Mobile First Index zaczął działać. Co to zmieni w SEO?

Google ogłosiło start Mobile First Index. Oznacza to, że od teraz przy określaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania pod uwagę będzie brana najpierw wersja na urządzenia mobilne, a dopiero później ta przeznaczona na komputery stacjonarne.

Za decyzją Google stoi stale rosnący ruch z telefonów komórkowych w internecie. Począwszy od 2015 roku liczba wyszukań dokonanych na urządzeniach mobilnych z miesiąca na miesiąc coraz bardziej przewyższa te, które są wprowadzane na komputerach. Taki sam powód podano, kiedy na początku tego roku Google ogłosiło Speed Update. Wspomniana aktualizacja algorytmu będzie obniżała ranking stron internetowych, które zbyt wolno wczytują się na telefonach komórkowych lub tabletach. Dla branży SEO wprowadzenie Mobile First Index nie jest zaskoczeniem, ponieważ już od dawna Google informowało, że ma takie plany.

ruch mobilny w internecie

Ilość stron wyświetlanych przez urządzenia mobilne rośnie z roku na rok.
Źródło: statista.com

Jak Mobile First Index wpłynie na SEO?

Wprowadzone zmiany z pewnością przyczynią się do dużych wahań w wynikach wyszukiwania. W szczególności dotyczyć to będzie stron, które do tej pory nie były w pełni dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że pozycjonowanie stron, które nie posiadają wersji na telefony komórkowe i tablety, będzie od teraz znacznie trudniejsze. Google opublikowało już oficjalny poradnik dla developerów dotyczący Mobile First Index. Można się z niego dowiedzieć o najważniejszych czynnikach, które od teraz wpływają na ustalanie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania.

Najbardziej istotne elementy optymalizacji, na które trzeba zwrócić uwagę to:

  • Treść w wersji mobilnej powinna być dokładnie taka sama jak w wersji na komputery. Dotyczy to nie tylko czystego tekstu, ale również obrazów (łącznie z ich atrybutami alt) oraz filmów.
  • Dane strukturalne powinny być obecne na obu wersjach strony. W przypadku, gdy adresy URL w wersji mobilnej i desktopowej różnią się od siebie powinno to znaleźć również odzwierciedlenie w danych strukturalnych.
  • Metadane takie jak znacznik title oraz description powinny być obecne na obu wersjach strony. Tak samo jak w przypadku treści nie mogą się one różnić niezależnie od tego czy są na stronie mobilnej czy desktopowej.

Google jednocześnie uspokaja, że strony, które nie posiadają wersji mobilnej nie zostaną całkowicie usunięte z indeksu. Należy się jednak liczyć z tym, że od tej pory będą one pokazywane znacznie niżej w wynikach wyszukiwania.

Kiedy Mobile First Index zacznie działać?

Wdrożone zmiany nie oznaczają, że z dnia na dzień strony, które nie posiadają mobilnej wersji spadną w pozycjach. Cały proces indeksowania na nowo domen potrwa zapewne dość długo. Jednak należy się spodziewać, że prędzej czy później na pierwszych stronach wyników wyszukiwania będzie bardzo trudno znaleźć strony, które nie są dostosowane do urządzeń przenośnych.  Dlatego też w tym momencie właściciele stron powinni przede wszystkim zadbać o to, aby ich witryny zostały w pełni zoptymalizowane pod kątem mobilnego SEO.

Jak sprawdzić czy strona jest już uwzględniona w Mobile First Index?

W komunikacie opublikowanym na oficjalnym blogu Google poinformowano, że o tym czy dana strona została dodana do Mobile First Index będzie można się dowiedzieć z Search Console. Ponadto ostrzeżono, że w związku z tym może znacząco wzrosnąć częstotliwość wizyt robotów indeksujących. Będzie to miało przełożenie na zwiększenie obciążenia serwerów, dlatego też należy upewnić się, że dostawca hostingu będzie w stanie zapewnić odpowiednio stabilne parametry świadczonych usług.

komunikat o mobile first index

Przykładowy komunikat o dodaniu strony do Mobile First Index.
Źródło: developers.google.com

Mobile First Index zaczął działać. Co to zmieni w SEO?
4.7 punktów (16) głosów


5 Komentarz

  1. Copy

    Taka zmiana była tylko kwestią czasu. Coraz wiecej osób używa internetu na urządzeniach mobilnych.

  2. seo-lider

    Dobrze, że proces jest rozłożony w czasie, a nie natychmiastowy, bo byłoby niezłe zamieszanie w wynikach 😉 trzeba to wykorzystać i brać się za konkretną optymalizacje stron póki czas

  3. Karol D

    Super, w końcu jakaś oficjalna informacja od Google. Teraz trzeba to przedstawić jeszcze śpiącym klientom że trzeba dostosować stronę do urządzeń mobilnych żeby utrzymać ruch.

  4. Marek

    Jeżeli do tej pory klient nie zrobił strony dostosowanej do urządzeń mobilnych to sama oficjalna informacja od Google nie obudzi klienta bo w większości to nie są śpiący klienci czy niedoinformowani tylko nie mający podstawowej wiedzy i z zakresu seo ale tez i ogólnych działań w internecie związanych z reklamą i wyświetlaniem się w wyszukiwarce.

Komentowanie zamknięte.

Zamów

Już teraz

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Centrum pomocy

Zadzwoń

nie wiesz jakie pakiety wybrać?

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta