Dziennikarski Fundusz Ratunkowy Google to program pomocowy dla dziennikarzy, których dotknął kryzys związany z pandemią koronawirusa. Firma uruchomiła go po to, aby wspomóc lokalne redakcje w przetrwaniu kryzysu. W ramach programu można otrzymać od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Program obejmuje reakcje wielu krajów, także te w Polsce. Sprawdź, jak ubiegać się o pomoc.
Jak poinformowała firma, Dziennikarski Fundusz Ratunkowy Google (Journalism Emergency Relief Fund) ma na celu wsparcie finansowe małych i średnich redakcji, które działają głównie na lokalnych rynkach informacyjnych. Ma być to pomoc w formie żywej gotówki, która pomoże przetrwać niedofinansowanym redakcjom w obliczu pandemii COVID-19. Bardzo ważna informacja dotyczy globalnego zasięgu programu, dzięki czemu pieniądze mogą otrzymać także polskie podmioty.
Wnioski można składać od środy 15 kwietnia do 30 kwietnia 2020 r. do godz. 08:59 polskiego czasu. Google może skrócić lub wydłużyć okres przyjmowania wniosków jeśli zajdzie taka potrzeba. Pracownicy koncernu rozpatrują wnioski na bieżąco, więc Google zachęca redakcje, aby nie zwlekały z przesłaniem aplikacji.
Istnieją oczywiście ograniczenia i warunki, jakie redakcja lokalne musi spełnić, aby móc skorzystać z pomocy finansowej Google:
Aby aplikować o pomoc finansową dla dziennikarzy i redakcji trzeba wejść na stronę https://newsinitiative.withgoogle.com/journalism-emergency-relief-fund/apply/ i wypełnić formularz online. Tam należy podać podstawowe informacje na temat rodzaju publikowanych materiałów oraz ogólnie na temat działalności podmiotu, do którego redakcja należy. Trzeba także poinformować, na jakie cele firma wyda przyznane przez Fundusz pieniądze. Zgłoszenia będą weryfikowane i finansowane na bieżąco, a informacja o decyzji w sprawie przyznania pomocy zostanie przesłana niezwłocznie na maila wnioskodawcy. Dokładne kwoty, które można uzyskać oraz cały budżet Funduszu nie są znane. Jak podkreśla firma, osoby zaangażowane w projekt będą weryfikować potrzeby i rozdzielać pieniądze na bieżąco, w oparciu o potrzeby danej redakcji oraz region, w którym działa.
Dziennikarski Fundusz Ratunkowy Google to kolejna inicjatywa pomocowa, którą amerykańska firma kieruje do mniejszych podmiotów gospodarczych. Pod koniec marca Google zapowiedziało przekazanie 340 mln dolarów dotacji na budżety w Google Ads.