Co to Google – jak działa wyszukiwarka i na czym polega jej siła?
Pozycjonusz.pl
20/10/24

Co to jest Google?

Dziś trudno wyobrazić sobie życie bez Google. Gigant z Mountain View praktycznie zmonopolizował rynek wyszukiwarek na świecie. Każdego dnia przeciętny użytkownik internetu korzysta z tej najpopularniejszej wyszukiwarki dziesiątki razy, żeby znaleźć potrzebne potrzebne informacje.

Sieć globalna bez wątpienia zmieniła nasze życie i zastąpiła wiele rzeczy, stając się wielofunkcyjnym narzędziem, którym operujemy na co dzień. Z roku na rok coraz mniej osób wywołuje zdjęcia czy pisze tradycyjne listy. By znaleźć odpowiedź na interesujące nas zagadnienie, nie zaglądamy już do encyklopedii. Aby sprawdzić, jak pisze się dane słowo, nie sięgamy po słownik. Żeby posłuchać ulubionego wykonawcy, nie włączamy płyty w odtwarzaczu CD. Dzisiaj to wszystko jest zamknięte w jednym słowie – Internet, który dla większości jego użytkowników nie istnieje bez wyszukiwarki, która jest niemal niezbędnym narzędziem do poszukiwania informacji. Najbardziej znaną na świecie jest oczywiście Google. Dzięki niej możemy zdobyć wiedzę na dany temat w zaledwie kilka sekund. Jakim cudem w mgnieniu oka jesteśmy w stanie uzyskać odpowiedź niemal na każde nasze pytanie?

Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Google, czyli wyszukiwarka internetowa, której używamy codziennie jest niczym innym, jak witryną internetową, posiadającą specjalne oprogramowanie umożliwiające wyszukiwanie informacji. Jest wykorzystywana zarówno przez zwykłych internautów, ale również i przez specjalistów SEO, którzy używają jej do pozycjonowania.

Czy wiesz, że w Polsce niemal 98% użytkowników Internetu korzysta z Google? Za nimi plasują się takie wyszukiwarki, jak: Bing (1,26%), Yahoo! (0,73%), Interia Katalog (0,11%), DuckDuckGo (0,09%) oraz MSN (0,01%).

Przejdźmy jednak do tego, jak ogólnie działają wyszukiwarki internetowe. Warto zwrócić uwagę na to, z jakich części się składają, a są to:

  • Pająk – jego zadaniem jest zbieranie informacji o treści strony poprzez sczytywania jej kodu. W przeciwieństwie do przeglądarki, pomija on znaczniki HTML. Pamięta tekst i taguje go, dodając znaczniki do treści. Celem tej czynności jest dostarczanie do programu wyszukującego informacji o ważności tekstów na stronie i o tematyce witryny.
  • Bazy danych – to właśnie tu trafiają informacje zebrane przez pająka. Przechowują one zaindeksowane strony i co jakiś czas ponownie je śledzą, by znów dodać znaczniki i zaindeksować ją.
  • Indeksy – to inaczej wykazy słów zebranych przez roboty Google. Każde słowo ma także wskazane miejsca, w których występuje. Zadaniem indeksów jest po prostu pomoc w odnalezieniu danej strony.
  • Program wyszukujący – jest to faktyczna wyszukiwarka, którą widzą i której używają na co dzień użytkownicy. W trakcie wyszukiwania program czyta wszystkie strony z bazy danych oznaczone w indeksie, jako te, które zawierają dane zapytanie.

Jak działa Google?

Chociaż Google często znajduje wyniki w niezwykle szybkim tempie – nawet w ułamku sekundy, to trzeba wiedzieć, że aby tak mogło się stać, musi wydarzyć się wiele rzeczy. Otóż aby wyszukiwarka działała skutecznie i dynamicznie, niezbędne są trzy etapy, czyli:

  • Proces pobierania – w trakcie tej fazy robot Google odnajduje nowe strony i aktualizuje witryny dodane wcześniej do indeksu Google. Jest to etap długotrwały, który używa mechanizmów algorytmicznych, pozwalających programom komputerowym na decydowanie o częstotliwości indeksowania witryn. Za cały ten proces odpowiada Googlebot. Do indeksu Google wprowadzane są zarówno informacje o nowych stronach, zmianach na istniejących oraz nieaktualnych linkach. Na efektywność pracy robotów w tym etapie wpływa bezpośrednio “crawl budget“.
  • Proces indeksowania – Googleboty przetwarzają każdą stronę, tworząc w ten sposób indeks wszystkich słów na niej występujących, a także wskazując ich miejsce w witrynie. Na tym etapie przetwarzane są również informacje umieszczone w tagach zawierających słowa kluczowe, a także atrybutach.
  • Proces dostarczania wyników – zanim wyniki zostaną przedstawione użytkownikowi, ich celność jest określana na podstawie ponad dwustu czynników. Wśród nich jest chociażby liczba odnośników, które prowadzą do danej strony, język, lokalizacja i inne dane na temat internauty. Googleboty przeszukują indeks, szukając fraz i słów kluczowych, by znaleźć najbardziej trafne wyniki.

Google to nie tylko najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, ale także zaawansowany system, który analizuje miliardy stron internetowych, aby dostarczyć użytkownikom najbardziej trafne wyniki. Warto zrozumieć, czym jest Google i jak działa ten potężny algorytm, aby skutecznie optymalizować swoją stronę pod kątem pozycjonowania.

Podstawą działania Google jest indeksowanie i rankingowanie treści. Roboty Google, zwane także botami, nieustannie przeszukują internet, aby dodawać nowe strony do swojego indeksu. Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę, Google analizuje miliardy danych i w ciągu ułamków sekundy dostarcza najbardziej trafne wyniki.

Co się dzieje po wpisaniu frazy do wyszukiwarki?

Kiedy wpisujemy kolejne litery, składające się na frazę, jaką chcemy wyszukać, Google już intensywnie pracuje. Wysyła podzielone na pakiety informacje do centrum serwerowego. Każdy z nich obiera inny kierunek, by znaleźć najkrótszą drogę. Już w momencie, gdy wpiszemy jedno słowo z całej interesującej nas frazy, Google, stosując autouzupełnianie, podpowiada nam najczęściej wyszukiwane z tym wyrazem zwroty. A to wszystko dzieje się w ułamku sekundy, uwierzysz?

Google dodał w 2015 roku do wyszukiwarki algorytm Rank Brain, który ma pomóc jej w przetwarzaniu wyników wyszukiwania i dostarczaniu użytkownikom bardziej odpowiednich wyników wyszukiwania. Analizuje znaczenie fraz kluczowych long tail, dzięki czemu wyniki są lepiej dopasowane do potrzeb użytkownika. Rank Brain cały czas się rozwija, ucząc się nowych słów kluczowych. Nawet widząc słowo lub frazę, których nie zna, może odgadnąć, jakie frazy mogą mieć podobne znaczenie i odpowiednio filtruje wynik, dzięki czemu jest bardziej efektywny w obsłudze nigdy wcześniej nie widzianych zapytań lub słów kluczowych.

Indeksowanie i pozycjonowanie – jak Google klasyfikuje treści?

Indeksowanie to proces, w którym roboty Google przeglądają strony internetowe, analizując ich treść, słowa kluczowe, linki i strukturę. Strony, które są dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO, mają większe szanse na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Kluczowym elementem procesu indeksowania jest optymalizacja treści oraz strategia linkowania, co oznacza, że pozycjonowanie domeny i struktura strony mają ogromne znaczenie dla widoczności w Google.

Ważne jest także zrozumienie, jak Google klasyfikuje treści. Główne czynniki rankingowe to jakość treści, użyte słowa kluczowe, szybkość ładowania strony, a także linki prowadzące do witryny (zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne). Aby dowiedzieć się więcej o terminach związanych z pozycjonowaniem, warto zapoznać się z naszym słownikiem marketingu.

Kompleksowe SEO dla stron firmowych

Kompleksowe pozycjonowanie strony internetowej na okres 30 dni: od optymalizacji, poprzez treści, na wartościowych linkach i artykułach kończąc. Pełne raporty i autorski panel klienta.

1500 zł netto

Algorytmy Google – jak wpływają na wyniki wyszukiwania?

Google stale aktualizuje swoje algorytmy, aby lepiej rozumieć intencje użytkowników i dostarczać jak najbardziej trafne wyniki. Każda aktualizacja algorytmu ma wpływ na ranking stron. Na przykład, Google zwraca uwagę na to, jak wartościowe są treści na stronie, czy odpowiadają one na pytania użytkowników, oraz czy strona dostarcza unikalne informacje.

Algorytmy takie jak „Panda”, „Penguin” czy „Hummingbird” to tylko niektóre z przykładów systemów oceniających jakość stron. Optymalizacja treści oraz ciągłe monitorowanie zmian w algorytmach jest niezbędne, aby strona była stale widoczna w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to proces, który wymaga stałej aktualizacji, aby nadążać za zmianami w algorytmach Google. Aktualne koszty związane z tym procesem można sprawdzić w naszym cenniku pozycjonowania stron.

Jak Google rozpoznaje intencje użytkownika?

Jednym z najważniejszych elementów działania Google jest analiza intencji użytkownika. Wyszukiwarka nie tylko analizuje frazy kluczowe, ale również stara się zrozumieć, co użytkownik naprawdę chce znaleźć. Dlatego treści zoptymalizowane pod kątem SEO powinny nie tylko zawierać odpowiednie słowa kluczowe, ale także być dostosowane do potrzeb i oczekiwań użytkownika.

Dla firm, które chcą dotrzeć do swoich odbiorców, optymalizacja treści powinna być skoncentrowana na odpowiedzi na pytania, które mogą zadać użytkownicy. Właściwie przygotowane artykuły SEO, w połączeniu z kampaniami reklamowymi Google Ads, mogą przynieść szybkie efekty. Aby dowiedzieć się więcej o kosztach kampanii reklamowych, warto zajrzeć do google ads cennika.

Kampania lokalna Google Ads

Stworzenie, optymalizacja i opieka nad kampanią Google Ads, promującą Twoją stronę wśród okolicznych mieszkańców lub specyficznych odbiorców.
1099 zł netto

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – siła SEO

Linkowanie jest jednym z najważniejszych elementów SEO. Google ocenia zarówno linki prowadzące do witryny (zewnętrzne), jak i te, które znajdują się na stronie (wewnętrzne). Odpowiednie linkowanie pomaga budować autorytet strony i zwiększa jej szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dobrze zoptymalizowane strony z odpowiednim linkowaniem mają większą szansę na osiągnięcie sukcesu, szczególnie w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych.

Linkowanie wewnętrzne pomaga użytkownikom w łatwiejszej nawigacji po stronie, co poprawia ich doświadczenie i zwiększa czas spędzony na stronie. Z kolei linki zewnętrzne odgrywają kluczową rolę w budowaniu autorytetu witryny, a ich jakość ma duży wpływ na ocenę przez Google. Więcej o znaczeniu linkowania oraz jego optymalizacji można dowiedzieć się podczas konsultacji SEO.

Tanie pozycjonowanie – czy warto oszczędzać?

Wielu właścicieli stron zastanawia się, czy tanie pozycjonowanie to odpowiednia strategia. Niższe koszty mogą być kuszące, ale w SEO jakość ma kluczowe znaczenie. Tanie usługi często nie obejmują kompleksowej analizy ani długoterminowej strategii, co może prowadzić do słabszych wyników. Aby dowiedzieć się, jakie działania są kluczowe w długoterminowym pozycjonowaniu, warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO.

Czy można żyć bez Google?

Z pewnością istnieją jednostki, które z różnych powodów unikają Google i wszystkich usług z nim powiązanych.  Jednak nie można zaprzeczyć stwierdzeniu, że wyszukiwarka stanowi niezbędne narzędzie do sprawnego poruszania się w Internecie. Google to prawa ręka każdego internauty, gdzie z pewnością zagląda kilkanaście, a może nawet kilkadziesiąt razy dziennie. To skomplikowany system, który nieustannie się rozwija. Zrozumienie, jak działa Google, oraz optymalizacja treści i struktury strony to klucz do sukcesu w internecie. Regularne aktualizacje algorytmów oraz właściwe pozycjonowanie, zarówno dla małych witryn, jak i dużych sklepów internetowych, wymaga solidnej wiedzy i przemyślanej strategii. Dobrze opracowane pozycjonowanie domeny może zapewnić stabilny i długoterminowy sukces Twojej witrynie.

Oceń
(3.7/5)

Udostępnij:
Zobacz nasze efekty
Zwiększ widoczność swojej witryny i skontaktuj się z

Paulina

Stanowisko: Kierownik ds. Sprzedaży i Marketingu

Telefon: +48 535 901 662

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kontakt dla klientów
    contact-person
    Paulina Najda
    Key Account Manager
    Formularz kontaktowy