Co zrobić, aby zwiększyć ruch na stronie? W październiku 2016 podpisaliśmy umowę ze sklepem internetowym z branży automatyki. Sklep był postawiony na zakupionym skrypcie, ale został tak rozbudowany przez programistów, że stał się poniekąd autorskim rozwiązaniem. Naszym zadaniem było jego wypozycjonowanie i zwiększenie ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania. W poniższym wpisie prezentujemy wyniki i efekty naszych działań dla tego przypadku. A efekty są warte pochwalenia się – 120 tys. nowych sesji w 10 miesięcy.
Ruch na stronie sklepu to było około 900 sesji dziennie z wyszukiwarki Google. Pierwszą rzeczą jaką postanowiliśmy poprawić była oczywiście optymalizacja sklepu (nad którą tak naprawdę pracujemy do dziś). Optymalizacja polegała głównie na przyspieszeniu strony w Google speed insight. Wymagało to prac stricte programistycznych:
Sklep posiadał również identyczne opisy w kategoriach i podkategoriach, czyli duplicate content, którym również się zajęliśmy. Uzupełniając sklep treściami, starliśmy się także podlinkowywać wewnętrznie inne podstrony sklepu. Dodatkowo z racji pojawiających się informacji o tym, że sklepy internetowe lub inne strony w których przetwarzane są wrażliwe dane, będą musiały mieć zainstalowane SSL, został wdrożony https na stronę. Efekt jest widoczny na poniższym screenie z Google Analytics
Efekt był widoczny praktycznie po 2 tygodniach z racji dużej liczby produktów na sklepie, z 900 sesji dziennie zrobiło się już 1200-1300 dziennie. Kolejnym elementem, który należało wdrożyć był link building, sklep posiadał już kilkaset domen linkujących, ale były to raczej domeny z tej niższej półki, pozostałości po wcześniejszych agencjach rozliczających się głównie za efekt. Część z tych domen wylądowało w Disavow Tool, głównie komentarze na zagranicznych stronach, wśród których nie brakowało stron XXX, warezu i innych. Część udało się nam usunąć ręcznie.
Oprócz tradycyjnego link buildingu, prowadzimy także działania content marketingowe, publikujemy artykuły sponsorowane czy podsuwamy pomysły na nowe treści/rozwiązania na sklepie, które mogą generować ruch z wyszukiwarki Google. W celu poprawy CTR z bezpłatnych wyników wyszukiwania, w sklepie zostały wdrożone rich snippets, które uatrakcyjniają wygląd i zwiększają liczbę kliknięć. Obecnie jest to 10 miesiąc współpracy, a wiemy że jeszcze dużo pracy przed nami. Poniżej prezentujemy wykres porównujący styczeń-sierpień 2016 do stycznia-sierpnia 2017:
Jak widać, w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy wygenerowaliśmy dla klienta blisko 120 000 nowych sesji z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Mimo okresu wakacyjnego notujemy wizyty zbliżone do tych sprzed wakacji, co może świadczyć o tym, że za chwilę przekroczymy kolejny założony próg. Poniżej wykres porównawczy sesji z Google organic z 29 sierpnia tego roku do 29 sierpnia 2016:
A tak wyglądają obecne statystyki w Ahrefs
Aktualnie prowadzimy działania dążące po części do zwiększenia ruchu z wyników organicznych Google, ale z naciskiem na jeszcze większe ich spieniężenia poprzez poprawę UX sklepu i wyeliminowania błędów utrudniających zakupy, które wpłyną na współczynnik konwersji sklepu wynoszący obecnie 0,8%.
Reasumując, optymalizacja to podstawa każdej witryny internetowej czy sklepu internetowego. Przy obecnej konkurencji nawet dwa zdania więcej w treści kategorii czy podstronie naszej witryny mogą zdziałać cuda, a jest to przecież jednorazowy zabieg. Wyników oczywiście nie uzyskamy bez dobrego link buildingu, który w naszej ocenie jest jeszcze bardziej istotny niż optymalizacja. Najlepiej jest po prostu połączyć te dwie rzeczy!
Nie zwalniamy tempa i działamy dalej. Minęło już ponad 1,5 roku, a my notujemy ciągłe wzrosty ruchu i sprzedaży. Poniżej wykresy prezentujące statystyki rok do roku.
W kwietniu 2018 stworzyliśmy portal z poradami związanymi z branżą klienta i aktualnie duży nacisk kładziemy na rozwijanie serwisu. Oprócz korzyści rosnącego ruchu z wyszukiwania organicznego, z linkowania wewnętrznego kategorii i produktów w sklepie, strzałem w 10 okazało się umieszczanie pod każdym artykułem modułu z powiązanymi produktami z ceną i możliwością bezpośredniego przejścia do danego produktu w sklepie: