Co to jest Google? - Pozycjonusz

Sprawdź nasze promocje w kwietniu wszystkie pakiety Google Ads taniej nawet o 40%!

Emilia Paśnicka
17/07/18

Co to jest Google?

Dziś trudno wyobrazić sobie życie bez Google. Gigant z Mountain View praktycznie zmonopolizował rynek wyszukiwarek na świecie. Każdego dnia przeciętny użytkownik internetu korzysta z tej najpopularniejszej wyszukiwarki dziesiątki razy, żeby znaleźć potrzebne potrzebne informacje.

Sieć globalna bez wątpienia zmieniła nasze życie i zastąpiła wiele rzeczy, stając się wielofunkcyjnym narzędziem, którym operujemy na co dzień. Z roku na rok coraz mniej osób wywołuje zdjęcia czy pisze tradycyjne listy. By znaleźć odpowiedź na interesujące nas zagadnienie, nie zaglądamy już do encyklopedii. Aby sprawdzić, jak pisze się dane słowo, nie sięgamy po słownik. Żeby posłuchać ulubionego wykonawcy, nie włączamy płyty w odtwarzaczu CD. Dzisiaj to wszystko jest zamknięte w jednym słowie – Internet, który dla większości jego użytkowników nie istnieje bez wyszukiwarki, która jest niemal niezbędnym narzędziem do poszukiwania informacji. Najbardziej znaną na świecie jest oczywiście Google. Dzięki niej możemy zdobyć wiedzę na dany temat w zaledwie kilka sekund. Jakim cudem w mgnieniu oka jesteśmy w stanie uzyskać odpowiedź niemal na każde nasze pytanie?

Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Google, czyli wyszukiwarka internetowa, której używamy codziennie jest niczym innym, jak witryną internetową, posiadającą specjalne oprogramowanie umożliwiające wyszukiwanie informacji. Jest wykorzystywana zarówno przez zwykłych internautów, ale również i przez specjalistów SEO, którzy używają jej do pozycjonowania.

Czy wiesz, że w Polsce niemal 98% użytkowników Internetu korzysta z Google? Za nimi plasują się takie wyszukiwarki, jak: Bing (1,26%), Yahoo! (0,73%), Interia Katalog (0,11%), DuckDuckGo (0,09%) oraz MSN (0,01%).

Przejdźmy jednak do tego, jak ogólnie działają wyszukiwarki internetowe. Warto zwrócić uwagę na to, z jakich części się składają, a są to:

  • Pająk – jego zadaniem jest zbieranie informacji o treści strony poprzez sczytywania jej kodu. W przeciwieństwie do przeglądarki, pomija on znaczniki HTML. Pamięta tekst i taguje go, dodając znaczniki do treści. Celem tej czynności jest dostarczanie do programu wyszukującego informacji o ważności tekstów na stronie i o tematyce witryny.
  • Bazy danych – to właśnie tu trafiają informacje zebrane przez pająka. Przechowują one zaindeksowane strony i co jakiś czas ponownie je śledzą, by znów dodać znaczniki i zaindeksować ją.
  • Indeksy – to inaczej wykazy słów zebranych przez roboty Google. Każde słowo ma także wskazane miejsca, w których występuje. Zadaniem indeksów jest po prostu pomoc w odnalezieniu danej strony.
  • Program wyszukujący – jest to faktyczna wyszukiwarka, którą widzą i której używają na co dzień użytkownicy. W trakcie wyszukiwania program czyta wszystkie strony z bazy danych oznaczone w indeksie, jako te, które zawierają dane zapytanie.

Jak działa Google?

Chociaż Google często znajduje wyniki w niezwykle szybkim tempie – nawet w ułamku sekundy, to trzeba wiedzieć, że aby tak mogło się stać, musi wydarzyć się wiele rzeczy. Otóż aby wyszukiwarka działała skutecznie i dynamicznie, niezbędne są trzy etapy, czyli:

  • Proces pobierania – w trakcie tej fazy robot Google odnajduje nowe strony i aktualizuje witryny dodane wcześniej do indeksu Google. Jest to etap długotrwały, który używa mechanizmów algorytmicznych, pozwalających programom komputerowym na decydowanie o częstotliwości indeksowania witryn. Za cały ten proces odpowiada Googlebot. Do indeksu Google wprowadzane są zarówno informacje o nowych stronach, zmianach na istniejących oraz nieaktualnych linkach. Na efektywność pracy robotów w tym etapie wpływa bezpośrednio “crawl budget“.
  • Proces indeksowania – Googleboty przetwarzają każdą stronę, tworząc w ten sposób indeks wszystkich słów na niej występujących, a także wskazując ich miejsce w witrynie. Na tym etapie przetwarzane są również informacje umieszczone w tagach zawierających słowa kluczowe, a także atrybutach.
  • Proces dostarczania wyników – zanim wyniki zostaną przedstawione użytkownikowi, ich celność jest określana na podstawie ponad dwustu czynników. Wśród nich jest chociażby liczba odnośników, które prowadzą do danej strony, język, lokalizacja i inne dane na temat internauty. Googleboty przeszukują indeks, szukając fraz i słów kluczowych, by znaleźć najbardziej trafne wyniki.

Co się dzieje po wpisaniu frazy do wyszukiwarki?

Kiedy wpisujemy kolejne litery, składające się na frazę, jaką chcemy wyszukać, Google już intensywnie pracuje. Wysyła podzielone na pakiety informacje do centrum serwerowego. Każdy z nich obiera inny kierunek, by znaleźć najkrótszą drogę. Już w momencie, gdy wpiszemy jedno słowo z całej interesującej nas frazy, Google, stosując autouzupełnianie, podpowiada nam najczęściej wyszukiwane z tym wyrazem zwroty. A to wszystko dzieje się w ułamku sekundy, uwierzysz?

Google dodał w 2015 roku do wyszukiwarki algorytm Rank Brain, który ma pomóc jej w przetwarzaniu wyników wyszukiwania i dostarczaniu użytkownikom bardziej odpowiednich wyników wyszukiwania. Analizuje znaczenie fraz kluczowych long tail, dzięki czemu wyniki są lepiej dopasowane do potrzeb użytkownika. Rank Brain cały czas się rozwija, ucząc się nowych słów kluczowych. Nawet widząc słowo lub frazę, których nie zna, może odgadnąć, jakie frazy mogą mieć podobne znaczenie i odpowiednio filtruje wynik, dzięki czemu jest bardziej efektywny w obsłudze nigdy wcześniej nie widzianych zapytań lub słów kluczowych.

Czy można żyć bez Google?

Z pewnością istnieją jednostki, które z różnych powodów unikają Google i wszystkich usług z nim powiązanych.  Jednak nie można zaprzeczyć stwierdzeniu, że wyszukiwarka stanowi niezbędne narzędzie do sprawnego poruszania się w Internecie. Google to prawa ręka każdego internauty, gdzie z pewnością zagląda kilkanaście, a może nawet kilkadziesiąt razy dziennie.

Oceń
(3/5)

Udostępnij:
Formularz kontaktowy

Paulina Najda

Telefon: +48 535 901 662

E-mail: p.najda@pozycjonusz.pl

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kontakt dla klientów
    contact-person
    Paulina Najda
    Key Account Manager
    Formularz kontaktowy