12 lipca 2020 dojdzie do drugiej tury wyborów prezydenckich w Polsce. Pojedynek rozegra się pomiędzy urzędującym prezydentem Andrzejem Dudą a kandydatem Koalicji Obywatelskiej Rafałem Trzaskowskim. Większość sondaży przedwyborczych potwierdza, że kandydaci idą łeb w łeb, a sympatie wyborców rozkładają się po połowie. Branżę digital interesuje jednak co innego. Mianowicie: który kandydat wygrywa w Internecie? https://www.andrzejduda.pl/ czy https://trzaskowski2020.pl/

Andrzej Duda vs Rafał Trzaskowski w Internecie [Porównanie]

O tym, że Internet jest potężną siłą społeczną dowiedzieliśmy już podczas tzw. arabskiej wiosny czy też podczas wyborów prezydenckich w USA w 2016 roku. Potocznie mówi się nawet, że to Internet wygrał dla Trumpa wybory w USA. Analitycy zwracali uwagę, że szczególnie media społecznościowe odegrały ważną rolę w umacnianiu postaw wyborców niejako stwarzając im bańkę, do której nie docierały treści sprzeczne z ich poglądami.

Wpływ sieci, a dokładniej jej użytkowników na rzeczywistość polityczną jest coraz większy. Dlatego dzisiaj publikujemy wpis, w którym analizujemy, który kandydat wygrywa w Internecie oraz jaką popularnością cieszą się obaj kandydaci wśród internautów. Posiłkujemy się aktualnymi danymi z Senuto, Ahrefs, Google Trends oraz wzmiankami odnotowanymi przez Brand24.

1. Widoczność w Google

Na pierwszy ogień idzie widoczność w sieci stron obu kandydatów. Według danych Senuto domena andrzejduda.pl po oczywistym wzrośnie widoczności w 2015 roku nagle spadła w notowaniach we wrześniu 2016 roku. Tu można założyć, że strona urzędującego prezydenta musiała zostać postawiona od nowa. Obecnie ma niską widoczność, podobnie jak oficjalna witryna trzaskowski2020.pl. Trzeba jednak mieć na uwadze, że drugą z wymienianych zarejestrowano dopiero w czerwcu tego roku. Ponadto strony obu kandydatów notują niską widoczność w Google na frazy z imieniem i nazwiskiem. Odpowiednio 9. i 32. pozycja dla „andrzej duda” i „rafał trzaskowski”. Co jednak ciekawe, kandydat KO cieszy się większym zainteresowaniem internautów, którzy wyszukują go średnio 10 razy częściej niż kontrkandydata (odpowiednio 4400 dla „duda Andrzej” i 40 500 dla „rafał trzaskowski”). Można domniemywać, że wpływ ma na to późne włączenie się Trzaskowskiego do wyścigu i efekt nowości.

2. Ahrefs

Teraz weźmy pod lupę ilość linków przychodzących. W czerwcu witryny obu kandydatów zanotowały spore wzrosty, jednak obecny prezydent Polski zdecydowanie wygrywa to starcie. Do strony Andrzeja Dudy ilość linków przychodzących to obecnie 334 tys., a do strony Rafała Trzaskowskiego zaledwie 11,5 tys. Zastanawia natomiast większa liczba domen linkujących do witryny Trzaskowskiego oraz zbliżona ilość słów kluczowych w organicu: 382 dla andrzejduda.pl i 484 dla trzaskowski2020.pl . Trzeba bowiem mieć na uwadze, że witryna obecnego prezydenta istnieje już ponad 5 lat. Przy takim stażu liczba stron linkujących do andrzejduda.pl powinna być znacznie większa.

3. Google Trends

Który z kandydatów na prezydenta Polski cieszy się większym zainteresowaniem według narzędzia Google Trends? Tu statystyki wyglądają dość podobnie, co widać gołym okiem na prezentowanym wykresie poziomym „Zainteresowanie w ujęciu czasowym”. Przez ostatnich 5 lat o A. Dudę pytało zdecydowanie więcej Internautów, co jest oczywiste. Natomiast stosunek zainteresowania oboma kandydatami jest bliźniaczy. „Układ sił” zmienił się jednak w ostatnich dniach, kiedy większą ciekawość wzbudził Rafał Trzaskowski (czerwona linia). Drugi wykres przedstawia popularność obu kandydatów według podziału na województwa. Tu zdecydowanie w każdym regionie wygrywa Andrzej Duda.


4. Social Media

Jeśli chodzi o liczbę fanów na Facebooku, to profil Andrzeja Dudy polajkowało już niemal 739 tys. osób, a profil Rafała Trzaskowskiego – nieco ponad 475 tys. Nieco mniejsza różnica jest w przypadku obserwatorów. Tu profil A. Dudy obserwuje 770 513, a R. Trzaskowskiego 594 185 osób. Natomiast wydawać by się mogło, że urzędujący od pięciu lat prezydent powinien mieć tych fanów dużo więcej. Inaczej sytuacja przedstawia się jeśli chodzi o Instagram. Tu R. Trzaskowski bije A. Dudę na głowę pod względem liczby obserwujących (247 tys. do 72,5 tys.). Z kolei urzędujący prezydent zdecydowanie zostawia w tyle kontrkandydata jeśli chodzi o liczbę obserwujących na YouTube i Twitterze. W pierwszym z wymienionych serwisów A. Dudę obserwuje 18,4 tys. do zaledwie 1,52 tys. na kanale R. Trzaskowskiego. Niekwestionowanym zwycięzcą jest jednak na Twitterze. Tu A. Duda ma ponad 1,1 mln obserwujących, a prezydent Warszawy trzy razy mniej – 334,6 tys.

5. Wzmianki w sieci

Kolejny ważny parametr przydatny do porównania kampanii prezydenckiej Dudy i Trzaskowskiego to wzmianki w sieci. Na podstawie danych Brand24 z ostatnich 30 dni widać, że o urzędującym prezydencie pisze się wiele więcej niż o jego kontrkandydacie (174 940 do 47 919). Najaktywniejsi są zaś użytkownicy Twittera. A jaki jest wydźwięk tych wypowiedzi? Większa popularność to też więcej krytyki. Negatywnych wzmianek na temat A. Dudy jest więcej niż na temat R. Trzaskowskiego (53 777 do 8671). Czyli niemal 1/3 zmianek (ok. 33%) o urzędującym prezydenci Polski ma charakter krytyczny, podczas gdy dla kandydata KO jest to ok. 1/5 (22%).

6. Google Speed Insights

W tym punkcie wygrywa witryna andrzejduda.pl, która na urządzeniach mobilnych ładuje się niemal 2 razy szybciej niż witryna jego rywala. Strona trzaskowski2020.pl potrzebuje aż 11 sekund do pełnej interaktywności (strona Dudy – 5,8 s), więc patrząc pod kątem technicznym zdecydowanie przydałoby się jej przyspieszenie. Na plus można zaliczyć fakt, że strony obu kandydatów są responsywne i szybko wczytują się na komputerach stacjonarnych. Obie ładują się krócej niż 3 sekundy, co daje im dobry ogólny wynik.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl&url=https%3A%2F%2Ftrzaskowski2020.pl%2F&tab=mobile

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fwww.andrzejduda.pl%2F

—————-


Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

Złóż zamówienie

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Nie wiesz jakie usługi wybrać?

Zadzwoń

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta