Pozycjonowanie domeny to wielowątkowe zadanie, które wymaga podjęcia działań na wielu polach. To nie tylko budowanie pozycji na podstawie tworzenia zoptymalizowanej treści, ale także dbanie o warstwę techniczną strony internetowej. Trzecim, uzupełniającym założeniem skutecznego pozycjonowania jest linkbuilding, który nie może być w tym całym procesie marginalizowany. Ze względu na potrzebę koordynacji tych trzech sfer, istotnym działaniem jest podjęcie odpowiedniej strategii SEO.
Proces pozycjonowania domeny i budowania jej pozycji w wyszukiwarce nie jest działaniem jednorazowym. Regularne SEO to długotrwałe i złożone działanie, które wymaga strategicznego podejścia. Sam proces musi być odpowiednio usystematyzowany, a działania pozycjonerskie dostosowane do konsekwentnego tworzenia renomy.
Pierwszym z kroków powinien być audyt SEO, który polega na gruntownej analizie witryny online. Domena zostaje wówczas prześwietlona pod kątem mocnych i słabych obszarów. Celem optymalizacji będzie wyeliminowanie lub znaczne ograniczenie minusów oraz uwydatnienie istniejących zalet. To na podstawie przeprowadzonego audytu SEO opracowuje się strategię pozycjonowania domeny. Tworzą ją specjaliści, których zatrudnia np. agencja SEO. Kolejnymi etapami działań pozycjonerskich jest optymalizacja strony w dwóch obszarach: technicznej oraz tekstowej.
Pozycjonowanie domen w sferze technicznej i tekstowej rodzi pole do popisu dla twórców contentu oraz web-developerów, na których spoczywa odpowiedzialność za merytoryczne przygotowanie wielu warstw danej strony www. Budowa i utrzymanie odpowiedniej pozycji w rankingach wyszukiwania jest możliwe dzięki tzw. linkbuildingowi. To działanie znacząco wpływające na pozycjonowanie domen i przyczyniające się do stworzenia wiarygodności witryny. Dzięki temu algorytmy Google traktują stronę jako bardziej wartościową dla użytkowników. Link building realizuje się za pomocą tworzenia treści sponsorowanych z odnośnikami do strony właściwej, które finalnie znajdą się w innych serwisach internetowych. Inną strategią pozyskiwania linków jest tworzenie blogów zapleczowych, które prowadzą do “strony-matki”. Skuteczne pozycjonowanie stron obejmuje powyższe kroki, a żaden z wymienionych etapów nie jest bardziej ważny od kolejnego.
Zarówno pozycjonowanie domeny lokalnej, pozycjonowanie domeny regionalnej, jak i każdej innej, wymaga skoordynowanych działań. Przed dostosowywaniem treści do zasad SEO należy zadbać o odpowiednią warstwę techniczną witryny internetowej. Ze względu na złożoność całego projektu, tego typu działania najczęściej wykonuje zaufana agencja SEO. Taka firma będzie posiadać w swoich szeregach specjalistów, dla których pojęcia takie jak pozycjonowanie on-page czy off-page, nie będą niczym zaskakującym. W skład zespołu mogą wchodzić:
Trudno bowiem oczekiwać, że jedna osoba byłaby w stanie zadbać o te wszystkie detale techniczne i warstwę tekstową. W zasadzie wydaje się to mało prawdopodobne, dlatego przy tak dużym przedsięwzięciu, jakim jest pozycjonowanie domeny, zaleca się współpracę z profesjonalistami w swojej dziedzinie. To oni podejmą się optymalizacji strony WordPress i zadbają o wszystkie sprawy techniczne i warstwę SEO. Dostosują także działania domeny na różnych urządzeniach (komputery i wersje mobilne strony), włączą szyfrowanie SSL czy zadbanie o inne czynniki, m.in. user experience.
Kolejną warstwą wpływającą na pozycjonowanie domeny jest dostosowywanie treści, czyli optymalizacja contentu. Przykładowo, optymalizacja sklepu internetowego będzie polegała na merytorycznym uzupełnieniu opisów kategorii, katalogów i kart produktowych wartościowymi treściami. Ważne jest zachowanie odpowiedniego formatowania, które powinno być przyjazne dla oka czytelnika oraz akceptowalne przez roboty wyszukiwarki. Specjalista ds. contentu analizuje wybraną domenę pod kątem powtarzających się treści, stosuje linki wewnętrzne i tworzy artykuły zawierające słowa kluczowe.
Nazwa domeny a pozycjonowanie – czy ma ona znaczenie? Generalnie rozszerzenie domeny nie ma aż takiego znaczenia, choć warto zdecydować się na pozycjonowanie domeny eu lub com, jeśli strona ma proponować produkty osobom także kupującym z innych krajów. Z kolei jeżeli interesuje nas pozycjonowanie lokalne lub tylko w Polsce, wtedy warto pozostać przy rozszerzeniu pl.
Wybrana domena a pozycjonowanie w Polsce również nie koliduje ze sobą, czyli na ogół można wybrać dowolną jej nazwę. Sugeruje się jednak, aby tworzyć domeny przyjazne dla użytkownika – powinny być krótkie, łatwe do zapamiętania i chwytliwe dla odbiorcy. Stąd też niekiedy wymagana jest zmiana domeny na inną lub nieznaczna korekta.
Jeśli interesuje Cię tanie pozycjonowanie i zastanawiasz się nad kosztem usług SEO, to zdecydowanie warto zerknąć na cennik pozycjonowania stron. Część osób wpisująca w wyszukiwarkę Google “zlecę pozycjonowanie domeny“, nie jest dokładnie pewna wyceny kosztów związanych z całościowymi działaniami SEO. Zwrócenie się o przedstawienie kosztorysu do agencji znacząco skraca czas poszukiwań odpowiedniej firmy realizującej takie działania.