Jak zainstalować Google Search Console i dodać stronę www?

Google Search Console (kiedyś Google Webmasters Tools) jest darmowym narzędziem Google, które służy do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki Google. Pozwala sprawdzać widoczność strony, ruch, stan zaindeksowania podstron i wiele, wiele innych. Jest to bardzo przydatne narzędzie dla każdego specjalisty SEO lub właściciela witryny. Dlatego dzisiaj krok po kroku wyjaśniamy jak zainstalować Google Search Console i dodać stronę www.


Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to darmowe narzędzie Google do optymalizacji strony oraz sprawdzania jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dawniej nazywało się Google Webmasters Tools albo Narzędzia Google dla Webmasterów. Każdy może podłączyć GSC do swojej witryny. Jest to prostsze niż się wydaje. Każdy także powinien mieć to narzędzie zintegrowane ze swoją witryna. Z prostego powodu. Google Search Console jest bardzo pomocne podczas pozycjonowania strony. Pomaga poprawiać SEO witryny na bieżąco, monitorować postępy, wahania pozycji witryny na konkretne frazy oraz jej widoczność w wyszukiwarce Google. Podkreślam jednak, że nie sprawdzimy tutaj jak radzi sobie konkurencja, ponieważ analizować możemy strony, do których mamy administracyjny dostęp np. w postaci serwera FTP czy panelu CMS.

Google Search Console a SEO. Jakie możliwości?

Jeśli podłączysz Google Search Console do swojej strony internetowej zyskasz wiele przydatnych funkcji pod kątem pozycjonowania. GSC wyłapuje błędy na stronie istotne ze względu na SEO oraz podsyła je w formie ostrzeżeń i komunikatów. Dzięki temu możesz szybko sprawdzić, co dokładnie jest nie tak z Twoją witryną i wyeliminować błędy.

Ponadto Google Search Console pozwala sprawdzić:

  • do 999 słów na jakie widoczna jest Twoja strona w Google; aby zobaczyć więcej słów należy skorzystać z API Google lub z zewnętrznych aplikacji SEO jak Sitemeans.com
  • ilość kliknięć i pozycję strony w Google
  • stan zaindeksowania poszczególnych podstron
  • poprawność budowy adresów url strony
  • wygląd strony w mobilnych wynikach wyszukiwania
  • jak prezentują się wyniki rozszerzone (rich snippets)
  • jak strona wyświetla się w wynikach organicznych pod kątem AMP,
  • mierzyć ruch pochodzący z Google,
  • otrzymywać powiadomienia o błędach serwera,
  • sprawdzić, na których innych stronach są linki do Twojej witryny,
  • wysyłać prośbę do Google do dołączeniu do indeksu poprawek lub nowych podstron.

Szerokie możliwości Google Search Console sprawiają, że jest to narzędzie przydatne dla specjalistów SEO i marketerów, osób administrujących witrynami oraz programistów. Co istotne nie musisz znać się na języku HTML ani programowaniu, aby korzystać z narzędzia. Poniżej prezentuję jak zainstalować Google Search Console krok po kroku oraz jak zweryfikować konto i uruchomić narzędzie.

Instalacja Google Search Console

instalacja google search console

W celu instalacji narzędzia wejdź na stronę rejestracji Google Search Console https://search.google.com/search-console/about?hl=pl. Kliknij niebieski przycisk „Rozpocznij”. Zostaniesz przeniesiony do strony logowania na konto Google. Musisz założyć konto Google (jeśli jeszcze go nie masz), które da Ci dostęp do większości narzędzi tej firmy (np. do Google Analytics, Google Drive itp.) wliczając oczywiście GSC.

Jeśli posiadasz konto Google możesz już zalogować się do narzędzia Google Search Console. Od razu zostaniesz poproszony/a o wybranie typu usługi. Wybierz „domena” i wpisz potrzebny adres strony, którą chcesz monitorować. Wpisz adres bez https i https.

Następnie Twoim zadaniem jest weryfikacja domeny. Narzędzie musi mieć pewność, że to Ty jesteś właścicielem domeny, której dane chcesz analizować. Masz kilka metod weryfikacji strony w Google Search Console do wyboru.

Jak zweryfikować adres domeny w Google Search Console?

weryfikacja strony w Google Search Console (2)

  1. Przesłanie pliku HTML na serwer – możesz przesłać na serwer specjalny plik html, który otrzymasz od Google Search Console do pobrania. Aby skorzystać z tej metody, musisz mieć dostęp administracyjny do głównego folderu domeny np. poprzez serwer FTP. Plik trzeba przesłać w niezmienionej formie i dokładnie we wskazane przez Google miejsce. Tej metody nie zaleca się w przypadku, kiedy ruch w witrynie jest przekierowywany do innej witryny.
  2. Weryfikacja poprzez kod DNS – ta metoda umożliwia zweryfikowanie się jako właściciela u dostawcy danej domeny. Potrzebujesz danych logowania u dostawcy. Po zalogowaniu musisz dodać wygenerowany przez Google Search Console kod DNS.
  3. Metatag HTML  – w tej metodzie trzeba skopiować wygenerowany przez GSC metatag i wkleić go do kodu HTML wybranej strony, w sekcji na stronie głównej (pomiędzy znacznikami .) Tutaj także potrzebować będziesz administracyjnego dostępu do katalogu z plikami strony lub do panelu CMS domeny.
  4. Kod śledzenia Google Analytics – ta metoda weryfikacja usługi w Google Search Console jest możliwa, jeśli dana domena połączona jest z Google Analytics. Ów kod w Analytics musi zawierać fragment analytics.js lub gtag.js.

Pamiętaj, że tylko użytkownik przypisany do danej domeny jest w stanie dodać ją do Google Search Console. Pozwala to zapobiegać sytuacji, kiedy np. ktoś będzie chciał sobie dodać jako usługę Twoją witrynę, aby podglądać jak sobie radzisz w wyszukiwarce. Dokładne informacje na temat weryfikowania właścicieli adresów domen znajdziesz w dedykowanej sekcji pomocy Google. Warto się z nią zapoznać krok po kroku: 

https://support.google.com/webmasters/answer/9008080#domain_name_verification

Google Search Console – jak dodać stronę

Na koncie Google Search Console możesz dodać witryny i aplikacje mobilne (maksymalnie aż 1000). Pamiętaj, aby dodać wszystkie warianty głównego adresu URL strony. Czyli wersje z przedrostkiem www i bez niego oraz nawet poszczególne podstrony.

dodawanie domen w google search console

Wszystkie witryny, które dodasz do narzędzia Google Search Console znajdziesz jako usługi (w lewym górnym rogu panelu administracyjnego). Czyli usługami są zarówno strony, jak i aplikacje. Aby dodać stronę w Google Search Console trzeba wybrać z menu „USŁUGI”, następnie +Dodaj usługę. Teraz zobaczysz znajomą ramkę z etapu instalacji – znów musisz wybrać odpowiedni typ strony i zgodnie z tym dokonać potrzebnej weryfikacji.

Pamiętaj, że jeśli strona obsługuje wiele protokołów (http:// i https://) lub wiele subdomen, każdy z adresów musisz dodać jako osobną usługę tj.

http://twojastrona.pl

https://twojastrona.pl

http://www.twojastrona.pl

https://www.twojastrona.pl

A to z tego powodu, że dla Google są to całkowicie oddzielne domeny! Plusem jest to, że wybierając jedną metodę weryfikacji np. plik HTML, możemy błyskawicznie zweryfikować 3 pozostałe.

Weryfikacja Twojej usługi, jeżeli dane które zostały podane są poprawne, jest natychmiastowa, nie ma tutaj 24h weryfikacji czy jakichkolwiek dodatkowych zabezpieczeń. Google dla większości stron przechowuje historyczne dane nawet 18 miesięcy wstecz, więc po przejściu do szczegółów swojej usługi możemy zacząć analizę SEO.

Jak dodać mapę witryny do Google Search Console?

Po zweryfikowaniu swojej domeny kolejnym krokiem powinno być dodanie mapy strony do Google Search Console. Dzięki temu Googlebot będzie mógł szybciej zaindeksować wszystkie najważniejsze podstrony w Twojej domenie. Sprawia to, że prawidłowo skonstruowana mapa strony jest bardzo ważna dla SEO.

Żeby dodać do Search Console mapę witryny należy ją przede wszystkim wygenerować. Istnieje na to wiele sposobów: narzędzia online, odpowiednie ustawienia w CMS, różnego wtyczki, programy komputerowe, czy też ręczna edycja. Kiedy masz już gotowy plik należy wskazać jego adres w domenie. Najczęściej będzie to główny katalog witryny, ale w zależności od ustawień mapa witryny może znajdować się również w innych miejscach. Kiedy już znamy lokalizację pliku należy dodać jego adres do Google Search Console. W tym celu z bocznego panelu wybieramy zakładkę „Mapa witryn”.

Dodawanie mapy strony w Google Search Console

W nowym widoku pojawia się pole, którym możesz umieścić lokalizację pliku. Jeżeli w Twoim przypadku mapa strony znajduje się pod adresem https://www.twojastrona.pl/sitemap.xml to wystarczy wkleić jedynie ostatni człon „sitemap.xml”.

Po dodaniu i zweryfikowaniu poprawności mapy roboty Google potrzebują czasu, aby zbadać wszystkie adresy, które w niej się znajdują. W zależności od tego jak bardzo rozbudowana jest strona proces dodawania jej do indeksu może trwać od kilku dni do nawet kilku tygodni. Postępy można śledzić na bieżąco klikając w bocznym panelu zakładkę „Mapa witryn”. Ilość wykrytych i przeskanowanych adresów URL jest co jakiś czas aktualizowana, dzięki czemu możesz weryfikować ile jeszcze podstron zostało do przeskanowania.

Jak zainstalować Google Search Console i dodać stronę www?
4.4 punktów (9) głosów


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Złóż zamówienie

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Nie wiesz jakie usługi wybrać?

Zadzwoń

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta