Firma Google opublikowała raport działań, które podjęła w walce ze spamem w sieci w 2019 roku. Jak się dowiadujemy dzięki temu zaledwie 1% wyników wyszukiwania prowadzi do spamerskich treści. 

Walka ze spamem w 2019. Raport Google

Jak wiadomo Internet tonie w spamie, a śmieciowych informacji jest coraz więcej. Dotyczy to nie tylko naszych skrzynek mailowych, ale także witryn internetowych oraz samej wyszukiwarki Google i jej wyników wyszukiwania. Jak na swoim oficjalnym blogu informuje firma, aż 25 miliardów witryn znajdujących się w sieci to czysty spam. W 2018 r. Google zgłosiło, że zmniejszyło spam generowany przez użytkowników o 80%. Co bardziej istotne, w następnym roku spamerom nie udało się wyrównać strat, dzięki czemu niski poziom spamu w wyszukiwarce utrzymał się. Nieco mniej skuteczna okazuje się walka z hakerami, co jest zrozumiałe biorąc pod uwagę zupełnie inny kaliber nadużyć.

Włamania na strony i kradzieże danych wciąż są realnym zagrożeniem

Jedną z najbardziej popularnych form zaśmiecania sieci są śmieciowe linki, zwłaszcza zaś niedozwolone działania takie jak systemy wymiany linaków (SWL). Wzrasta też liczba witryn z automatycznie generowanymi treściami oraz krzykliwymi reklamami, które irytują użytkowników. Problemem są też fałszywe przyciski, podejrzane przekierowania i złośliwe oprogramowanie. Największym zagrożeniem jest jednak oszustwa internetowe, kradzież danych osobowych i włamania na konta bankowe oraz karty użytkowników.

Walka z nim odbywa się codziennie poprzez różne działania. W efekcie, jak chwali się Google, udało mu się w znacznym stopniu wyeliminować śmieciowe strony i śmieciowe linki. Według informacji na blogu zaledwie 1% witryn obecnie pojawiających się w wynikach wyszukiwania prowadzi do śmieciowych treści. Samą liczbę witryn ze szkodliwymi treściami udało się w 2019 zredukować o ponad 60% w porównaniu z rokiem 2018.

Walka ze spamem 2019 przez uczenie maszynowe

W tym samym wpisie firma informuje, że w 2019 roku walka ze spamem internetowym objęła większy nacisk na uczenie maszynowe. W połączeniu z ręcznymi działaniami przyniosło ono zadowalające efekty, a kierunek ten będzie kontynuowany w 2020 roku. Wśród rozwiązań dedykowanych do walki ze spamem znajdują się zautomatyzowane systemy do wykrywania zachowań spamowych. Jednak, jak przyznaje Google, systemy te nie są idealne i nie mogą wszystkiego złapać. Firma przypomina również, że użytkownicy mogą pomóc w zwalczaniu spamu, zgłaszając informacje dotyczące wyszukiwania, phishingu lub złośliwego oprogramowania. W 2019 r. Google otrzymało prawie 230 000 takich zgłoszeń i było w stanie podjąć działania w stosunku do 82% takich raportów.

Jedną z form zapobiegania spamowi i złym zachowaniom w sieci jest powiadamianie administratorów witryn, gdy roboty wykryją podejrzaną akcję na stronie. W 2019 r. Google wygenerowało ponad 90 milionów wiadomości dla właścicieli witryn, aby poinformować ich o problemach, które mogą wpłynąć na wygląd i pozycję ich witryny w wynikach wyszukiwania. W wiadomościach zawarto też propozycje konkretnych działań naprawczych. Ze wszystkich wiadomości około 4,3 miliona dotyczyło ręcznych działań wynikających z naruszenia Wytycznych dla webmasterów.

Jak informuje Google, w 2019 r. podjęto wiele dodatkowych inicjatyw mających na celu poprawę komunikacji problemów. Na przykład komunikaty Search Console, Site Kit dla stron WordPress lub automatyczna weryfikacja DNS w nowej Search Console.

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2020/06/how-we-fought-search-spam-on-google.html


Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o

Złóż zamówienie

Złóż zamówienie poprzez nasze formularze, w których umieścisz wszystkie szczegóły linkowania.

Zamów

Nie wiesz jakie usługi wybrać?

Zadzwoń

535 901 662

Lub skorzystaj z naszego poradnika online

Nie wiesz co zamówić?

Szybka oferta