Paulina Najda
Telefon: +48 535 901 662
E-mail: p.najda@pozycjonusz.pl
Z roku na rok zwiększają się wydatki reklamodawców na reklamę programatyczną. W Polsce w 2019 roku wydano na nią 955 mln złotych. Jest to aż o 22% więcej w porównaniu z rokiem 2018 – wyczytamy w raporcie Interaktywnie.com.
Raport przygotowany przez Interaktywnie.com wskazuje, że w roku 2020 globalne wydatki na reklamę w modelu programatycznym będą najprawdopodobniej stanowić 69% wydatków spośród wszystkich rodzajów reklam internetowych. Jeśli chodzi o Europę, wskaźnik ten już w 2019 roku osiągnął 70%. Na podstawie podejmowanych przez firmy inwestycji ocenia się, że na reklamy programatyczne w tym roku wydadzą one 127 mld dolarów, zaś w 2021 roku – 147 mld dolarów. W raporcie możemy przeczytać, że ta kwota to 72% wszystkich zainwestowanych środków przeznaczonych na reklamę w Internecie.
Jak można się domyślić, najprężniej reklama programatyczna rozwija się w Stanach Zjednoczonych. Przygotowywane prognozy pokazują, że w obecnym roku wydatki na ten model reklamy wyniosą około 70 mld dolarów. W 2021 roku będzie to natomiast aż 79,75 mld dolarów. Dynamika wzrostu ulegnie jednak osłabieniu – zarówno w prognozach dla USA, jak i globalnych.
Obecny rok dla wielu branż okazał się bardzo trudny ze względu na pandemię. W minionych miesiącach swoją działalność zakończyło wiele firm. W konsekwencji spadły również wydatki na reklamę, także na reklamę internetową, co odczuł nawet gigant technologiczny – Google. Jak wpłynęło to na reklamę online? Póki co trudno powiedzieć, ponieważ branże płynnie się wymieniają. Te, które dopiero pojawiają się na rynku e-commerce zajmują miejsce innych, wstrzymujących w tym czasie wydatki (np. branża ślubna czy turystyczna). Co więcej, dzięki temu, że reklama programatyczna jest bardzo wydajna i efektywna, a w konsekwencji również tańsza niż reklama w modelu tradycyjnym, obecna sytuacja na świecie ma na nią najmniejszy wpływ.
Warto także wspomnieć, że dużą zaletą reklamy programatycznej jest jej transparentność. W jej przypadku reklamodawcy mają pełen wgląd we wszelkie dane dotyczące swoich kampanii. Pozwala to na ich skuteczną optymalizację w czasie rzeczywistym, dzięki czemu ogranicza się straty i osiąga się naprawdę obiecujące wyniki.