TRENDY SEO 2022. Jak zmieni się pozycjonowanie? | Pozycjonusz

Sprawdź nasze promocje w kwietniu wszystkie pakiety Google Ads taniej nawet o 40%!

Patrycja
04/01/22

Trendy SEO 2022

Ciekawi Was, co przyniesie branża SEO w 2022 roku? Ten dział marketingu internetowego jest wyjątkowo niestabilny i nieprzewidywalny. Potwierdzają to choćby aktualizacje Google, które miały miejsce w ostatnich miesiącach. W niektórych przypadkach wywróciły rankingi do góry nogami. Już od jakiegoś czasu pojawiają się spekulacje i przypuszczenia na temat tego, na czym specjaliści SEO powinni skupić się w nadchodzącym roku. Jeżeli chcesz nadążać za intensywnie zmieniającym się rynkiem e-marketingu, to zdecydowanie zachęcam do poznania opinii cenionych i światowych ekspertów, którzy omawiają trendy SEO 2022.

Trendy SEO 2022. Najważniejsze spostrzeżenia ekspertów z całego świata.

Z dnia na dzień specjaliści ds. pozycjonowania stron internetowych przekonują się coraz bardziej, że SEO to coś znacznie więcej, niż “zwykły” marketing w wyszukiwarkach. Standardowe działania nie wystarczą, by zająć podium w wynikach wyszukiwania. Najważniejsze stają się wrażenia internauty w podróży internetowej, a także nowoczesna technologia i osobiste zaangażowanie się w działalność w sieci (o czym przekonamy się za chwilę). Co więcej, to wszystko razem wzięte będzie miało coraz większy wpływ na to, czy wyszukiwarka Google pozwoli pojawić się w TOP3, czy też nie.

Każdy, kto nie chce wypaść z obiegu, szuka specjalistycznej wiedzy, dzieli się swoim doświadczeniem i czerpie z doświadczeń innych. Te osoby z pewnością zainteresuje niedawno opublikowana treść na temat trendów w SEO na rok 2022. Search Engine Journal opublikował obszerny poradnik, w którym zawartych jest aż 44 opinii specjalistów SEO na temat tego, co prawdopodobnie pozwoli zdobyć szczyty wyników wyszukiwania w 2022 roku. Wśród osobistości wypowiadających się na dany temat znaleźli się między innymi:

  • Loren Baker – założyciel Search Engine Journal,
  • Mordy Oberstein – przedstawiciel Semrush,
  • Patrick Stox – przedstawiciel Ahrefs,
  • Jackie Chu – globalny lider SEO przedsiębiorstwa UBER,
  • Jori Ford – szef marketingu w firmie FoodBoss (wydawcy internetowego).

Tak wiele spostrzeżeń osób działających w rozmaitych branżach daje naprawdę ciekawy pogląd na marketing w wyszukiwarkach w nowym roku. Naszym zdaniem warto się z nimi zapoznać i pomyśleć, czego faktycznie nigdy wcześniej nie uwzględniały nasze działania. Z pewnością już w trakcie czytania przyjdzie Wam wiele nowych i ciekawych pomysłów do głowy, które pozwolą poprawić działania SEO. Postanowiliśmy omówić najważniejsze z nich.

Intencja użytkownika sieci

Google już od długiego czasu uwrażliwia nas, że doświadczenia użytkownika Internetu są najważniejsze. Wszelkie działania przez nas prowadzone powinny skupiać się na pozytywnym odbiorze przez wirtualną społeczność. Idąc tym tokiem myślenia, na piedestale trendów SEO 2022 staje intencja użytkownika. Zdecydowanie będzie to najważniejszy aspekt (a przynajmniej powinien być) każdej strategii marketingu treści.

O tym, jak ważny staje się zamiar użytkownika, świadczy choćby zmiana wprowadzona niedawno przez Google. Jest nią wyświetlanie w wynikach wyszukiwania, w polu meta description, wycinka tekstu ze strony, który najlepiej odpowiada do zapytań użytkowników wpisywanych w wyszukiwarce internetowej. Znajomość słów kluczowych jest niezwykle ważna, ale tym razem nie wystarczy. Kluczowe staje się holistyczne podejście do całości tworzenia strategii contentu, niezależnie, czy są to wpisy blogowe czy forma wideo. Musi ona uwzględniać zarówno bezpośrednie znaczenie słów kluczowych, jak również intencję użytkownika i całościowy kontekst. Ponadto, wszystko musi współgrać z tym, co my, jako osoby tworzące content, chcemy przekazać.

Czas “na serio” podejść do tematu i zacząć inteligentnie wykorzystywać znajomość keywords wczuwając się w e-konsumenta tak, by spełnić cel jego wyszukiwania.

Jakość treści na stronie

Mówiąc o trendach w SEO 2022 większość oczekuje zapewne innowacyjnych rozwiązań czy wskazówek. Tymczasem w nadchodzącym roku uwaga skupiona zostanie na jakości treści, ale… bardziej niż zwykle. Wszelkie aktualizacje Google (aktualizacja algorytmu BERT czy algorytmu MUM) zmierzają do tego, by jak najlepiej wyselekcjonować treść publikowaną w sieci. Choć niektóre zmiany dopiero zostaną wdrożone w Polsce, to czas przygotować się do nowej rzeczywistości już teraz.

Przede wszystkim, zauważyć można problem z indeksacją stron internetowych. W GSC często pojawia się komunikat zwrotny na temat przesłanego adresu url – “Odkryte, ale nie zaindeksowane”. Brodie Clark podpowiada, że w większości przypadków może wynikać to z nijakiej treści, której w sieci o podobnej tematyce i przesłaniu jest już wiele. Dlatego indeksacja kolejnej może poczekać. Natomiast strony, które zawierają wyjątkową i wartościową treść, która jest trudno dostępna i nietuzinkowa, zazwyczaj zostają szybciej zauważone przez roboty Google. W związku z tym, specjalista SEO sugeruje, by skupić się na wyspecjalizowaniu w jakiejś dziedzinie i szerokim łukiem unikać ogólnikowych tematów.

Ponad to, wspomniane aktualizacje również przyczynią się do konieczności poprawy jakości tworzonej treści. Algorytm MUM, którego sztuczna inteligencja potrafi odczytać intencję użytkownika po wpisanym zapytaniu w wyszukiwarkę, “wypluje” w wynikach wyszukiwania niekoniecznie te strony, które zawierają dosłownie wpisaną frazę, a raczej te, których treść jest lepszej jakości, bardziej zrozumiała dla użytkownika i bogata w cenny przekaz.

Co więcej, podkreśla się rolę copywritera z umiejętnościami SEO lub odwrotnie – specjalisty SEO, który potrafi tworzyć treść pod użytkownika. Jedno i drugie musi ze sobą współgrać. W innym wypadku efekty pozycjonowania stron mogą być zgoła odmienne.

Zmiany w SERP

Kolejny rok to kolejne zmiany w wynikach wyszukiwania organicznego. Możemy spodziewać się pojawienia się nowych funkcji bądź układów w SERP-ie. Przede wszystkim:

  • Wyniki zorientowanie na fakty i potwierdzone informacje

Ze względu na przesyt informacji w najbliższym roku wyniki w SERP prawdopodobnie będą mocno filtrowane pod względem rzetelności informacji, a nacisk kładziony będzie na fakty.

  • Zmiany wizualnego wyglądu wyników

Niby nic, a jednak może wpłynąć to na zmniejszenie liczby stron pojawiających się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. W zamian może pojawić się więcej reklam kierujących do zakupów online. Trendy SEO 2022 wskazują również na wzrost znaczenia opinii publicznej, również w temacie reputacji firmy.

  • Lokalne wyniki wyszukiwania zyskują na znaczeniu

W 2022 roku TOP3 w SERP niekoniecznie zajmą najlepsze witryny z najlepszą treścią, bowiem na znaczeniu zyskuje treść specyficzna dla danej lokalizacji – kraju czy nawet regionu. Specjaliście zgodnie radzą, by zwrócić uwagę na lokalne frazy kluczowe i pod taką intencję kreować treść.

 

Pakiet linków SEO Firmowy1

Dodanie strony do 50 katalogów firmowych czyli pozyskanie 50 linków. Pakiet idealny kiedy pozycjonujemy się lokalnie w swoim mieście. W cenie są opłaty aktywacyjne, teksty i pełny raport w autorskim panelu Klienta.
531 zł netto
559 zł

Pakiet linków SEO TrustRank1

Dodanie strony do 50 najmocniejszych i najpopularniejszych katalogów płatnych w Polsce czyli pozyskanie 50 linków. W cenie są opłaty aktywacyjne, teksty i pełny raport w autorskim panelu klienta.

569 zł netto
599 zł

Pakiet linków SEO Ogłoszenia1

Pozyskamy dla Ciebie 25 linków z profesjonalnych serwisów ogłoszeniowych. To nie tylko wartościowe źródło linka, ale także dodatkowa reklama i dobra dywersyfikacja odnośników prowadzących do Twojej strony! Do tego teksty i pełen raport w panelu klienta.
349 zł netto

Grafiki i treści wizualne

Kolejna ciekawa uwaga odnośnie trendów w SEO od założyciela Search Engine Journal – Loren’a Baker’a: spadek znaczenia obrazów pobieranych ze stocków i wzrost znaczenia oryginalnych i unikalnych grafik, najlepiej będących własnością intelektualną. Według Baker’a strony internetowe wykorzystujące własne obrazy zyskają nie tylko w wynikach obrazu czy produktów, ale również standardowym SERP-IE. Co więcej, zapowiada się, że roboty Google już niedługo będą potrafiły rozpoznać, co dla użytkownika może przynieść najlepszą odpowiedź na jego zapytanie i najwięcej satysfakcji – strona internetowa, obraz czy może wideo. Dlatego nie należy lekceważyć znaczenia obrazów i treści wizualnych.

Automatyzacja w analizie SEO

Zauważa się wzrost znaczenia automatyzacji wykonywanych czynności SEO. Zarówno audyt SEO strony, jak i analiza konkurencji, czy choćby analiza intencji użytkowników, powinna być wykonywana przez specjalne narzędzia. Dlaczego?

  • Po pierwsze, zaawansowane narzędzia SEO są w stanie przetwarzać ogrom informacji jednocześnie.
  • Po drugie, robią to w bardzo krótkim czasie, a przy tym są niezwykle dokładne.
  • Co więcej, są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, przez co potrafią np. grupować swoje wyniki lub podczas analizy brać pod uwagę wiele czynników jednocześnie. Jest to niezwykle ważne, szczególnie teraz, gdy witryny internetowe są coraz bardziej rozbudowane.
  • Po czwarte, wiele narzędzi umożliwia bieżące wykrywanie błędów, problemów, niedostosowań, które można od razu naprawić i uniknąć niepożądanych skutków.

Automatyzacja towarzyszy nam od lat i to na wielu płaszczyznach życia. W dziedzinie SEO również. Jednak nic nie zastąpi człowieka – jego kreatywności i umiejętności. Tak, agencja SEO będzie musiała przeznaczać coraz więcej pieniędzy na wyspecjalizowane narzędzia, ale nie tylko. Lepiej wykwalifikowana kadra, która potrafi odczytać zebrane dane, zauważyć powiązania i wdrażać zmiany, jest nie mniej cenna.

Przetwarzanie języka naturalnego i rozwijanie sztucznej inteligencji

Według specjalistów SEO w wyżej wymienionym temacie nie zmieni się za wiele. W dalszym ciągu będą trwały prace nad ulepszaniem i rozwijaniem sztucznej inteligencji pod względem zrozumienia NLP (Natural Language Processing). Sztuczna inteligencja, którą Google wykorzystuje do analizowania wpisywanych przez internautów fraz, jest z roku na rok bardziej zaawansowana. W związku z tym, coraz lepiej rozumie nie tylko sens zapytań użytkowników, ale w ogóle cały kontekst. Dlatego im bardziej będzie szczegółowa i skrupulatnie przygotowana treść na stronę internetową (nie tylko stricte pod słowa kluczowe), tym większe szanse na podbicie szczytów wyników wyszukiwania Google.

Doświadczenia użytkowników ze stroną mobilną

Rok 2021 w SEO przyniósł wiele zmian i wiele aktualizacji, szczególnie pod względem mobilności. Google wprowadził m.in. core web vitals, czyli kilka czynników rankingowych, które mierzą doświadczenia internauty ze stroną mobilną. To na przykład FID Google, który określa czas opóźnionej reakcji strony na działanie użytkownika. To także LCP Google, który odpowiada za największe wyrenderowanie treści. Specjaliści ds. pozycjonowania stron internetowych przewidują, że w najbliższym roku wdrożone Core Web Vitals staną się najważniejsze pod względem doświadczeń użytkownika ze stroną mobilną. Co więcej, alarmują, by w końcu patrzeć całościowo na users experience – od odkrycia, przez wykorzystanie treści, aż po samą interakcję. Bowiem wszystko będzie miało wpływ również na ogólną użyteczność mobilną strony czy choćby mobile first index.

Zrównoważony rozwój

Wiedzieliście, że wpisując zapytanie w Google przyczyniacie się do wzrostu emisji CO2? Każda aktywność w Internecie, również wysyłanie maili, oglądanie filmów na YouTube, dosłownie każda indywidualna czynność to cegiełka do zanieczyszczonego powietrza. Przewiduje się, że w kolejnym roku, a już na pewno w najbliższych latach, uwaga zostanie skierowana również na wspieranie społecznej odpowiedzialności biznesu, także w wyszukiwarkach internetowych. Tak jak Google informuje o tym, ile emisji węgla wytwarzanych jest przez loty samolotowe czy oznakuje hotele, które wyznają zasady EKO, tak samo można spodziewać się, że niedługo zobaczymy ilość wytwarzanych emisji CO2 przez strony internetowe – tak twierdzi Isobel Smith. Co więcej, działania ku zmniejszaniu śladu węglowego przez strony internetowej może stać czy jednym z czynników rankingowych w wynikach wyszukiwania. Tak więc promowanie ekologicznych postaw w sieci oraz tworzenie optymalnie wydajnych stron internetowych, prawdopodobnie stanie się kluczowe w najbliższym czasie.

Dodatkowo, specjaliści sugerują, by mimo licznych aktualizacji Google i zmian w świecie SEO, nie zapominać, że to długookresowa strategia działań SEO przynosi najlepsze rezultaty. Gorączkowe podejście do tematu i pilne wdrażanie zmian “na hurra”, może przynieść odwrotny efekt.

Trendy w SEO na 2022 rok

Index Now

IndexNow to nowa funkcja indeksowania stron internetowych w błyskawicznym tempie. Tuż po dodaniu nowej treści, aktualizowaniu już istniejącej czy w ogóle usunięciu strony, wyszukiwarka, a dokładniej – roboty są informowane o tym w trybie natychmiastowym. Rezultatem jest błyskawiczne wdrożenie zmian w wynikach wyszukiwania. Dlaczego ma to aż takie znaczenie? Jak sami wiemy, na zaindeksowanie nowej treści trzeba poczekać zwykle kilka dni, a ostatnimi czasy zdarza się, że nawet miesięcy. Z różnych powodów wielu z nas nie może i przede wszystkim nie chce czekać na efekty pozycjonowania stron latami. Dlatego rozwiązanie, jakim jest funkcja IndexNow, dla wielu pozwoli szybciej i skuteczniej podnosić ranking swojej witryny.

Niestety, nie jest to funkcja dostępna dla każdego. Ze strony indexnow.org dowiadujemy się, że “IndexNow jest oferowany na warunkach licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike i ma wsparcie ze strony Microsoft Bing, Yandex“.

Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness

E-A-T (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness) to w skrócie trzy czynniki wskazujące na jakość strony internetowej. Liczy się:

E – eksperckość
A – bycie autorytetem
T– zaufanie społeczne

Eksperci w dziedzinie SEO prognozują, że E-A-T będzie miało rosnące znaczenie w najbliższym roku. Podkreśla się istotę reprezentowania odpowiednio wysokiego poziomu w każdym z wyżej wymienionych aspektów. Szczególnie, gdy pozycjonując stronę dąży się do osiągnięcia TOP wyników wyszukiwania. Nie chodzi tu o posiadanie odpowiedniego wykształcenia i tytułów z jakiejś dziedziny. Uwaga znowu skupia się na jakości publikowanych treści, które tworzone są z pasji do tematu.

“PRZYDATNOŚĆ” – TE SŁOWO POWINNO TOWARZYSZYĆ SPECJALISTOM SEO NA KAŻDYM KROKU. NIE TYLKO W NAJBLIŻSZYCH MIESIĄCACH, ALE JUŻ NA ZAWSZE.

Zobacz nasze efekty

Trendy SEO 2022. Podsumowanie.

Poznaliście TOP TRENDY W SEO NA 2022 ROK. Aż 10 przemyśleń najlepszych specjalistów z całego świata. Niektóre z nich wydają się oczywiste, niektóre są czymś nowym i zaskakującym. Podsumujmy sobie raz jeszcze:

Najważniejsze trendy SEO w 2022 roku:

  • intencja użytkownika sieci na pierwszym miejscu,
  • treść, którą cechuje merytoryczność i dopasowanie pod SEO jednocześnie,
  • optymalizacja pod lokalne wyszukiwanie,
  • autorskie grafiki i treści wizualne,
  • automatyzacja w analizie SEO,
  • rozwijanie sztucznej inteligencji w celu lepszego zrozumienia NLP,
  • rozwój mobilności (core web vitals),
  • minimalizacja śladu węglowego,
  • nowa funkcja index now,
  • zwrócenie uwagi na E-A-T.

Klarownie widać, że w najbliższym roku na piedestale staje jakość i użyteczność treści oraz dążenie do zapewnienia wyłącznie pozytywnych doświadczeń użytkownikom korzystających z różnych urządzeń. Wszystkie trendy SEO 2022 i działania są ukierunkowane właśnie pod wspomniane wytyczne. Osobiście uważam, że dużym zaskoczeniem jest wspomnienie o wpływie stron internetowych na produkowanie śladu węglowego, co może mieć w przyszłości przełożenie na wyniki w SEO. To bardzo interesujące zagadnienie i mam wrażenie, że niewielu z nas miało je gdzieś z tyłu głowy. Zdecydowanie trzeba zgłębić wiedzę w tym temacie. Tymczasem, jeżeli macie swoje indywidualne przemyślenia odnośnie trendów SEO w 2022 roku, to zachęcam do dyskusji w komentarzu.

Oceń
(5/5)

Udostępnij:
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil
Kamil
2 lat temu

Fajny artykuł, dobrze czyta się w 2022 🙂

Magda
Magda
2 lat temu

Wreszcie jakiś ciekawy artykuł na temat trendów w pozycjonowaniu, brawo i dziękuję 🙂

Kontakt dla klientów
contact-person
Paulina Najda
Formularz kontaktowy