Marketing medyczny. 14 pomysłów na promowanie gabinetu - Pozycjonusz

Sprawdź nasze promocje w kwietniu wszystkie pakiety Google Ads taniej nawet o 40%!

Joanna Kulik
04/10/19

Marketing medyczny. 14 pomysłów na promowanie gabinetu

Istnieje wiele narzędzi, dzięki którym marketing medyczny będzie skuteczny i przyniesie klinice popularność w Google czy serwisie ZnanyLekarz. Media społecznościowe, SEO, content marketing, reklamy adwords czy email marketing to zaledwie kilka z nich. Poznaj skuteczne sposoby na marketing medyczny w Internecie.

 

Spis treści (kliknij, aby przejść)


Dlaczego warto inwestować w marketing medyczny?

Załóżmy, że prowadzisz placówkę z branży medycznej. Na przykład przychodnię lekarską, pracownię USG, gabinet rehabilitacji czy laboratorium medyczne. Oczywiście chcesz zainteresować pacjentów swoją ofertą, ale tradycyjna reklama wydaje Ci się mało skuteczna. To moment, aby zainwestować w marketing medyczny w Internecie. Sieć jest obecnie podstawowym źródłem informacji na każdy temat. To w Google, największej internetowej wyszukiwarce, szukamy produktów, ofert na usługi medyczne oraz danych na temat lekarzy, fizjoterapeutów, położnych. Ogromne znaczenie ma także wymiana opinii pacjentów w mediach społecznościowych i serwisach opinii. Na popularność gabinetów medycznych wciąż wpływa także reklama w internecie, jednak w wersji dopasowanej do specyfiki branży medycznej. W dzisiejszym wpisie przygotowałam sprawdzone sposoby na marketing medyczny. Powinien znać każdy właściciel placówki chcącej uchodzić za nowoczesną i przyjazną pacjentom.

1. Strona internetowa gabinetu medycznego

Rzeczywistość jest taka, że wiele gabinetów wciąż nie posiada swojej witryny internetowej. Być może ich właściciele uznają, że nie jest to konieczne, a wszystkich informacji wolą udzielać osobiście lub przez telefon. To duży błąd. Większość młodych pacjentów, a także tych w wieku średnim, zwłaszcza z dużych miast szuka informacji o przychodniach i lekarzach w sieci. To najwygodniejsza i niezobowiązująca metoda. Nieprzesadzone jest także twierdzenie, że Polak leczy się…w Google. Czy tego chcesz czy nie, ludzie zanim w ogóle pójdą do lekarza próbują zdiagnozować się sami w internecie lub na forach dyskusyjnych Zatem pamiętaj – to jest miejsce, gdzie musisz być obecny/a. Nowa lub przebudowana strona internetowa gabinetu medycznego przynosi wiele korzyści:

      • zaznaczasz istnienie swojej praktyki,
      • umożliwiasz sobie marketing medyczny w różnej formie,
      • wzbudzasz zaufanie do gabinetu i budujesz wizerunek profesjonalnej placówki (na zasadzie: skoro gabinet ma profesjonalną stronę, to istnieje naprawdę, pracują tam prawdziwi ludzie wymienieni z imienia i nazwiska),
      • prezentujesz swoją ofertę i wypisujesz wszystkie korzyści, jakie ze sobą niesie,
      • wyprzedzasz konkurencję – lekarze czy pracownie USG w większości nie mają stron www (wyjątkiem są gabinety medycyny estetycznej i gabinety stomatologiczne), więc wyróżniasz się i przyciągasz niezdecydowanych pacjentów.

Wszystko, o czym piszę w tym punkcie, dotyczy także przestarzałych, niezoptymalizowanych stron www. Taka witryna bardziej odstraszy niż zachęci pacjentów do odwiedzenia placówki. Strona www to Twoja wizytówka – dosłownie. Warto o nią zadbać, mając na uwadze zasady UX oraz przystosowanie do urządzeń mobilnych.  Zwłaszcza że postawienie nowej strony internetowej możesz zlecić profesjonalnej agencji interaktywnej lub programiście-freelancerowi.

2. Pozycjonowanie gabinetu medycznego

Następnym krokiem jest pozycjonowanie strony, inaczej SEO. To bardzo szeroka dziedzina, o której piszemy regularnie w innych wpisach na naszym blogu. Wyobraź sobie, że na każde zapytanie wpisane przez użytkownika w Google, wyszukiwarka znajduje mu setki tysięcy odpowiedzi i prezentuje w formie listy. To tak zwane wyniki wyszukiwania. Przykład:

      • ginekolog warszawa prywatnie 663 tys. wyników,
      • dobry dermatolog kraków 359 tys. wyników,
      • laboratorium wrocław 6 mln 290 tys. wyników,
      • weterynarz gdańsk wrzeszcz 14,5 tys. wyników.

A teraz dodaj do tego fakt, że internauta tych tysięcy nie potrzebuje, bo i tak kliknie…w pierwsze 2-3 wyniki. To, że na tych pozycjach znajdują się konkretne strony, to nie przypadek. Z różnych powodów Google uznało je za najlepiej odpowiadające na zapytanie użytkownika i najlepsze pod względem optymalizacji strony. Aby móc się tam znaleźć, potrzebne jest właśnie pozycjonowanie. SEO dla branży medycznej polega na podejmowaniu działań mających na celu wypromowanie strony gabinetu na liście wyników wyszukiwania na konkretne zapytania, tak zwane słowa kluczowe. Jeśli prowadzisz prywatny gabinet dermatologiczny w Białymstoku, to w Twoim interesie jest znalezienie się na górze w Google na zapytania, takie jak dermatolog białystok, dermatolog białystok nfz, dermatolog białystok prywatnie, dobry dermatolog białystok, dermatolog Białystok opinie itd. Pozycjonowanie najlepiej jest zlecić agencji SEO, ponieważ jest to dość czasochłonna metoda, jednakże bardzo skuteczna.

3. Pamiętaj o pozycjonowaniu lokalnym

A skoro jesteśmy przy nazwie naszego pięknego miasta, to warto napisać kilka słów na temat pozycjonowania lokalnego. Marketing medyczny jest ściśle powiązany z lokalizacją. Ponieważ Google do podsuwania użytkownikom wyników używa narzędzia geolokalizacji, musisz zadbać o zaznaczenie swojej placówki także pod tym kątem. Stąd w treściach umieszczonych na stronie musi znaleźć się odpowiednia ilość słów kluczowych zawierających nazwę miasta, gdzie pracujesz. Musisz także zadbać o przygotowanie wizytówki Google Moja Firma oraz w Google Maps. Dzięki temu np. internauci znajdujący się w Twoim pobliżu, szukając gabinetu Twojej specjalności, uzyskają informację o najbliżej znajdujących się placówkach, wśród których będziesz Ty. Jeśli nie wiesz jak rozpocząć pozycjonownaie gabinetu, możesz zamówić konsulatacje SEO w profesjonalnej agencji.

4. Content marketing medyczny

Strona internetowa i marketing internetowy są nierozłącznie powiązane z treściami. Tak zwany content marketing, czyli marketing treści to podstawa pozycjonowania i promowania witryn internetowych. Merytorycznie ciekawe i angażujące teksty zachęcą do dłuższego pozostania na stronie oraz zbudują Twoją markę w sieci jako platformy bogatej w wartościowe dla czytelników teksty. W przypadku placówek medycznych zakres tematów jest niemal niewyczerpany. Warto zadbać o blog na stronie, na którym będziemy publikować poradniki i artykuły związane z dziedziną medycyny, którą się zajmujemy. Dobrym pomysłem jest także publikowanie tzw. case studies, czyli opisów przypadków pacjentów (oczywiście bez podawania danych osobowych) oraz zastosowanego leczenia i jego efektów. E-marketing medyczny, czyli w formie wartościowych treści na stronie i bloga wzbudzą zaufanie do placówki, a zadbanie o optymalizację tekstów pod SEO  (copywriting SEO – https://slowodaje.pl/oferta/copywriting/) podbije pozycję Twojej witryny w Google.

5. Pokaż się swoim pacjentom

Wielu osobom pracującym w branży medycznej wydaje się, iż pacjentów nie interesują dodatkowe informacje na temat personelu przychodni. Nic bardziej mylnego. Dodanie biogramu pracowników na stronie to obowiązkowy element strategii marketingowej dla gabinetu medycznego. Powinny znaleźć się w nich informacje na temat wykształcenia, kwalifikacji, przebytych kursów i szkoleń, zawodowych i prywatnych zainteresowań lekarzy, położnych, pielęgniarek, asystentów, fizjoterapeutów, laborantów itd. pracujących w Twojej przychodni. Do tego koniecznie zdjęcia uśmiechniętych pracowników, które będą wzbudzać sympatię i zaufanie. Pacjenci przychodzący pierwszy raz do Twojej kliniki mogą mieć obawy. Widząc „znajome” twarze nabiorą przekonania, że znajdują się w bezpiecznym i znanym miejscu. Nawet jeśli będzie to tylko znajomość oparta o wcześniejszy research treści i zdjęć na stronie internetowej placówki.

6. Marketing medyczny to także PR

Marketing medyczny to w dużej mierze działania PR-owe. Każda prywatna placówka zarabiająca na pacjentach musi zainwestować w budowanie swojego profesjonalnego wizerunku nie tylko wśród osób z branży, lecz przede wszystkim wśród obecnych i przyszłych pacjentów. Jeśli masz osiągnięcia, którymi możesz się pochwalić – zrób to. Publikuj na stronie informacje i relacje z konferencji, sympozjów, z akcji dobroczynnych, z dni otwartych itd. Wszystkie wydarzenia warto opatrzyć relacją oraz fotografiami. Ponadto, jeśli Twoi pracownicy lub Ty sama/sam publikujesz w branżowych czasopismach – koniecznie poinformuj o Tym czytelników strony i nie zapomnij podać danych bibliograficznych do publikacji. Ponadto na bieżąco aktualizuj informacje i dodawaj kolejne relacje.

7. Marketing medyczny i obecność w social media

Prowadzenie profesjonalnego fanpage’a przychodni w social mediach jest dziś niemal obowiązkowe. Serwisy takie jak Facebook, LinkedIn czy nawet Instagram służą ludziom do wyszukiwania informacji i opinii na temat różnych placówek, także medycznych. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie prowadzić swoich profili, możesz zatrudnić do tego freelancera, agencję social media lub zainwestować w szkolenie swoich pracowników. Profile powinny być uzupełnione we wszystkie niezbędne informacje teleadresowe, profesjonalne zdjęcia profilowe z logo gabinetu oraz krótki opis działalności. Istotne jest, aby publikacje postów odbywały się regularnie. Warto dodawać zdjęcia z codziennego życia gabinetu, publikować fotografie personelu oraz pacjentów, jeśli wyrażą na to zgodę. Trzeba także podszkolić się z ważnych dla naszej branży hasztagów oraz portali typu spotted, gdzie użytkownicy pytają i polecają sobie wzajemnie różnych lekarzy, fizjoterapeutów i całe placówki.

8. Zaprzyjaźnij się z YouTubem

Możesz być zdziwiony jak duży wpływ na marketing medyczny mają profesjonalne konta klinik i przychodni prowadzone w serwisie YouTube. W tym miejscu warto publikować profesjonalnie przygotowane filmiki, w których dzielisz się z widzami wiedzą na tematy medyczne bliskie Twojej działalności. Możesz pokazać z wykorzystaniem aktora lub modela jak wyglądają różne przykładowe zabiegi oferowane w Twojej placówce. Możesz także publikować wywiady lub tak zwane FAQ, w których odpowiadasz na najczęściej pojawiające się pytania pacjentów.

9. Kontroluj opinie w serwisach społecznościowych

Media społecznościowe to także marketing medyczny. Serwisy te co do zasady są miejscem współtworzonym przez społeczność, czyli swoich użytkowników. Dlatego każdy fanpage gabinetu medycznego musi założyć konieczność wchodzenia w interakcje ze swoimi klientami-pacjentami. Użytkownicy Facebooka czy Instagrama często publikują opinie miejsc, które odwiedzili, a te są widoczne dla reszty użytkowników i mają ogromny wpływ na to, czy ktoś zdecyduje się na skorzystanie z usług konkretnego gabinetu medycznego. Marketing medyczny musi liczyć się także z negatywnymi recenzjami. Trzeba umieć radzić sobie z takimi sytuacjami i zrozumieć, że każdy ma prawo do wyrażania swojej opinii. Należy zadbać o to, aby opinie te były jak najlepsze, poprzez m.in. dostępność dla użytkowników, odpowiadanie na wiadomości, komentarze i recenzje. Na negatywne opinie zawsze odpowiadaj spokojnie i merytorycznie. Już sam styl, w jakim przychodnia reaguje na opinie na temat swoich usług świadczy o poziomie kultury jej pracowników. Pamiętaj o tym.

10. Zainwestuj w reklamę AdWords

Zgodnie z prawem gabinety medyczne czy kliniki mogą podawać do publicznej wiadomości informacje na temat świadczonych usług, o ile ich treść nie ma jawnych cech reklamy – nie zachwala i nie namawia. Nie jest to jednak przeszkodą w prowadzaniu takiej działalności informacyjnej za pomocą wielu dostępnych metod reklamy internetowej, przede wszystkim reklam AdWords. Reklamy Google Adwords (obecnie Ads) dają duże możliwości gabinetowi medycznemu na zaistnienie w świadomości większej liczby osób. Także tych, którzy wcześniej nie słyszeli o Twoim gabinecie. Pozwalają także znaleźć się na samej górze wyników wyszukiwania w Google niemal od razu. Oczywiście trzeba za nie zapłacić, przygotować kampanię i odpowiednio zoptymalizować treść reklamy, aby była zgodna z wytycznymi Google i polskiego prawa. Ich ogromną zaletą są różne modele rozliczeń, w których np. płacimy tylko, kiedy ktoś kliknie link. Pamiętaj też, że pozycjonowanie, marketing medyczny oraz wsparcie działań poprzez kampanie AdWords powinny być nastawione na wyniki lokalne.

11. Obecność w serwisie ZnanyLekarz a marketing medyczny

W przypadku gabinetów medycznych kopalnią wiedzy i opinii na temat lekarzy i przychodni jest serwis ZnanyLekarz.pl. To właśnie tam warto ulokować marketing medyczny. Portal chwali się, że odwiedza go 4 mln użytkowników miesięcznie i nie ma powodów mu nie wierzyć. Wystarczy spojrzeć, jak wysoko w Google wyświetlają się profile lekarzy dodane do tego serwisu. Chcąc zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów, gabinet musi się tam znaleźć. Warto przede wszystkim monitorować, co na nasz temat się pisze i reagować na negatywną opinię w odpowiedni sposób. Np. zostawiając odpowiedź, w której wyrażamy żal, iż pacjent jest niezadowolony i dziękujemy za cenną informację, która posłuży nam do polepszenia jakości usług. Sam serwis radzi w pigułce, jak optymalizować swoją wizytówkę, aby zwiększyć popularność placówki w wewnętrznych wynikach wyszukiwania:

      • pełne uzupełnienie informacji w wizytówce przychodni wliczając w to dokładne dane na temat świadczonych usług i pełną listę lekarzy,
      • szybkie odpowiadanie na opinie pacjentów pod wizytówką lekarzy polepsza marketing medyczny,
      • dodanie możliwości umawiania wizyt online poprzez aktualizowany kalendarz wizyt,
      • korzystanie z rozbudowanych statystyk pozwalających porównywać swoje osiągi w serwisie z konkurencyjnymi placówkami.

12. Zadbaj o komfort internautów w realu

Tylko zadowolony pacjent będzie skłonny wystawić nam pozytywną opinię w Internecie. zaufanie i popularność przychodni budujemy przede wszystkim poprzez najwyższej jakości usługi. Profesjonalna obsługa klienta (pacjenta) na żywo ma przełożenie na ilość i treść opinii w serwisach takich jak ZnanyLekarz.pl czy na Facebooku. Warto sobie uświadomić, że drobiazgi zupełnie nie związane z leczeniem mają duży wpływ na skuteczny marketing medyczny. Np. duży wybór czasopism i darmowe WiFi w poczekalni, ładna łazienka dla pacjentów, dystrybutor wody itd. Do tego warto dodać usługę przypominania o wizytach za pomocą SMS oraz możliwość zarejestrowania wizyty online. Co prawda wszyscy raczej umawiamy wizyty telefonicznie, ale z biegiem lat pewnie się to zmieni.

13. Zbieraj dane zwrotne od swoich pacjentów

Opinie, recenzje i komentarze w Internecie to zawsze cenne źródło informacji. Współczesny marketing medyczny jest oparty w głównej mierze na nich. Krytycznych komentarzy nie traktujmy jako osobistą zniewagę, lecz podejdźmy do nich na chłodno. W oparciu o nie dowiadujemy się wszak, co się pacjentom podoba, a co można by jeszcze poprawić. I to bez konieczności przeprowadzania kosztownych ankiet. Uważnie wczytujemy się w opinie i analizujemy je. Możemy dopytać o szczegóły. Być może pacjenci będą skłonni trochę ponarzekać, a my wyciągniemy z tego cenną wiedzę na temat strategii na przyszłość.

14. Ułatw kontakt pacjentów z Twoją placówką

 Drobne udogodnienia techniczne mogą wpłynąć na marketing medyczny oraz zwiększyć popularność i lojalność pacjentów Twojego gabinetu. Umożliw swoim pacjentom kontakt z Tobą na wiele sposób. Na stronie internetowej umieść dokładne dane adresowe i telefoniczne. Dodaj do tego także mapę interaktywną z zaznaczoną lokalizacją oraz formularz kontaktowy. Ponadto zadbaj o wszystkie techniczne aspekty dodawania lokalizacji w narzędziach marketingowych takich jak Mapy Google czy Google Moja Firma.

Pamiętaj też o użytkownikach smartfonów. Dopilnuj, aby mogli połączyć się telefonicznie z Twoim gabinetem bezpośrednio poprzez numer telefonu podany w wizytówce w Google. Marketing medyczny to także czat online na stronie www (czat online) i newsletter. Email marketing medyczny stwarza możliwość docierania z ofertą bezpośrednio do klientów na ich skrzynki mailowe. Jeśli przyjmiesz taką politykę, pozwól pacjentom na kontakty mailowe bezpośrednio z konkretnymi lekarzami czy fizjoterapeutami. Stwórz im adresy mailowe z nazwą domeny. Każdy pacjent z pewnością doceni możliwość takiej błyskawicznej konsultacji.

Oceń
(5/5)

Udostępnij:
Formularz kontaktowy

Joanna Kokot

Telefon: +48 883 570 809

E-mail: j.kokot@pozycjonusz.pl

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kontakt dla klientów
    contact-person
    Paulina Najda
    Key Account Manager
    Formularz kontaktowy