Automatyczny audyt SEO na serwisach internetowych | Pozycjonusz.pl
X
STARTUJEMY Z BLACK WEEK ZA
Patrycja
20/08/21

Automatyczny audyt SEO — sprawdź czym jest, jakie ma plusy i minusy?

blank

Automatyczny audyt SEO na stronach internetowych to bardzo ciekawe narzędzie, które może pomagać rozwijać witrynę i jej pozycjonowanie. Dostarczanie informacji przez audyt pośrednio wpływa na cały proces, a wiele osób nie wie do końca, czym są tego typu audyty oraz co różni automatyczny audyt SEO od tego, który wykonywany jest przez agencję SEO. Audyty automatyczne są interesującą alternatywa, z której możemy skorzystać w każdej chwili.

Poniżej prezentujemy i dokładnie opisujemy, czym są audyty automatyczne SEO, jak działają, jakie korzyści dają i kiedy warto je wykonywać.

Czym są automatyczne audyty SEO?

Automatyczny audyt SEO to audyt stron internetowych przeprowadzany przez roboty na specjalnych serwisach. Portale tego typu uruchamiają marki związane z dziedziną SEO i dają na nich możliwość darmowego audytowania dowolnej strony internetowej. Audyty takie wykonywane są przez specjalne algorytmy. Pozwalają one sprawdzać wszystkie istotne kwestie, które wpływają na pozycjonowanie strony internetowej. Wynikiem audytu jest automatycznie generowany raport zawierający zestawienie wszystkich elementów wraz z uwagami. W sieci istnieje wiele tego typu stron, na których możemy sprawdzić naszą witrynę. Przeważnie są one darmowe i niezobowiązujące. Możemy sprawdzić na takich stronach witryny, do których nie mamy dostępu, jedynie podając adres www.

 

Jak przebiegają w praktyce i jak samemu audytować stronę?

Automatyczny audyt SEO rozpoczyna się od wybrania jednego bądź kilku portali, które oferują taką możliwość. Wystarczy wpisać do wyszukiwarki Google hasło automatyczny audyt lub darmowy audyty SEO i wybrać spośród kilku propozycji serwisów. Gdy wybierzemy już konkretny, po przejściu na witrynę będziemy musieli podać jedynie adres www strony, którą chcemy sprawdzić. Choć każdy serwis oferujący automatyczne audyty SEO może działać nieco inaczej, ogólne działanie takich serwisów jest podobne i bazuje na tych samych założeniach. Po wpisaniu adresu url strony, którą chcemy sprawdzić, wystarczy uruchomić audyt. Czas oczekiwania na sprawdzenie strony www to zazwyczaj okres od minuty do kilku minut. W tym czasie strona jest sprawdzana, sprawdzane są też jej publiczne statystyki i wszystkie informacje są przetwarzane.

Po kilku minutach oczekiwania wyświetla się raport odnośnie danej strony internetowej. Jest on stworzony wedle pewnego klucza — sprawdzanych elementów witryny. Może zawierać kilkadziesiąt lub kilkaset pozycji. Każda pozycja posiada przypisaną normę lub prawidłowy pożądany wynik oraz wynik naszej witryny. Mogą być to liczby, poziomy czy opisy. Często w raportach takich oprócz samych wyników i standardowych parametrów pojawią się szczegółowe opisy czy ogólne podpowiedzi dotyczące każdego elementu. Jest to czytelna podpowiedź dla osób nieznających się na SEO, a wykonujących takie testy. Po wykonaniu automatycznego testu strony wystarczy pobrać raport w pliku, np. pdf i przekazać go osobie zajmującej się naszą stroną — a jeśli samodzielnie się nią zajmujemy wdrożyć zmiany zasugerowane w audycie.

Podpowiedź: Przeprowadzając audyt automatyczny SEO warto wykonać kilka takich audytów niezależnie na kilku serwisach audytujących. Będziemy mieli wtedy ogólny kompleksowy pogląd na witrynę i sprawdzimy, że w raporcie nie wkradł się błąd, porównując kilka wyników z kilku serwisów danego elementu np. czas ładowania strony internetowej.

Czy warto przeprowadzać automatyczny audyt strony internetowej?

Jakie korzyści mają audyty automatyczne?

  • Pierwszym, zauważalnym już na samym początku plusem jest fakt, iż automatyczne audyty są darmowe. Co więcej, w porównaniu do audytów wykonywanych przez agencje SEO, automatyczne audyty strony internetowej są dostępne dla wszystkich osób.
  • Możemy wykonywać je też bardzo często i traktować jako narzędzie do monitorowania stanu witryny. Jest to spora korzyść szczególnie przy wprowadzaniu zmian czy pozycjonowania serwisu, która umożliwia obserwowanie zmian i statystyk np. na lepsze lub gorsze.
  • Przeprowadzanie audytów automatycznych jest bardzo proste i intuicyjne. Nawet jeśli nie znamy się na SEO, warto je wykonywać oraz dostarczać gotowe raporty specjalistom zajmującym się naszą witryną.
  • Sporym plusem, jaki możemy wykorzystywać na własną korzyść, jest możliwość sprawdzenia w takich audytach stron konkurencji. Nie musimy mieć do nich dostępu, gdyż wystarczy jedynie wpisać adres witryny internetowej. W ten sposób możemy dowiedzieć się wielu informacji o stronach, z którymi rywalizujemy w wyszukiwarce Google i położyć nacisk na rozwój tego elementu na naszej stronie, co da najwięcej korzyści.

Automatyczny audyt SEO vs Audyt wykonywany przez agencję

Audyty automatyczne posiadają również minusy, które warto mieć na uwadze, podejmując decyzje o ich wykonaniu. Z pewnością jest to średnia jakość. Choć audyty automatyczne SEO zawierają wiele przydatnych danych statystycznych, nie są wykonywane przez osoby wyspecjalizowane. Często możemy spotkać się w takich przypadkach z brakiem zrozumienia danego elementu, który oznaczony jako nieprawidłowy w rzeczywistości jest jedynie niezinterpretowany. To właśnie brak zaleceń czy podpowiedzi i informacji od żywych osób jest największym minusem audytów automatycznych. Często nie są również aż tak dokładne i przeprowadzane kierunkowo, a według standardowego klucza. Wykonanie audytów automatycznych da nam wielu informacji czy nie udzieli szczegółowych odpowiedzi konkretnie, uwzględniając sytuacje czy specyfikę naszej strony internetowej.

Kiedy warto wykonywać automatyczny audyt strony?

Audyty automatyczne SEO warto wykonywać w kilku przypadkach. Z pewnością będzie to dobre rozwiązanie jako regularne monitorowanie strony www i jej postępów pod kątem SEO. Raporty wstecz nawet przy przyszłych audytach wykonanych przez specjalistów czy przy przyszłych pracach na stronie będą pomocne. Z tego rozwiązania warto korzystać również jeśli nie posiadamy budżetu na profesjonalny audyt, a chcemy ulepszać efektywnie witrynę. Jest to dobre rozwiązanie — dużo lepsze od niewykonywania żadnych weryfikacji witryny. Audyty automatyczne można przeprowadzać również po wdrożeniu pewnych konkretnych zmian. W ten sposób dowiemy się, czy dane zmiany działają i czy parametry danego elementu poprawiły się.

Oceń
(5/5)

Udostępnij:
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
Paweł Bud
Paweł Bud
2 miesięcy temu

Macie swoje narzędzie do darmowego audytu automatycznego? Jeżeli nie, to czy jesteście w stanie polecić kilka takich sprawdzonych audytów automatycznych, z których może korzystacie albo Wasi klienci?

Projekt i realizacja WiWi