeniami (żółty), podstrony prawidłowe (zielony) oraz podstrony wykluczone (szary). Pierwsza kategoria dotyczy podstron, które nie zostały zaindeksowane, więc w ogóle nie wyświetlają się w Google. Druga to podstrony zaindeksowane, ale na których wystąpiły trudności. Google sugeruje, aby sprawdzić je, ponieważ być może były to działania zamierzone. Trzecia, zielona kategoria to strony poprawnie zaindeksowane, z którymi nic nie robimy. A czwarty, szary kafelek pokazuje ilość wykluczonych z indeksu podstron. Mogą to być np. duplikaty, dla których googlebot wybrał inną wersję jako kanoniczną, strona zeskanowana, ale jeszcze niezaindeksowana czy błąd 404. Aby sprawdzić o co chodzi z jakimś błędem trzeba kliknąć wiersz błędu w tabeli poniżej, gdzie GSC wyświetli po chwili szczegółowe informacje oraz wskazówki co do naprawienia tych błędów.

Dane w tym raporcie Google Search Console możesz przefiltrować poprzez filtr widoczny nad wykresem. Są tam trzy wartości do wyboru: wszystkie znane strony, wszystkie przesłane strony oraz URL konkretnej mapy witryny.

  • wszystkie znane strony – wybierając ten filtr narzędzie pokaże wszystkie adresy url wykryte przez google dowolnym sposobem.
  • wszystkie przesłane strony – po zaznaczeniu wszystkich przesłanych stron zostanie ci pokazany stan indeksu stron przesłanych w mapie witryny za pomocą search console lub pingu mapy strony.
  • URL konkretnej mapy witryny – pokazuje tylko adresy url zawarte w danej mapie witryny, którą przesłaliśmy do Google Search Console.

Wróć do spisu treści

MAPA WITRYNY

Jak wiecie dzięki dodaniu mapy witryny do Google Search Console roboty mogą szybciej indeksować najważniejsze elementy witryny. To jedna z kluczowych kwestii jeśli chodzi o optymalizację domeny pod kątem SEO. W lewym panelu bocznym GSC jest specjalna zakładka, po kliknięciu w którą pojawi się Wam okienko umożliwiające dodanie mapy witryny do narzędzia. Macie na to dwa sposoby: dodanie mapy witryny jako URL lub przesłanie mapy w formie pliku xml. To właśnie dodana tu mapa lub mapy będą widoczne w filtrze URL konkretnej mapy witryny w INDEKS – > STAN. Więcej na ten temat piszemy w artykule Jak mapa witryny wpływa na pozycjonowanie stron. Instrukcję jak wygenerować i dodać mapę witryny do Google Search Console znajdziecie na końcu naszego poradnika jak zainstalować google search console i dodać stronę www.

Wróć do spisu treści

ULEPSZENIA

Istotne z punktu widzenia optymalizacji strony internetowej funkcje Google Search Console to Ulepszenia dotyczące przystosowania witryny do mobile i zawartości pod względem elementów dodatkowych. Funkcja Ulepszenia zawiera dwie kluczowe zakładki: obsługa na urządzeniach mobilnych oraz pole wyszukiwania linków do podstron.

Obsługa na urządzeniach mobilnych – tutaj wyświetla się raport na temat błędów związanych z nieprawidłowym wyświetlaniem podstron danej witryny w wynikach mobilnych. Widok jest analogiczny do tego, który omawiałam a propos funkcji Stan.

Pole wyszukiwania linków do podstron – to raport, w którym możesz sprawdzić obecne na Twojej witrynie wyniki z elementami rozszerzonymi (np. strony FAQ, wewnętrzna wyszukiwarka, ). Konkretnie, które z nich są poprawnie odczytywane przez Google, a które nie. W razie wystąpienia błędów z którymiś z tych elementów to właśnie tu w Google Search Console będziesz mógł/mogła sprawdzić w czym problem oraz zobaczyć podpowiedź Google odnośnie rozwiązania.

Wróć do spisu treści

BEZPIECZEŃSTWO I RĘCZNE DZIAŁANIA

Raport Ręczne działania w Google Search Console pozwala sprawdzić, czy Google podjęło jakieś ręczne działania w stosunku do witryny, którą uznało za niespełniającą wytycznych. Przekładając to na język ludzi – tu dostaniesz informację, czy Google ukarał Twoją witrynę banem lub obniżeniem pozycji. Jeśli wszystko jest OK widoczny jest tylko komunikat „Nie wykryto problemów”.

Problemy dotyczące bezpieczeństwa –  tu pojawiają się informacje na temat prób włamania na stronę lub komunikaty odnośnie elementów, które mogą być zagrożeniem dla użytkowników witryny lub ich komputerów. Np. Google Search Console w tym miejscu poinformuje Cię jeśli Twoja strona instaluje na innych komputerach złośliwe oprogramowanie. Jeśli Google wykryje na Twojej witrynie takie niebezpieczne akcje, przy próbie wejścia na stronę użytkownikom może wyświetlić się komunikat, ze Twoja strona jest niebezpieczna.

Wróć do spisu treści

LINKI

Ten raport w Google Search Console pokazuje informacje na temat linków przychodzących do witryny. Jest odpowiednikiem funkcji Linki do Twojej witryny w starszej wersji GSC. Można zobaczyć tu:

  • inne strony, które mają największą ilość linków do naszej domeny,
  • najczęściej linkowane podstrony,
  • które podstrony mają najwięcej linków zewnętrznych na konkretnej witrynie,
  • jaki tekst linku ma największą liczbę linków przychodzących,
  • wszystkie linki w danej witrynie prowadzące do konkretnej podstrony,
  • jakie są najpopularniejsze witryny z linkami przychodzącymi do naszej strony,
  • do których podstron prowadzi najwięcej linków wewnętrznych na naszej stronie,
  • na których podstronach naszej domeny są linki do danej strony.

Wróć do spisu treści

USTAWIENIA

Tu znajdują się inne najważniejsze funkcje Google Search Console. W Ustawieniach możesz zarządzań weryfikacją danej domeny oraz przeglądać listę użytkowników mających dostęp do raportów na temat danej domeny oraz nadawać uprawnienia kolejnym osobom. W tej zakładce w menu GSC możesz także usunąć usługę (czyli stronę). Po usunięciu nie będziesz otrzymywać raportów o błędach i innych powiadomień związanych z daną witryną. Nie jest to jednak nieodwracalne. Usuniętą domenę w Google Search Console można dodać ponownie bez konieczności ponownej weryfikacji. Warunkiem jest, że dana domena musi wciąż mieć co najmniej jednego zweryfikowanego właściciela.

Wróć do spisu treści


1 Komentarz

  1. Rowerowy

    Dziękuję za artykuł, wyjaśnił wiele niejasności dotyczących GSC. Warto jeszcze dopisać, czy mapa witryny musi być wgrana do GSC do każdej wersji strony (http, https itd) czy tylko do głównej?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Złóż zamówienie

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Nie wiesz jakie usługi wybrać?

Zadzwoń

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta