Reklama w Google Ads (AdWords). Mini przewodnik.

Dowiesz się, czym są reklamy Google Ads (wcześniej: AdWords). Jakie dają możliwości, gdzie się wyświetlają i dlaczego warto z nich korzystać. Pokażemy Ci, jakie kampanie są najbardziej popularne.

Google Ads, co to jest?

Google Ads to system reklamowy firmy Google. Ze względu na miejsce wyświetlania  reklam dzielimy go na kategorie: Sieć wyszukiwania, Sieć reklamowa, Zakupy Google, Wideo oraz Aplikacja. Same reklamy mogą przybierać formę tekstową, graficzną lub filmu wideo.

Google Ads jako narzędzie jest całkowicie darmowe. Jeśli chcesz korzystać z reklam w Google Ads, załóż darmowe konto i skonfiguruj je. Twoja praca na koncie będzie się skupiała na optymalizacji ustawień reklam, żeby można było efektywnie realizować cele biznesowe firmy.

Jakość reklam a wyświetlanie reklam Google Ads

Mechanizm wyświetlania reklam w Google Ads polega na licytacji. Bardzo ważne jest, żeby zadbać o jakość reklamy, bo wówczas zwiększa się szansa na jej wyświetlanie przy niższych kosztach. W zależności od tego, jaką wartość określisz w maksymalnym koszcie za kliknięcia (CPC) oraz jaki osiągniesz wynik jakości, Twoja reklama wyświetli się częściej, rzadziej lub wcale. Google pilnuje jakości reklam, by były przydatne dla odbiorców. Użytkownicy Internetu mogą zgłosić każdą reklamę (graficzną czy tekstową) jeśli uznają, że się im nie podoba, zasłania treść witryny albo zbyt często się wyświetla. Z kolei, jeśli Twoja reklama osiąga wysoki wynik jakości, będzie wyświetlać się powyżej konkurencji i może osiągnąć niższy koszt za kliknięcie. 

Specjaliści Agencji Interaktywnej WiWi na koncie klienta AdWords na bieżąco sprawdzają wyniki i optymalizują je tak, by osiągnąć jak najniższe koszty kliknięć przy możliwie najwyższej jakości reklam.

Dlaczego warto skorzystać z reklam Google Adwords (Ads)?

  • Kontrolujesz koszty i możesz zmieniać budżety
  • Analizujesz wyniki i trafność reklam
  • Precyzyjnie dobierasz cel, kanały i odbiorców reklam
  • Zasięg sieci reklamowej Google Ads – do 90% użytkowników internetu
  • Dobierasz treść reklam
  • Korzystasz z rozszerzeń i różnych formatów – zwiększasz zaangażowanie (na temat rozszerzeń więcej poniżej)
  • Reklama jest widoczna w: mapach, serwisach Google: Gmail, YouTube, na popularnych portalach
  • Możesz sprawdzić, jak robi to konkurencja

Rozszerzenia Google Ads

Aby jeszcze skuteczniej docierać do odbiorców, możesz korzystać z rozszerzeń reklam Google Ads. Kampanie, adekwatnie do obranych celów, powinny zawierać odpowiednio dobrane rozszerzenia, żeby mogły osiągnąć wyższe wyniki jakości niż konkurencja. Pozwoli to osiągnąć lepsze efekty konwersji i niższe koszty.

A do wykorzystania masz:

  • rozszerzenia linków do podstron
  • rozszerzenia objaśnień
  • rozszerzenia informacji w witrynie
  • rozszerzenia połączeń
  • rozszerzenia wiadomości
  • rozszerzenia lokalizacji
  • rozszerzenia powiązanej lokalizacji
  • rozszerzenia cen
  • rozszerzenia aplikacji
  • rozszerzenia opinii

Najważniejsze terminy Google Ads, które warto znać i rozumieć

  • Konwersja to inaczej odpowiedź na reklamę, np.: zapis na newsletter, zakup dokonany w sklepie on-line, wypełnienie formularza czy kliknięcie w buton reklamowy.
  • Współczynnik konwersji to wyrażany procentowo iloraz ilości konwersji do ilości kliknięć. Współczynnik konwersji często informuje o jakości oferty prezentowanej za pośrednictwem serwisu internetowego oraz o jakości ruchu, który prowadzi do serwisu.
  • Kliknięcie – gdy użytkownik kliknie Twoją reklamę, np. niebieski nagłówek reklamy tekstowej, Google Ads liczy to jako kliknięcie.
  • Wyświetlenie – jest liczone jedno wyświetlenie za każdym razem, gdy reklama zostanie pokazana w Google lub sieci Google.
  • Kampania – to zestaw grup reklam (ustawionych przez Ciebie reklam, słów kluczowych i stawek), które mają wspólne kierowanie na lokalizację, budżet i inne ustawienia. Każda kampania składa się z co najmniej jednej grupy reklam.
  • Słowo kluczowe –  to słowa lub wyrażenia, które opisują Twoje produkty lub usługi, wybrane w taki sposób, aby ułatwić określenie, gdzie i kiedy będą wyświetlane Twoje reklamy. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe służą do kierowania reklam do użytkowników. Dobra lista słów kluczowych zwiększa skuteczność reklam.
  • CTR, czyli Click Through Rate – wyrażany procentowo iloraz ilości kliknięć do ilości wyświetleń. To współczynnik, który informuje o skuteczności reklam. Twoim celem jest maksymalna ilość kliknięć w reklamę. Przykład: 100 (kliknięć) / 10000 (wyświetleń) * 100% = 1% CTR.
  • CPC, czyli Cost Per Click – koszt pojedynczego kliknięcia. Model rozliczenia Google Adwords, w którym płacisz za pojedyncze kliknięcie. Maksymalna stawka CPC to ustawiana w Adwords maksymalna wartość CPC, której nie możesz przekroczyć. Rzeczywisty koszt CPC, który płacisz – to minimalna kwota potrzebna do przelicytowania Twojej konkurencji, której reklama wyświetla się pod Twoją.
  • CPM, czyliCost Per Mille – koszt tysiąca wyświetleń reklamy. Model rozliczenia reklam Adwords najczęściej stosowany w sieci reklamowej (GDN).
  • CPV, czyliCost Per View – koszt obejrzenia wideo. Model rozliczenia reklam Adwords stosowany w przypadku reklam w serwisie YouTube.
  • ROAS, czylireturn on ad spend – wyrażany procentowo iloraz przychodu do kosztu.
    Przykład: 4000zł (przychód z konwersji) / 1000zł (koszt reklam Adwords) * 100% = 400% ROAS
  • CPA, czylicost per action – koszt konwersji, koszt akcji. Przykład: kampania wygenerowała 10 konwersji przy koszcie 300zł. Wtedy CPA wynosi 30zł.
  • GDN, czyliGoogle Display Network to sieć reklamowa Google Adwords, która obejmuje portale – wydawców treści biorących udział w programie Google AdSense (np. WP, Onet, Interia.pl, Gazeta.pl, blogi i strony tematyczne) oraz serwisy Google (YouTube, Bloger, Gmail).
  • GMC, czyliGoogle Merchant Center to system zarządzania plikiem produktowym wykorzystywanym na potrzeby PLA oraz remarketingu dynamicznego.

Rodzaje kampanii Google Ads (Adwords)

Wcześniej pokazaliśmy Ci ogólny podział na typy kampanii. Poznaj więcej możliwości kampanii reklamowych Google Ads

Reklamy w sieci wyszukiwania Google

Najpopularniejsze określenia tego rodzaju reklamy to: płatne wyniki wyszukiwania (paid search)płatne linki reklamowepłatne linkilinki sponsorowanereklama w wyszukiwarce. Reklamy mają formę tekstową. Zawierają nagłówek, opis, wyświetlany adres URL oraz rozszerzenia. Jako administrator konta Google Ads ustawiasz odpowiednie słowa kluczowe, na które reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce Google. Jeśli zlecisz tę usługę agencji, specjalista Google Ads będzie monitorował na bieżąco wyniki i konwersję tej reklamy. Dobierze najbardziej trafne słowa kluczowe, na które Twoja reklama będzie się pojawiała. Reklamy mogą się również wyświetlać w wyszukiwarkach partnerów sieci wyszukiwania, czyli w takich serwisach jak WP, Onet, Interia).

Dlaczego warto zainwestować w kampanie w sieci wyszukiwania Google Ads:

Masz elastyczne budżety i rozbudowany system optymalizacji kampanii

  • Rozliczasz reklamy w oparciu o koszt pojedynczego kliknięcia
  • Docierasz do użytkowników szukających Twoich produktów lub usług
  • Możesz bardzo dokładnie określić lokalizację odbiorców reklam, a nawet wykluczyć adresy IP
  • Możesz wyświetlać reklamy w mapach Google
  • Korzystasz z zaawansowanych opcji dopasowania słów kluczowych, ustawień społecznościowych i elastycznie dopasowujesz harmonogramy
  • Możesz na bieżąco monitorować wyniki
  • Możesz korzystać z list remarketingowych RLSA

Reklamy produktowe w Google Ads

Najpopularniejsze określenia tej formy reklamyto: reklamy produktowe, kampanie produktowePLA. Tego rodzaju reklamy zawierają kilka informacji: zdjęcie produktu i jego nazwę, adres sklepu, cenę produktu, opis lub formę dostawy. Podobnie jak wcześniej omówione reklamy tekstowe, reklamy produktowe wyświetlają się w sieci wyszukiwania Google. W przypadku reklam produktowych nie dobieramy ręcznie słów kluczowych, na które mają pojawiać się reklamy. Słowa kluczowe są automatycznie generowane na podstawie pliku produktowego przesłanego do osobnej usługi GMC (Google Merchant Center). Co ważne, dodatkowo te reklamy wyświetlają się w sieci partnerów wyszukiwania, w tym na Youtube czy w Zakupach Google (Google Shopping).

Uwaga!

Ponieważ reklamy wyświetlają się na automatycznie zdefiniowane słowa kluczowe, kampanie trzeba optymalizować, dodając wykluczenia albo odpowiednio dostosować plik produktowy, który jest przetwarzany przez Google Merchant Center.

Jakie możliwości dają Ci kampanie produktowe Google Ads?

  • Trafiasz bezpośrednio do osób, które szukają produktów z Twojego asortymentu
  • Osiągasz wyższe wskaźniki efektywności w tym często wyższą konwersję
  • Możesz wyświetlać reklamowane produkty w Google zakupy, YouTube oraz w sieci partnerów Google
  • Masz możliwość ustawiania stawek za reklamę na poziomie pojedynczego produktu
  • Dopasowujesz reklamę do odbiorców, lokalizacji, a nawet możesz wykluczyć adresy IP
  • Możesz korzystać z list remarketingowych RLSA
  • Masz wgląd do szczegółowych raportów i dużej ilości danych, które pozwalają badać efekty reklamy

Jak wyglądają reklamy w sieci reklamowej Google Ads?

Mają one różne formaty. Są to reklamy tekstowegraficznewideohtml5, elastyczne. Gdzie się pojawiają?Sąwyświetlane w sieci Google oraz na stronach partnerów Google. Wewnętrzna sieć Google to m.in. YouTube, Gmail lub Google Play. Sieć reklamowa partnerów Google obejmuje swoim zasięgiem ponad 90% użytkowników internetu. Do partnerów Google należą zarówno giganci typu Onet, WP, gazeta.pl czy Interia jak i mniejsze witryny. Właściciele mniej znanych serwisów, którzy chcą zarabiać na odwiedzinach jako partnerzy Google, także umożliwiają  wyświetlanie reklam w sieci reklamowej.

Sieć reklamowa Google Adwords daje możliwości bardzo szczegółowego kierowania reklam.

Dlaczego warto inwestować w kampanie reklamowe w sieci reklamowej?

  • Możesz kierować reklamy w bardzo precyzyjny sposób do konkretnych grup odbiorców na podstawie ich zainteresowań, zachowań czy przynależności do grup demograficznych.
  • Możesz łączyć metody kierowania reklam, np. biorąc pod uwagę słowa kluczowe witryn, dane demograficzne czy aktywność odbiorców
  • Reklamy te obejmują swoim zasięgiem ponad 90% internetu – to szczególnie ważne, gdy chce zbudować rozpoznawalną markę
  • Dostosowujesz harmonogram
  • Masz wgląd do zaawansowanych raportów i szczegółowych danych, co pozwala optymalizować reklamy

Na czym polegają kampanie reklamowe aplikacji w Google Ads?

Reklamy aplikacji Google Ads polegają na wezwaniu do działania i zachęcaniu do pobrania aplikacji. Reklamy wyświetlają się w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej oraz w aplikacjach.

Dlaczego warto uruchomić kampanie promocji Aplikacji:

  • Korzystasz ze skutecznej formy promocji aplikacji
  • Od razu widzisz efekty, które oceniasz na podstawie pobrania aplikacji
  • Możesz utworzyć zaawansowane listy remarketingowe
  • Promujesz się w Google Play

Reklamy wideo na You Tube w Google Ads

Reklamy wideo promują markę firmy w serwisie YouTube oraz w witrynach i aplikacjach partnerów należących do sieci partnerów wideo w sieci reklamowej Google. Jakie formaty możesz wykorzystać do tego rodzaju reklam? Możesz zastosować reklamę w przerywniku, która jest możliwa do pominięcia po 5 sekundach. Możesz także ustawić promocję filmu w wyszukiwarce serwisu, czyli Twoja reklama pojawi się na samej górze gdy ktoś uruchamia YouTube. Reklamy w przerywniku, zwane In-Stream, posiadają dodatkowo możliwość konfigurowania baneru towarzyszącego lub promocji produktów. Kampanie wideo rozliczane są w modelu CPV – Cost Per View lub CPM.

Dlaczego warto uruchomić kampanie wideo w Google Ads

  • Generowanie odwiedzin z drugiej największej wyszukiwarki na świecie
  • Niski koszt wyświetlenia filmu
  • Duże możliwości kierowania
  • Baner towarzyszący, promocja produktów

Reklamy dynamiczne Google Ads

Dodatkową możliwością w sieci reklamowej jest format reklam dynamicznych, które można kierować do osób znajdujących się na liście odbiorców remarketingu. Reklamy takie wyświetlają konkretne produkty, jakie oglądał internauta na naszej stronie podczas swojej poprzedniej wizyty. Do utworzenia takiego rodzaju reklamy potrzebne jest jeszcze skonfigurowane i połączone konto Google Merchant Center.

Partnerzy Google

Przy wyborze agencji, z którą chcesz współpracować, warto kierować się certyfikacją Google, która przyznaje status Partnera Google firmom według ściśle określonych kryteriów. Status „Google Partners” otrzymują agencje, które w ciągu 90dni, wydały minimum 10 000 $ na prowadzone kampanie, utrzymują wysoką skuteczność swoich reklam, którą mierzy system Google Ads oraz mają w swoim zespole minimum jednego certyfikowanego specjalistę.

Podsumowanie

Pokazaliśmy Ci podstawowe metody kierowania reklam Google Ads. Aby skutecznie planować działania marketingowe, warto znać poszczególne rodzaje reklam. Wówczas masz szansę zrealizować cele sprzedażowe i wizerunkowe swojego klienta.

Google Ads jest dobrym uzupełnieniem działań SEO. Korzystając z reklam Ads można kierować reklamy na słowa kluczowe, na które Twoja firma nie jest jeszcze w TOP10. Reklamy Google Ads także pozwolą Ci na zajęcie dwóch czołowych miejsc, kiedy jesteś TOP1/2 na określone słowo w wynikach organicznych, a nad nimi wyświetla się Twoja reklama. Zmniejszasz tym samym, szansę na kliknięcie w wynik Twojej konkurencji.

Artykuł partnerski we współpracy z Agencją Interaktywną WiWi.pl

Autor Lidia Dobrowolska

Reklama w Google Ads (AdWords). Mini przewodnik.
5 punktów (1) głosów


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Złóż zamówienie

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Nie wiesz jakie usługi wybrać?

Zadzwoń

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta