Co to jest konwersja? - Pozycjonusz
Pozycjonusz.pl
29/01/20

Co to jest konwersja?

Konwersja to konkretna i oczekiwana czynność wykonana przez odbiorcę treści na stronie internetowej. Jego działanie ma być reakcją na dany komunikat, na przykład w postaci kampanii reklamowej w Internecie. Konwersja ma miejsce wtedy, gdy użytkownik witryny lub e-commerce wykona czynność pożądaną przez jej właściciela. Istnieją pomocne narzędzia marketingowe, które będą pomocne w zoptymalizowaniu konwersji na stronie internetowej.

Konwersja – definicja

Każda osoba prowadząca określone działania w Internecie może inaczej odpowiedzieć na pytanie dotyczące tego, czym jest konwersja. Wynika to z odmiennych oczekiwań dotyczących działań wykonywanych przez użytkowników odwiedzających ich stronę, sklep internetowy czy portal. W skrócie można jednak określić, że w kontekście marketingu internetowego konwersja jest uznawana za wykonanie przez odbiorcę treści określonej czynności na stronie internetowej, która jest pożądana przez jej właściciela.

Konwersja jest znaczącym źródłem zarobków w Internecie, szczególnie dla właścicieli firm, którzy swoją ofertę przedstawiają za pośrednictwem strony www i w ten sposób chcą uzyskać kontakt z klientem. To także ogromne wsparcie dla właścicieli sklepów online, sprzedających swoje produkty przez Internet. Konwersja wykorzystywana jest też przez specjalistów sprzedających swoją wiedzę w sieci oraz ogromne portale i platformy, które udostępniają multimedia, treści oraz grafiki.

Przykładowe cele konwersji

Przykładowe cele konwersji

Jeśli chodzi o cele, konwersja może mieć ich naprawdę bardzo wiele. Jak wcześniej wspomniałam, często zależą one od indywidualnych oczekiwań właścicielu strony. Dla sklepów internetowych celem może być na przykład dokonanie zakupu przez klienta. Z kolei w przypadku witryn usługowych fachowcy będą oczekiwali zainteresowania usługami, np. w postaci wysłania zapytania przez formularz kontaktowy. Natomiast dużym portalom będzie zależało na tym, by użytkownik zapisał się do newslettera lub jak najdłużej pozostał na stronie, generując jak największą ilość odsłon.

Poniżej znajdziesz listę uniwersalnych celów konwersji:

  • zapisanie się do newslettera,
  • zarejestrowanie konta,
  • pobranie pliku, np. w postaci e-booka czy zdjęcia,
  • dodanie produktu do koszyka,
  • wypełnienie formularza lub ankiety,
  • dokonanie zakupu,
  • kliknięcie w baner reklamowy,
  • jak najdłuższe pozostanie na stronie,
  • pozostawienie danych kontaktowych,
  • obejrzenie wideo dostępnego na stronie,
  • udostępnienie produktu/usługi w social media,
  • przejście na konkretną podstronę.

Wskaźnik konwersji – jak obliczyć konwersję?

Wskaźnik konwersji (inaczej: współczynnik konwersji) ma za zadanie określić liczbę konwersji po przeliczeniu ich na liczbę wszystkich odwiedzin strony. Jego celem jest pomoc właścicielowi witryny w zmierzeniu efektywności swoich działań. Informuje, jaki procent użytkowników zrealizowało cel konwersji, czyli wykonało konkretne, oczekiwane działania, założone przez właściciela strony www. Im wyższy jest wskaźnik konwersji, tym lepiej. Właśnie dlatego warto pamiętać, że dla każdej witryny można wyznaczyć kilka różnych celów konwersji, a każdy z nich może mieć inny współczynnik.

Poniżej przedstawiamy prosty wzór na obliczenie konwersji:

Wzór wskaźnika konwersji

Jak optymalizować konwersje? 10 złotych zasad

Przede wszystkim każdy, kto posiada swoją stronę internetową musi odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki cel konwersji jest dla niego najważniejszy, a następnie powinien dbać o to, by go osiągnąć. Co zrobić, aby użytkownicy witryny nawiązywali z Tobą kontakt, kupowali produkty, zapisywali się do newslettera, czyli – innymi słowy – wypełniali cele konwersji? Otóż jest kilka sposobów na to, by na stronę trafiało jak najwięcej użytkowników, którzy są faktycznie zainteresowani Twoją ofertą.

  1.  Zadbaj o to, by prowadzone kampanie reklamowe pozwoliły Ci dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. Promowanie się frazą „najtańsi na rynku” nie przyniesie spodziewanych efektów, gdyż zawsze znajdzie się grupa osób, która po zapoznaniu się z ofertą uzna, że usługi/produkty są dla nich zbyt drogie.
  2. Pamiętaj, by poprawnie skonfigurować newsletter, formularz kontaktowy czy koszyk. Bez tego nie będziesz wiedzieć, jaką konwersję w rzeczywistości ma Twoja strona.
  3. Zanim oddasz stronę do użytku sprawdź, czy działa poprawnie. Chodzi przede wszystkim o proces składania zamówień i rejestracji, a także formularz kontaktowy. Znalezienie błędów w odpowiednim czasie uchroni Cię od strat.
  4. Jeśli chcesz zwiększyć swoją szansę na zdobycie nowych użytkowników, zastosuj się do strategii „coś za coś”. Skoro oczekujesz od nich wypełnienia formularza czy zapisania się do newslettera, zaproponuj im coś w zamian, np. darmowy e-book, kalendarz lub inny, przydatny plik do pobrania.
  5. A może warto wprowadzić darmową wysyłkę zamówień po przekroczeniu konkretnej kwoty? Takie rozwiązanie bardzo często zachęca klientów do większych zakupów.
  6. Zaoferuj swoim użytkownikom dodatkowe benefity wynikające z rejestracji konta na Twojej stronie. Mogą być to specjalne rabaty lub program punktowy.
  7. By zachęcić klientów do jeszcze większych zakupów w Twoim sklepie online, wypróbuj promocje w stylu „2+1” czy „Kup dwa, trzeci otrzymasz gratis”.
  8. Zadbaj o bezpieczeństwo na swojej stronie i zainstaluj certyfikat SSL. Chroni on dane użytkowników, co jest szczególnie ważne w przypadku e-commerce, gdzie klienci podają swoje dane osobowe oraz dokonują płatności online.
  9. Pamiętaj, że zarówno unikalne opisy, jak również wysokiej jakości zdjęcia produktów mają ogromne znaczenie dla potencjalnych klientów.
  10. Nie zapominaj o przyspieszeniu ładowania strony. Niecierpliwy użytkownik może bardzo szybko zrezygnować z szukania produktów na Twojej stronie na rzecz witryny konkurencji.

Konwersje a Google Analytics

Konto Google Analytics to skuteczne narzędzie umożliwiające rejestrowanie konwersji w witrynie. Po wdrożeniu kodu śledzenia witryny otrzymasz dostęp do informacji dotyczących zachowań użytkowników na naszej stronie. Wystarczy teraz ustawić w panelu administracyjnym mierzalne cele konwersji, jakie Cię interesują.

Dla swojej witryny możesz skonfigurować standardowe cele konwersji z dostępnego szablonu zdarzeń, zdecydować się na Cel inteligentny, automatycznie identyfikujący odpowiednich odbiorców lub wybrać samodzielną konfigurację niestandardowego celu konwersji.

Konfiguracja celu

Następnie musisz określić rodzaj swojego celu, czyli jaki konkretny wskaźnik chcesz mierzyć. Do wyboru masz:

  • wejście przez internautę na konkretną stronę docelową,
  • minimalny czas trwania sesji w witrynie,
  • minimalna głębokość wizyty, czyli ilość obejrzanych stron,
  • zarejestrowane zdarzenie, wymagające dodatkowej konfiguracji warunków zdarzenia.

Opis celu

Na końcu konieczne jest ustawienie szczegółów naszego celu. Przydatną funkcją jest możliwość weryfikacji współczynnika konwersji w ostatnich 7 dniach. Pozwoli to sprawdzić, czy cel został prawidłowo skonfigurowany.

Szczegóły celu

Dla sklepów internetowych mierzących konwersje w formie transakcji przeznaczone są ustawienia e-commerce. Dzięki tej funkcji w panelu Analytics możesz prześledzić, jakie działania oraz które kanały skłoniły internautę do zakupu w sklepie.

Konfiguracja e-commerce

Gdy do konta Google Analytics podepniesz również konto reklamowe Google Ads, będziesz mógł sprawdzić, jakie słowa kluczowe, reklamy, grupy reklam oraz kapanie są najskuteczniejsze, jeśli chodzi o oczekiwane działania klienta.

Dzięki informacji o kosztach i przychodach system Analytics określi Ci poziom zwrotu z nakładów na reklamę ROAS. To z kolei pozwoli w przyszłości podjąć jeszcze bardziej efektywne działania związane z wydatkami na reklamy. Kolumna zawierająca ROAS domyślnie znajduje się w eksploratorze o nazwie Kliknięcia (a nie E-commerce, co jest dziwne).

ROAS

Co więcej, dostęp do takich wyników finansowych może umożliwić kampaniom reklamowym inteligentne określanie stawek. Dzięki temu automatyczne systemy uczące się samodzielnie optymalizują kampanię według wyznaczonych celów biznesowych.

Docelowy ROAS

Podsumowanie

Celem prowadzenia każdej strony internetowej jest pozyskiwanie unikalnych użytkowników. Z kolei sklepu online – zdobywanie nowych użytkowników, a tym samym osiąganie coraz większych przychodów ze sprzedaży produktów lub usług. Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja witryna spełnia te założenia, koniecznie zadbaj o odpowiednie cele oraz optymalizację konwersji. Jak to zrobić? Przede wszystkim dopasowując wszelkie działania do charakteru swojej działalności. Nie bój się testować różnych opcji, ponieważ tylko w taki sposób uda Ci się znaleźć najbardziej efektywne rozwiązania!

Oceń
(5/5)

Udostępnij:
Zobacz nasze efekty
Zwiększ widoczność swojej witryny i skontaktuj się z

Joanna

Stanowisko: Account Manager

Telefon: +48 883 570 809

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kontakt dla klientów
    contact-person
    Joanna Kokot
    Account Manager
    Formularz kontaktowy