Konwersja to konkretna i oczekiwana czynność wykonana przez odbiorcę treści na stronie internetowej. Jego działanie ma być reakcją na dany komunikat, na przykład w postaci kampanii reklamowej w Internecie. Konwersja ma miejsce wtedy, gdy użytkownik witryny lub e-commerce wykona czynność pożądaną przez jej właściciela. Istnieją pomocne narzędzia marketingowe, które będą pomocne w zoptymalizowaniu konwersji na stronie internetowej.
Każda osoba prowadząca określone działania w Internecie może inaczej odpowiedzieć na pytanie dotyczące tego, czym jest konwersja. Wynika to z odmiennych oczekiwań dotyczących działań wykonywanych przez użytkowników odwiedzających ich stronę, sklep internetowy czy portal. W skrócie można jednak określić, że w kontekście marketingu internetowego konwersja jest uznawana za wykonanie przez odbiorcę treści określonej czynności na stronie internetowej, która jest pożądana przez jej właściciela.
Konwersja jest znaczącym źródłem zarobków w Internecie, szczególnie dla właścicieli firm, którzy swoją ofertę przedstawiają za pośrednictwem strony www i w ten sposób chcą uzyskać kontakt z klientem. To także ogromne wsparcie dla właścicieli sklepów online, sprzedających swoje produkty przez Internet. Konwersja wykorzystywana jest też przez specjalistów sprzedających swoją wiedzę w sieci oraz ogromne portale i platformy, które udostępniają multimedia, treści oraz grafiki.
Jeśli chodzi o cele, konwersja może mieć ich naprawdę bardzo wiele. Jak wcześniej wspomniałam, często zależą one od indywidualnych oczekiwań właścicielu strony. Dla sklepów internetowych celem może być na przykład dokonanie zakupu przez klienta. Z kolei w przypadku witryn usługowych fachowcy będą oczekiwali zainteresowania usługami, np. w postaci wysłania zapytania przez formularz kontaktowy. Natomiast dużym portalom będzie zależało na tym, by użytkownik zapisał się do newslettera lub jak najdłużej pozostał na stronie, generując jak największą ilość odsłon.
Poniżej znajdziesz listę uniwersalnych celów konwersji:
Wskaźnik konwersji (inaczej: współczynnik konwersji) ma za zadanie określić liczbę konwersji po przeliczeniu ich na liczbę wszystkich odwiedzin strony. Jego celem jest pomoc właścicielowi witryny w zmierzeniu efektywności swoich działań. Informuje, jaki procent użytkowników zrealizowało cel konwersji, czyli wykonało konkretne, oczekiwane działania, założone przez właściciela strony www. Im wyższy jest wskaźnik konwersji, tym lepiej. Właśnie dlatego warto pamiętać, że dla każdej witryny można wyznaczyć kilka różnych celów konwersji, a każdy z nich może mieć inny współczynnik.
Poniżej przedstawiamy prosty wzór na obliczenie konwersji:
Przede wszystkim każdy, kto posiada swoją stronę internetową musi odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki cel konwersji jest dla niego najważniejszy, a następnie powinien dbać o to, by go osiągnąć. Co zrobić, aby użytkownicy witryny nawiązywali z Tobą kontakt, kupowali produkty, zapisywali się do newslettera, czyli – innymi słowy – wypełniali cele konwersji? Otóż jest kilka sposobów na to, by na stronę trafiało jak najwięcej użytkowników, którzy są faktycznie zainteresowani Twoją ofertą.
Konto Google Analytics to skuteczne narzędzie umożliwiające rejestrowanie konwersji w witrynie. Po wdrożeniu kodu śledzenia witryny otrzymasz dostęp do informacji dotyczących zachowań użytkowników na naszej stronie. Wystarczy teraz ustawić w panelu administracyjnym mierzalne cele konwersji, jakie Cię interesują.
Dla swojej witryny możesz skonfigurować standardowe cele konwersji z dostępnego szablonu zdarzeń, zdecydować się na Cel inteligentny, automatycznie identyfikujący odpowiednich odbiorców lub wybrać samodzielną konfigurację niestandardowego celu konwersji.
Następnie musisz określić rodzaj swojego celu, czyli jaki konkretny wskaźnik chcesz mierzyć. Do wyboru masz:
Na końcu konieczne jest ustawienie szczegółów naszego celu. Przydatną funkcją jest możliwość weryfikacji współczynnika konwersji w ostatnich 7 dniach. Pozwoli to sprawdzić, czy cel został prawidłowo skonfigurowany.
Dla sklepów internetowych mierzących konwersje w formie transakcji przeznaczone są ustawienia e-commerce. Dzięki tej funkcji w panelu Analytics możesz prześledzić, jakie działania oraz które kanały skłoniły internautę do zakupu w sklepie.
Gdy do konta Google Analytics podepniesz również konto reklamowe Google Ads, będziesz mógł sprawdzić, jakie słowa kluczowe, reklamy, grupy reklam oraz kapanie są najskuteczniejsze, jeśli chodzi o oczekiwane działania klienta.
Dzięki informacji o kosztach i przychodach system Analytics określi Ci poziom zwrotu z nakładów na reklamę ROAS. To z kolei pozwoli w przyszłości podjąć jeszcze bardziej efektywne działania związane z wydatkami na reklamy. Kolumna zawierająca ROAS domyślnie znajduje się w eksploratorze o nazwie Kliknięcia (a nie E-commerce, co jest dziwne).
Co więcej, dostęp do takich wyników finansowych może umożliwić kampaniom reklamowym inteligentne określanie stawek. Dzięki temu automatyczne systemy uczące się samodzielnie optymalizują kampanię według wyznaczonych celów biznesowych.
Celem prowadzenia każdej strony internetowej jest pozyskiwanie unikalnych użytkowników. Z kolei sklepu online – zdobywanie nowych użytkowników, a tym samym osiąganie coraz większych przychodów ze sprzedaży produktów lub usług. Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja witryna spełnia te założenia, koniecznie zadbaj o odpowiednie cele oraz optymalizację konwersji. Jak to zrobić? Przede wszystkim dopasowując wszelkie działania do charakteru swojej działalności. Nie bój się testować różnych opcji, ponieważ tylko w taki sposób uda Ci się znaleźć najbardziej efektywne rozwiązania!