Dziś trudno wyobrazić sobie życie bez Google. Gigant z Mountain View praktycznie zmonopolizował rynek wyszukiwarek na świecie. Każdego dnia przeciętny użytkownik internetu korzysta z tej najpopularniejszej wyszukiwarki dziesiątki razy, żeby znaleźć potrzebne potrzebne informacje.
Sieć globalna bez wątpienia zmieniła nasze życie i zastąpiła wiele rzeczy, stając się wielofunkcyjnym narzędziem, którym operujemy na co dzień. Z roku na rok coraz mniej osób wywołuje zdjęcia czy pisze tradycyjne listy. By znaleźć odpowiedź na interesujące nas zagadnienie, nie zaglądamy już do encyklopedii. Aby sprawdzić, jak pisze się dane słowo, nie sięgamy po słownik. Żeby posłuchać ulubionego wykonawcy, nie włączamy płyty w odtwarzaczu CD. Dzisiaj to wszystko jest zamknięte w jednym słowie – Internet, który dla większości jego użytkowników nie istnieje bez wyszukiwarki, która jest niemal niezbędnym narzędziem do poszukiwania informacji. Najbardziej znaną na świecie jest oczywiście Google. Dzięki niej możemy zdobyć wiedzę na dany temat w zaledwie kilka sekund. Jakim cudem w mgnieniu oka jesteśmy w stanie uzyskać odpowiedź niemal na każde nasze pytanie?
Google, czyli wyszukiwarka internetowa, której używamy codziennie jest niczym innym, jak witryną internetową, posiadającą specjalne oprogramowanie umożliwiające wyszukiwanie informacji. Jest wykorzystywana zarówno przez zwykłych internautów, ale również i przez specjalistów SEO, którzy używają jej do pozycjonowania.
Czy wiesz, że w Polsce niemal 98% użytkowników Internetu korzysta z Google? Za nimi plasują się takie wyszukiwarki, jak: Bing (1,26%), Yahoo! (0,73%), Interia Katalog (0,11%), DuckDuckGo (0,09%) oraz MSN (0,01%).
Przejdźmy jednak do tego, jak ogólnie działają wyszukiwarki internetowe. Warto zwrócić uwagę na to, z jakich części się składają, a są to:
Chociaż Google często znajduje wyniki w niezwykle szybkim tempie – nawet w ułamku sekundy, to trzeba wiedzieć, że aby tak mogło się stać, musi wydarzyć się wiele rzeczy. Otóż aby wyszukiwarka działała skutecznie i dynamicznie, niezbędne są trzy etapy, czyli:
Kiedy wpisujemy kolejne litery, składające się na frazę, jaką chcemy wyszukać, Google już intensywnie pracuje. Wysyła podzielone na pakiety informacje do centrum serwerowego. Każdy z nich obiera inny kierunek, by znaleźć najkrótszą drogę. Już w momencie, gdy wpiszemy jedno słowo z całej interesującej nas frazy, Google, stosując autouzupełnianie, podpowiada nam najczęściej wyszukiwane z tym wyrazem zwroty. A to wszystko dzieje się w ułamku sekundy, uwierzysz?
Google dodał w 2015 roku do wyszukiwarki algorytm Rank Brain, który ma pomóc jej w przetwarzaniu wyników wyszukiwania i dostarczaniu użytkownikom bardziej odpowiednich wyników wyszukiwania. Analizuje znaczenie fraz kluczowych long tail, dzięki czemu wyniki są lepiej dopasowane do potrzeb użytkownika. Rank Brain cały czas się rozwija, ucząc się nowych słów kluczowych. Nawet widząc słowo lub frazę, których nie zna, może odgadnąć, jakie frazy mogą mieć podobne znaczenie i odpowiednio filtruje wynik, dzięki czemu jest bardziej efektywny w obsłudze nigdy wcześniej nie widzianych zapytań lub słów kluczowych.
Z pewnością istnieją jednostki, które z różnych powodów unikają Google i wszystkich usług z nim powiązanych. Jednak nie można zaprzeczyć stwierdzeniu, że wyszukiwarka stanowi niezbędne narzędzie do sprawnego poruszania się w Internecie. Google to prawa ręka każdego internauty, gdzie z pewnością zagląda kilkanaście, a może nawet kilkadziesiąt razy dziennie.